Nadanie statutu Ministerstwu Finansów.

ZARZĄDZENIE Nr 13
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 lutego 2017 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Finansów nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 20 Prezesa Rady Ministrów z dnia 22 lutego 2016 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Finansów (M.P. poz. 185 i 1161 oraz z 2017 r. poz. 164).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 24 lutego 2017 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA FINANSÓW

§  1.  1
 Ministerstwo Finansów, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Finansów, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92), do spraw objętych działami:
1)
budżet;
2)
finanse publiczne;
3)
instytucje finansowe.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzą Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Audytu Środków Publicznych;
1a) 2
 Departament Analiz;
2)
Departament Bezpieczeństwa i Ochrony Informacji;
3)
Departament Budżetu, Logistyki i Kadr Krajowej Administracji Skarbowej;
4)
Departament Budżetu Państwa;
5)
Departament Ceł;
5a) 3
 Departament Cen Transferowych i Wycen;
6)
Departament Długu Publicznego;
7)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej;
8)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej;
9)
Departament Finansów i Księgowości;
10)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego;
11)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
12)
Departament Informacji Finansowej;
13)
Departament Informatyzacji;
14)
Departament Instytucji Płatniczej;
14a) 4
 Departament Kluczowych Podmiotów;
14b) 5
 Departament Nadzoru nad Kontrolami;
15) 6
 (uchylony);
15a) 7
 Departament Organizacji i Wdrożeń;
16) 8
 (uchylony);
17)
Departament Poboru Podatków;
18)
Departament Podatków Dochodowych;
19)
Departament Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatku od Gier;
20)
Departament Podatku Akcyzowego;
21)
Departament Podatku od Towarów i Usług;
22)
Departament Polityki Makroekonomicznej;
23)
Departament Polityki Wydatkowej;
24)
Departament Prawny;
25)
Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej;
26)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego;
27)
Departament Systemu Podatkowego;
28)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych;
29)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
29a) 9
 Departament Zarządzania Strategicznego;
30) 10
 (uchylony);
31)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej;
32)
Biuro Dyrektora Generalnego;
33)
Biuro Dyscypliny Finansów Publicznych;
34)
Biuro Inspekcji Wewnętrznej;
35)
Biuro Komunikacji i Promocji;
35a) 11
 Biuro Kontroli;
36)
Biuro Logistyki;
37)
Biuro Ministra;
38) 12
 (uchylony);
39) 13
 (uchylony);
40)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego;
41)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych;
42)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Finansów - Główny Ekonomista Ministerstwa Finansów;
43)
Samodzielne Stanowisko do Spraw Informatyzacji.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu budżet:
a)
Departament Budżetu Państwa,
b)
Departament Długu Publicznego,
c)
Departament Finansowania Sfery Budżetowej,
d)
Departament Finansowania Sfery Gospodarczej,
e)
Departament Finansów Samorządu Terytorialnego,
f)
Departament Gwarancji i Poręczeń;
2)
w zakresie działu finanse publiczne:
a)
Departament Audytu Środków Publicznych,
aa) 14
 Departament Analiz,
b)
Departament Ceł,
ba) 15
 Departament Cen Transferowych i Wycen,
bb) 16
 Departament Informacji Finansowej,
c)
Departament Instytucji Płatniczej,
ca) 17
 Departament Kluczowych Podmiotów,
cb) 18
 Departament Nadzoru nad Kontrolami,",
d) 19
 (uchylona),
da) 20
 Departament Organizacji i Wdrożeń,
e) 21
 (uchylona),
f)
Departament Poboru Podatków,
g)
Departament Podatków Dochodowych,
h)
Departament Podatków Sektorowych, Lokalnych oraz Podatku od Gier,
i)
Departament Podatku Akcyzowego,
j)
Departament Podatku od Towarów i Usług,
k)
Departament Polityki Makroekonomicznej,
l)
Departament Polityki Wydatkowej,
m)
Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej,
n)
Departament Systemu Podatkowego,
o)
Departament Wspierania Polityk Gospodarczych,
oa) 22
 Departament Współpracy Międzynarodowej,
ob) 23
 Departament Zarządzania Strategicznego,
p) 24
 (uchylona),
r)
Departament Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej;
3)
w zakresie działu instytucje finansowe:
a) 25
 (uchylona),
b)
Departament Rozwoju Rynku Finansowego.
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik § 1 zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
2 Załącznik § 2 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
3 Załącznik § 2 pkt 5a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
4 Załącznik § 2 pkt 14a dodany przez § 1 pkt 1 lit. b zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
5 Załącznik § 2 pkt 14b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
6 Załącznik § 2 pkt 15 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. c zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
7 Załącznik § 2 pkt 15a dodany przez § 1 pkt 1 lit. c zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
8 Załącznik § 2 pkt 16 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. d zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
9 Załącznik § 2 pkt 29a dodany przez § 1 pkt 1 lit. e zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
10 Załącznik § 2 pkt 30 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. f zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
11 Załącznik § 2 pkt 35a dodany przez § 1 pkt 1 lit. g zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
12 Załącznik § 2 pkt 38 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. h zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
13 Załącznik § 2 pkt 39 uchylony przez § 1 pkt 1 lit. h zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
14 Załącznik § 3 pkt 2 lit. aa dodana przez § 1 pkt 3 lit. a zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
15 Załącznik § 3 pkt 2 lit. ba dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
16 Załącznik § 3 pkt 2 lit. bb dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
17 Załącznik § 3 pkt 2 lit. ca dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
18 Załącznik § 3 pkt 2 lit. cb dodana przez § 1 pkt 3 lit. b zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
19 Załącznik § 3 pkt 2 lit. d uchylona przez § 1 pkt 3 lit. c zarządzenia nr 51 z dnia 13 kwietnia 2018 r. (M.P.2018.401) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 kwietnia 2018 r.
20 Załącznik § 3 pkt 2 lit. da dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
21 Załącznik § 3 pkt 2 lit. e uchylona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
22 Załącznik § 3 pkt 2 lit. oa dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret piąte zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
23 Załącznik § 3 pkt 2 lit. ob dodana przez § 1 pkt 2 lit. a tiret piąte zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
24 Załącznik § 3 pkt 2 lit. p uchylona przez § 1 pkt 2 lit. a tiret szóste zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.
25 Załącznik § 3 pkt 3 lit. a uchylona przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 105 z dnia 22 września 2017 r. (M.P.2017.887) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 27 września 2017 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024