Mongolia-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2013.01.21.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Mongolii o współpracy gospodarczej,
sporządzona w Warszawie dnia 21 stycznia 2013 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Mongolii, zwane dalej "Umawiającymi się Stronami",

wyrażając satysfakcję z rozwoju przyjaznych stosunków między Rzecząpospolitą Polską a Mongolią,

uwzględniając postanowienia umów międzynarodowych, które wiążą państwa Umawiających się Stron w dziedzinie współpracy gospodarczej,

mając na uwadze członkostwo Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,

dążąc do dalszego umocnienia i rozwoju stosunków gospodarczych między Rzecząpospolitą Polską i Mongolią,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1
1.
Umawiające się Strony będą sprzyjać rozwojowi wzajemnie korzystnej współpracy gospodarczej we wszystkich dziedzinach i sektorach gospodarki na zasadach równości i wzajemnych korzyści i zgodnie z prawem obowiązującym w państwach Umawiających się Stron.
2.
Celem współpracy realizowanej w ramach niniejszej Umowy będzie wykorzystanie potencjału ekonomicznego państw Umawiających się Stron dla umocnienia dwustronnych stosunków gospodarczych.
Artykuł  2

Współpraca, o której mowa w artykule 1, będzie realizowana w szczególności przez:

1)
współdziałanie w realizacji projektów stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania w sektorach:
a)
przemysłu i górnictwa,
b)
energetyki,
c)
łączności,
d)
transportu,
e)
ochrony środowiska,
f)
transportu morskiego,
g)
architektury i budownictwa;
2)
sprzyjanie współpracy między podmiotami gospodarczymi, w tym małymi i średnimi przedsiębiorcami;
3)
współdziałanie w dziedzinie certyfikacji i normalizacji;
4)
rozwój usług konsultingowych, prawnych, bankowych i technicznych, w tym wspomagających realizację projektów inwestycyjnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i Mongolii;
5)
współpracę w dziedzinie turystyki;
6)
inicjowanie i popieranie różnorodnych form kontaktów, wymiany specjalistów i personelu technicznego, szkoleń, udziału w targach i wystawach, misjach gospodarczych i przedsięwzięciach promocyjnych;
7)
współpracę gospodarczą na szczeblu regionalnym.
Artykuł  3
1.
Właściwe organy Umawiających się Stron będą sprzyjać tworzeniu i działalności przedstawicielstw i oddziałów podmiotów gospodarczych mających siedzibę na terytorium jednego z państw Umawiających się Stron.
2.
Zasady tworzenia i prowadzenia działalności przez przedstawicielstwa i oddziały określa prawo obowiązujące w państwie tej Umawiającej się Strony, na terytorium którego podejmują one działalność.
Artykuł  4

W celu ułatwienia rozwoju współpracy gospodarczej właściwe organy Umawiających się Stron będą wymieniać informacje w zakresie:

1)
prawa regulującego działalność gospodarczą z zakresu inwestycji, standaryzacji, certyfikacji, ochrony własności przemysłowej, praw autorskich i pokrewnych oraz innych dziedzin stanowiących przedmiot wzajemnego zainteresowania;
2)
przedsięwzięć promocyjnych sprzyjających zacieśnianiu kontaktów między podmiotami gospodarczymi działającymi w państwach Umawiających się Stron, ułatwień dotyczących międzynarodowych wystaw, targów i misji gospodarczych oraz systemów informacji gospodarczej;
3)
polityki makroekonomicznej i strukturalnej, promowania innowacji w gospodarce, rozwoju konkurencyjności przedsiębiorstw.
Artykuł  5
1.
Umawiające się Strony powołują Wspólną Komisję do spraw Współpracy Gospodarczej, zwaną dalej "Komisją".
2.
Do zadań Komisji należy w szczególności:
1)
dokonywanie okresowych przeglądów i ocen współpracy gospodarczej;
2)
przygotowywanie propozycji zmierzających do dalszego rozwoju współpracy gospodarczej;
3)
identyfikacja problemów ograniczających rozwój współpracy gospodarczej i proponowanie odpowiednich działań w celu ich eliminacji.
3.
Komisja składa się z sekcji polskiej i mongolskiej, tworzonych na zasadzie parytetu. Przewodniczącymi narodowych sekcji Komisji będą podsekretarze stanu resortów odpowiedzialnych za gospodarkę w każdym państwie.
4.
W ramach Komisji mogą być powoływane:
1)
stałe grupy robocze do spraw współpracy w wybranych dziedzinach gospodarki;
2)
czasowo działające zespoły eksperckie dla opracowywania szczegółowych tematów współpracy gospodarczej.
5.
Komisja będzie się zbierać na posiedzenia raz w roku lub w razie potrzeby w terminach uzgodnionych między przewodniczącymi narodowych sekcji na przemian w Rzeczypospolitej Polskiej i w Mongolii.
6.
Tryb pracy Komisji określa regulamin przez nią ustanowiony.
Artykuł  6

Niniejsza Umowa nie narusza praw i zobowiązań wynikających z umów międzynarodowych, których stronami są Rzeczpospolita Polska lub Mongolia, oraz z ich przynależności do organizacji międzynarodowych.

Artykuł  7
1.
Niniejsza Umowa podlega przyjęciu zgodnie z prawem państwa każdej z Umawiających się Stron, co zostanie stwierdzone w drodze wymiany not. Umowa wejdzie w życie z dniem otrzymania noty późniejszej.
2.
Niniejsza Umowa zawarta jest na czas nieokreślony i może być wypowiedziana w drodze notyfikacji przez każdą z Umawiających się Stron; w takim przypadku utraci ona moc po upływie sześciu miesięcy od dnia otrzymania przez drugą stronę notyfikacji w sprawie wypowiedzenia.
3.
Na wniosek jednej z Umawiających się Stron, niniejsza Umowa może być uzupełniona i zmieniona w formie pisemnej za obopólną zgodą.
4.
Z dniem wejścia w życie niniejszej Umowy traci moc Porozumienie między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i Rządem Mongolskiej Republiki Ludowej o utworzeniu Międzyrządowej Polsko-Mongolskiej Komisji Współpracy Gospodarczej i Naukowo-Technicznej z dnia 11 września 1972 roku.

Niniejszą umowę sporządzono w Warszawie dnia 21 stycznia 2013 roku, w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim, mongolskim i angielskim przy czym wszystkie teksty mają jednakową moc. W przypadku rozbieżności w interpretacji Umowy, za rozstrzygający uważa się tekst angielski.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2013.767

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Mongolia-Polska. Umowa o współpracy gospodarczej. Warszawa.2013.01.21.
Data aktu: 21/01/2013
Data ogłoszenia: 23/09/2013
Data wejścia w życie: 04/06/2013