Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 lutego 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 i art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek Spółki DEZAL Sp. z o.o. z siedzibą w Nowej Dębie, przy ul. Szypowskiego 1, występującej na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem żelazek elektrycznych, z rozbiciem na żelazka z nawilżaczem i pozostałe, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL), oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) następującymi kodami:
8516 40 - Elektryczne żelazka do prasowania:

8516 40 10 0 - - Żelazka z nawilżaczami

8516 40 90 0 - - Pozostałe.

Żelazka elektryczne Spółki DEZAL są towarem podobnym w stosunku do towaru objętego postępowaniem (zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy).

Z danych zawartych we wniosku o wszczęcie postępowania ochronnego wynika, że Chiny są głównym dostawcą zagranicznym żelazek elektrycznych do Polski, zarówno żelazek z nawilżaczem, jak i pozostałych. Udział Chin w imporcie żelazek ogółem w latach 1995-1998 wynosił ponad 50% (w tym udział żelazek z nawilżaczem wzrósł z 33% w 1995 r. do 47% w 1998 r., a pozostałych wzrósł w analogicznym okresie z 53% do 75%).

Import żelazek elektrycznych do Polski w latach 1995-1998 zwiększył się o 56,9%, w tym import z Chin o 122,2%.

Większy był przyrost importu z Chin żelazek elektrycznych z nawilżaczem (o 127,1%) niż pozostałych (o 105,6%).

Import z Chin w stosunku do produkcji krajowej rósł dynamicznie. W 1996 r. był on bowiem przeszło dwukrotnie wyższy, a w 1998 r. stanowił czterokrotność produkcji krajowej.

Ponadto ceny, po jakich realizowano przywóz na polski obszar celny żelazek elektrycznych pochodzących z ChRL, były najniższe wśród znaczących importerów.

Ceny importowanych żelazek elektrycznych z Chin były również znacznie niższe niż ceny żelazek krajowych, a mianowicie: w 1998 r. ceny żelazek elektrycznych z nawilżaczem z ChRL były 2,4-krotnie niższe od cen żelazek z nawilżaczem krajowych oraz 5-krotnie niższe przy żelazkach pozostałych. (W I połowie 1999 r. ceny żelazek elektrycznych z nawilżaczem były 3-krotnie niższe, a pozostałych 4-krotnie).

Domniemywa się, że:

-
tak niski poziom cen był jedną z głównych przyczyn spadku udziału przemysłu krajowego w krajowej konsumpcji żelazek elektrycznych, a mianowicie z 9,7% w 1996 r. do 7% w 1998 r.,
-
pogorszenie się wyników przemysłu krajowego, w tym wyników wnioskodawcy, spowodowane było spadkiem sprzedaży krajowej i niskimi cenami krajowymi, na co bezpośredni wpływ miały niskie ceny żelazek elektrycznych przywożonych z Chin.

Na podstawie danych zawartych we wniosku domniemywa się również istnienie związku przyczynowego między importem a szkodą dla producentów krajowych. W okresie badanym na rynku krajowym sprzedaż (ilość i wartość) żelazek elektrycznych produkcji polskiej malała systematycznie przy jednoczesnym wzroście udziału o wiele tańszych żelazek pochodzących z Chin.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja importu z Chińskiej Republiki Ludowej w tak zwiększonych ilościach w stosunku do wielkości produkcji krajowej będzie miała negatywny wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 45 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 17 stycznia 2000 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem żelazek elektrycznych do prasowania, oznaczonych kodem PCN 8516 40 z rozbiciem na żelazka z nawilżaczem - PCN 8516 40 10 0 i pozostałe - PCN 8516 40 90 0.

Wnioskodawcą postępowania jest Spółka DEZAL Sp. z o.o., największy krajowy producent żelazek elektrycznych, którego udział w krajowej produkcji wynosił: 84% w 1996 r., 88% w 1997 r., 62% w 1998 r. (wniosek został zatem złożony zgodnie z art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy na rzecz przemysłu krajowego).

Po analizie zawartych we wniosku danych stwierdza się zasadność podjęcia postępowania ochronnego z uwagi na poważne przesłanki świadczące o powstaniu szkody dla przemysłu krajowego w wyniku stale rosnącego udziału importu chińskich żelazek elektrycznych w konsumpcji krajowej oraz niskich cen żelazek chińskich, przy czym podstawowe znaczenie mają tutaj następujące wyniki wnioskodawcy:

1)
produkcja ogółem żelazek elektrycznych Spółki DEZAL zmniejszyła się w latach 1996-1998 z 221.219 szt. do 103.391 szt., tj. o 53,2%, w tym żelazek z nawilżaczem o 38,5%, a pozostałych o 57,2%,
2)
sprzedaż wnioskodawcy na rynku krajowym żelazek ogółem zmniejszyła się z 137.374 szt. w 1996 r. do 98.894 szt. w 1998 r., tj. o 28%, w tym żelazek z nawilżaczem o 33,8%, a pozostałych o 25%,
3)
stopa zysku netto wnioskodawcy ze sprzedaży żelazek elektrycznych z nawilżaczem spadła z -6,8% w 1996 r. do -39,5% w I połowie 1999 r., natomiast żelazek pozostałych z -28,8% do -61,5% w analogicznym okresie,
4)
zatrudnienie wnioskodawcy związane z produkcją towaru podobnego spadło z 73 osób w 1996 r. do 35 osób w 1998 r. i 23 osób w I połowie 1999 r.,
5)
wzrost cen produkcji wnioskodawcy nie przekraczał poziomu inflacji.

Wziąwszy pod uwagę powyższe fakty, wszczęcie postępowania ochronnego wobec przywozu na polski obszar celny żelazek elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej uważa się za w pełni uzasadnione.

Zmiany w prawie

Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024