Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 października 2000 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 i art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Do dnia 30 września 2004 r. ustanawia się ostateczny środek ochronny w formie opłaty celnej dodatkowej na przywóz elektrycznych żelazek do prasowania, klasyfikowanych według kodu PCN 8516 40, w podziale na żelazka z nawilżaczem klasyfikowane według kodu PCN 8516 40 10 0 i pozostałe klasyfikowane według kodu PCN 8516 40 90 0, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, w wysokości różnicy pomiędzy ceną referencyjną określoną w załączniku do decyzji a wartością celną towaru.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie wszczęte zostało postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 16 lutego 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Monitor Polski Nr 7, poz. 169). Postępowanie to zostało wszczęte na wniosek przedsiębiorstwa "DEZAL" Sp. z o.o. występującego na rzecz przemysłu krajowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą".

W toku badań przeprowadzonych w ramach postępowania ustalono:

Import żelazek elektrycznych do Polski w latach 1995-1998 zwiększył się o 56,9%, w tym samym okresie import z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) wzrósł o 122,2%.

Większy był przyrost importu z ChRL żelazek elektrycznych z nawilżaczem (o 127,1%) niż pozostałych (o 105,6%).

Tendencja ta jest kontynuowana, o czym świadczą dane za okres od stycznia do maja 2000 r., a mianowicie import żelazek elektrycznych z ChRL wzrósł do 238.042 szt. w porównaniu z 205.478 szt. w analogicznym okresie ubiegłego roku, tj. o 15,8%, w tym import żelazek z nawilżaczem o 15%, a żelazek pozostałych o 18,7%.

Chińska Republika Ludowa jest głównym dostawcą zagranicznym żelazek elektrycznych do Polski, zarówno z nawilżaczem, jak i pozostałych. Udział przywozu żelazek z ChRL w imporcie ogółem do Polski w latach 1995-1998 wynosił ponad 50% (w tym udział żelazek z nawilżaczem wzrósł z 33% w 1995 r. do 47% w 1998 r., a pozostałych wzrósł w analogicznym okresie z 53% do 75%).

Import z ChRL w stosunku do produkcji krajowej rósł dynamicznie. W 1996 r. był on bowiem przeszło dwukrotnie wyższy od produkcji krajowej, w 1998 r. stanowił jej czterokrotność, a w 1999 r. - dziewięciokrotność.

Ceny importowanych żelazek elektrycznych pochodzących z ChRL były najniższe wśród znaczących importerów i znacznie niższe niż ceny żelazek krajowych, a mianowicie w roku 1998 średnia cena żelazek elektrycznych z nawilżaczem z ChRL stanowiła 40,0% średniej ceny krajowej żelazek z nawilżaczem. W przypadku żelazek pozostałych średnia cena chińskich produktów stanowiła zaledwie 19,81% średniej ceny towarów krajowych. Od 1997 r. występuje wysoka dyspersja cen chińskich żelazek. Przykładowo w 1998 r. ceny te wahały się w przedziale od 0,73 USD/szt. do 22,55 USD/szt., zaś w okresie I-V 2000 r. odpowiednio 0,65 USD/szt. i 65,08 USD/szt. Jednocześnie import żelazek elektrycznych z ChRL charakteryzuje wyjątkowo wysoki udział żelazek tanich. W 1998 r. przywieziono z ChRL ponad 293 tys. żelazek w cenie poniżej 3 USD/szt., co stanowiło blisko 40% całości importu z ChRL w tym okresie.

Wystąpiło więc silne podcięcie cenowe, co uniemożliwiło polskim producentom żelazek elektrycznych konkurowanie z żelazkami pochodzącymi z ChRL.

Efektem wspomnianego podcięcia był spadek udziału przemysłu krajowego w krajowej konsumpcji żelazek elektrycznych z 20% w 1996 r. do 11% w 1998 r.

Pogorszenie się wyników przemysłu krajowego spowodowane było spadkiem sprzedaży krajowej, na co bezpośredni wpływ miały niskie ceny przywożonych z Chin żelazek elektrycznych.

W świetle powyższego stwierdza się, że przedmiotowy import żelazek elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej był nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy. Przywóz ten przyczynił się bowiem do powstania poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące dane:

1. Produkcja ogółem żelazek elektrycznych przedsiębiorstwa "DEZAL" Sp. z o.o. zmniejszyła się w latach 1996-1999 z 221.219 szt. do 76.115 szt., tj. o 65,5%, w tym żelazek z nawilżaczem o 74,3%, a pozostałych o 63,3%.

2. Sprzedaż wnioskodawcy na rynku krajowym żelazek ogółem zmniejszyła się z poziomu 137.374 szt. w 1996 r. do 78.564 szt. w 1999 r., tj. o 42,8%. Sprzedaż w I połowie 2000 r. w porównaniu z I połową 1999 r. spadła o 25,3%, w tym żelazek z nawilżaczem o 55%.

3. Stopa zysku netto wnioskodawcy ze sprzedaży żelazek elektrycznych z nawilżaczem spadła z -6,8% w 1996 r. do -39,5% w I połowie 1999 r., natomiast żelazek pozostałych z - 28,8% do -61,5% w analogicznym okresie.

4. Zatrudnienie wnioskodawcy związane z produkcją towaru podobnego spadło z 73 osób w 1996 r. do 35 osób w 1998 r. i 23 osób w I połowie 1999 r.

5. Ceny żelazek elektrycznych wnioskodawcy spadły z 68 zł/szt. w I połowie 1997 r. do 62,5 zł w I połowie 1999 r. i nadal spadają, osiągając 59 zł/szt. w I połowie 2000 r.

6. Wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawcy żelazek elektrycznych z nawilżaczem zmniejszyło się z 11,6% w 1996 r. do 1,7% w I połowie 2000 r., natomiast żelazek pozostałych z 11,6% do 6,7% w analogicznym okresie.

7. Zapasy spadły z 3.982 szt. w 1996 r. do 949 szt. w 1999 r. i do 918 szt. w I połowie 2000 r. w przypadku żelazek elektrycznych z nawilżaczem, zaś w przypadku żelazek pozostałych z 6.149 szt. w 1996 r. do 2.938 szt. w 1999 r. i do 249 szt. w I połowie 2000 r.

W świetle powyższych argumentów uznaje się za zasadne ustanowienie środka ochronnego wobec nadmiernego przywozu na polski obszar celny żelazek elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w formie dodatkowej opłaty celnej. Dodatkowa opłata celna stanowi różnicę pomiędzy ceną referencyjną towaru, objętego decyzją, a jego wartością celną. Cena referencyjna ustalona została na poziomie pozwalającym na zlikwidowanie szkody, tj. odpowiadającym cenie przemysłu krajowego zapewniającej mu opłacalność produkcji.

Zastosowanie środka ochronnego w postaci dodatkowej opłaty celnej ad valorem lub kontyngentu nie zlikwidowałoby przywozu przedmiotowych żelazek po cenach rażąco niskich (0,65 USD/szt.) i jednocześnie naruszających zasady kodeksu wartości celnej WTO.

Środek ochronny będzie liberalizowany, zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy. Liberalizacja polegać będzie na corocznej 5% obniżce ceny referencyjnej zgodnie z załącznikiem.

Na podstawie art. 26 ustawy ostateczny środek ochronny został ustanowiony na 4 lata.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Cena referencyjna (EUR/szt.)
2000 r. 2001 r. 2002 r. 2003 r. 2004 r.
1 2 3 4 5 6 7
8516 Elektryczne podgrzewacze do wody, natychmiastowe lub zbiornikowe oraz grzałki nurnikowe; elektryczne urządzenia do ogrzewania gleby i pomieszczeń;

elektrotermiczne przyrządy fryzjerskie (np. suszarki do włosów, lokówki, nagrzewacze żelazek do fryzowania) oraz suszarki do rąk, elektryczne żelazka do prasowania, urządzenia elektrotermiczne do użytku domowego; elektryczne oporowe elementy grzejne, z wyjątkiem z pozycji nr 8545:

8516 40 - Elektryczne żelazka do

prasowania:

8516 40 10 0 - - Żelazka z nawilżaczami 17,05 16,20 15,39 14,62 13,89
8516 40 90 0 - - Pozostałe 10 9,5 9 8,5 8

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.32.666

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
Data aktu: 04/10/2000
Data ogłoszenia: 18/10/2000
Data wejścia w życie: 18/10/2000