Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 11 września 2000 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek:
-
Przędzalni Czesankowej POLANIL Spółka Akcyjna (ul. Dąbrowskiego 225/243, 93-231 Łódź),
-
ARELAN Spółka Akcyjna (ul. Rzgowska 17A, 93-008 Łódź),
-
Przędzalni Czesankowej INTERTEX Spółka Akcyjna (ul. Chemiczna 12, 41-200 Sosnowiec),

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509:

Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nie przeznaczona do sprzedaży detalicznej:

-
zawierająca w masie 85% lub więcej ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
przędza pojedyncza, nie bielona lub bielona (PCN 5509 31 10 0),
-
przędza pojedyncza, pozostała (PCN 5509 31 90 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, nie bielona lub bielona (PCN 5509 32 10 0),
-
przędza nitkowana lub nitkowana wielokrotnie, pozostała (PCN 5509 32 90 0),
-
pozostała przędza z ciętych włókien akrylowych lub modakrylowych:
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, nie bielona lub bielona (PCN 5509 61 10 0),
-
mieszana głównie lub wyłącznie z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pozostała (PCN 5509 61 90 0).

Wnioskodawcy są producentami przędzy akrylowej, których udział w produkcji krajowej kształtował się w wysokości: 37,3% w 1996 r., 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r.

Rumunia jest drugim po Litwie największym zagranicznym dostawcą przędzy o najniższej cenie wśród znaczących eksporterów przędzy akrylowej objętej wnioskiem. Import rumuńskiej przędzy akrylowej wzrastał systematycznie. W 1999 r. w stosunku do 1997 r. wzrost ten wyniósł 35,7%, a w stosunku do 1996 r. - 66%. Licząc w tonach, udział tego importu w wielkości przywozu ogółem przędzy akrylowej do Polski również wzrastał i stanowił odpowiednio w latach: 1996 - 13,7%, 1997 - 16,3%, 1998 - 22,6%, 1999 - 27,4%.

Relacja importu (w tonach) przędzy akrylowej z Rumunii do produkcji wnioskodawców również wykazuje tendencje wzrostową i wynosi: 20,6% w 1996 r., 28,1% w 1997 r., 37,5% w 1998 r. oraz 53,6% w 1999 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że na rynku krajowym ceny przędzy akrylowej importowanej z Rumunii były niższe od cen przędzy polskiej - krajowego towaru podobnego. Średnie ceny z importu w stosunku do średnich cen wnioskodawców wynosiły bowiem: 96,8% w 1997 r., 88,5% w 1998 r. i 85,9% w 1999 r.

W latach 1997-1999 wielkość produkcji krajowej ogółem przędzy akrylowej spadła o 61,7%, a u wnioskodawców - o 28,7%. W 1999 r. w stosunku do roku 1998 spadek produkcji przedmiotowej przędzy wynosił odpowiednio 51,6% i 21,8%. Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył spadek sprzedaży. W latach 1997-1999 wynosił on ogółem 60,8%, natomiast u wnioskodawców - 26,9%. Jednocześnie malało wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawców z 71,1% w 1997 r. do 65,1% w 1999 r., czemu towarzyszyła redukcja zatrudnienia w latach 1997-1999 o 21,5%.

Mając na uwadze powyższe, stwierdza się, iż import z Rumunii przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą nosi znamiona przywozu nadmiernego wyrządzającego szkodę przemysłowi krajowemu.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 60 dni od dnia ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 26 czerwca 2000 r. złożony został kompletny wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną, oznaczonej kodem PCN 5509 31 10 0, PCN 5509 31 90 0, PCN 5509 32 10 0, PCN 5509 32 90 0, PCN 5509 61 10 0, PCN 5509 61 90 0. Wnioskodawcami postępowania są Przędzalnie Czesankowe: POLANIL Spółka Akcyjna, ARELAN Spółka Akcyjna i INTERTEX Spółka Akcyjna. Przędzalnia Czesankowa POLANIL Spółka Akcyjna upoważniona została przez pozostałych producentów do reprezentowania ich w postępowaniu.

Postępowanie ochronne przed nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą zostaje wszczęte na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych. Przędza o wymienionych na wstępie kodach PCN znajduje się bowiem na liście towarów tekstylnych i odzieżowych, które w Polsce objęte są Porozumieniem TiO, co stanowi warunek stosowania powyższej ustawy (art. 1 ust. 4).

Udział wnioskodawców w produkcji krajowej wynosił 42,3% w 1997 r., 48,7% w 1998 r. i 78,7% w 1999 r., co oznacza, że spełniają warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rumunia zajmuje drugie miejsce po Litwie pod względem wielkości dostaw wśród eksporterów przedmiotowej przędzy na rynek polski. Udział tego przywozu systematycznie wzrastał: w 1997 r. stanowił 16,3% przywozu ogółem przędzy do Polski, w 1998 r. - 22,6%, a w 1999 r. wzrósł do 27,4%. Ceny importowe przędzy z Rumunii były w całym badanym okresie jedne z najniższych, a w 1999 r. - najniższe w porównaniu z cenami importowanej przędzy z innych krajów. Biorąc pod uwagę wysokość średnich cen w imporcie przędzy akrylowej do Polski, w 1997 r. Rumunia zajmowała 6 miejsce, w 1998 r. już 2 miejsce, a w 1999 r. - 1 miejsce, to znaczy osiągnęła najniższe średnie ceny w imporcie przędzy akrylowej do Polski ze wszystkich krajów.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że produkowana w kraju przędza z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą i przędza importowana są towarami podobnymi, zgodnie z art. 5 pkt 3 ustawy, a systematycznie zwiększający się udział importu z Rumunii w produkcji wnioskodawców wpływa na spadek sprzedaży polskiej przędzy na rynek, zwiększenie zapasów (o 30,7% w latach 1997-1999) oraz spadek produkcji krajowej przędzy. Mając ponadto na uwadze relatywnie niskie ceny przędzy importowanej z Rumunii, domniemywa się, że przywóz ten jest nadmierny i wyrządza poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Duży import przedmiotowej przędzy w latach 1997-1999 w znacznym stopniu przyczynił się do powstania poważnych zmian w sytuacji ekonomiczno-produkcyjnej u wszystkich krajowych producentów przędz. Nastąpiła upadłość lub likwidacja kilku krajowych przędzalni (Wrocławska Przędzalnia Czesankowa "WEL-TEX", Przędzalnia Czesankowa "WEŁNOPOL" S.A. w Częstochowie, "POLMERINO" S.A. w Łodzi, "ANILUX" w Jeleniej Górze), a kolejne zagrożone są upadłością.

W świetle powyższych argumentów Minister Gospodarki uznaje wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przedmiotowej przędzy za zasadny.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.28.587

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Rumunii.
Data aktu: 11/09/2000
Data ogłoszenia: 26/09/2000
Data wejścia w życie: 11/10/2000