Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 12 lipca 2000 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.

Na podstawie art. 19 ust. 1-5 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej "ustawą", oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską, sporządzonej w Warszawie dnia 27 czerwca 1996 r. (Dz. U. Nr 158, poz. 807) w związku z nadmiernym przywozem przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oraz wyrządzeniem przez ten przywóz poważnej szkody, postanawia się, co następuje:
§  1. 1
Wprowadza się na okres trzech lat kontyngent ilościowy na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego w pozycji 5509. Kody PCN, wysokość kontyngentu wraz z podziałem na kwartały i okresy szczegółowo określa załącznik do decyzji.
§  2. 2
Rozdysponowanie kontyngentu na dany kwartał lub okres nastąpi według kolejności złożenia kompletnych wniosków.
§  3. 3
 
1.
Niewykorzystany kontyngent z danego kwartału lub okresu nie powiększa wielkości kontyngentu ustanowionego na kwartał lub okres następny, z zastrzeżeniem ust. 2.
2.
Wielkość kontyngentu niewykorzystana w I kwartale 2002 r. powiększa wielkość kontyngentu ustanowionego na I okres o 100 ton.
§  4.
Maksymalna wielkość przywozu, na jaką udzielane będzie pozwolenie, wyniesie 25 ton.
§  5. 4
 
1.
Wnioski o przydział kontyngentu dla pozycji towarowych wymienionych w załączniku do niniejszej decyzji składa się na każdy kwartał lub okres oddzielnie.
2.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego na III kwartał 2000 r. składa się od dnia 5 sierpnia 2000 r.
3.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego od IV kwartału 2000 r. do I kwartału 2002 r. składa się na każdy kwartał oddzielnie, poczynając od 15 dnia miesiąca poprzedzającego dany kwartał.
4.
Wnioski o przydział kontyngentu ustanowionego na I okres składa się od dnia 22 kwietnia 2002 r.
5.
Wnioski o przydział kontyngentu na II okres składa się nie wcześniej niż 15 dnia miesiąca poprzedzającego ten okres.
§  6.
Na osoby dokonujące przywozu na polski obszar celny towarów wymienionych w załączniku do decyzji nakłada się obowiązek składania sprawozdań z wykorzystania pozwoleń.
§  7.
Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie zostało wszczęte w dniu 15 września 1999 r. na wniosek przędzalń czesankowych "POLANIL" S.A. w Łodzi, "ARELAN" S.A. w Łodzi, "ELANEX" S.A. w Częstochowie, "INTERTEX" S.A. w Sosnowcu oraz "WEL-TEX" we Wrocławiu, postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 23 sierpnia 1999 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej (Monitor Polski Nr 28, poz. 432).

W toku postępowania stwierdzono, że:

1. Nastąpił znaczący wzrost przywozu na polski obszar celny towarów objętych postępowaniem. Przywóz ten wynosił w 1996 r. 328,8 t, w 1997 r. 945,2 t, w 1998 r. 1.479,5 t, a w 1999 r. 1.359,8 t.

2. Nastąpił wzrost wielkości przywozu przędzy akrylowej z Republiki Litewskiej w stosunku do wielkości produkcji krajowej. W 1996 r. stosunek ten wynosił 3,5%, w 1997 r. 12,8%, a w 1998 r. 25,3%. Stosunek przywozu ww. przędzy do wielkości konsumpcji wynosił: w 1996 r. 2,3%, w 1997 r. 7,2%, w 1998 r. 14,2%.

3. Średnie ceny importowanej przędzy litewskiej w latach 1996-1999 wyrażają tendencję spadkową: w 1996 r. wynosiły 4,0 USD/kg, w 1997 r. 3,8 USD/kg, w 1998 r. 3,5 USD/kg, a w 1999 r. 3,3 USD/kg i są niższe od cen przędzy krajowej, które kształtowały się w tym samym okresie odpowiednio: 4,98 USD/kg, 4,4 USD/kg, 4,6 USD/kg, 3,9 USD/kg. W związku z powyższym wystąpił efekt tak zwanego podcięcia cenowego.

Na tej podstawie stwierdzono dynamiczny wzrost przywozu przedmiotowego towaru oraz że był on realizowany na warunkach powodujących podcięcie cenowe, co wypełnia jedną z przesłanek art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską oraz art. 19 ust. 1 ustawy.

4. Rosnący przywóz przedmiotowych towarów z Republiki Litewskiej wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę. Ustalenie powyższe dokonane zostało, zgodnie z art. 17 ustawy oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską, na podstawie oceny:

- wielkości produkcji krajowej: w 1998 r. nastąpił spadek o 2.316 ton w stosunku do roku 1996. W latach 1998/1999 upadłość ogłosiły dwie przędzalnie czesankowe,

- stopnia wykorzystania zdolności produkcyjnych: w 1998 r. nastąpił spadek o 22,8% do 57,6%,

- wielkości sprzedaży: w 1998 r. wielkość sprzedaży spadła o 34,9% w porównaniu z 1996 r.,

- udziału w rynku produkcji krajowej: nastąpił spadek z 42,36% w roku 1996 do 37,58% w roku 1998,

- stopy zysku netto: odnotowano spadek z 0,83% w 1996 r. do -10,41% w roku 1998,

- wydajności pracy na 1 zatrudnionego (w kg/tys. zł): w 1998 r. nastąpił spadek wydajności o 1,56 w stosunku do roku 1996,

- stanu zatrudnienia: w 1998 r. zanotowano spadek o 633 osoby w porównaniu ze stanem zatrudnienia w 1996 r.,

- przepływów pieniężnych: w latach 1996-1998 nastąpił znaczący spadek środków pieniężnych z działalności operacyjnej,

- stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału: wskaźniki stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału były dodatnie w 1996 r., natomiast w 1998 r. osiągnęły wartości ujemne.

W świetle powyższych ustaleń stwierdzono, że import towaru objętego postępowaniem z Republiki Litewskiej był realizowany w tak zwiększonych ilościach (pkt 1 i 2 powyżej) oraz na takich warunkach (pkt 3 powyżej), że wyrządził przemysłowi krajowemu poważną szkodę (pkt 4 powyżej), co odpowiada przesłankom warunkującym ustanowienie środka ochronnego, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy oraz art. 27 Umowy o wolnym handlu między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Litewską.

W celu przeciwdziałania skutkom nadmiernego przywozu towaru objętego postępowaniem, na podstawie art. 19 ust. 5 ustawy oraz art. 31 ust. 1, 3, 4a i 5 ww. Umowy o wolnym handlu, ustanowiono na okres trzech lat ostateczny środek ochronny w formie kontyngentu ilościowego. Kontyngent ten ustanowiono w wysokości: 1500 ton w pierwszym roku obowiązywania, tj. II półroczu 2000 r. i I półroczu 2001 r. Wysokość kontyngentu została ustalona stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy na poziomie wielkości przywozu tego towaru w okresie 12 miesięcy, kończącym się na 2 miesiące przed miesiącem, w którym zostały przeprowadzone konsultacje ze stroną litewską. Powyższy kontyngent oraz warunki jego liberalizacji odpowiadają również wymogom określonym w art. 31 ust. 5 Umowy o wolnym handlu. Zgodnie z art. 20 ust. 2 ustawy wielkość kontyngentu dla drugiego i trzeciego roku będzie wyższa o 6% w porównaniu z rokiem poprzednim.

W celu zapewnienia równomierności dostaw towaru objętego postępowaniem dla krajowych odbiorców kontyngent dzielony jest na kwartały, a jego rozdysponowanie odbywać się będzie zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o administrowaniu obrotem z zagranicą towarami i usługami oraz o obrocie specjalnym (Dz. U. Nr 157, poz. 1026 oraz z 1999 r. Nr 55, poz. 587 i Nr 101, poz. 1178), tzn. według kolejności złożenia kompletnych wniosków.

ZAŁĄCZNIK  5

Kod PCN Wyszczególnienie Kontyngent ilościowy w tonach
w 2000r. w 2001 r. I kwartał 2002 r. I okres 1.04-31.12.2002 r II okres 1.01-30.06.2003 r.
5509 Przędza (z wyłączeniem nici do szycia) z syntetycznych włókien ciętych, nieprzeznaczona do sprzedaży detalicznej: 750 1.560 410 1.020 780
- Zawierająca w masie 85 % lub

więcej ciętych włókien

akrylowych lub modakrylowych:

5509 31 - - Przędza pojedyncza: po 375 po 390
5509 31 10 0 - - - Niebielona lub bielona w III i IV w kwartale
5509 31 90 0 - - - Pozostała kwartale
5509 32 - - Przędza nitkowana lub

nitkowana wielokrotnie:

5509 32 10 0 - - - Niebielona lub bielona
5509 32 90 0 - - - Pozostała
- Pozostała przędza z ciętych

włókien akrylowych i

modakrylowych:

5509 61 - - Mieszana głównie lub

wyłącznie z wełną lub cienką

sierścią zwierzęcą:

5509 61 10 0 - - - Niebielona lub bielona
5509 61 90 0 - - - Pozostała
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
3 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 18 grudnia 2002 r. (Dz.U.02.223.1873) zmieniającego nin. decyzję z dniem 21 grudnia 2002 r.

4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 4 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.
5 Załącznik zmieniony przez § 1 pkt 5 decyzji z dnia 29 marca 2002 r. (M.P.02.14.232) zmieniającej nin. decyzję z dniem 30 kwietnia 2002 r.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.22.455

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci kontyngentu ilościowego na przywóz na polski obszar celny przędzy z włókien syntetycznych akrylowych oraz mieszanek tych włókien z wełną lub cienką sierścią zwierzęcą, pochodzącej z Republiki Litewskiej.
Data aktu: 12/07/2000
Data ogłoszenia: 21/07/2000
Data wejścia w życie: 05/08/2000