Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 26 listopada 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

Na postawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) wszczyna się na wniosek Zakładów Przemysłu Ciągnikowego "URSUS" S.A. z siedzibą w Warszawie, pl. Czerwca 1976 r. nr 1, 02-495 Warszawa, występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem ciągników rolniczych używanych z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem: PCN 8701 90 50 0 Ciągniki rolnicze (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używane w leśnictwie, kołowe, używane.
W latach 1996-1998 import ciągników używanych poważnie wzrastał. Jednocześnie wzrastał jego udział w produkcji i sprzedaży krajowej. W stosunku do produkcji krajowej ogółem wyniósł on w 1996 r. 14,5%, w 1997 r. 20,6%, a w 1998 r. 22,2%. W stosunku do sprzedaży krajowej relacja ta wynosiła 15,3% w 1996 r., 21,9% w 1997 r. i 23,6% w 1998 r.

W omawianym okresie kraje członkowskie Unii Europejskiej były największym dostawcą ciągników używanych. Udział ich importu w produkcji ciągników ogółem wynosił w 1996 r. 9%, w 1997 r. 11,7%, w 1998 r. zaś 12,3%. W analogicznym okresie relacja ta wynosiła odpowiednio w przypadku Republiki Czeskiej: 3,8% - 6,2% - 7,1%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,7% - 1,4% - 1,3%, Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

Udział importu ciągników używanych pochodzących z krajów członkowskich Unii Europejskiej w sprzedaży krajowej ciągników wynosił w 1996 r. 9,5%, w 1997 r. 12,4% i w 1998 r. 13,0%. Relacja ta w tym samym okresie kształtowała się następująco w przypadku Republiki Czeskiej: 4,1% - 6,6% - 7,5%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,5% - 1,4% - 1,3% i Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

W 1998 r. nastąpił poważny spadek sprzedaży na rynku krajowym wynoszący 65,9%. Spadek krajowego popytu odczuli najbardziej producenci krajowi. Ich łączny udział w rynku spadł bowiem z 69,3% w 1997 r. do 68,0% w 1998 r.

Wzrósł natomiast udział sprzedaży ciągników importowanych, o czym zdecydował głównie przywóz ciągników używanych, których udział w rynku krajowym wzrósł z 21,9% w 1997 r. do 23,6% w 1998 r.

Rosnący udział sprzedaży ciągników używanych po cenach znacznie niższych od cen ciągników nowych spowodował pogorszenie się większości wskaźników ekonomicznych producentów krajowych: spadek produkcji, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, wydajności pracy, stopy zysku, ograniczenie zatrudnienia oraz wzrost zapasów.

Istnieje zatem domniemanie, że nadmierny przywóz ciągników używanych spowodował znaczące i ogólne pogorszenie sytuacji przemysłu krajowego.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 21 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 30 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Na niniejsze postanowienie nie służy zażalenie.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, oznaczonych kodem PCN 8701 90 50 0. Wniosek o wszczęcie postępowania złożyły Zakłady Przemysłu Ciągnikowego "URSUS" S.A.

Produkcja przedmiotowych ciągników wnioskodawcy w latach 1996-1998 stanowiła (licząc wolumenowo) przeszło 60% produkcji krajowej tych ciągników (tj. 66,6% w 1996 r., 63,6% w 1997 r., 67,5% w 1998 r.).

Ilość i struktura sprzedaży ciągników na rynku krajowym w latach 1996-1998 w podziale na ciągniki krajowe oraz pochodzące z importu kształtowała się następująco:

Rok Ogółem w sztukach Sprzedaż krajowa ciągników Ciągniki nowe z importu Ciągniki używane z importu
w sztukach % w sztukach % w sztukach %
1996 23.740 17.321 73,0 2.779 11,7 3.640 15,3
1997 21.507 14.902 69,3 1.891 8,8 4.714 21,9
1998 14.170 9.636 68,0 1.198 8,5 3.336 23,6

W latach 1996-1998 import ciągników używanych utrzymywał się na wysokim poziomie, a ich udział w sprzedaży krajowej wzrastał: w 1996 r. wynosił 15,3%, w 1997 r. 21,9%, a w 1998 r. 23,6%. Jednocześnie wzrastał jego udział w produkcji krajowej i wyniósł w 1996 r. 14,5%, w 1997 r. 20,6%, a w 1998 r. 22,2%.

W analizowanym okresie kraje członkowskie Unii Europejskiej były największym dostawcą ciągników używanych. Udział ich importu w produkcji ciągników ogółem wynosił w 1996 r. 9%, w 1997 r. 11,7%, w 1998 r. zaś 12,3%. W analogicznym okresie relacja ta wynosiła odpowiednio dla Republiki Czeskiej: 3,8% - 6,2% - 7,1%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,7% - 1,4% - 1,3%, Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

Udział importu ciągników używanych pochodzących z krajów członkowskich Unii Europejskiej w sprzedaży krajowej ciągników wynosił w 1996 r. 9,5%, w 1997 r. 12,4% i w 1998 r. 13,0%.

Relacja ta w tym samym okresie kształtowała się następująco w przypadku Republiki Czeskiej: 4,1% - 6,6% - 7,5%, Słowacji: 0,1% - 0,2% - 0,3%, Rosji: 0,5% - 1,4% - 1,3% i Białorusi: 0,6% - 0,9% - 0,8%.

W 1998 r. na rynku krajowym nastąpił poważny spadek sprzedaży ciągników, wynoszący 65,9%. Spadek popytu krajowego odczuli najmocniej producenci krajowi. Ich łączny udział w rynku spadł bowiem z 69,3% w 1997 r. do 68,0% w 1998 r.

W 1998 r. w porównaniu z 1997 r. wzrósł natomiast udział sprzedaży ciągników importowanych odpowiednio z 30,7% do 32,0%. O wzroście udziału importu w krajowym rynku zadecydował głównie przywóz z zagranicy ciągników używanych, których udział w rynku krajowym wzrósł o 1,7 pkt, osiągając 23,6%.

Czynnikiem decydującym o wzroście udziału na rynku krajowym ciągników używanych były ich wyjątkowo niskie ceny.

Średnie ceny ciągników na rynku krajowym w latach 1996-1998 przedstawiały się następująco:

Rok Średnia cena ciągników wnioskodawcy w zł/szt. Średnia cena ciągników importowanych używanych w zł/szt. Relacja średnich cen ciągników używanych z importu do średnich cen wnioskodawcy w %
1996 30.295 4.405 14,5
1997 36.049 6.310 17,5
1998 39.673 7.911 19,9

O ile na rynku krajowym średnie ceny nowych importowanych ciągników były zdecydowanie wyższe niż średnie ceny wnioskodawcy, o tyle średnie ceny ciągników używanych importowanych w 1996 r. stanowiły 14,5% ceny ciągników sprzedawanych na rynku krajowym przez wnioskodawcę. Proporcja tych cen w 1997 r. wynosiła 17,5%, a w 1998 r. nie przekraczała 20% ceny ciągników krajowych.

W latach 1996-1998 ciągniki rolnicze używane były przywożone na polski obszar celny z Niemiec, Niderlandów, Danii, Wielkiej Brytanii, Włoch, Francji, Belgii, Szwecji, Austrii, Hiszpanii, Luksemburga, Finlandii, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.

Rosnący udział importowanych ciągników używanych sprzedawanych na rynku krajowym po wyjątkowo niskich cenach powodował znaczące i ogólne pogarszanie się sytuacji przemysłu krajowego.

W przypadku wnioskodawcy jego spadek udziału na rynku krajowym w latach 1996-1998 wyniósł 5,7 pkt, a w przypadku drugiego i trzeciego, pod względem wielkości, producenta krajowych ciągników Pronar-Narew i Leda-Brzeźno spadek ten wyniósł odpowiednio 10 pkt i 5 pkt.

Straty w udziale w rynku producentów krajowych na rzecz importowanych ciągników używanych powodowały pogorszenie się ich sytuacji ekonomicznej. Wyrażało się to w niekorzystnych zmianach podstawowych wskaźników ekonomicznych, takich jak: spadek sprzedaży, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, wydajności pracy, stopy zysku, w ograniczeniu zatrudnienia oraz wzroście zapasów.

W przypadku wnioskodawcy pogorszenie się większości wskaźników ekonomicznych wyraziło się w:

1)
spadku udziału ilości sprzedanych ciągników na rynku krajowym: w 1998 r. wynosił on 36,0% w porównaniu z 43,9% w 1997 r.,
2)
spadku wolumenu produkcji w 1998 r., który obniżył się w stosunku do roku 1996 o ponad 44% (w stosunku do 1997 r. o 35%),
3)
spadku wykorzystania mocy produkcyjnych do 31,3% w 1998 r. z 48,3% w 1997 r.,
4)
wzroście zapasów o 48% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
5)
ograniczeniu zatrudnienia: w 1998 r. zmniejszyła się liczba zatrudnionych o 18% w stosunku do roku 1996, w tym o około 16% pracowników bezpośrednio związanych z produkcją,
6)
niekorzystnych zmianach wskaźnika stopy zwrotu z zaangażowanego kapitału (w roku 1997 była ona dodatnia, podczas gdy w 1998 r. - ujemna).

Nadmienić należy, że import ciągników używanych utrudnia restrukturyzację krajowego przemysłu ciągnikowego. Największy polski producent ciągników ZPC "URSUS" S.A. realizuje program restrukturyzacji, polegający na obniżeniu kosztów własnych, zmniejszeniu zatrudnienia oraz zmianach organizacyjno-technicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, uznać należy, iż dane zawarte we wniosku uzasadniają domniemanie, że znaczące i ogólne pogorszenie sytuacji przemysłu krajowego spowodowane zostało w istotnym stopniu nadmiernym importem ciągników używanych, wyrządzającym poważną szkodę przemysłowi krajowemu.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.39.597

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny ciągników rolniczych (oprócz ciągników kierowanych przez pieszego) i używanych w leśnictwie, kołowych, używanych, z krajów członkowskich Unii Europejskiej, Republiki Czeskiej, Słowacji, Rosji i Białorusi.
Data aktu: 26/11/1999
Data ogłoszenia: 14/12/1999