Aplikacja kontrolerska.

ZARZĄDZENIE
PREZESA NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI
z dnia 6 października 1995 r.
w sprawie aplikacji kontrolerskiej.

Na podstawie art. 68 ust. 7 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Aplikacja kontrolerska, zwana dalej "aplikacją", ma na celu teoretyczne i praktyczne przygotowanie do wykonywania i nadzorowania czynności kontrolnych przez pracowników Najwyższej Izby Kontroli.
2.
Aplikację odbywają pracownicy spełniający wymagania określone w art. 67 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli (Dz. U. z 1995 r. Nr 13, poz. 59), zwanej dalej "ustawą", zatrudnieni w Najwyższej Izbie Kontroli na podstawie umowy o pracę na stanowisku pracownika nadzorującego lub wykonującego czynności kontrolne.
§  2.
1.
Do odbycia aplikacji kieruje pracownika dyrektor departamentu lub delegatury, w której pracownik jest zatrudniony.
2.
Do odbycia aplikacji pracowników zatrudnionych na stanowiskach wymienionych w art. 66 ust. 2 pkt 1-3 ustawy kieruje Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
3.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może skierować do odbycia aplikacji pracownika mianowanego.
§  3.
1.
Aplikacja obejmuje:
1)
szkolenie teoretyczne, w formie centralnie zorganizowanych wykładów, konwersatoriów i ćwiczeń wraz z kolokwiami lub testami zaliczeniowymi,
2)
wykonywanie w ramach obowiązków służbowych zleconych zadań praktycznych oraz samokształcenie,
3)
egzamin kontrolerski.
2.
Program aplikacji może przewidywać skierowanie aplikanta na czas oznaczony do wykonywania obowiązków w innej jednostce organizacyjnej Najwyższej Izby Kontroli.
§  4.
1.
Aplikację odbywa się pod kierunkiem opiekuna.
2.
Opiekuna wyznacza dyrektor jednostki organizacyjnej, w której aplikant wykonuje obowiązki, spośród pracowników mianowanych mających doświadczenie w zakresie nadzorowania lub wykonywania czynności kontrolnych. Opiekun może sprawować opiekę najwyżej nad trzema aplikantami.
3.
Do obowiązków opiekuna należy kierowanie wykonywaniem zadań praktycznych i samokształceniem aplikanta, udzielanie mu pomocy we wdrażaniu się do pracy w Najwyższej Izbie Kontroli i przygotowaniu się do egzaminu kontrolerskiego oraz wydawanie opinii dotyczącej pracy aplikanta.
4.
W razie skierowania aplikanta do wykonywania obowiązków w innej jednostce organizacyjnej, opiekuna na ten okres wyznacza dyrektor tej jednostki; przepisy ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
5.
Nie wyznacza się opiekuna aplikanta dla pracownika, który został skierowany do uczestniczenia w szkoleniu teoretycznym w ramach aplikacji kontrolerskiej, jeżeli przed skierowaniem:
1)
jest zatrudniony na stanowisku wymienionym w art. 66 ust. 2 pkt 1-3 ustawy

albo

2)
był zatrudniony co najmniej dwa lata na stanowisku inspektora kontroli państwowej lub stanowisku wyższym,

albo

3)
podczas pracy w Najwyższej Izbie Kontroli przeprowadził samodzielnie nie mniej niż cztery kontrole.
§  5.
1.
Aplikacja trwa nie dłużej niż osiemnaście miesięcy.
2.
Szkolenie teoretyczne odbywa się w okresie pierwszych piętnastu miesięcy aplikacji i jest podzielone na trzy semestry.
3.
Wykonywanie obowiązków w innej jednostce organizacyjnej, o którym mowa w § 3 ust. 2, nie może trwać dłużej niż trzy miesiące.
4.
Zajęcia w ramach szkolenia teoretycznego trwają nie dłużej niż 450 godzin lekcyjnych.
§  6.
Przedmiotem szkolenia teoretycznego są:
1)
system kontroli w Rzeczypospolitej Polskiej oraz wybrane zagadnienia kontroli państwowej w innych krajach,
2)
zadania Najwyższej Izby Kontroli jako naczelnego organu kontroli państwowej,
3)
organizacja Najwyższej Izby Kontroli oraz status jej pracowników,
4)
postępowanie kontrolne,
5)
wybrane problemy niektórych gałęzi prawa,
6)
wybrane zagadnienia ekonomii i systemu gospodarczego Rzeczypospolitej Polskiej,
7)
rachunkowość, w tym analiza bilansu i sprawozdawczości finansowej,
8)
elementy informatyki, ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania informatyki w rachunkowości,
9)
elementy psychologii i socjologii.
§  7.
Szkolenie teoretyczne mogą prowadzić pracownicy Najwyższej Izby Kontroli będący specjalistami w określonej dziedzinie nauki lub praktyki, jak również specjaliści spoza Najwyższej Izby Kontroli.
§  8.
W szkoleniu teoretycznym prowadzonym w Najwyższej Izbie Kontroli, poza aplikantami, mogą uczestniczyć:
1)
pracownicy Najwyższej Izby Kontroli, skierowani do udziału w określonych zajęciach szkoleniowych przez dyrektora właściwej jednostki organizacyjnej w porozumieniu z kierownikiem aplikacji,
2)
pracownicy innych organów kontroli, za zgodą Prezesa Najwyższej Izby Kontroli.
§  9.
1.
Aplikacją kontrolerską kieruje kierownik aplikacji, którym jest dyrektor departamentu właściwego w sprawach szkolenia zawodowego pracowników Najwyższej Izby Kontroli.
2.
Do obowiązków kierownika aplikacji należy w szczególności:
1)
prowadzenie ewidencji aplikantów i ich opiekunów,
2)
opracowywanie szczegółowego planu szkolenia teoretycznego oraz organizowanie tego szkolenia i zapewnianie jego należytego poziomu merytorycznego,
3)
stwierdzanie spełnienia przez aplikanta warunków dopuszczenia do egzaminu kontrolerskiego,
4)
przygotowywanie akt kontroli, na podstawie których przeprowadza się egzamin pisemny,
5)
przygotowywanie zaświadczeń o odbyciu aplikacji i złożeniu egzaminu kontrolerskiego,
6)
zapewnienie obsługi administracyjnej szkolenia teoretycznego, komisji egzaminacyjnych oraz egzaminu kontrolerskiego kończącego aplikację,
7)
przedstawianie okresowych informacji o przebiegu i wynikach aplikacji kontrolerskiej Prezesowi Najwyższej Izby Kontroli.
§  10.
Wykonywanie zadań praktycznych i prowadzenie samokształcenia, uczestniczenia w wykładach, konwersatoriach i ćwiczeniach oraz przystąpienie do kolokwiów, testów zaliczeniowych i egzaminu kontrolerskiego należy do obowiązków służbowych aplikanta.
§  11.
1.
W przypadkach uzasadnionych w szczególności przygotowywaniem zawodowym aplikanta, Prezes Najwyższej Izby Kontroli może zwolnić aplikanta z obowiązku uczestniczenia w określonych zajęciach w ramach szkolenia teoretycznego. Zwolnienie nie obejmuje przystąpienia do kolokwiów i testów zaliczeniowych.
2.
Aplikant, który uzyskał negatywny wynik kolokwium lub testu, ma prawo przystąpić do niego ponownie.
§  12.
1.
Do egzaminu kontrolerskiego może przystąpić aplikant, który:
1)
uzyskał pozytywne opinie, wydane przez:
a)
opiekuna, o którym mowa w § 4 ust. 2,
b)
dyrektora jednostki organizacyjnej, w której jest zatrudniony,
2)
uzyskał pozytywne wyniki kolokwiów lub testów.
2.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli może dopuścić do egzaminu kontrolerskiego aplikanta, który:
1)
otrzymał jedną negatywną opinię,
2)
nie uzyskał pozytywnego wyniku kolokwium lub testu, jeżeli tematyka zajęć objęta tym zaliczeniem będzie uwzględniona przy egzaminie kontrolerskim.
§  13.
1.
Komisje egzaminacyjne do przeprowadzenia egzaminu kontrolerskiego powołuje Prezes Najwyższej Izby Kontroli.
2.
W skład komisji egzaminacyjnej wchodzą:
1)
przewodniczący i wiceprzewodniczący, powołani spośród osób zatrudnionych na stanowiskach pracowników nadzorujących czynności kontrolne,
2)
trzej członkowie komisji, powołani spośród osób zatrudnionych na stanowiskach pracowników nadzorujących lub wykonujących czynności kontrolne. Członkami komisji mogą być również osoby spoza Najwyższej Izby Kontroli, które prowadziły zajęcia w ramach szkolenia teoretycznego.
§  14.
1.
Na egzamin kontrolerski składają się egzaminy pisemny i ustny, przeprowadzone w oddzielnych dniach.
2.
Egzamin pisemny polega na sporządzeniu przez aplikanta, na podstawie wybranych przez komisję egzaminacyjną akt kontroli, o których mowa w § 9 ust. 2 pkt 4, projektów:
1)
protokołu kontroli,
2)
stanowiska kontrolera w sprawie przygotowanych przez komisję egzaminacyjną (lub przez innego aplikanta) zastrzeżeń co do ustaleń zawartych w protokole kontroli,
3)
wystąpienia pokontrolnego.
3.
W trakcie egzaminu pisemnego aplikant może posługiwać się tekstami aktów normatywnych.
4.
Egzamin ustny obejmuje sprawdzenie:
1)
umiejętności rozstrzygania problemów w zakresie postępowania kontrolnego,
2)
poziomu wiedzy aplikanta w zakresie objętym szkoleniem teoretycznym, a w szczególności znajomości tematyki określonej w § 6 pkt 1-4.
5.
Przy egzaminie ustnym może być obecny opiekun aplikanta.
6.
Komisja egzaminacyjna ocenia łącznie wyniki egzaminu pisemnego i ustnego, podejmując uchwałę większością głosów; w razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
7.
Ocena łączna wyniku egzaminu pisemnego i ustnego może być:
1)
celująca,
2)
bardzo dobra,
3)
dobra,
4)
dostateczna,
5)
niedostateczna.
8.
Z przebiegu i wyniku egzaminu kontrolerskiego wyznaczony przez przewodniczącego członek komisji sporządza protokół, który podpisują przewodniczący, wiceprzewodniczący i członkowie komisji egzaminacyjnej.
§  15.
1.
Termin przeprowadzenia egzaminu kontrolerskiego wyznacza kierownik aplikacji.
2.
O terminie i miejscu egzaminu kontrolerskiego kierownik aplikacji zawiadamia, z co najmniej czternastodniowym wyprzedzeniem, komisję egzaminacyjną, aplikantów i ich opiekunów.
§  16.
Aplikant, który uzyskał w wyniku egzaminu kontrolerskiego ocenę niedostateczną, może zdawać ponownie egzamin kontrolerski tylko jeden raz, nie wcześniej niż po upływie dwóch miesięcy, w terminie wyznaczonym przez kierownika aplikacji.
§  17.
1.
W celu przygotowania do egzaminu kontrolerskiego, dyrektor jednostki organizacyjnej, w której aplikant wykonuje obowiązki, zwalnia go, na jego wniosek, od wykonywania zadań w jednostce na okres pięciu dni roboczych.
2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku określonym w § 16.
§  18.
Prezes Najwyższej Izby Kontroli wydaje zaświadczenie o ukończeniu aplikacji kontrolerskiej i złożeniu egzaminu kontrolerskiego; w zaświadczeniu wymienia się ocenę łączną wyniku egzaminu pisemnego i ustnego.
§  19.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1995.53.578

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Aplikacja kontrolerska.
Data aktu: 06/10/1995
Data ogłoszenia: 25/10/1995
Data wejścia w życie: 09/11/1995