Realizacja ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.

UCHWAŁA
SEJMU POLSKIEJ RZECZYPOSPOLITEJ LUDOWEJ
z dnia 16 czerwca 1988 r.
w sprawie realizacji ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej stwierdza, iż proces wcielania w życie rozwiązań ustawy z 20 lipca 1983 r. o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego przebiega, chociaż nie bez trudności, we właściwym kierunku.
Umacnianiu rad narodowych sprzyjają środki nadzoru i pomoc Rady Państwa oraz realizacja wcześniejszych uchwał Sejmu, stanowiących wyraz pieczy sprawowanej nad poszanowaniem samodzielności organów samorządu terytorialnego.

Rady narodowe uzyskiwały polityczne wsparcie ze strony instancji PZPR, ZSL i SD. Z pożytkiem dla efektów pracy rad narodowych rozwijało się współdziałanie z Patriotycznym Ruchem Odrodzenia Narodowego oraz organizacjami społecznymi i samorządowymi.

Rady narodowe mimo trudnych warunków obiektywnych wykazywały troskę o zaspokojenie społecznych potrzeb określonych w programach kadencyjnych oraz w postulatach i wnioskach wyborców.

Dorobek bieżącej kadencji jest wynikiem zaangażowania wielu radnych i działaczy samorządu mieszkańców, którym Sejm, w związku z upływem kadencji, wyraża uznanie.

Sejm na podstawie informacji przedstawionej przez Radę Państwa oraz uwag i opinii społecznych stwierdza postęp osiągnięty w obecnej kadencji rad narodowych. Dotyczy to w szczególności:

-
umacniania ustrojowej pozycji rad narodowych, utrwalania ich nadrzędności oraz funkcji kierowniczo-kontrolnych wobec terenowych organów administracji państwowej;
-
zwiększenia efektywności pracy rad narodowych, m. in. w wyniku uchwały Rady Państwa z 10 lipca 1986 r. w sprawie realizacji zadań wytyczonych przez X Zjazd PZPR;
-
postępującej decentralizacji zadań, kompetencji i środków wojewódzkich rad narodowych na rzecz rad narodowych stopnia podstawowego oraz zapoczątkowania przekazywania zadań organom samorządu mieszkańców - zgodnie z intencją wyrażoną w uchwale Sejmu z dnia 19 grudnia 1986 r.;
-
zapewnienia samodzielności rad narodowych w kształtowaniu terenowych planów społeczno-gospodarczych na lata 1986-1990, planów zagospodarowania przestrzennego i lokalizacji inwestycji;
-
zwiększenia roli organów doradczych przede wszystkim poprzez powołanie i działalność rad społeczno-gospodarczych przy wojewódzkich radach narodowych, obywatelskich konwentów konsultacyjnych przy przewodniczących wojewódzkich rad narodowych i szersze wykorzystywanie rad społecznych szkół wyższych;
-
zwiększenia zainteresowania rad narodowych problematyką ochrony środowiska, szczególnie widocznego w województwach przodujących w tym zakresie;
-
rozwoju inicjatyw i czynów społecznych, pełniących ważną rolę w zaspokajaniu miejscowych potrzeb i obywatelskiej aktywizacji środowisk.

Sejm podkreśla wagę zapoczątkowanego - w ramach II etapu reformy gospodarczej - procesu decentralizacji przedsiębiorstw, dla których organem założycielskim były dotychczas naczelne oraz centralne organy administracji państwowej, i wyraża swoje poparcie dla jego kontynuacji. Sejm uważa, że powyższe kierunki i formy realizacji ustawy oraz pracy rad narodowych powinny być kontynuowane i rozwijane w nowej kadencji.

Sejm stwierdza, że oprócz pozytywnych rezultatów w realizacji ustawy zaznaczyły się też słabości, które w dalszej działalności należy eliminować przez tworzenie warunków prawno-organizacyjnych i materialnych sprzyjających zwiększaniu skuteczności funkcjonowania organów samorządu terytorialnego.

Sejm stwierdza, iż rady narodowe kończą swoją kadencję wymiernym dorobkiem, ale jednocześnie z dużym zestawem spraw nie rozwiązanych, których załatwienia oczekują lokalne społeczności.

Sejm krytycznie ocenia przypadki naruszania samodzielności rad narodowych, a także niepełny zakres weryfikacji i dostosowania aktów prawnych do przepisów ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego. Sejm zwraca się do Rady Ministrów o podjęcie, w porozumieniu z Radą Państwa, działań zapewniających:

-
przygotowanie i wniesienie do Sejmu projektu ustawy o mieniu komunalnym i związkach międzykomunalnych w takim terminie, aby jej przepisy mogły wejść w życie z dniem 1 stycznia 1989 r.,
-
określenie do końca 1989 r. zobiektywizowanych kryteriów kształtowania udziałów i dotacji ogólnych dla budżetów terenowych.

Sejm podkreśla potrzebę pełniejszego korzystania przez rady narodowe ze stworzonych możliwości w celu skuteczniejszej realizacji zadań społeczno-gospodarczych. Za pożyteczne i wskazane Sejm uważa dalsze pogłębianie demokratyzmu działania rad, zwłaszcza przez zwiększenie więzi radnych z wyborcami oraz szersze wykorzystanie referendum lokalnego do rozstrzygania istotnych problemów. Rady powinny również zwrócić uwagę na podniesienie sprawności i kompetencji terenowych organów administracji państwowej. Rozwijać należy również współdziałanie rad narodowych z organizacjami społecznymi, związkami zawodowymi i samorządami. Sejm uważa za wskazane upowszechnianie instytucji obywatelskich konwentów konsultacyjnych jako dodatkowej płaszczyzny dialogu i porozumienia narodowego.

Sejm wyraża przekonanie, iż wyłonione w trybie znowelizowanego i bardziej demokratycznego prawa wyborczego rady narodowe nowej kadencji aktywnie wykorzystają, zwiększone w wyniku dostosowania do zasad drugiego etapu reformy gospodarczej, uprawnienia wynikające z przepisów ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego i innych ustaw. W szczególności Sejm oczekuje samodzielnych inicjatyw rad narodowych w dziedzinie rozwoju lokalnej bazy przetwórczej i usług, zagospodarowania miejscowych zasobów i rezerw dla zaspokajania społecznych potrzeb, gospodarności w dysponowaniu i zarządzaniu wyodrębnianą własnością komunalną, rozwijania przedsiębiorczości w poszukiwaniu i wypracowywaniu dodatkowych dochodów własnych i racjonalnego gospodarowania tymi środkami.

Sejm zwraca się do Rady Państwa o podjęcie działań, które zapewnią radom narodowym i radnym skuteczne wykorzystanie dokonanych zmian ustawowych - dla pełnego funkcjonowania samorządu terytorialnego.

Sejm Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej wyraża przekonanie, że proces umacniania rad narodowych, który sprzyja coraz lepszemu zaspokajaniu potrzeb społecznych oraz rozwojowi samorządności terytorialnej, zyska szerokie poparcie ze strony społeczeństwa w akcie głosowania w dniu 19 czerwca br. i wyborze radnych do rad narodowych nowej kadencji.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024