Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 15 stycznia 1986 r.
w sprawie rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą.

Na podstawie § 6 ust. 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych (Dz. U. Nr 51, poz. 265) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zarządzenie określa zasady prowadzenia rejestru organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą oraz kontroli wykonywania obowiązków rejestracji.
§  2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o:
1)
rozporządzeniu - rozumie się przez to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 października 1985 r. w sprawie działalności gospodarczej organizacji społecznych (Dz. U. Nr 51, poz. 265),
2)
organizacji społecznej - rozumie się przez to organizacje wymienione w § 1 ust. 3 rozporządzenia,
3)
organie rejestrowym - rozumie się przez to Ministerstwo Finansów lub izbę skarbową.
§  3.
1.
Rejestr organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą prowadzi organ rejestrowy.
2.
Organem rejestrowym jest:
1)
Ministerstwo Finansów - dla organizacji społecznych, prowadzących działalność gospodarczą przekraczającą obszar jednego województwa,
2)
izba skarbowa - dla organizacji społecznych prowadzących działalność gospodarczą o wojewódzkim zasięgu działania.
§  4.
1.
Obowiązkowi wpisu do rejestru podlega organizacja społeczna, której udzielone zostało zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej przez organ wymieniony w § 7 ust. 1 lub 2 rozporządzenia.
2.
Obowiązkowi wpisu do rejestru nie podlega organizacja społeczna w zakresie działalności gospodarczej, zwolnionej od obowiązku uzyskiwania zezwolenia zgodnie z § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia.
§  5.
1.
Organizacja społeczna obowiązana jest złożyć organowi rejestrowemu wniosek o wpis do rejestru w terminie 30 dni od daty otrzymania zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej.
2.
Organizacja społeczna powinna podać we wniosku:
1)
pełną nazwę organizacji społecznej,
2)
dokładne oznaczenie siedziby organizacji społecznej,
3)
nazwę państwowego organu nadzorującego,
4)
imiona i nazwiska oraz funkcje członków zarządu organizacji społecznej, zgłoszonych do rejestru,
5)
pełną nazwę wyodrębnionej organizacyjnie jednostki działalności gospodarczej, określenie jej siedziby, imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób uprawnionych do reprezentowania organizacji społecznej w zakresie działalności gospodarczej.
3.
Organ rejestrowy może żądać uwzględnienia we wniosku również innych danych niż wymienione w ust. 2.
§  6.
1.
Organizacja społeczna załącza do wniosku, o którym mowa w § 5 ust. 1, następujące dokumenty:
1)
wyciąg z rejestru stowarzyszeń i związków, prowadzonego przez terenowy organ administracji państwowej, lub wyciąg z rejestru sądowego, stwierdzający wpis do rejestru organizacji społecznej i członków zarządu, uwierzytelniony przez organ prowadzący rejestr, a w stosunku do organizacji społecznych nie podlegających wpisowi do tych rejestrów - akt w sprawie utworzenia organizacji,
2)
zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej,
3)
kopie pełnomocnictw osób upoważnionych do reprezentowania organizacji społecznej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.
2.
W zależności od potrzeb organ rejestrowy może żądać dołączenia do wniosku również innych dokumentów niż wymienione w ust. 1.
§  7.
1.
Organizacja społeczna jest obowiązana złożyć organowi rejestrowemu wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w terminie 15 dni od daty powstania okoliczności powodującej zmianę.
2.
Do wniosku o zmianę wpisu w rejestrze mają odpowiednio zastosowanie przepisy § 5 ust. 2 i 3 oraz § 6.
§  8.
1.
Wpis do rejestru jest dokonywany w arkuszu rejestrowym według wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
2.
Po dokonaniu wpisu do rejestru oraz zmian w rejestrze organ rejestrowy wydaje organizacji społecznej odpisy arkusza rejestrowego.
3.
Odpisy, o których mowa w ust. 2, organizacja społeczna jest obowiązana składać we właściwych oddziałach banku.
§  9.
Rejestr może być udostępniony do wglądu każdemu, kto wykaże w tym swój interes prawny. Organ rejestrowy może odmówić wglądu do rejestru lub poszczególnych wpisów, jeżeli wymaga tego ochrona tajemnicy państwowej lub służbowej.
§  10.
1.
Izby skarbowe kontrolują w organizacjach społecznych wykonywanie obowiązków wynikających z niniejszego zarządzenia.
2.
Kontrola dotyczy:
1)
zgodności wykonywanej działalności gospodarczej z zezwoleniem wydanym na podstawie § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia,
2)
zgodności faktycznego stanu organizacyjnego i prawnego w organizacji społecznej oraz wyodrębnionej organizacyjnie jednostce prowadzącej działalność gospodarczą z wpisami w rejestrze.
3.
Podstawą kontroli w organizacjach społecznych, dla których organem rejestrowym jest Ministerstwo Finansów, są odpisy arkusza rejestrowego, przesyłane izbom skarbowym przez Ministerstwo Finansów. O nieprawidłowościach stwierdzonych w toku kontroli w tych organizacjach izby skarbowe powiadamiają Ministerstwo Finansów.
§  11.
W wyniku ustaleń dokonanych w toku kontroli organ rejestrowy:
1)
powiadamia organ, który wydał zezwolenie, o niezgodności wykonywanej działalności gospodarczej z zezwoleniem tego organu,
2)
wzywa organizację społeczną do usunięcia w oznaczonym terminie stwierdzonych nieprawidłowości.
§  12.
W okresie dwóch miesięcy od wejścia w życie zarządzenia rejestr organizacji społecznych, o których mowa w § 3 ust. 2 pkt 2, będzie prowadzić Ministerstwo Finansów.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK

ARKUSZ REJESTROWY ORGANIZACJI SPOŁECZNEJ PROWADZĄCEJ DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZĄ

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024