Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

ZARZĄDZENIE Nr 12
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 29 kwietnia 1982 r.
w sprawie zadań, składu i trybu działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.

Na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o statystyce państwowej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rada do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i wnioskodawczym w sprawach:
1)
programów badań statystycznych,
2)
doskonalenia statystyki państwowej i tworzenia w jej ramach systemów informatycznych,
3)
określania funkcji i kierunków rozwoju systemów informacji społeczno-gospodarczej w dziedzinie statystyki i planowania,
4)
ujednolicania dokumentów i systemów ewidencji podstawowej jednostki gospodarki uspołecznionej oraz zapewnienia ich spójności ze statystyką państwową,
5)
zastosowania urządzeń informatycznych w systemach informacji społeczno-gospodarczej.
2.
Zadania Rady obejmują:
1)
opiniowanie projektów wieloletnich i rocznych programów badań statystycznych, prowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (statystyka centralna) oraz inne organy i instytucje wymienione w art. 4 ustawy o statystyce państwowej (statystyka resortowa), pod kątem:
a)
zaspokojenia uzasadnionego zapotrzebowania na informacje statystyczne, wspomagające statutową działalność naczelnych, centralnych i terenowych organów administracji państwowej, organizacji politycznych, związkowych i społecznych, instytucji naukowo-badawczych i innych jednostek gospodarki narodowej, oraz potrzeby informowania społeczeństwa o stanie i rozwoju społeczno-gospodarczym kraju,
b)
zmniejszenia obowiązków sprawozdawczych jednostek gospodarki uspołecznionej przez eliminowanie badań prowadzonych równolegle i rozszerzanie stopnia wykorzystania do celów statystycznych dokumentów powstających w związku z działalnością organów administracji państwowej, instytucji gospodarczych, ubezpieczeniowych i innych,
c)
prawidłowego rozłożenia badań statystycznych w czasie,
2)
występowanie z wnioskami i opiniowanie zakresu, sposobu i form publikowania informacji statystycznych o sytuacji społeczno-gospodarczej kraju i województw,
3)
opiniowanie założeń rozwojowych oraz faktycznie istniejących systemów informacji społeczno-gospodarczej, w tym zwłaszcza systemów skomputeryzowanych o zasięgu ogólnokrajowym, wojewódzkim lub resortowym, wymagających zbierania danych statystycznych od jednostek gospodarki uspołecznionej, z uwzględnieniem racjonalizacji podziału zadań pomiędzy poszczególne systemy, zachowania zgodności tych założeń i projektów z funkcjami instytucji organizującej systemy oraz ekonomicznych, organizacyjnych i technicznych warunków realizacji,
4)
opiniowanie pod kątem prawidłowości i racjonalności systemów ewidencji, projektowanych bądź już eksploatowanych w jednostkach gospodarki uspołecznionej, w tym opiniowanie projektów unifikacji dokumentów ewidencji podstawowej stanowiących źródło danych dla systemów statystycznej informacji społeczno-gospodarczej,
5)
opiniowanie i występowanie z wnioskami w sprawach rozwijania, doskonalenia i ujednolicania systemu klasyfikacji, nomenklatur, kodów, definicji pojęć oraz algorytmów, a także skomputeryzowanych rejestrów stosowanych w systemach informacji społeczno-gospodarczej z punktu widzenia zapewnienia spójności tych systemów i racjonalizacji przetwarzania danych,
6)
opiniowanie zasad, techniki i warunków przekazywania informacji pomiędzy systemami informacji społeczno-gospodarczej, z uwzględnieniem standardów i zasad konwersji danych w razie stosowania różnych typów komputerów,
7)
opiniowanie spraw spornych powstających pomiędzy organami i instytucjami organizującymi systemy informacji społeczno-gospodarczej w związku z podziałem zadań i współdziałaniem tych systemów,
8)
analizowanie i opiniowanie zakresu oraz racjonalności zastosowania środków informatyki w systemach informacji społeczno-gospodarczej oraz opracowywanie wniosków zmierzających do efektywniejszego wykorzystania tych środków.
§  2.
1.
W skład Rady wchodzą:

1) przewodniczący - Prezes Głównego Urzędu Statystycznego,

2) zastępcy przewodniczącego: - przedstawiciel Komisji Planowania przy Radzie Ministrów,

- przedstawiciel Ministra Finansów,

3) członkowie: a) przedstawiciele (po jednym):

- Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska,

- Ministra Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych,

- Ministra Gospodarki Materiałowej,

- Ministra Handlu Wewnętrznego i Usług,

- Ministra Handlu Zagranicznego,

- Ministra Hutnictwa i Przemysłu Maszynowego,

- Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki,

- Ministra Pracy, Płac i Spraw Socjalnych,

- Ministra Przemysłu Chemicznego i Lekkiego,

- Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej,

- Ministra Spraw Wewnętrznych,

- Narodowego Banku Polskiego,

- Polskiego Komitetu Normalizacji, Miar i Jakości,

- Głównego Komitetu Turystyki,

- Głównego Komitetu Kultury Fizycznej i Sportu,

- Głównego Urzędu Statystycznego,

w randze podsekretarzy stanu, wyznaczeni przez właściwe organy administracji państwowej,

b) wojewodowie (prezydenci miast stopnia wojewódzkiego) w liczbie 3, zapraszani corocznie do prac Rady przez przewodniczącego,

c) 3 przedstawiciele organizacji spółdzielczych i społecznych, zaproszeni do udziału w pracach Rady przez przewodniczącego

d) przedstawiciele organizacji związkowych, delegowani przez działające centrale związkowe, oraz

e) eksperci powołani przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego w liczbie od 4 do 6,

4) sekretarz - przedstawiciel Głównego Urzędu Statystycznego.

2.
Przewodniczący Rady może do udziału w pracach Rady zapraszać specjalistów w zakresie rozpatrywanego zagadnienia, przedstawicieli jednostek sprawozdawczych i zainteresowanych organów administracji państwowej.
§  3.
1.
Rada wyraża opinie i zgłasza wnioski w sprawach wymienionych w § 1 na posiedzeniach plenarnych, odbywanych co najmniej dwa razy w ciągu roku kalendarzowego.
2.
Plenarne posiedzenia Rady mogą być zwoływane z inicjatywy przewodniczącego Rady lub na żądanie połowy jej członków.
3.
Przewodniczący Rady może powoływać zespoły robocze do opracowania konkretnych tematów.
4.
Protokoły posiedzeń plenarnych Rady przekazuje się organom administracji państwowej i innym jednostkom reprezentowanym w Radzie.
5.
Opinie i wnioski Rady przyjęte przez przedstawicieli organów administracji państwowej reprezentowanych w Radzie są traktowane jako uzgodnione z tymi organami.
§  4.
Obsługę organizacyjno-techniczną Rady zapewnia Główny Urząd Statystyczny.
§  5.
Wydatki związane z działalnością Rady są pokrywane z budżetu centralnego, w części dotyczącej Głównego Urzędu Statystycznego.
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1982.13.96

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zadania, skład i tryb działania Rady do Spraw Systemów Informacji Społeczno-Gospodarczej.
Data aktu: 29/04/1982
Data ogłoszenia: 12/05/1982
Data wejścia w życie: 12/05/1982