Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 18 lutego 1978 r.
w sprawie taryfy składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.

Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357, z 1964 r. Nr 16, poz. 94 i z 1975 r. Nr 16, poz. 91), § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 grudnia 1974 r. w sprawie sposobu ustalania taryf i poboru składek za obowiązkowe ubezpieczenia majątkowe i osobowe (Dz. U. Nr 49, poz. 304) oraz § 30 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 listopada 1974 r. w sprawie obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych (Dz. U. z 1974 r. Nr 46, poz. 274, z 1975 r. Nr 30, poz. 160 i z 1978 r. Nr 1, poz. 1) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Składkę za objęte obowiązkowymi ubezpieczeniami komunikacyjnymi pojazdy, będące w posiadaniu krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym na terytorium państw, w których są uznawane polskie dowody ubezpieczenia, ustala się w zależności od grupy taryfowej pojazdu oraz okresu ubezpieczenia.
2.
Składka za ubezpieczenie oraz udział własny posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu pojazdów od uszkodzeń, zwanego dalej ubezpieczeniem autocasco, wynoszą:
Poz. Grupa pojazdu według pojemności silnika w cm3, rodzaju pojazdu oraz Udział własny w Składka w zł w zależności od okresu ubezpieczenia
taryfy kraju produkcji ubezp. auto-casco w zł do 3 dni do 7 dni do 15 dni do 30 dni każdy następny miesiąc 1 rok
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1 Samochody osobowe do 900 A1) 3.000 200 600 900 1.200 600 6.000
B2) 3.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
2 powyżej 900 do 1.250 A 4.000 200 650 1.000 1.300 650 6.500
B 4.000 200 750 1.150 1.500 750 7.500
3 powyżej 1.250 do 1.500 A 5.000 200 700 1.050 1.400 700 7.000
B 5.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
4 powyżej 1.500 do 1.800 A 6.000 200 900 1.350 1.800 900 9.000
B 6.000 200 1.100 1.650 2.200 1.100 11.000
5 powyżej 1.8003) A 7.000 200 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
B 7.000 200 1.400 2.100 2.800 1.400 14.000
6 Inne pojazdy4) 7.000 1.000 2.000 3.000 4.000 2.000 20.000
Autobusy i przyczepy autobusowe
7 Przyczepy campingowe i inne turystyczne 2.000 100 300 450 600 300 3.000
8 Motocykle do 200 cm3 1.000 100 150 200 300 150 1.500
9 Motocykle powyżej 200 cm3 oraz motocykle z wózkami i trójkołowe 1.500 100 250 350 500 250 2.500
10 Samochody ciężarowe o ładowności do 2 t i ciągniki rolnicze 6.000 450 850 1.300 1.700 850 8.500
11 Samochody ciężarowe o ładowności powyżej 2 t, ciągniki samochodowe balastowe z przyczepami lub bez przyczep oraz ciągniki siodłowe z naczepami (pojazdy członowe) lub bez naczep 7.000 600 1.200 1.800 2.400 1.200 12.000
12 Samochody specjalne i specjalizowane 8.000 800 1.600 2.400 3.200 1.600 16.000
13 Przyczepy i naczepy ciężarowe 3.000 250 500 750 1.000 500 5.000

Objaśnienia do tabeli:

1) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji polskiej i państw-członków RWPG oraz Jugosławii,

2) dotyczy samochodów wymienionych w poz. 1–5 taryfy, produkcji pozostałych państw,

3) z wyjątkiem samochodów marki "Warszawa", dla których udział własny i składkę ustala się według 3 pozycji taryfy,

4) za autobusy do 15 miejsc pobiera się 75% składki.

2a. 1
Przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa członka RWPG na okres 1 lub 2 dni składka za ubezpieczenie pojazdu bez względu na pojemność jego silnika w cm3 oraz kraj produkcji wynosi:
1)
za samochody osobowe - 80 zł za 1 dzień i 150 zł za 2 dni,
2)
za motocykle, motocykle z wózkami i trójkołowe - 40 zł za 1 dzień i 75 zł za 2 dni.

Udział własny posiadacza pojazdu w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco stosuje się w kwotach określonych w kolumnie 3 taryfy składek ustalonej w ust. 2.

3.
Składka za okres ubezpieczenia powyżej 3 dni przy wyjeździe na terytorium europejskiego państwa-członka RWPG podlega obniżeniu o 20%.
4. 2
Inwalidzi, którzy są posiadaczami pojazdów samochodowych używanych do celów niezarobkowych, opłacają składkę obniżoną o 50%; za inwalidów uważa się:
1)
inwalidów I i II grupy,
2)
inwalidów III grupy ze schorzeniami (uszkodzeniami) kończyn, którzy zgodnie z orzeczeniem zakładu społecznej służby zdrowia, upoważnionego do badań lekarskich kandydatów na kierowców pojazdów samochodowych, mogą kierować samochodem pod warunkiem dostosowania go do rodzaju schorzenia lub kalectwa,
3)
inwalidów, którym zostały przydzielone pojazdy samochodowe przez właściwy organ administracji państwowej,
4)
inwalidów wojennych i wojskowych oraz inwalidów członków Związku Bojowników o Wolność i Demokrację - niezależnie od źródeł nabycia pojazdu samochodowego.
5. 3
Składkę za roczny okres ubezpieczenia obniżoną o 50% opłaca posiadacz pojazdu z rejestracją polską:
1)
skierowany do pracy na terytorium europejskiego państwa członka RWPG w celu realizacji budownictwa eksportowego i usług związanych z eksportem,
2)
zatrudniony na terytorium państwa, o którym mowa w pkt 1, za zgodą polskiego organu państwowego,
3)
którego osoby bliskie zamieszkują w pasie przygranicznym Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej lub Niemieckiej Republiki Demokratycznej,
4)
użytkujący grunty rolne, łąki i lasy na terytorium Czechosłowackiej Republiki Socjalistycznej.
6. 4
Posiadaczowi pojazdu przysługuje tylko jedna z obniżek składek, o których mowa w ust. 4 i 5.
§  2.
Udziału własnego posiadacza w pokryciu szkody w ubezpieczeniu auto-casco nie stosuje się, jeżeli:
1)
szkoda powstała wskutek:
a)
pożaru będącego wynikiem przyczyn pochodzących z zewnątrz pojazdu,
b)
piorunu, gradobicia, nagłego działania czynnika termicznego lub chemicznego pochodzącego z zewnątrz pojazdu,
c)
kradzieży pojazdu,
d)
uszkodzenia pojazdu w związku z przewozem osób, którym ma być udzielona pomoc lekarska,
2)
pojazd znajduje się w posiadaniu jednostki gospodarki uspołecznionej lub jeżeli stanowi własność osoby fizycznej i został oddany jednostce gospodarki uspołecznionej w posiadanie zależne,
3)
koszty naprawy pojazdu zostały poniesione za granicą.
§  3.
1.
Posiadacz pojazdu opłaca składkę za cały okres pozostawania pojazdu za granicą.
2.
W razie pozostawania pojazdu poza granicami Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej po upływie okresu ubezpieczenia na skutek wypadku objętego ubezpieczeniem posiadacz pojazdu nie opłaca dodatkowej składki za ten okres.
3. 5
Zwrot składki za częściowo nie wykorzystany okres ubezpieczenia nie przysługuje, jeżeli:
1)
ubezpieczenie obejmuje okres nie przekraczający 30 dni,
2)
składka pobrana zgodnie z § 1 ust. 5 jest niższa od składki ustalonej w taryfie za wykorzystany okres ubezpieczenia.
§  4.
Zarządzenie nie dotyczy składek za ubezpieczenie pojazdów należących do Przedsiębiorstwa Międzynarodowych Przewozów Samochodowych "PEKAES".
§  5.
Traci moc zarządzenie Ministra Finansów i Handlu Zagranicznego z dnia 30 lipca 1959 r. w sprawie ubezpieczenia pojazdów mechanicznych w ruchu zagranicznym (Monitor Polski Nr 71, poz. 372).
§  6.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 1978 r.
1 § 1 ust. 2a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
2 § 1 ust. 4 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
3 § 1 ust. 5 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
4 § 1 ust. 6 dodany przez § 1 pkt 1 lit. b) zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.
5 § 3 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 7 lipca 1978 r. (M.P.78.24.82) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 14 lipca 1978 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1978.8.29

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Taryfa składek za obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne krajowców dewizowych w ruchu zagranicznym.
Data aktu: 18/02/1978
Data ogłoszenia: 09/03/1978
Data wejścia w życie: 01/04/1978