Przyjmowanie, ewidencja oraz realizacja postulatów i wniosków wyborców.

ZARZĄDZENIE Nr 10
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 lutego 1976 r.
w sprawie przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców.

W celu zapewnienia właściwego trybu przyjmowania, ewidencji oraz realizacji postulatów i wniosków wyborców zarządza się, co następuje:
§  1.
Terenowe organy administracji państwowej udzielają wszechstronnej pomocy komitetom Frontu Jedności Narodu w organizowaniu spotkań posłów i radnych z wyborcami oraz w przekazywaniu zgłoszonych w toku tych spotkań (zebrań) postulatów i wniosków organom i instytucjom właściwym do ich załatwienia.
§  2.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym dokonują oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków przekazanych im przez komitety Frontu Jedności Narodu oraz ustalają terminy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
2.
Jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym informują właściwe terenowe organy administracji państwowej, zainteresowane komitety Frontu Jedności Narodu oraz wnioskodawców o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji postulatów i wniosków oraz przedstawiają właściwym terenowym organom administracji państwowej harmonogramy realizacji postulatów i wniosków przyjętych do wykonania.
3.
Przy dokonywaniu oceny, o której mowa w ust. 1, terenowe organy administracji państwowej współdziałają z komitetami Frontu Jedności Narodu oraz prezydiami rad narodowych, a w miastach ponadto z organami samorządu mieszkańców.
4.
Terenowe organy administracji państwowej informują rady narodowe i komitety Frontu Jedności Narodu o tym, w jaki sposób i w jakich terminach będą zrealizowane postulaty i wnioski przyjęte do wykonania przez te organy oraz przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym.
5.
Przepisy ust. 1 mają odpowiednie zastosowanie do ministrów (kierowników urzędów centralnych), z tym że organy te o wynikach dokonanej oceny możliwości realizacji przekazanych im postulatów i wniosków oraz o terminie i sposobie ich załatwiania zawiadamiają wojewodów (prezydentów miast stopnia wojewódzkiego) oraz wojewódzkie komitety Frontu Jedności Narodu.
§  3.
1.
Wstępna ocena słuszności i realności postulatów i wniosków powinna być dokonywana już w czasie spotkania z wyborcami przez posłów i radnych, a w okresie kampanii wyborczej przez kandydatów na posłów lub radnych, oraz obecnych na zebraniu przedstawicieli terenowych organów administracji państwowej, w celu wyeliminowania postulatów i wniosków oczywiście niesłusznych lub niemożliwych do realizacji w aktualnych warunkach oraz takich, które mimo swej zasadności nie mogą być wykonane w okresie kadencji.
2.
W protokole zebrania powinna być poczyniona odpowiednia wzmianka o postulatach i wnioskach uznanych w czasie zebrania za niesłuszne lub niemożliwe do zrealizowania - z podaniem przyczyn - oraz o postulatach i wnioskach wyjaśnionych lub przyjętych do bezzwłocznego załatwienia.
§  4.
1.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym powinny być rozpatrywane i przyjmowane do realizacji z uwzględnieniem ich celowości, hierarchii aktualnych potrzeb i ważności z punktu widzenia przyśpieszenia rozwoju społeczno-gospodarczego i kulturalnego terenu, posiadanych środków finansowo-materiałowych, a także możliwości zrealizowania tych postulatów i wniosków przy udziale wyborców w ramach szerszego rozwoju czynów społecznych.
2.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym, których realizacja wymaga nakładów inwestycyjnych, mogą być przyjmowane do wykonania w ramach posiadanych limitów inwestycyjnych i środków finansowych, jeżeli sprzyjają wzmacnianiu tempa wykonania zadań planowych i nie prowadzą do rozproszenia środków finansowych, materiałów, a także wysiłków ludzkich.
3.
Postulaty i wnioski o charakterze gospodarczym przyjęte do wykonania należy uwzględniać w planach rozwoju społeczno-gospodarczego.
§  5.
1.
Terenowe organy administracji państwowej oraz jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym prowadzą ewidencję przekazanych przez komitety Frontu Jedności Narodu postulatów i wniosków zakwalifikowanych do realizacji.
2.
Ewidencją nie powinny być obejmowane te postulaty i wnioski, które z uwagi na ich charakter zostały w toku spotkania z wyborcami wyjaśnione lub przyjęte do bezzwłocznego załatwienia przez przedstawicieli organów i instytucji biorących udział w spotkaniu, a także postulaty i wnioski sformułowane bardzo ogólnie, w postaci opinii w danej sprawie.
3.
Wzór ewidencji postulatów i wniosków ustala załącznik do zarządzenia.
§  6.
1.
Nadzór nad wykonaniem postulatów i wniosków przyjętych do realizacji przez jednostki organizacyjne nie podporządkowane radom narodowym sprawują właściwe terenowe organy administracji państwowej, które mogą występować do kierowników tych jednostek o podjęcie działań niezbędnych do zapewnienia terminowego zrealizowania postulatów i wniosków.
2.
Kierownicy jednostek, o których mowa w ust. 1, składają właściwym terenowym organom administracji państwowej informacje i sprawozdania z realizacji przyjętych postulatów i wniosków.
§  7.
1.
Terenowe organy administracji państwowej dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, a także wniosków przyjętych do wykonania przez jednostki nie podporządkowane radom narodowym oraz przedstawiają powyższe oceny pod obrady rad narodowych, a zwłaszcza tych sesji, na których rozpatrywane jest sprawozdanie z wykonania planu rozwoju społeczno-gospodarczego i budżetu w roku ubiegłym.
2.
W szczególności terenowe organy administracji państwowej opracowują i przedstawiają pod obrady rad narodowych ocenę realizacji postulatów i wniosków w okresie całej kadencji rad narodowych. Postulaty i wnioski nie zrealizowane w toku kadencji, a uznane nadal za aktualne, są przyjmowane do wykonania w następnej kadencji przez terenowe organy administracji państwowej.
§  8.
1.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego dokonują oceny przebiegu realizacji postulatów i wniosków przyjętych przez nie do wykonania, jak również postulatów i wniosków wykonywanych przez terenowe organy administracji państwowej stopnia podstawowego.
2.
W związku z dokonywaniem ocen, o których mowa w ust. 1, wojewodowie i prezydenci miast stopnia wojewódzkiego mogą żądać od terenowych organów administracji państwowej stopnia podstawowego corocznych informacji statystycznych i opisowych z realizacji postulatów i wniosków, w zakresie przez siebie ustalonym.
3.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska określi, jakie dane liczbowe powinny być uwzględnione w sprawozdawczości, o której mowa w ust. 2, z uwagi na możliwość ich wykorzystywania przy ocenie realizacji postulatów i wniosków dokonywanej przez organy centralne.
4.
Minister Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska może występować do ministrów (kierowników urzędów centralnych) o nadesłanie informacji dotyczących realizacji przekazanych im postulatów i wniosków, jeśli informacje takie są niezbędne do oceny realizacji tych postulatów i wniosków.
§  9.
Zgłaszane w toku spotkań z wyborcami skargi i wnioski w sprawach indywidualnych powinny być załatwiane w trybie i terminach określonych w Kodeksie postępowania administracyjnego. Skargi i wnioski w sprawach indywidualnych nie są obejmowane ewidencją postulatów i wniosków wyborców i powinny być traktowane jako sprawy bieżące.
§  10.
Do załatwiania postulatów i wniosków zgłoszonych w toku kadencji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 25 stycznia 1958 r. o radach narodowych (Dz. U. z 1975 r. Nr 26, poz. 139) oraz uchwały Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej z dnia 1 marca 1957 r. - Regulamin Sejmu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej (Monitor Polski z 1972 r. Nr 24, poz. 136), dotyczące interpelacji radnych i posłów.
§  11.
Zaleca się organizacjom spółdzielczym stosowanie zasad określonych zarządzeniem przy ewidencjonowaniu i załatwianiu postulatów i wniosków przekazywanych im do załatwienia.
§  12.
Traci moc zarządzenie nr 83 Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 października 1973 r. w sprawie przyjmowania, ewidencji i realizacji postulatów i wniosków wyborców (Monitor Polski Nr 48, poz. 268).
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

EWIDENCJA POSTULATÓW I WNIOSKÓW PRZYJĘTYCH DO WYKONANIA

Lp. Data wpływu Komitet FJN (nazwa). Imię i nazwisko oraz adres wnioskodawcy Treść postulatu i wniosku Sposób realizacji Termin realizacji Jednostka realizująca Charakter postulatu i wniosku *) Uwagi
1 2 3 4 5 6 7 8 9
*) Wszystkie postulaty i wnioski dzielą się na dwie grupy: administracyjno-organizacyjne i gospodarcze.

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.5.23

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Przyjmowanie, ewidencja oraz realizacja postulatów i wniosków wyborców.
Data aktu: 02/02/1976
Data ogłoszenia: 18/02/1976
Data wejścia w życie: 18/02/1976