Usprawnienie systemu oceny produkcji rolniczej.

UCHWAŁA Nr 124
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 czerwca 1976 r.
w sprawie usprawnienia systemu ocen produkcji rolniczej.

W celu usprawnienia dokonywania ocen poziomu produkcji rolniczej oraz ich uściślenia Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się - poza powszechnymi i rocznymi spisami rolniczymi - podstawowy program badań i opracowań dotyczących produkcji rolniczej obejmujący:
1)
dokonywanie trzech ocen plonów w postaci:
a)
prognozy w miesiącu czerwcu, opartej na ekspertyzie,
b)
wstępnego szacunku plonów w miesiącu sierpniu, opartego na ocenach inspektorów i rzeczoznawców oraz badaniach reprezentacyjnych,
c)
szacunku w miesiącach listopadzie - grudniu, opartego na wynikach badań reprezentacyjnych oraz sprawozdawczości statystycznej uspołecznionych gospodarstw rolnych,
2)
dokonywanie reprezentacyjnych spisów kwartalnych zwierząt gospodarskich w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
3)
dokonywanie okresowych ocen o zmiennej tematyce (oceny szkód zimowych, stanu upraw, zapasów pasz),
4)
dokonywanie rozliczeń bilansowych produkcji rolniczej w skali kraju i województw w dwóch terminach w roku gospodarczym: wstępnego w miesiącach listopadzie - grudniu i końcowego w miesiącu lipcu.
§  2.
1.
Dane o produkcji rolniczej w toku są oparte na:
1)
badaniach bezpośrednich, powszechnych i reprezentacyjnych przeprowadzanych w gospodarstwach rolnych,
2)
sprawozdawczości statystycznej uspołecznionych gospodarstw rolnych,
3)
ekspertyzach rzeczoznawców i ocenach inspektorów,
4)
informacjach zbieranych za pośrednictwem sieci społecznych korespondentów statystycznych.
2.
Badania reprezentacyjne w indywidualnych gospodarstwach rolnych są prowadzone w gospodarstwach wylosowanych według zasad ustalonych przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
3.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa zapewni sprawozdawczość z uspołecznionych gospodarstw rolnych dostosowaną do potrzeb oceny produkcji rolniczej w zakresie, o którym mowa w § 1.
§  3.
1.
Przy ustalaniu wyników produkcji rolniczej w województwach i gminach za podstawowe kryterium oceny uznaje się wysokość rolniczej produkcji towarowej z uwzględnieniem rozliczeń bilansowych.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa oraz Przemysłu Spożywczego i Skupu określi zasady opracowywania i prezentowania rozliczeń bilansowych produkcji rolniczej w skali kraju, województw i gmin (miast i gmin) dla ustalania planów skupu i oceny ich wykonania.
§  4.
1.
Ministrowie Rolnictwa, Przemysłu Spożywczego i Skupu, Przemysłu Lekkiego oraz Finansów, a także organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego - w zakresie uzgodnionym z Prezesem Głównego Urzędu Statystycznego - zapewnią, aby podległe im instytucje dostarczały organom statystyki państwowej informacji dotyczących metod oceny przewidywanych oraz osiągniętych plonów, przebiegu prac polowych, stanu wegetacji i zdrowotności upraw, oceny jakości ziemiopłodów, postępu i wyników kontraktacji roślin i zwierząt gospodarskich, zaopatrzenia i skupu produktów roślinnych i zwierzęcych, klęsk żywiołowych i strat spowodowanych przez nie w uprawach rolnych.
2.
Minister Rolnictwa zapewni współdziałanie podległych mu jednostek organizacyjnych z organami statystyki państwowej w opracowywaniu metod oceny plonów i poprawności terenowych szacunków produkcji.
3.
Terenowe organy administracji państwowej stopnia wojewódzkiego zapewnią utrzymanie ewidencji gruntów w stałej aktualności.
§  5.
1.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrami Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Rolnictwa może powierzyć gminnej służbie rolnej i jednostkom podległym Ministrowi Rolnictwa i przez niego nadzorowanym prowadzenie badań statystycznych w rolnictwie:
1)
stałych - masowych i reprezentacyjnych,
2)
okresowych - dotyczących wybranych zagadnień oraz dokonywania ekspertyz.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w uzgodnieniu z Ministrem Rolnictwa ustali szczegółowy zakres badań statystycznych, o których mowa w ust. 1.
3.
Naczelnicy gmin (miast i gmin) w porozumieniu z dyrektorami wojewódzkich urzędów statystycznych powierzą wykonywanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzaniem badań statystycznych - z wyłączeniem spisów powszechnych i rocznych - określonym pracownikom urzędu gminy (miasta i gminy), zwanym dalej "gminnymi organizatorami rolniczych badań statystycznych".
§  6.
1.
Państwową Inspekcję Plonów, działającą na podstawie uchwały nr 12 Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 1973 r. w sprawie Państwowej Inspekcji Plonów (Monitor Polski Nr 3, poz. 17), przekształca się w Państwową Inspekcję Produkcji Rolniczej.
2.
Zadaniem Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej jest dokonywanie okresowych ocen sytuacji w produkcji rolniczej oraz ekspertyz i szacunków przewidywanych i osiągniętych plonów i zbiorów roślin uprawnych.
3.
Państwowa Inspekcja Produkcji Rolniczej działa w ramach organizacyjnych Głównego Urzędu Statystycznego.
4.
Zasady i tryb funkcjonowania Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej w systemie statystyki państwowej określi Prezes Głównego Urzędu Statystycznego.
§  7.
Organami Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej są:
1)
w Głównym Urzędzie Statystycznym - Inspektor Główny Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej, powoływany przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego,
2)
w wojewódzkich urzędach statystycznych - inspektorzy wojewódzcy Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej, powoływani spośród pracowników wojewódzkiego urzędu statystycznego lub innych uspołecznionych zakładów pracy bądź osób mających niezbędne kwalifikacje przez Inspektora Głównego w porozumieniu z dyrektorem właściwego terenowo wojewódzkiego urzędu statystycznego, zwani dalej "inspektorami".
§  8.
1.
Państwowa Inspekcja Produkcji Rolniczej może zlecać rzeczoznawcom wykonywanie ekspertyz i kontrolę przeprowadzanych badań produkcji rolniczej w toku.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa określi tryb powoływania oraz wymagania kwalifikacyjne rzeczoznawców, o których mowa w ust. 1.
§  9.
Wyniki badań statystycznych, ocen i ekspertyz stanowią materiał, który może być udostępniony dopiero po pełnym opracowaniu.
§  10.
Pracownikom uspołecznionych zakładów pracy, którym powierzono stanowisko inspektora wojewódzkiego i rzeczoznawcy, przysługuje w okresie dokonywania ocen, szacunków i ekspertyz prawo do zwolnienia od normalnych zajęć służbowych w macierzystym zakładzie pracy w wymiarze do 14 dni roboczych w ciągu roku z zachowaniem prawa do wynagrodzenia, obliczonego według zasad obowiązujących przy obliczaniu wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy.
§  11.
Do zakresu działania Inspektora Głównego Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej należy:
1)
organizowanie badań produkcji rolniczej, o których mowa w § 1,
2)
zbiorcze opracowywanie wyników badań w skali kraju,
3)
opiniowanie prawidłowości zebranych danych,
4)
kontrolowanie i przestrzeganie zasad metodologicznych obowiązujących w systemie oceny produkcji rolniczej w toku,
5)
opracowywanie przy udziale Ministerstwa Rolnictwa oraz Ministerstwa Przemysłu Spożywczego i Skupu analizy poziomu plonów podstawowych upraw,
6)
zlecanie rzeczoznawcom dokonywania niezbędnych ekspertyz, ocen i szacunków produkcji rolniczej,
7)
zarządzanie, w razie ujawnienia nieprawidłowości ocen terenowych, przeprowadzenia na określonym terenie dodatkowych badań uściślających,
8)
udostępnianie zainteresowanym, w określonych terminach, opracowanych wyników badań statystycznych,
9)
szkolenie inspektorów wojewódzkich i rzeczoznawców.
§  12.
Do zakresu działania inspektora wojewódzkiego Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej należy:
1)
organizowanie badań produkcji rolniczej na terenie województwa,
2)
opracowywanie wyników badań w skali województwa i przekazywanie ich Inspektorowi Głównemu Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej,
3)
kontrolowanie przebiegu badań i opiniowanie materiałów i ocen,
4)
przedstawianie Inspektorowi Głównemu wniosków o spowodowanie przeprowadzenia dodatkowych badań uściślających,
5)
zawieranie umów z rzeczoznawcami i innymi osobami w zakresie zlecania ocen i ekspertyz na rzecz Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej,
6)
okresowa ocena pracy osób wykonujących czynności związane z badaniami statystycznymi,
7)
przedstawianie dyrektorowi wojewódzkiego urzędu statystycznego wniosków o przyznanie nagród osobom wykonującym zadania w zakresie rolniczych badań statystycznych,
8)
udostępnianie zainteresowanym wyników badań statystycznych,
9)
szkolenie osób wykonujących czynności związane z badaniami statystycznymi oraz nadzór ich pracy.
§  13.
Do zakresu działania gminnego organizatora rolniczych badań statystycznych należy:
1)
wykonywanie czynności organizacyjnych związanych z przeprowadzeniem badań statystycznych w gminie,
2)
opracowywanie materiałów statystycznych z badań i ocen rolniczych prowadzonych w gminie w indywidualnych gospodarstwach rolnych,
3)
wykorzystywanie sprawozdawczości uspołecznionych gospodarstw rolnych działających na terenie gminy - z wyjątkiem państwowych gospodarstw rolnych podległych Ministrowi Rolnictwa - do oceny produkcji rolniczej w gminie,
4)
współdziałanie z inspektorami w organizowaniu sieci korespondentów i rzeczoznawców.
§  14.
1.
Inspektorzy i rzeczoznawcy przy przeprowadzaniu badań statystycznych oraz ocen są uprawnieni do kontroli stanu zasiewów w polu, kontroli zbiorów ziemiopłodów zmagazynowanych na terenie gospodarstw oraz do przeprowadzania kontrolnego badania sprzętu ziemiopłodów.
2.
Inspektorzy i rzeczoznawcy mają prawo wglądu do dokumentacji podstawowej oraz sprawozdawczości statystycznej dotyczącej powierzchni zasiewów, plonów i zbiorów ziemiopłodów oraz stanu i produkcyjności inwentarza w odniesieniu do badanych gospodarstw.
§  15.
Wykonywanie uprawnień określonych w § 13 i § 14 ust. 1 w odniesieniu do indywidualnych gospodarstw rolnych wymaga zgody użytkownika gospodarstwa.
§  16.
1.
Za prace wykonane na rzecz Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej:
1)
inspektorzy wojewódzcy Państwowej Inspekcji Produkcji Rolniczej - wykonujący tę pracę jako dodatkową - otrzymują wynagrodzenie według stawek ryczałtowych,
2)
rzeczoznawcy otrzymują wynagrodzenie według zasad określonych w przepisach odrębnych.
2.
Tworzy się w Głównym Urzędzie Statystycznym fundusz nagród dla osób biorących udział w wykonywaniu zadań określonych niniejszą uchwałą, a w szczególności dla gminnych organizatorów rolniczych badań statystycznych, pracowników gminnej służby rolnej oraz jednostek podległych Ministrowi Rolnictwa wykonujących prace określone w § 5 ust. 1 i 3.
3.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Ministrami Pracy, Płac i Spraw Socjalnych, Rolnictwa oraz Finansów ustali zasady wynagradzania i przyznawania nagród, o których mowa w ust. 1 i 2.
§  17.
Minister Finansów zwiększy z rezerwy budżetu centralnego wydatki budżetowe Głównego Urzędu Statystycznego określone w budżecie Państwa na rok 1976 o kwotę 6 mln zł na pokrycie kosztów wykonania niniejszej uchwały.
§  18.
Zaleca się zarządom centralnych związków spółdzielni oraz Zarządowi Centralnego Związku Kółek Rolniczych podjęcie ustaleń zapewniających wykonanie zadań wynikających z niniejszej uchwały.
§  19.
Traci moc uchwała nr 12 Rady Ministrów z dnia 20 stycznia 1973 r. w sprawie Państwowej Inspekcji Plonów (Monitor Polski Nr 3, poz. 17).
§  20.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024