Wewnętrzna organizacja Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej Do Spraw Kadr Naukowych, zakres działania jej organów oraz zasady wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.

UCHWAŁA Nr 125
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 czerwca 1976 r.
w sprawie wewnętrznej organizacji Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych, zakresu działania jej organów oraz zasad wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.

Na podstawie art. 22 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach naukowych i tytułach naukowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 192) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Wewnętrzną organizację Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych przy Prezesie Rady Ministrów, zwanej dalej "Komisją", oraz tryb jej działania określa regulamin stanowiący załącznik do uchwały.
§  2.
Jednostki organizacyjne szkół wyższych, samodzielne placówki typu naukowo-dydaktycznego, placówki naukowe Polskiej Akademii Nauk, instytuty naukowo-badawcze oraz inne jednostki typu naukowo-badawczego obowiązane są do udzielania Komisji wszelkich żądanych przez nią materiałów i wyjaśnień dotyczących kształcenia kadr naukowych, nadawania stopni i tytułów naukowych.
§  3. 1
Stale urzędujący członkowie Komisji otrzymują miesięczne wynagrodzenie ryczałtowe w wysokości do 10.000 zł wolne od podatku od wynagrodzeń.
§  4. 2
Członkom Komisji, z wyjątkiem stale urzędujących, oraz zaproszonym rzeczoznawcom przysługuje wynagrodzenie w wysokości 300 zł za udział w posiedzeniu plenarnym Komisji, prezydium Komisji, sekcji lub zespołu. Osobom zamiejscowym przysługują ponadto należności określone w przepisach o podróżach służbowych pracowników państwowych.
§  5. 3
1.
Rzeczoznawcom powołanym przez Komisję przysługuje wynagrodzenie jak za opracowanie recenzji rozprawy habilitacyjnej.
2.
W uzasadnionych przypadkach Przewodniczący Komisji może zwiększyć wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1, nie więcej jednak niż o 100%.
§  6.
Komisja używa okrągłej pieczęci z godłem państwowym pośrodku i napisem w otoku: Centralna Komisja Kwalifikacyjna do Spraw Kadr Naukowych.
§  7.
Traci moc uchwała nr 106 Rady Ministrów z dnia 8 maja 1973 r. w sprawie wewnętrznej organizacji Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych, zakresu działania jej organów oraz zasad wynagradzania stale urzędujących członków Komisji (Monitor Polski Nr 27, poz. 166).
§  8.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN CENTRALNEJ KOMISJI KWALIFIKACYJNEJ DO SPRAW KADR NAUKOWYCH PRZY PREZESIE RADY MINISTRÓW

§  1.
1.
Przewodniczącego, jego zastępcę, sekretarza oraz członków Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej do Spraw Kadr Naukowych przy Prezesie Rady Ministrów, zwanej dalej "Komisją", powołuje Prezes Rady Ministrów w trybie określonym w art. 20 ust. 3 ustawy z dnia 31 marca 1965 r. o stopniach i tytułach naukowych (Dz. U. z 1973 r. Nr 32, poz. 192).
2.
Kadencja Komisji trwa 3 lata.
3.
W razie wygaśnięcia w okresie kadencji mandatu członka Komisji można do składu Komisji powołać nowego członka w trybie określonym w ust. 1.
§  2.
Komisja działa na plenarnych posiedzeniach oraz przez swoje organy.
§  3.
1.
Plenarne posiedzenia Komisji zwołuje przewodniczący Komisji z własnej inicjatywy lub na wniosek 1/3 ogólnej liczby jej członków.
2.
Uchwały na plenarnych posiedzeniach Komisji zapadają zwykłą większością głosów, przy czym wymagana jest obecność co najmniej 1/2 liczby jej członków.
3.
Komisja na plenarnym posiedzeniu dokonuje wyboru członków prezydium, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 i 3, i zastępców przewodniczących sekcji oraz ustala ogólne wytyczne działalności Komisji.
4.
Komisja na plenarnym posiedzeniu ustala liczbę sekcji i określa ogólny zakres ich działalności.
§  4.
1.
Organami Komisji są: prezydium, sekcje oraz okresowo działające zespoły.
2.
Posiedzenia organów Komisji zwoływane są w zależności od potrzeb, z tym jednak, że posiedzenia prezydium i sekcji Komisji nie powinny być zwoływane rzadziej niż raz na dwa miesiące.
§  5.
1.
W skład prezydium Komisji wchodzą:
1)
przewodniczący, jego zastępcy i sekretarz,
2)
członkowie prezydium wybrani na zebraniu plenarnym,
3)
przewodniczący sekcji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego sekcji w posiedzeniach prezydium uczestniczy z uprawnieniami przewodniczącego sekcji jego zastępca.
3.
Przewodniczącym zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1, uczestniczącym w posiedzeniach prezydium przysługują uprawnienia członków prezydium w zakresie prowadzonych przez nich spraw.
4.
Uchwały prezydium zapadają zwykłą większością głosów członków obecnych na posiedzeniu, przy czym wymagana jest obecność co najmniej połowy jego członków.
§  6.
Prezydium Komisji:
1)
ustala imienny skład sekcji spośród członków Komisji,
2)
ustala wytyczne w sprawach trybu i formy zgłaszania wniosków o nadanie tytułu naukowego, stwierdzenia kwalifikacji do zajmowania stanowiska docenta oraz o przyznanie uprawnień do nadawania stopni naukowych,
3)
wydaje ostateczną opinię w sprawie przyznania jednostce uprawnień do nadawania stopni naukowych,
4)
wydaje ostateczną opinię w sprawie nadania tytułów naukowych,
5)
wydaje ostateczną opinię w sprawie powoływania na stanowisko docenta osób nie mających stopnia naukowego doktora habilitowanego,
6)
zatwierdza uchwały rad naukowych i rad wydziałowych o nadaniu stopnia naukowego doktora habilitowanego,
7)
rozpatruje odwołania od uchwał rad wydziałowych i rad naukowych, dotyczących przewodów doktorskich i habilitacyjnych,
8)
dokonuje okresowych analiz działalności jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych, dotyczących korzystania z tych uprawnień, poziomu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz prawidłowości przeprowadzania przewodów doktorskich i habilitacyjnych oraz zgłasza do Ministra Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki wnioski o skreślenie danej jednostki z wykazu jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych,
9)
inicjuje badania dotyczące rozwoju kadr naukowych w kraju,
10)
powołuje okresowo działające zespoły Komisji oraz wyznacza ich przewodniczących,
11)
załatwia inne sprawy należące do Komisji, a nie zastrzeżone do kompetencji plenarnego posiedzenia Komisji.
§  7.
1.
Sekcja przedstawia prezydium Komisji opinie w sprawach:
1)
wniosków o przyznanie jednostce uprawnień do nadawania stopni naukowych,
2)
wniosków o stwierdzenie posiadania kwalifikacji do zajmowania stanowiska docenta,
3)
wniosków o nadanie tytułu naukowego,
4)
wniosków o zatwierdzenie uchwał rad wydziałowych lub rad naukowych o nadaniu stopnia doktora habilitowanego

oraz opiniuje inne sprawy powierzone jej przez prezydium Komisji.

2.
Obradami sekcji kieruje przewodniczący lub jego zastępca.
§  8.
Do zespołów, o których mowa w § 4 ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy § 7.
§  9.
1.
Uchwały organów Komisji podejmowane są w głosowaniu jawnym, z wyjątkiem uchwał w sprawach:
1)
opiniowania wniosków o nadanie tytułu naukowego,
2)
opiniowania wniosków o powołanie na stanowisko docenta,
3)
zatwierdzenia uchwał rad wydziałowych lub rad naukowych o nadaniu stopnia doktora habilitowanego.
2.
W celu przygotowania stanowiska Komisja może posługiwać się opiniami rzeczoznawców, w tym także nie będących członkami Komisji.
§  10.
Pracą Komisji kieruje jej przewodniczący.
§  11.
Przewodniczący przedstawia Prezesowi Rady Ministrów roczne sprawozdanie z działalności Komisji.
§  12.
1.
Obsługę działalności Komisji sprawuje Biuro Komisji przy Polskiej Akademii Nauk. Do zakresu działania Biura należy:
1)
przygotowanie materiałów do bieżącej pracy Komisji i jej organów,
2)
przygotowanie materiałów dotyczących rozwoju kadr naukowych w kraju oraz materiałów niezbędnych do przeprowadzenia przez Komisję okresowych analiz działalności jednostek uprawnionych do nadawania stopni naukowych w zakresie korzystania z tych uprawnień, poziomu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz prawidłowości przeprowadzania rozpraw doktorskich i habilitacyjnych,
3)
prowadzenie dokumentacji i ewidencji dotyczącej nadawania tytułów naukowych, stopni naukowych i powoływania na stanowisko docenta,
4)
organizowanie spotkań mających na celu wymianę doświadczeń Komisji z innymi jednostkami lub organami,
5)
wykonywanie innych zadań zleconych przez przewodniczącego Komisji, zgodnie z zadaniami i zasadami działania Komisji.
2.
Nadzór nad działalnością Biura Komisji sprawuje przewodniczący Komisji.
3.
Działalnością Biura Komisji kieruje dyrektor powołany przez przewodniczącego Komisji w uzgodnieniu z Szefem Urzędu Rady Ministrów.
4.
Pracowników Biura Komisji zatrudnia dyrektor Biura w uzgodnieniu z przewodniczącym Komisji.
5.
Do pracowników Biura Komisji mają odpowiednio zastosowanie przepisy o zatrudnianiu pracowników centralnych urzędów administracji państwowej.
§  13.
Obsługę Komisji w zakresie spraw nie wymienionych w § 12 wykonują, stosownie do potrzeb, jednostki organizacyjne Sekretariatu Administracyjnego Polskiej Akademii Nauk.
§  14.
Wydatki związane z działalnością Komisji pokrywane są z budżetu Polskiej Akademii Nauk.
1 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 118 z dnia 28 sierpnia 1984 r. (M.P.84.21.143) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 3 września 1984 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1976.26.112

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Wewnętrzna organizacja Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej Do Spraw Kadr Naukowych, zakres działania jej organów oraz zasady wynagradzania stale urzędujących członków Komisji.
Data aktu: 15/06/1976
Data ogłoszenia: 23/06/1976
Data wejścia w życie: 23/06/1976