Zm.: zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 20 stycznia 1971 r.
zmieniające zarządzenie w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 ust. 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209, z 1961 r. Nr 80, poz. 334 i z 1968 r. Nr 29, poz. 193) zarządza się, co następuje:
§  1.
W zarządzeniu Ministra Komunikacji z dnia 28 czerwca 1966 r. w sprawie norm zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych (Monitor Polski Nr 33, poz. 173) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 7 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Stosowanie normy wyjątkowej zużycia paliwa wymaga zgody jednostki nadrzędnej nad jednostką eksploatującą, z tym że o ustaleniu normy wyjątkowej w transporcie innym niż wymieniony w § 6 ust. 3 pkt 2 lit. a) jednostka nadrzędna obowiązana jest powiadomić wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa) właściwy ze względu na siedzibę jednostki eksploatującej.",

2)
w § 8 ust. 1 po pkt 2 stawia się zamiast kropki przecinek i dodaje się pkt 3 w brzmieniu:

"3) ciągników rolniczych wyposażonych w liczniki motogodzin i nie posiadających liczników kilometrów.",

3)
w § 10 ust. 1 pkt 2 wyraz "pojazd" zastępuje się wyrazami "silnik pojazdu",
4)
w § 10 ust. 3 wyrazy "wydział komunikacji prezydium wojewódzkiej rady narodowej (rady narodowej miasta wyłączonego z województwa)" zastępuje się wyrazami "jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą",
5)
w § 12 ust. 2 dodaje się zdanie w brzmieniu: "Równoważnik ten ustala jednostka nadrzędna nad jednostką szkolącą.",
6)
w § 14 po wyrazach "uznać za usprawiedliwione" skreśla się dwukropek oraz pkt 1 i 2 i dodaje się wyrazy "jednostka nadrzędna nad jednostką eksploatującą.",
7)
w "Normach podstawowych zużycia paliw płynnych w eksploatacji pojazdów samochodowych", stanowiących załącznik nr 1 do zarządzenia:
a)
tablica 1 otrzymuje brzmienie:

"Tablica 1.

Normy podstawowe zużycia paliw płynnych dla niektórych pojazdów samochodowych produkcji krajowej.

Lp. Rodzaj, marka i typ pojazdu Typ silnika Przełożenie przekładni

głównej

Zużycie w litrach na 100 km przebiegu pojazdu z silnikiem
niskoprężnym wysokoprężnym
1 2 3 4 5 6
1 Samochody osobowe i sanitarne:
1) Polski Fiat 125 P 1300 - 10,0 -
-116C.076
2) Polski Fiat 125 P 1500 - 11,5 -
-115C.076
3) FSO-Warszawa (wszystkie

typy)

S-21 - 13 -
4) FSO-Warszawa (wszystkie

typy)

M-20 - 14 -
2 Dostawcze samochody ciężarowe oraz pochodne od nich samochody sanitarne i autobusy:
1) FSO "Pick up" (wszystkie

typy)

M-20 - 14 -
2) "Nysa" (wszystkie typy) M-20 i - 14 -
S-21
3) FSC "ŻUK" (wszystkie typy)

z nadwoziem skrzyniowym

M-20 i

S-21

- 14,5 -
4) FSC "ŻUK" (wszystkie typy)

z nadwoziem obudowanym

M-20 i

S-21

- 15 -
3 Samochody ciężarowe i pochodne od nich samochody specjalne:*)
1) "Star" typ 20, 21, 25 S-472**) 6,13 27,5 -
2) "Star" typ 20, 21, 25 S-472**) 7,17 28,5 -
3) "Star" typ 20, 21, 25 S-474 6,13 28 -
4) "Star" typ 20, 21, 25 S-474 7,17 29 -
5) "Star" 25 L S-472**) 7,17 30 -
6) "Star" 25 L S-474 7,17 31 -
7) "Star" 25 L S-474 6,13 28,5 -
8) "Star" 27 S-53 6,13 - 20,5
9) "Star" 28 S-530 7,17 - 25
10) "Star" 29 S-47A 7,17 32 -
11) "Star" 66 S-47 7,17 35 -
12) "Star" C-25/D-60 S-472**) 7,17 32 -
13) "Star" C-25/D-60 S-474 7,17 33 -
14) "Star" W-14, W-21, W-25   29 -
15) "Żubr" S-56 6,3 - 33
16) "Jelcz" 315 SW 680/1 6,83
lub  
7,07 - 26
4 Autobusy:    
1) "SAN" 27 A i B S-472 7,17 29 -
2) "SAN" 27 A i B S-474 7,17 30 -
3) "SAN" 27 A i B S-53 6,13 - 21
4) "SAN" H-100 S-474 7,17 32 -
5) "SAN" H-100 S-530 6,13 - 25
6) "Jelcz" Skoda 4,87 - 26

*) Dla nadwozi obudowanych (furgon) norma podstawowa jest wyższa o 5%.

**) Dotyczy również silników S-42."

b)
w tablicy 2 lp. 1 i 2 otrzymują brzmienie:
"Lp. Rodzaj pojazdu Norma w litrach na 100 km
1 Samochody osobowe, sanitarne i pochodne od samochodów osobowych, dostawcze samochody ciężarowe, jeżeli dopuszczalny ciężar całkowity tych ostatnich nie przekracza 2,5 t, z silnikiem o pojemności skokowej:
1) do 0,7 l włącznie 6
2) powyżej 0,7 l do 0,9 l włącznie 8
3) powyżej 0,9 l do 1,3 l włącznie 9
4) powyżej 1,3 l do 1,8 l włącznie 11
5) powyżej 1,8 l do 2,1 l włącznie 13
6) powyżej 2,1 l do 2,9 l włącznie 15
7) powyżej 2,9 l do 3,4 l włącznie 16
8) powyżej 3,4 l do 4,0 l włącznie 18
9) powyżej 4,0 l do 5,0 l włącznie 22
10) powyżej 5,0 l 25
2 Samochody ciężarowe oraz specjalne i sanitarne pochodne od samochodów ciężarowych, jak również ciągniki siodłowe z naczepą o dopuszczalnym ciężarze całkowitym:
1) powyżej 2,5 t do 3,5 t włącznie z silnikiem

o pojemności skokowej:

a) powyżej 1,0 l do 1,8 l włącznie 13
b) powyżej 1,8 l do 2,5 l włącznie 15
c) powyżej 2,5 l 23
2) powyżej 3,5 t do 5,5 t włącznie z

silnikiem o pojemności skokowej:

a) do 2,5 l włącznie 18
b) powyżej 2,5 l 23
3) powyżej 5,5 t do 8,5 t włącznie z

silnikiem o pojemności skokowej:

a) do 4,5 l włącznie 25
b) powyżej 4,5 l 33
4) powyżej 8,5 t do 11 t włącznie z silnikiem

o pojemności skokowej:

a) do 5 l włącznie 36
b) powyżej 5 l 42
5) powyżej 11 t 45"
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024