Regulaminy pracy w prezydiach rad narodowych.

ZARZĄDZENIE Nr 94
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 19 września 1969 r.
w sprawie regulaminów pracy w prezydiach rad narodowych.

Na podstawie art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 15 lipca 1968 r. o pracownikach rad narodowych (Dz. U. Nr 25, poz. 164) w porozumieniu z Centralną Radą Związków Zawodowych zarządza się, co następuje:

Rozdział  I.

Tryb uchwalania regulaminów pracy.

§  1.
Regulaminy pracy, zwane dalej regulaminami, określają warunki zachowania porządku i dyscypliny pracy w prezydiach rad narodowych.
§  2.
1.
Regulamin obowiązujący pracowników wydziałów:
1)
prezydium rady narodowej stopnia wojewódzkiego - uchwala prezydium tej rady narodowej na wniosek przewodniczącego prezydium, zgłoszony w porozumieniu z radą zakładową Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych,
2)
prezydium rady narodowej stopnia powiatowego - uchwala prezydium tej rady narodowej na wniosek przewodniczącego prezydium, zgłoszony w porozumieniu z radą zakładową Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych,
3)
prezydiów rad narodowych niższego stopnia uchwala prezydium rady narodowej stopnia powiatowego na wniosek przewodniczącego tego prezydium, zgłoszony po rozpatrzeniu uwag wniesionych przez prezydia rad narodowych niższego stopnia w porozumieniu z radami zakładowymi lub z delegatami Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych, działającymi w tych prezydiach.
2.
Uprawnienia zastrzeżone dla Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych w stosunku do wydziałów należących do innych związków przysługują tym związkom.
3.
Projekty regulaminów przed złożeniem wniosku o ich uchwalenie przez prezydia rad narodowych, zgodnie z ust. 1, wymagają zatwierdzenia przez właściwy zarząd okręgowy Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych.
§  3.
1.
Regulamin, niezwłocznie po jego uchwaleniu, powinien być podany do wiadomości wszystkich pracowników prezydiów rad narodowych przez wywieszenie go w miejscach widocznych lub w inny sposób przyjęty w prezydium rady narodowej i utrzymany w stanie czytelnym.
2.
Ponadto regulamin powinien być podany do wiadomości każdego nowo przyjętego pracownika.

Rozdział  II.

Szczegółowy zakres regulaminów.

§  4.
1.
W zakresie rozpoczynania i kończenia pracy oraz porządku w czasie pracy regulamin powinien określać:
1)
godziny rozpoczynania i kończenia pracy,
2)
obowiązek potwierdzania podpisem pracownika na liście obecności faktu przybycia do pracy,
3)
obowiązek uzyskania przez pracownika zgody bezpośredniego przełożonego na wyjście w czasie godzin pracy i dokonania odpowiedniego zapisu w książce ewidencji nieobecności w godzinach służbowych,
4)
sposób zabezpieczenia pomieszczeń biurowych po zakończeniu godzin pracy, a w szczególności sposób i miejsce przechowywania kluczy od tych pomieszczeń,
5)
warunki dopuszczalności pozostawania na terenie pomieszczeń biurowych w godzinach pozasłużbowych.
2.
Regulamin powinien przewidywać możliwość krótkiej przerwy w pracy, wliczanej do czasu pracy w celu umożliwienia pracownikowi spożycia posiłku. Przerwa nie powinna zakłócać normalnego toku pracy.
§  5.
Regulamin powinien konkretyzować wynikające z przepisów prawa pracy uprawnienia pracowników do zwolnień z pracy, a w szczególności zasady i tryb udzielania tych zwolnień, zawierać przepisy normujące właściwość kierowników komórek organizacyjnych do udzielania pracownikom zwolnień z całości lub części dnia pracy, gdy zachodzi uzasadniona potrzeba, oraz ustalać zasady zastępstwa pracownika nieobecnego.
§  6.
Regulamin powinien określać szczegółowy tryb udzielania pracownikom urlopów wypoczynkowych i okolicznościowych, a zwłaszcza:
1)
tryb sporządzania rocznego planu urlopów wypoczynkowych,
2)
tryb udzielania urlopów wypoczynkowych i bezpłatnych oraz właściwość kierowników komórek organizacyjnych do udzielania tych urlopów,
3)
zastępstwo pracowników przebywających na urlopie.
§  7.
W przedmiocie usprawiedliwienia przez pracowników spóźnień i nieobecności w pracy regulamin powinien określać:
1)
zasady i tryb usprawiedliwiania spóźnień do pracy,
2)
tryb uprzedzania bezpośredniego przełożonego o uzasadnionej niemożności stawienia się do pracy,
3)
tryb doręczeń zaświadczeń lekarskich o czasowej niezdolności do pracy lub potrzebie zapewnienia opieki w domu choremu członkowi rodziny,
4)
zasady i tryb usprawiedliwiania nieobecności w pracy z innych przyczyn aniżeli niezdolność do pracy spowodowana chorobą.
§  8.
Regulamin powinien zawierać postanowienia dotyczące porządku pracy, a w szczególności przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, zachowania czystości w miejscu pracy i pomieszczeniach biurowych, sposobu podawania do wiadomości pracowników dotyczących ich zarządzeń, informacji, zawiadomień itp.
§  9.
1.
Regulamin powinien przykładowo określać naruszenia obowiązków pracowniczych szczególnie zagrażające porządkowi i dyscyplinie pracy.
2.
Do naruszeń obowiązków pracowniczych, o których jest mowa w ust. 1, należy w szczególności zaliczyć:
1)
niedbale wykonywanie pracy narażające na szkodę interes społeczny bądź słuszne interesy obywateli,
2)
zakłócenie spokoju i porządku w miejscu pracy,
3)
niewykonywanie poleceń przełożonych oraz niewłaściwy (obraźliwy lub lekceważący) stosunek do przełożonych, współpracowników i interesantów,
4)
nieprzybycie do pracy, powtarzające się spóźnienia do pracy lub samowolne jej opuszczenie bez uzasadnionej przyczyny,
5)
stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwym i picie alkoholu w czasie pracy,
6)
nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów przeciwpożarowych,
7)
niezawiadomienie w obowiązującym terminie o przyczynie nieobecności w pracy, a w szczególności niezachowanie obowiązujących terminów i zasad doręczania zaświadczeń o czasowej niezdolności do pracy lub o potrzebie zapewnienia opieki w domu choremu członkowi rodziny.
3.
Regulamin powinien zawierać wzmiankę o odpowiedzialności służbowej i dyscyplinarnej, jakiej podlegają pracownicy prezydiów rad narodowych, jak również o konsekwencjach z dekretu z dnia 18 stycznia 1956 r. o ograniczeniu dopuszczalności rozwiązywania umów o pracę bez wypowiedzenia oraz o zabezpieczeniu ciągłości pracy (Dz. U. Nr 2, poz. 11 z późniejszymi zmianami) - w razie ciężkiego naruszenia podstawowych obowiązków pracowniczych.
§  10.
Regulamin powinien określać zasady należytej obsługi i informacji interesantów, a w szczególności:
1)
dni i godziny przyjęć interesantów w poszczególnych wydziałach prezydiów rad narodowych przez kierowników wydziałów i innych pracowników wydziałów,
2)
zasady przyjmowania radnych, członków komisji rady narodowej oraz członków samorządu mieszkańców,
3)
zasady udzielania informacji o stanie załatwiania spraw w formie pisemnej, ustnej, telefonicznej lub telegraficznej,
4)
zakaz organizowania narad, odpraw i konferencji w dniach i godzinach przyjęć interesantów.
§  11.
1.
Zmiany w regulaminie powinny być dokonywane w trybie ustalonym w § 2.
2.
Wątpliwości wynikające ze stosowania regulaminu rozstrzyga przewodniczący właściwego prezydium rady narodowej w porozumieniu z radami zakładowymi lub delegatami Związku Zawodowego Pracowników Państwowych i Społecznych, działającymi w tych prezydiach.

Rozdział  III.

Przepisy końcowe.

§  12.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o "wydziałach", należy przez to rozumieć także organy prezydiów: zarządy, oddziały, referaty, kolegialne komisje, biura lub urzędy o innej nazwie, do których stosuje się odpowiednio przepisy o wydziałach.
§  13.
1.
Prezydia rad narodowych uchwalą i wprowadzą regulaminy w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie zarządzenia.
2.
Prezydia wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) mogą w oparciu o postanowienia niniejszego zarządzenia wydać ramowe regulaminy pracy regulujące porządek i dyscyplinę pracy prezydiach rad narodowych niższego stopnia.
§  14.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Senat poparł zmianę obowiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów

W ślad za rekomendacją Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej Senat przyjął w środę bez poprawek zmiany w Kodeksie pracy, których celem jest nowelizacja art. 222 dostosowująca polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.06.2024
Ratownik medyczny nauczy się na kursie, jak robić USG i stwierdzać zgon

Weszło w życie rozporządzenie w sprawie kursów kwalifikacyjnych dla ratowników medycznych. To konsekwencja przyznania tej grupie zawodowej nowych uprawnień: stwierdzania zgonu, do którego doszło podczas akcji medycznej, wykonania badania USG według protokołów ratunkowych oraz kwalifikacji do szczepienia i wykonania szczepienia przeciw COVID-19. Nowe przepisy określają jak będzie wyglądać egzamin i wzór zaświadczenia potwierdzającego odbycie kursu kwalifikacyjnego.

Agnieszka Matłacz 05.06.2024
MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.43.340

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulaminy pracy w prezydiach rad narodowych.
Data aktu: 19/09/1969
Data ogłoszenia: 01/10/1969
Data wejścia w życie: 01/10/1969