Koordynacja międzyresortowa.

UCHWAŁA Nr 114
RADY MINISTRÓW
z dnia 30 czerwca 1969 r.
w sprawie koordynacji międzyresortowej.

W celu wzmocnienia koordynacji działalności resortów w poszczególnych gałęziach (dziedzinach) gospodarki narodowej Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Prezes Rady Ministrów może w drodze zarządzenia (zwanego dalej "zarządzeniem koordynacyjnym") poruczać ministrom sprawowanie koordynacji międzyresortowej w określonych gałęziach (dziedzinach) gospodarki narodowej.
§  2.
1.
Koordynacja międzyresortowa wykonywana jest na podstawie niniejszej uchwały i zarządzeń koordynacyjnych oraz zgodnie z narodowym planem gospodarczym.
2.
Zarządzenie koordynacyjne określa obowiązki i uprawnienia ministra z tytułu poruczonej mu koordynacji międzyresortowej odpowiednio do specyficznych zadań, wymagań i warunków poszczególnych gałęzi (dziedzin) gospodarki narodowej.
3.
Minister sprawujący koordynację międzyresortową ponosi odpowiedzialność za należyte wykonywanie poruczonej mu funkcji koordynacji.
4.
Koordynacja międzyresortowa nie ogranicza odpowiedzialności ministra, którego resort objęty jest koordynacją, za działalność kierowanego przezeń resortu.
5.
Minister, któremu podporządkowane są jednostki organizacyjne objęte koordynacją międzyresortową, zobowiązany jest do zapewnienia wykonania ustaleń wydanych przez ministra sprawującego tę koordynację.
§  3.
Minister, któremu na podstawie niniejszej uchwały poruczone zostało sprawowanie koordynacji międzyresortowej, obowiązany jest systematycznie śledzić przebieg wykonania zadań planowych na odcinku powierzonym jego koordynacji i troszczyć się o optymalny rozwój koordynowanej gałęzi (dziedziny) gospodarki narodowej.
§  4.
W zakresie gałęzi (dziedziny) objętej koordynacją międzyresortową minister sprawujący tę koordynację:
1)
opiniuje projekty planów rocznych, wieloletnich i perspektywicznych opracowywanych przez resorty, a w niektórych ściśle określonych wypadkach opracowuje i ustala kompleksowe plany gałęziowe,
2)
przedstawia opinie i wnioski w sprawach polityki inwestycyjnej i programów rozwoju,
3)
inicjuje przedsięwzięcia mające na celu prawidłowe wykorzystanie i rozmieszczenie mocy produkcyjnych,
4)
inicjuje przedsięwzięcia mające na celu uruchamianie rezerw produkcyjnych i innych, ponad ustalenia narodowego planu gospodarczego,
5)
opiniuje projekty planów obrotów handlu zagranicznego oraz współpracy gospodarczej z zagranicą,
6)
wskazuje kierunki opracowywania programów rekonstrukcji organizacyjno-technicznej i kierunki specjalizacji,
7)
inicjuje przedsięwzięcia mające na celu pogłębienie rachunku ekonomicznego i postęp w organizacji pracy,
8)
przedstawia opinie i wnioski w sprawie rozdzielnictwa wyrobów i materiałów centralnie rozdzielanych,
9)
opiniuje wnioski dotyczące wykorzystania ogólnych rezerw,
10)
inicjuje i koordynuje działalność legislacyjną w zakresie objętym koordynacją,
11)
ustala jednolite normy pracy,
12)
przedstawia opinie i wnioski w sprawie płac i bodźców materialnego zainteresowania pod kątem uzyskania efektów ekonomicznych.
§  5.
Zarządzenie koordynacyjne, niezależnie od działalności określonej w § 4, może ministrowi sprawującemu koordynację międzyresortową poruczyć także inne sprawy, w szczególności:
1)
bilansowanie i rozdzielnictwo określonych wyrobów, materiałów i robót,
2)
ustalanie wiążących wytycznych dla opracowania dokumentacji projektowej i inwestycyjnej,
3)
bilansowanie potrzeb inwestycyjnych i decydowanie o podziale kwot inwestycyjnych przyznanych całej gałęzi (dziedzinie) na poszczególne resorty i organizacje,
4)
całość wykonawstwa inwestycyjnego (np. w zakresie górnictwa podziemnego),
5)
ustalanie operatywnych planów dla określonej dziedziny gospodarki narodowej (obrotu rynkowego, przewozów, handlu zagranicznego itp.),
6)
realizację węzłowych problemów związanych z pracami naukowo-badawczymi, rozwojowymi i wdrożeniowymi,
7)
wydawanie wiążących decyzji w wypadkach, gdy jest to niezbędne dla zapobieżenia naruszeniom planu,
8)
ustalanie wiążących normatywów, a w szczególności normatywów zużycia i zapasów materiałów,
9)
rozstrzyganie spraw spornych między zjednoczeniami wiodącymi i uczestnikami porozumień branżowych.
§  6.
Określone w § 4 i 5 zadania i uprawnienia ministra sprawującego koordynację międzyresortową odnoszą się do całej gałęzi (dziedziny) objętej tą koordynacją, niezależnie od podległości organizacyjnej.
§  7.
Wykonując zadania wynikające z poruczonej mu koordynacji międzyresortowej minister powinien wykorzystywać i rozwijać określone obowiązującymi przepisami formy współpracy i koordynacji gospodarczej branżowej i terenowej, a w szczególności organizować tę koordynację poprzez podległe mu zjednoczenia i przedsiębiorstwa wiodące, jak również przez prezydia rad narodowych i resorty, nadzorujące gospodarkę terenową.
§  8.
1.
Minister wykonuje poruczoną mu funkcję koordynacji międzyresortowej w porozumieniu z właściwymi ministrami.
2.
Ministrowie powinni uzgadniać wszystkie sprawy w drodze bezpośrednich kontaktów między sobą albo organami im podległymi i zapobiegać w ten sposób sporom międzyresortowym, które mogłyby ujemnie wpływać na realizację zadań wynikających z koordynacji międzyresortowej.
§  9.
1.
W razie nieuzgodnienia na szczeblu ministrów, sprawy o istotnym znaczeniu dla działalności resortu, minister koordynujący może zwrócić się o rozpatrzenie i rozstrzygnięcie tej sprawy do Prezesa Rady Ministrów lub wiceprezesa Rady Ministrów, któremu Prezes Rady Ministrów poruczył nadzór w danej kategorii spraw (nadzór koordynacyjny).
2.
W sprawach szczególnej wagi wiceprezes Rady Ministrów przedstawia sprawę Prezesowi Rady Ministrów.
§  10.
Minister sprawujący koordynację międzyresortową obowiązany jest:
1)
dokonywać okresowych analiz sytuacji na koordynowanym odcinku gospodarki i inicjować środki zapewniające pomyślną realizację zadań planowych,
2)
informować Prezesa Rady Ministrów, wiceprezesów Rady Ministrów i Komisję Planowania przy Radzie Ministrów o powstających trudnościach w wykonywaniu zadań i przedstawiać w tej sprawie odpowiednie wnioski.
§  11.
1.
Ministrowie resortów gospodarczych, którym podporządkowane są jednostki organizacyjne produkujące wyroby branży koordynowanej, zobowiązani są przedstawić ministrowi sprawującemu koordynację międzyresortową wycinki planów w zakresie objętym koordynacją (wraz z ekonomicznym uzasadnieniem) i sprawozdania z ich wykonania.
2.
Wycinki planów oraz sprawozdania, o których mowa w ust. 1, powinny być sporządzane w oparciu o wytyczne Przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów i Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. W wytycznych tych należy uwzględnić specyfikę działalności gospodarczej obejmowanej planami terenowymi.
§  12.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczące ministrów odnoszą się również do przewodniczących komisji i komitetów sprawujących funkcje naczelnych organów administracji państwowej.
§  13.
Przepisy niniejszej uchwały stosuje się odpowiednio do organizacji spółdzielczych w dziedzinach gospodarki objętych koordynacją międzyresortową.
§  14.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1969.30.224

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Koordynacja międzyresortowa.
Data aktu: 30/06/1969
Data ogłoszenia: 10/07/1969
Data wejścia w życie: 10/07/1969