Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenie do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 28 stycznia 1966 r.
w sprawie zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych oraz wprowadzenia do obrotu części regenerowanych i naprawionych.

Na podstawie art. 1 i art. 3 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. z 1952 r. Nr 44, poz. 301 i z 1956 r. Nr 54, poz. 244) i § 1 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 14 grudnia 1956 r. w sprawie przekazania uprawnień do wydawania przepisów o gospodarowaniu pojazdami samochodowymi, częściami zamiennymi i ogumieniem do tych pojazdów oraz o normowaniu zużycia materiałów pędnych w eksploatacji i obsłudze pojazdów samochodowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 105, poz. 1209 i z 1961 r. Nr 80, poz. 334) zarządza się, co następuje:

Rozdział  1.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Skasowanymi pojazdami samochodowymi są pojazdy samochodowe skasowane w trybie przepisów w sprawie postępowania ze zbędnymi pojazdami samochodowymi nie wykorzystane w sposób dopuszczony tymi przepisami.
2.
Zużytymi częściami samochodowymi są części i podzespoły:
1)
wymontowane z pojazdu samochodowego w związku z jego naprawą, w celu zastąpienia sprawnymi częściami lub podzespołami;
2)
pochodzące z rozbiórki skasowanych pojazdów samochodowych.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia dotyczą zużytych części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie oraz skasowanych pojazdów samochodowych zawierających takie części.
2.
Szczegółowy wykaz części samochodowych podlegających regeneracji i naprawie ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji. W miarę potrzeby wykaz powinien być aktualizowany.
3.
Wykaz oraz wprowadzane w nim zmiany powinny być ogłaszane w biuletynach informacyjnych Zjednoczenia Zaplecza Technicznego Motoryzacji, Zjednoczenia Przemysłu Motoryzacyjnego i Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt". Zaleca się ogłaszanie wykazu i wprowadzanych w nim zmian także w biuletynie informacyjnym Krajowego Związku Spółdzielni Transportu.
4.
Szczegółowy wykaz, o którym mowa w ust. 2 i 3, zwany jest w dalszym ciągu "wykazem części samochodowych".
§  3.
Skasowane pojazdy samochodowe marek i typów nie wymienionych w wykazie części samochodowych oraz zużyte części samochodowe, nie wymienione w tym wykazie, jednostka gospodarki uspołecznionej zbywa upoważnionej składnicy złomu, zgodnie z przepisami o zbywaniu odpadków użytkowych, według cen złomu metali.

Rozdział  2.

Zasady zbywania skasowanych pojazdów samochodowych i zużytych części samochodowych.

§  4.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca skasowany pojazd samochodowy marki i typu wymienionego w wykazie części samochodowych, obowiązana jest zgłosić go do sprzedaży w najbliższym punkcie skupu skasowanych pojazdów samochodowych (§ 6 ust. 1), który zakupi zgłoszony pojazd lub w uzasadnionych wypadkach zrezygnuje z zakupu.
2.
Jeżeli punkt skupu skasowanych pojazdów samochodowych zrezygnuje z kupna albo w terminie jednego miesiąca od dnia zgłoszenia skasowanego pojazdu samochodowego nie zakupi tego pojazdu, jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca pojazd, zbywa go w sposób określony w § 3.
3.
Zbywanie skasowanych pojazdów samochodowych zgodnie z przepisami ust. 1 odbywa się według cen żelastwa użytkowego.
§  5.
1.
Jednostka gospodarki uspołecznionej, posiadająca zużyte części samochodowe, wymienione w wykazie części samochodowych, obowiązana jest sprzedać je w najbliższym punkcie skupu zużytych części samochodowych (§ 6 ust. 2), dokonującym skupu części pojazdów samochodowych danej marki i typu; przepis ten nie dotyczy części samochodowych posiadających wyraźne cechy uniemożliwiające regenerację lub naprawę (np. złamane).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy jednostek gospodarki uspołecznionej, które:
1)
wykonują we własnym zakresie regenerację i naprawę części samochodowych pojazdów przez siebie eksploatowanych;
2)
zlecają bezpośrednio określonym w § 6 ust. 2 pkt 1 zakładom regenerację i naprawę posiadanych zużytych części samochodowych.
3.
Za dostarczone do punktu skupu zużyte części samochodowe jednostki gospodarki uspołecznionej otrzymują należność według cen złomu metali.
§  6.
1.
Punktami skupu skasowanych pojazdów samochodowych są zakłady (warsztaty) naprawy samochodów (ust. 3).
2.
Punktami skupu zużytych części samochodowych są:
1)
zakłady wykonujące regenerację i naprawę części samochodowych;
2)
placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych, podległe:
a)
Zjednoczeniu Zaplecza Technicznego Motoryzacji,
b)
Centrali Techniczno-Handlowej "Motozbyt",
c)
Krajowemu Związkowi Spółdzielni Transportu;
3)
resortowe składnice części samochodowych.
3.
Szczegółowy wykaz punktów skupu, o których mowa w ust. 1 i 2, z określeniem marek i typów pojazdów samochodowych oraz asortyment części samochodowych, skupowanych przez te punkty, zostanie ustalony przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji w porozumieniu z jednostkami nadrzędnymi punktów skupu i ogłoszony w sposób określony w § 2 ust. 3.
§  7.
1.
Punkty skupu określone w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 dostarczają nabyte części samochodowe zakładom wykonującym regenerację i naprawę części samochodowych, wskazanym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji, które obowiązane są przyjąć dostarczone części. Zakłady ta kwalifikują otrzymane części jako nadające się:
1)
do regeneracji lub naprawy;
2)
na złom.
2.
Warunki techniczne kwalifikowania części samochodowych (ust. 1) ustali Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
3.
Za dostarczone zakładom, określonym w ust. 1, zużyte części samochodowe punkty skupu otrzymują należność według cen złomu metali, powiększonych o narzut w wysokości określonej przez Państwową Komisję Cen.
4.
Zakłady określone w ust. 1 sprzedają regenerowane i naprawione części samochodowe placówkom hurtowej i detalicznej sprzedaży:
1)
określonym w § 6 ust. 2 pkt 2 i 3 oraz
2)
podległym Zjednoczeniu Przemysłu Motoryzacyjnego

– według cen ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  3.

Zasady wprowadzenia do obrotu regenerowanych i naprawionych części samochodowych.

§  8.
1.
Wprowadza się do obrotu w hurcie i detalu regenerowane i naprawione części samochodowe.
2.
Wprowadzone do obrotu regenerowane i naprawione części samochodowe powinny odpowiadać obowiązującym warunkom technicznym oraz posiadać cechy odróżniające je od części nowych.
3.
Na regenerowane i naprawione części samochodowe, wprowadzone do obrotu, zakłady wykonujące regenerację i naprawę udzielać będą gwarancji w zakresie określonym przez Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji.
§  9.
Sprzedaż regenerowanych i naprawionych części samochodowych będzie prowadzona przez placówki hurtowej i detalicznej sprzedaży części samochodowych (§ 7 ust. 4) po cenach ustalonych przez Państwową Komisję Cen.

Rozdział  4.

Przepisy przejściowe i końcowe.

§  10.
1.
W razie przejściowych trudności w zaopatrzeniu rynku w części wymienione w wykazie części samochodowych może być wprowadzony obowiązek dostarczenia przez jednostki gospodarki uspołecznionej zużytej części samochodowej przed nabyciem takiej części nowej. Za dostarczone zużyte części samochodowe jednostka otrzymuje należność według cen złomu metali.
2.
Obowiązek dostarczenia części zużytych (ust. 1) mogą, za zgodą Ministerstwa Komunikacji, wprowadzić:
1)
Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego - w odniesieniu do części pojazdów samochodowych produkcji krajowej;
2)
Zjednoczenie Zaplecza Technicznego Motoryzacji - w odniesieniu do części samochodowych pochodzących z importu.
3.
Przepisów ust. 1 i 2 nie stosuje się do jednostek podległych Ministrowi Obrony Narodowej i Ministrowi Spraw Wewnętrznych, z wyjątkiem Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, Instytutu Geodezji i Kartografii oraz przedsiębiorstw podległych tym ministrom.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024