Dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 30 kwietnia 1964 r.
w sprawie dopuszczenia do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 listopada 1961 r. o bezpieczeństwie i porządku ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 53, poz. 295) i § 169 ust. 4 pkt 2 rozporządzenia Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
Do ruchu na drogach publicznych dopuszcza się następujące rodzaje pojazdów, które nie odpowiadają niektórym warunkom technicznym określonym w rozporządzeniu Ministrów Komunikacji i Spraw Wewnętrznych z dnia 1 października 1962 r. w sprawie ruchu na drogach publicznych (Dz. U. Nr 61, poz. 295), zwanym dalej "rozporządzeniem":
1)
motocykle rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1957 r., nie wyposażone w szybkościomierz i licznik kilometrów (odmiennie od przepisów § 172 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia),
2)
autobusy i przyczepy autobusowe rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 lipca 1971 r.:
a)
z siedzeniami o szerokości nie mniejszej niż 39 cm, o głębokości nie mniejszej niż 40 cm oraz o wysokości oparcia nie mniejszej niż 40 cm i szerokości oparcia nie mniejszej niż 39 cm,
b)
w których odległość pomiędzy dwoma siedzeniami ustawionymi przeciwlegle wynosi nie mniej niż 40 cm (odmiennie od przepisów § 175 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia),
3)
autobusy o długości 6 m lub większej, rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1967 r., z oknem (oknami) otwieranym tylko w razie szczególnej potrzeby (okno bezpieczeństwa) bez urządzenia umożliwiającego otwieranie go od wewnątrz i od zewnątrz, pod warunkiem umieszczenia obok okna młotka służącego do rozbijania szyby w razie szczególnej potrzeby oraz napisu na oknie: "Okno bezpieczeństwa. Rozbić w razie szczególnej potrzeby" (odmiennie od przepisów § 175 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia),
4)
samochody ciężarowe, autobusy i ciągniki, rejestrowane po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1965 r., ze światłami przeciwmgłowymi umieszczonymi na wysokości świateł oświetlających drogę oraz dalej niż 40 cm od bocznych krawędzi obrysu pojazdu, licząc od zewnętrznego skrajnego punktu płaszczyzny oświetlającej, jednak z zachowaniem odległości 60 cm pomiędzy wewnętrznymi krawędziami powierzchni oświetlających (odmiennie od przepisów § 174 ust. 6 pkt 4 rozporządzenia).
5)
niesamobieżne maszyny rolnicze na kołach nie ogumionych, ciągnięte przez ciągnik rolniczy, z ograniczeniem szybkości do 10 km na godzinę i pod warunkiem zachowania przepisów § 62 rozporządzenia (odmiennie od przepisów § 172 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia),
6)
ciągniki rolnicze, których cechy konstrukcyjne ograniczają szybkość do 25 km na godzinę, oraz przyczepy ciągnięte przez te ciągniki bez światła "stop", sygnalizującego działanie hamulca samochodowego (odmiennie od przepisów § 174 ust. 1 pkt 5 oraz ust. 15 rozporządzenia),
7)
samochody również z dwoma światłami cofania (odmiennie od przepisów § 174 ust. 17 pkt 1 rozporządzenia),
8)
rejestrowane w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 1 stycznia 1967 r. przyczepy ciężarowe o dopuszczalnym ciężarze całkowitym większym niż 3,5 t, lecz nie większym niż 5 t, jak również produkowane w okresie od dnia 1 stycznia 1966 r. do dnia 1 marca 1967 r. niesamobieżne maszyny rolnicze o dopuszczanym ciężarze całkowitym większym niż 3,5 t, lecz nie większym niż 5,5 t, których największa dopuszczalna szybkość, z jaką mogą się poruszać, określona zgodnie z przepisem § 24 ust. 9 pkt 2 rozporządzenia, nie przekracza 25 km na godzinę, zaopatrzone w hamulec najazdowy (odmiennie od przepisów § 181 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia),
9)
produkowane przed dniem 1 marca 1967 r. niesamobieżne maszyny rolnicze bez hamulca, których dopuszczalny ciężar całkowity jest większy niż 1,5 t, lecz nie większy niż 1,8 t, jeżeli ciągnie je ciągnik rolniczy (odmiennie od przepisów § 181 ust. 4 pkt 3 lit. c) rozporządzenia),
10)
samobieżne maszyny rolnicze o asymetrycznej konstrukcji, wyposażone zamiast w światła pozycyjne w żółte światła obrysowe, umieszczone na wysokości nie niżej niż 40 cm i nie wyżej niż 190 cm na skrajniach obrysu, oraz w niesymetrycznie umieszczone światła do oświetlenia drogi przed pojazdem (odmiennie od przepisów § 186 rozporządzenia).
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 1 zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 29 czerwca 1966 r. (M.P.66.32.170) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 11 lipca 1966 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1964.35.165

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Dopuszczenie do ruchu na drogach publicznych pojazdów nie odpowiadających niektórym warunkom technicznym.
Data aktu: 30/04/1964
Data ogłoszenia: 29/05/1964
Data wejścia w życie: 29/05/1964