Usuwanie nieczystości z zakładów lecznictwa zamkniętego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 28 czerwca 1962 r.
w sprawie usuwania nieczystości z zakładów lecznictwa zamkniętego.

Na podstawie art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 22 kwietnia 1959 r. o utrzymaniu czystości i porządku w miastach i osiedlach (Dz. U. Nr 27, poz. 167) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w zarządzeniu określenia oznaczają:
1)
"zakład" - szpital, klinikę, sanatorium, prewentorium, izbę porodową albo inny zakład lub jego część przeznaczoną do udzielania świadczeń z zakresu opieki zdrowotnej zamkniętej, a także zakład medycyny sądowej, anatomii, patologii lub anatomii patologicznej,
2)
"nieczystości" - wszelkie odpadki i zanieczyszczenia o konsystencji ciał stałych bądź płynnych, powstające w zakładzie w związku z jego działalnością podstawową,
3)
"nieczystości stałe" - nieczystości o konsystencji ciał stałych, a w szczególności zużytą watę, bandaże, gazę, opatrunki gipsowe, zwłoki drobnych zwierząt laboratoryjnych, zmiotki ze sprzątania pomieszczeń zakładu oraz resztki jedzenia pozostawione przez chorych na choroby zakaźne,
4)
"nieczystości płynne" - nieczystości o konsystencji ciał płynnych, a w szczególności wydzieliny i wydaliny ludzkie oraz zwierząt doświadczalnych, płyny zużyte do celów laboratoryjnych oraz wodę zużytą w zakładzie do utrzymania czystości i higieny osobistej chorych, personelu i pomieszczeń oraz do mycia naczyń i prania bielizny.
§  2.
1.
Do gromadzenia nieczystości stałych w miejscu ich powstawania należy instalować zbiorniki przenośne z pedałowym urządzeniem do otwierania i zamykania, które powinny być szczelne i opatrzone szczelnie przylegającą pokrywą oraz wykonane z materiałów trwałych, nienasiąkliwych, łatwych do czyszczenia, mycia i dezynfekowania.
2.
Zbiorniki, o których mowa w ust. 1, należy opróżniać w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na dzień.
§  3.
Po opróżnieniu zbiorników, o których mowa w § 2, nieczystości stałe należy gromadzić w metalowych zbiornikach przenośnych, szczelnych i opatrzonych szczelnie przylegającą pokrywą.
§  4.
Zbiorniki określone w §§ 2 i 3 należy:
1)
napełniać nieczystościami jedynie do 2/3 ich objętości,
2)
po każdorazowym opróżnieniu dokładnie oczyszczać oraz
3)
okresowo myć i dezynfekować roztworem wapna chlorowanego lub innym podobnie działającym środkiem dezynfekcyjnym.
§  5.
Pomieszczenie wewnątrz budynku przeznaczone do ustawiania określonych w § 3 zbiorników z nieczystościami powinno:
1)
być izolowane od sąsiednich pomieszczeń oraz zabezpieczone przed dostępem osób postronnych i zwierząt,
2)
posiadać taką powierzchnię, aby co najmniej 50% podłogi było wolne,
3)
mieć ściany i podłogi gładkie, wykonane z materiału nadającego się do łatwego oczyszczania i zmywania; podłoga powinna być wodoszczelna i posiadać kratkę ściekową kanalizacyjną,
4)
posiadać wentylację zapewniającą co najmniej 2-3-krotną wymianę powietrza w ciągu godziny oraz dostateczne oświetlenie naturalne i w miarę potrzeby elektryczne,
5)
być wyposażone w sprawnie działające urządzenie kanalizacyjne i w wodę bieżącą.
§  6.
Miejsce na placu, na którym ustawia się określone w § 3 zbiorniki z nieczystościami, powinno:
1)
być izolowane od otoczenia ściankami osłaniającymi bądź gęstymi krzewami, z tym że odległość placu od okien pomieszczeń, w których przebywają ludzie, nie może być mniejsza niż 10 m, a od studzien i zdrojów wykorzystywanych do poboru wody nie mniejsza niż 20 m,
2)
posiadać dogodne dojście i dojazd oraz zabezpieczenie przed dostępem osób postronnych i zwierząt,
3)
znajdować się w pobliżu odpływu kanalizacyjnego lub neutralizatora,
4)
posiadać nawierzchnię betonową lub inną trwałą, nienasiąkliwą (np. z płyt chodnikowych), umożliwiającą łatwe oczyszczenie i spłukiwanie oraz dezynfekowanie zbiorników i ich najbliższego otoczenia,
5)
być zabezpieczone przed bezpośrednim działaniem słońca i opadów atmosferycznych.
§  7.
Przenoszenie lub przewożenie nieczystości stałych powinno odbywać się jedynie w szczelnie zamkniętych zbiornikach i nie może powodować zanieczyszczenia drogi i otoczenia oraz powietrza.
§  8.
1.
Każdą ilość nieczystości stałych pochodzących z zakładów przeznaczonych dla chorych na choroby zakaźne bądź chorych na gruźlicę należy unieszkodliwiać przez spalanie.
2.
Nieczystości stałe pochodzące z innych zakładów niż określone w ust. 1 powinny być unieszkodliwiane przez spalanie, jeżeli ich ilość przekracza 0,5 m3 na dobę.
3.
Spalanie nieczystości stałych powinno odbywać się w piecach przystosowanych do tego celu i urządzonych w pomieszczeniach kotłowni, z tym że gazy spalinowe powinny być wydalane przez komin kotłowni.
4.
Pomieszczenie, w którym znajduje się piec do spalania nieczystości stałych, powinno posiadać oddzielne wejście z zewnątrz budynku oraz odpowiadać warunkom określonym w § 5.
5.
Za zgodą organu Państwowej Inspekcji Sanitarnej i na warunkach ustalonych przez ten organ nieczystości stałe pochodzące z innych zakładów niż określone w ust. 1 mogą być spalane w kotłach centralnego ogrzewania.
6.
Opatrunki gipsowe, stłuczki przedmiotów szklanych, plastykowych i inne przedmioty, które ze względu na rodzaj nie nadają się do spalania, należy unieszkodliwiać przez dezynfekcję środkami chemicznymi.
§  9.
1.
Jeżeli w zakładzie nie można zorganizować unieszkodliwiania nieczystości przez spalanie, należy je unieszkodliwiać w komorach biotermicznych lub przez odkażanie za pomocą środków chemicznych.
2.
Komory biotermiczne oraz miejsca do odkażania za pomocą środków chemicznych powinny znajdować się na terenie zakładu i powinny być izolowane pasem zieleni o szerokości co najmniej 20 m od budynków przeznaczonych na stały pobyt ludzi oraz od miejsc przeznaczonych do odpoczynku lub spaceru chorych, pracowników i osób postronnych, a także od dróg i placów publicznych.
3.
Unieszkodliwianie w komorach biotermicznych należy przeprowadzać zgodnie z warunkami technicznymi przewidzianymi dla tych komór. Przy odkażaniu za pomocą środków chemicznych należy uwzględniać rodzaj użytego środka oraz jego stężenie i czas działania.
§  10.
Jeżeli na terenie zakładu z powodu braku miejsca nie można zlokalizować komory biotermicznej bądź miejsca do odkażania za pomocą środków chemicznych, kierownik zakładu powinien wystąpić do właściwego do spraw gospodarki komunalnej organu prezydium powiatowej (miejskiej w mieście stanowiącym powiat miejski, a dzielnicowej w mieście wyłączonym z województwa) rady narodowej za pośrednictwem właściwego do spraw zdrowia i opieki społecznej organu tego prezydium z wnioskiem o przydzielenie odpowiedniego na ten cel placu.
2.
Szczegółowe zasady postępowania z nieczystościami w przypadkach, o których mowa w ust. 1, ustala kierownik zakładu po uprzednim uzgodnieniu z właściwym inspektorem sanitarnym i organem do spraw gospodarki komunalnej prezydium właściwej rady narodowej.
§  11.
Unieszkodliwione nieczystości stałe należy usuwać z terenu zakładu przy zachowaniu przepisów ogólnych dotyczących usuwania nieczystości na obszarze miast i osiedli.
§  12.
1.
Do usuwania nieczystości płynnych powinna w każdym zakładzie służyć wewnętrzna sieć kanalizacyjna.
2.
Urządzenia wewnętrznej sieci kanalizacyjnej powinny odpowiadać wymaganiom określonym w normatywach technicznych projektowania i Polskich Normach.
§  13.
1.
Baseny i inne naczynia na fekalia powinny być przechowywane w zakładzie w specjalnie do tego celu przystosowanych pomieszczeniach.
2.
Naczynia te należy natychmiast po opróżnieniu dokładnie wymyć i wydezynfekować.
3.
W zakładach przeznaczonych dla chorych zakaźnie naczynia z wydalinami należy przed opróżnieniem zalać na 2 godziny roztworem wapna chlorowanego bądź innym odpowiednim środkiem dezynfekcyjnym.
§  14.
Spluwaczki należy codziennie opróżniać, wymywać i dezynfekować.
§  15.
1.
Nieczystości płynne, pochodzące z zakładów przeznaczonych dla chorych na ostre choroby zakaźne, zakładów medycyny sądowej, anatomii lub anatomii patologicznej oraz z laboratoriów bakteriologicznych, powinny być unieszkodliwione na terenie zakładu przez oczyszczenie mechaniczne i następnie przez odkażenie przy użyciu środków chemicznych bądź innych skutecznych środków.
2.
Nieczystości z zakładów przeciwgruźliczych unieszkodliwia się przez odkażenie po uprzednim oczyszczeniu mechanicznym i biologicznym.
3.
Od zasad określonych w ust. 1 i 2 mogą być wprowadzone wyjątki na warunkach określonych przez wojewódzkiego inspektora sanitarnego (inspektora sanitarnego miasta wyłączonego z województwa):
1)
w odniesieniu do liczących nie więcej niż 20 łóżek oddziałów przeznaczonych dla osób chorych na choroby zakaźne bądź chorych na gruźlicę,
2)
w odniesieniu do zakładów liczących do 100 łóżek dla chorych na choroby zakaźne bądź na gruźlicę, jeżeli nieczystości są rozcieńczane nie mniej niż 500-krotnie przed odprowadzeniem ich do odbiornika przy pomocy sieci kanalizacyjnej wyposażonej w oczyszczalnię ścieków.
§  16.
Nieczystości płynne pochodzące z innych zakładów niż określone w § 15 ust. 1 i 2 poddaje się oczyszczeniu i odkażeniu w zakresie, jaki jest niezbędny dla zachowania warunków wymaganych w myśl przepisów dotyczących norm zanieczyszczeń i warunków, jakim powinny odpowiadać ścieki odprowadzane do wody i do ziemi.
§  17.
Osady gromadzące się w urządzeniach kanalizacyjnych i oczyszczalniach należy unieszkodliwiać i usuwać stosując odpowiednio przepisy §§ 8-11.
§  18.
1.
Eksploatację i konserwację urządzeń do usuwania i unieszkodliwiania nieczystości w zakładzie należy powierzać odpowiednio przeszkolonym pracownikom.
2.
Pracownicy ci powinni być zaopatrzeni w odpowiednią instrukcję obsługi urządzeń oraz wyposażeni w niezbędne środki do zachowania warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.
§  19.
Kierownicy zakładów obowiązani są uzgadniać z właściwymi miejscowo powiatowymi (miejskimi, dzielnicowymi) inspektorami sanitarnymi sprawy dotyczące unieszkodliwiania nieczystości, lokalizacji urządzeń przeznaczonych do tego celu, a także inne sprawy związane z gromadzeniem i usuwaniem nieczystości.
§  20.
Wojewódzcy inspektorzy sanitarni (inspektorzy sanitarni miast wyłączonych z województw) mogą w przypadkach uzasadnionych warunkami miejscowymi zezwalać na odstępstwa od przepisów niniejszego zarządzenia pod warunkiem zapewnienia w inny sposób należytego stanu sanitarnego zakładu i jego otoczenia.
§  21.
Sposób usuwania i unieszkodliwiania nieczystości skażonych substancjami radioaktywnymi regulują odrębne przepisy.
§  22.
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
części ciała ludzkiego, noworodków martwo urodzonych bądź zmarłych przed upływem 24 godzin życia oraz innych szczątków ludzkich pochodzących z zabiegów operacyjnych lub ginekologicznych bądź z sekcji i badań anatomicznych, z którymi należy postępować zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministrów Gospodarki Komunalnej oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 25 maja 1961 r. w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych (Dz. U. Nr 31, poz. 152),
2)
kuchennych odpadków środków żywności, żużlu i popiołu, nieczystości powstających z przyzakładowej hodowli zwierząt, odpadków z przyzakładowych warsztatów szkoleniowych bądź produkcyjnych, wód opadowych lub drenażowych, a także innych nieczystości powstających w związku z działalnością gospodarczą zakładu, z którymi należy postępować zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 9 grudnia 1959 r. w sprawie warunków, jakim powinny odpowiadać urządzenia do gromadzenia, usuwania i unieszkodliwiania nieczystości oraz sposobu korzystania z tych urządzeń (Dz. U. z 1960 r. Nr 1, poz. 2).
§  23.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024