Nadanie statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

UCHWAŁA Nr 100
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 marca 1960 r.
w sprawie nadania statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń.

Na podstawie art. 21 ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Nadaje się Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń statut, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§  2.
Rada ubezpieczeniowa Państwowego Zakładu Ubezpieczeń powinna być powołana do dnia 31 maja 1960 r.
§  3.
Traci moc uchwała nr 939 Rady Ministrów z dnia 3 listopada 1952 r. w sprawie nadania statutu Państwowemu Zakładowi Ubezpieczeń (Monitor Polski Nr A-95, poz. 1466).

ZAŁĄCZNIK

STATUT PAŃSTWOWEGO ZAKŁADU UBEZPIECZEŃ

§  1.
1.
Państwowy Zakład Ubezpieczeń, zwany dalej "PZU", jest państwowym przedsiębiorstwem ubezpieczeniowym, powołanym na podstawie ustawy z dnia 2 grudnia 1958 r. o ubezpieczeniach majątkowych i osobowych (Dz. U. z 1958 r. Nr 72, poz. 357 i z 1964 r. Nr 16, poz. 94) do organizowania i wykonywania działalności ubezpieczeniowej i działalności zapobiegawczej.
2.
PZU działa według zasad rozrachunku gospodarczego.
3.
PZU posiada osobowość prawną.
4.
PZU jest uprawniony do używania godła państwowego oraz pieczęci urzędowej.
5.
Siedzibą PZU jest m. st. Warszawa.
§  2.
Do zadań PZU należy:
1)
organizowanie ubezpieczeń majątkowych i osobowych;
2)
rejestracja obowiązkowych ubezpieczeń;
3)
zawieranie umów ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych;
4)
ustalanie oraz wypłata odszkodowań i świadczeń;
5)
prowadzenie działalności zapobiegawczej i współdziałanie w tym zakresie z odpowiednimi instytucjami i organizacjami oraz prowadzenie badań i analiz co do przyczyn powstawania szkód;
6)
tworzenie ze składek ubezpieczeniowych odpowiednich funduszów na wypłatę odszkodowań i świadczeń oraz na zapobieganie powstawaniu szkód losowych;
7)
prowadzenie badań ekonomicznych w zakresie potrzeb ubezpieczeniowych gospodarki narodowej oraz metod i form obsługi ubezpieczeniowej;
8)
popularyzacja i propaganda ubezpieczeń;
9)
zarządzanie majątkiem PZU;
10)
wykonywanie innych zadań i czynności z zakresu ubezpieczeń, zleconych przez Ministra Finansów.
§  3.
Stosunek pracy pracowników PZU podlega ogólnym przepisom ustawodawstwa pracy.
§  4.
Na czele PZU stoi naczelny dyrektor, który kieruje działalnością PZU i jest za nią odpowiedzialny.
§  5.
1.
Do zakresu działania naczelnego dyrektora PZU należy:
1)
ogólne kierownictwo działalnością PZU;
2)
przedstawianie radzie ubezpieczeniowej wniosków i materiałów w sprawach objętych porządkiem obrad rady;
3)
wykonywanie uchwał rady ubezpieczeniowej;
4)
decydowanie we wszystkich sprawach określonych w § 2, nie należących do kompetencji rady ubezpieczeniowej;
5) 1
(skreślony);
6)
ustalanie regulaminu organizacyjnego PZU;
7)
ustalanie etatów osobowych PZU według zasad określonych przez Ministra Finansów;
8)
reprezentowanie PZU na zewnątrz.
2.
Naczelny dyrektor jest zwierzchnikiem wszystkich pracowników PZU. Wynikające z tego tytułu uprawnienia co do przyjmowania, zwalniania i awansowania pracowników jednostek terenowych, z wyjątkiem zastępców dyrektorów oddziałów oraz naczelników wydziałów w tych oddziałach, naczelny dyrektor PZU może przekazywać dyrektorom oddziałów.
§  6.
Zastępcy naczelnego dyrektora działają w zakresie spraw ustalonych przez naczelnego dyrektora. W razie nieobecności naczelnego dyrektora funkcje jego wykonuje wyznaczony przez niego zastępca.
§  7.
1. 2
Rada ubezpieczeniowa składa się z przewodniczącego powołanego przez Ministra Finansów oraz członków powołanych przez Ministra Finansów na wniosek Ministra Górnictwa i Energetyki, Ministra Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, Ministra Przemysłu Lekkiego oraz na wniosek prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw) po jednym z każdego województwa (miasta), a także na wniosek Polskiej Akademii Nauk, Naczelnej Rady Spółdzielczej i Centralnego Związku Kółek Rolniczych
2.
W wypadkach uzasadnionych rozwojem ubezpieczeń na określonych terenach lub w określonych dziedzinach, a gdy chodzi o ubezpieczenia osobowe - w określonych środowiskach, Minister Finansów może powołać członków rady ubezpieczeniowej spośród innych osób niż wymienione w ust. 1.
3.
W razie odwołania członka rady Minister Finansów powołuje na jego miejsce kandydata przedstawionego przez instytucję, która przedstawiła członka odwołanego. Nowy członek rady pełni swe funkcje do końca bieżącej kadencji rady.
§  8. 3
Przewodniczącemu i członkom rady oraz członkom komisji powołanych przez radę przysługuje wynagrodzenie za udział w posiedzeniach rady i komisji w wysokości określonej przez Ministra Finansów. Przewodniczącemu i członkom rady oraz członkom komisji przybywającym na posiedzenia spoza Warszawy przysługują ponadto zwrot kosztów podróży oraz diety według zasad obowiązujących dla pracowników państwowych.
§  9.
1.
Zadania PZU określone w statucie wykonują komórki organizacyjne centrali PZU oraz jednostki organizacyjne PZU w terenie.
2.
Podstawowymi komórkami organizacyjnymi centrali PZU są biura. Podział na podstawowe komórki organizacyjne zatwierdza Minister Finansów.
3.
Jednostkami organizacyjnymi PZU w terenie są:
1)
oddziały wojewódzkie PZU i oddziały PZU dla m. st. Warszawy i m. Łodzi,
2)
podległe oddziałom określonym w pkt 1:
a)
inspektoraty powiatowe i miejskie,
b)
oddziały powiatowe i miejskie, tworzone zamiast inspektoratów wtedy, gdy poza obsługą ubezpieczeń na terenie właściwych im powiatów lub miast wykonują określone zadania z zakresu obsługi ubezpieczeń w innych powiatach albo gdy utworzenie tych oddziałów jest uzasadnione znacznym rozwojem ubezpieczeń w powiecie lub mieście,
c)
oddziały i inspektoraty specjalistyczne - tworzone do obsługi określonych grup ubezpieczeń;
3)
podległe centrali PZU:
a)
Oddział Opracowań Maszynowych wraz z tworzonymi w miarę potrzeby w ramach tego Oddziału stacjami opracowań maszynowych,
b)
Oddział Ubezpieczeń Specjalnych.
4.
Zasady dotyczące tworzenia i zakresu działania inspektoratów powiatowych, miejskich i specjalistycznych oraz oddziałów powiatowych, miejskich i specjalistycznych podlegają zatwierdzeniu przez Ministra Finansów. Podział podstawowych komórek organizacyjnych centrali PZU i terenowych jednostek organizacyjnych PZU na komórki organizacyjne wewnętrzne (wydziały, referaty, stanowiska pracy) oraz zakres ich działania określa regulamin organizacyjny PZU, ustalony przez naczelnego dyrektora PZU.
5.
Tworzenie jednostek organizacyjnych, o których mowa w ust. 3, należy do naczelnego dyrektora PZU.
§  10.
1.
Na czele biur centrali PZU stoją dyrektorzy, powoływani i odwoływani przez naczelnego dyrektora PZU.
2.
Do podejmowania decyzji w określonych sprawach z zakresu działania centrali PZU naczelny dyrektor PZU może upoważnić swoich zastępców oraz dyrektorów biur centrali PZU.
§  11.
1.
Na czele oddziałów stoją dyrektorzy oddziałów.
2.
Dyrektorów oddziałów wojewódzkich oraz oddziałów dla m. st. Warszawy i m. Łodzi powołuje i odwołuje naczelny dyrektor PZU po zasięgnięciu opinii prezydiów wojewódzkich rad narodowych (rad narodowych miast wyłączonych z województw).
3.
Dyrektorów oddziałów powiatowych i oddziałów miejskich oraz dyrektorów oddziałów specjalistycznych powołują i odwołują dyrektorzy oddziałów wojewódzkich (oddziałów dla m. st. Warszawy i m. Łodzi), za zgodą naczelnego dyrektora PZU.
4.
Dyrektorów Oddziału Ubezpieczeń Specjalnych i Oddziału Opracowań Maszynowych oraz kierowników stacji opracowań maszynowych powołuje naczelny dyrektor PZU.
§  12.
Na czele inspektoratów powiatowych, miejskich i specjalistycznych stoją kierownicy powoływani i odwoływani przez dyrektorów oddziałów wojewódzkich (oddziałów dla m. st. Warszawy i m. Łodzi).
§  13.
1.
Oddziały powiatowe (miejskie) i inspektoraty powiatowe (miejskie) oraz oddziały i inspektoraty specjalistyczne wykonują bezpośrednią obsługę ubezpieczeń.
2.
Naczelny dyrektor PZU może zlecić oddziałom powiatowym (miejskim) i inspektoratom powiatowym (miejskim) wykonywanie określonych czynności na terenie kilku powiatów (dzielnic).
§  14.
1.
Do składania oświadczeń w imieniu PZU w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest łączne działanie dwóch uprawnionych osób, z tym że w sprawach dotyczących ubezpieczenia obowiązkowego lub stosunku pracy wymagane jest działanie jednej uprawnionej osoby.
2.
Osobami uprawnionymi (ust. 1) są:
1)
naczelny dyrektor PZU, jego zastępcy i pracownicy PZU upoważnieni na piśmie przez naczelnego dyrektora;
2)
dyrektorzy oddziałów wojewódzkich, oddziałów dla m. st. Warszawy i m. Łodzi, dyrektorzy oddziałów specjalistycznych, dyrektor Oddziału Opracowań Maszynowych i pracownicy upoważnieni na piśmie przez dyrektora oddziału - w zakresie działalności oddziału;
3)
dyrektorzy oddziałów powiatowych (miejskich), kierownicy inspektoratów powiatowych (miejskich) i specjalistycznych oraz stacji opracowań maszynowych, a także pracownicy tych jednostek organizacyjnych - upoważnieni na piśmie przez dyrektora oddziału.
3.
Oświadczenia PZU wymienione w ust. 1 podpisują uprawnione osoby pod pieczątką PZU.
4.
Przepisy ust. 1 i 2 nie naruszają praw i obowiązków głównych księgowych PZU.
§  15.
Prawa i obowiązki głównych księgowych PZU określa Minister Finansów na wniosek naczelnego dyrektora PZU.
1 Załącznik § 5 ust. 1 pkt 5 skreślony przez § 1 pkt 1 uchwały nr 205 z dnia 28 lipca 1972 r. (M.P.72.39.213) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1972 r.
2 Załącznik § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 uchwały nr 205 z dnia 28 lipca 1972 r. (M.P.72.39.213) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1972 r.
3 Załącznik § 8 zmieniony przez § 1 pkt 3 uchwały nr 205 z dnia 28 lipca 1972 r. (M.P.72.39.213) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 9 sierpnia 1972 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024