Rozszerzenie uprawnień niektórych państwowych przedsiębiorstw w resorcie zdrowia.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 11 lutego 1957 r.
w sprawie rozszerzenia uprawnień niektórych państwowych przedsiębiorstw w resorcie zdrowia.

Na podstawie §§ 8 i 9 uchwały nr 704 Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1956 r. w sprawie rozszerzenia uprawnień państwowych przedsiębiorstw przemysłowych (Monitor Polski z 1956 r. Nr 94, poz. 1047 i z 1957 r. Nr 6, poz. 36) oraz § 2 zarządzenia nr 379 Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 1956 r. o rozszerzeniu uprawnień państwowych przedsiębiorstw budowlano-montażowych, transportowych, usługowych i obrotu towarowego (Monitor Polski Nr 104, poz. 1199) zarządza się, co następuje:
§  1. 1
1.
Uprawnienia określone w §§ 2-5 nadaje się następującym przedsiębiorstwom:
1)
podległym Centralnemu Zarządowi Aptek,
2)
podległym Centralnemu Zarządowi Uzdrowisk,
3)
podległym Zarządowi Wytwórni Surowic i Szczepionek,
4)
Centralnym Warsztatom Napraw i Konserwacji Sprzętu Medycznego,
5)
Centrali Handlu Sprzętem Medycznym,
6)
Gdańskiej Wytwórni Trutek,
7)
Państwowemu Zakładowi Wydawnictw Lekarskich,
8)
objętym nadzorem zwierzchnim Ministra Zdrowia i podległym prezydiom rad narodowych.
9) 2
Biuru Projektów Służby Zdrowia
2.
Uprawnienia przedsiębiorstw wymienionych w ust. 1 pkt 8 mogą być ograniczone przez właściwe prezydia rad narodowych.
§  2.
W zakresie planowania i produkcji (obrotu towarowego, usług) uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
ustalania i zatwierdzania szczegółowych planów techniczno-ekonomicznych we wszystkich wskaźnikach, zarówno ilościowych, jak i jakościowych, opracowanych na podstawie rocznych wskaźników zadań planowych, ustalonych dla przedsiębiorstw przez jednostkę nadrzędną na podstawie opinii przedsiębiorstw; podstawą do oceny rocznych wyników pracy przedsiębiorstw są wskaźniki do planów rocznych ustalone przez jednostki nadrzędne (§ 8) również wówczas, gdy zawarte w nich zadania planowe zostały podwyższone w szczegółowych planach zatwierdzonych przez przedsiębiorstwa;
2)
zatwierdzania planów operatywnych (kwartalno-miesięcznych) przedsiębiorstw, opracowanych na podstawie zatwierdzonego planu rocznego, jak również na podstawie wytycznych jednostki nadrzędnej; zlecanie dodatkowych zadań w ciągu roku przez jednostkę nadrzędną może nastąpić tylko za zgodą przedsiębiorstwa; operatywne plany powinny zapewnić wykonanie planu rocznego we wszystkich jego elementach;
3)
w razie braku pokrycia zamówieniami planu w ustalonych asortymentach przedsiębiorstwo jest zwolnione od wykonania planu danego asortymentu; w razie braku możliwości wykonania asortymentów z planu rocznego przedsiębiorstwo może nie wykonać ustalonych asortymentów za zgodą jednostki nadrzędnej w porozumieniu z odbiorcą; w każdym przypadku obowiązuje przedsiębiorstwo wykonanie planu produkcji towarowej; uprawnienia określone w niniejszym punkcie nie dotyczą przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Aptek oraz przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlu Sprzętem Medycznym";
4)
przyjmowania od przedsiębiorstw uspołecznionych i instytucji państwowych oraz rzemiosła zamówień na dostawę nie objętych planem wyrobów z materiałów własnych lub zleceniodawcy albo z odpadów produkcyjnych bądź świadczenia usług, jeżeli ich wykonanie jest możliwe bez uszczerbku dla realizacji planu; uprawnienia określone w niniejszym punkcie nie dotyczą przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Aptek, Zarządowi Wytwórni Surowic i Szczepionek oraz przedsiębiorstwa państwowego "Centrala Handlu Sprzętem Medycznym";
5)
uruchamiania, za zgodą jednostki nadrzędnej, produkcji ubocznej artykułów rynkowych, bez konieczności wydzielania odrębnych komórek organizacyjnych; ustalania cen oraz organizacji zbytu produkcji ubocznej; całkowity zysk z produkcji ubocznej przeznacza się na fundusz zakładowy; produkcji ubocznej nie obejmuje się wskaźnikami planu rocznego i nie zalicza się do jego wykonania;
6)
zatwierdzania oraz dokonywania zmian konstrukcji i technologii wyrobów, w szczególności do uzyskania poprawy jakości i ekonomiczności wyrobów; uprawnienia określone w niniejszym punkcie dotyczą wyłącznie przedsiębiorstwa państwowego "Centralne Warsztaty Napraw i Konserwacji Sprzętu Medycznego" oraz przedsiębiorstw podległych Centralnemu Zarządowi Uzdrowisk - w dziedzinie produkcji zdrojowej.
§  3.
W zakresie inwestycji i kapitalnych remontów uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
opracowywania rocznych planów inwestycji limitowych na podstawie planowanych środków finansowych, a co do inwestycji kluczowych - również według wytycznych narodowego planu gospodarczego; dokonywania zmian planu rocznego i opracowywania planów operatywnych w porozumieniu z wykonawcą; opracowany plan, jak również dokonywane w nim zmiany, nie mogą naruszyć ustalonego limitu na roboty budowlano-montażowe;
2)
przekroczenia limitu inwestycyjnego o wartość maszyn i urządzeń, które zgodnie z planem miały być montowane w następnym roku, a których zmontowanie stało się możliwe w roku operacyjnym ze względu na przyspieszenie robót i wygospodarowanie lub uzyskanie środków inwestycyjnych na pokrycie kosztów montażu;
3)
zatwierdzania zakresu rzeczowo-finansowego inwestycji pozalimitowych;
4)
zatwierdzania planów kapitalnych remontów w ramach limitów finansowych z funduszu amortyzacyjnego, określonych przez jednostkę nadrzędną;
5)
pokrywania w gospodarczo uzasadnionych przypadkach z funduszu amortyzacyjnego, w ramach rocznego planu kapitalnych remontów, kosztów modernizacji maszyn i urządzeń, jak również kosztów zakupu i montażu maszyn i urządzeń, przeznaczonych do zastąpienia zużytych, jeżeli wymiana tych maszyn i urządzeń jest bardziej uzasadniona niż poddanie ich kapitalnemu remontowi;
6)
wykonywania drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji, modernizacji, racjonalizacji, rozszerzenia produkcji artykułów masowego spożycia, zagospodarowania nieczynnych obiektów - z kredytów udzielanych przez banki finansujące działalność eksploatacyjną;
7)
zlecania pracownikom własnym i obcym i opłacania ze środków inwestycyjnych dokumentacji projektowo-kosztorysowej i adaptacji projektów typowych, jeżeli koszt zleconej dokumentacji nie przekracza 10.000 zł, a wynagrodzenie zleceniobiorcy mieści się w granicach cen obowiązujących państwowe biura projektów, pomniejszone przez zastosowanie współczynnika w wysokości 0,5;
8)
zlecania własnym pracownikom sporządzania dokumentacji dla remontów kapitalnych i średnich, wykonywanych przez przedsiębiorstwo systemem gospodarczym, gdy nie ma możliwości wykonania tej dokumentacji przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie, w granicach określonych w pkt 7;
9)
wykonywania inwestycji i kapitalnych remontów we własnym zakresie bądź powierzania ich wykonawstwa w ramach prac zleconych pracownikom własnym i obcym, w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych, o ile wartość robót nie przekracza 500.000 zł;
10)
zlecania własnym pracownikom sprawowania nadzoru technicznego, jeżeli wartość inwestycji lub kapitalnych remontów nie przekracza sumy 500.000 zł.
§  4.
W zakresie organizacji, zatrudnienia, płac i spraw finansowych uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
ustalania szczegółowej organizacji przedsiębiorstwa wyłącznie na podstawie ramowych przepisów wydanych przez jednostki nadrzędne;
2)
ustalania zaszeregowań wszystkich pracowników przedsiębiorstwa zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami;
3)
zaszeregowania pracowników przedsiębiorstwa, w wyjątkowo uzasadnionych przypadkach, do grupy (stawki) uposażenia bezpośrednio wyższej niż przewidują przepisy dla danego stanowiska w ramach zatwierdzonego funduszu płac, za zgodą rady robotniczej (rady zakładowej);
4)
wykorzystania zaistniałych oszczędności (względnych) na funduszu płac w następnych okresach danego roku;
5)
zlecania w ramach posiadanego bezosobowego funduszu płac pracownikom przedsiębiorstw i pracownikom obcym wykonania prac doraźnych lub okresowych;
6)
dokonywania przerzutów z "pozostałych nakładów - poz. usługi obce" planu kosztów własnych na fundusz bezosobowy, w każdorazowo ekonomicznie uzasadnionych przypadkach, za zgodą lub z upoważnienia jednostki nadrzędnej;
7)
ustalania norm pracy w okresie uruchamiania nowego asortymentu;
8)
wypłacania w uzasadnionych przypadkach pracownikom przedsiębiorstwa zaliczki na poczet wynagrodzenia do wysokości 10-dniowego zarobku, podlegającej potrąceniu przy wypłacie ostatecznie obliczonych zarobków za dany miesiąc;
9)
spisywania na podstawie protokołu komisji inwentaryzacyjnych nie zawinionych ubytków materiałowo-towarowych o charakterze ubytków nadzwyczajnych i wynikających z przyczyn losowych oraz umarzania należności z tytułu ubytków;
10)
spisywania na straty:
a)
nie zawinionych niedoborów materiałowych, produkcji w toku oraz wyrobów gotowych,
b)
wartości zdeprecjonowanych materiałów w przypadkach nie zawinionych przez pracowników,
c)
należności nieściągalnych - na zasadach określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 16 maja 1956 r. w sprawie określenia zasad i trybu oraz organów właściwych do wydawania decyzji o umarzaniu oraz o udzielaniu ulg w spłacaniu należności przysługujących jednostkom budżetowym oraz państwowym instytucjom, przedsiębiorstwom i bankom (Dz. U. Nr 17, poz. 93) oraz w zarządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 15 września 1956 r. w sprawie przekazywania uprawnień do umarzania oraz udzielania ulg w spłacaniu należności państwowych (Dz. Urz. Min. Zdrowia Nr 17, poz. 77).
§  5.
W pozostałych dziedzinach uprawnia się przedsiębiorstwa wymienione w § 1 do:
1)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych, jeżeli właściwa jednostka organizacyjna zbytu nie nabyła ich bądź nie wskazała nabywcy w terminie nie dłuższym niż 2 tygodnie;
2)
w razie niemożności sprzedaży przedsiębiorstwom państwowym (pkt 1) - sprzedawania zbędnych materiałów i przedmiotów nietrwałych spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym; decyzja co do sprzedaży i ceny powinna być ustalona komisyjnie;
3)
sprzedawania przedsiębiorstwom państwowym, spółdzielniom, rzemieślnikom i osobom prywatnym zbędnych maszyn i urządzeń, jeżeli właściwa jednostka nadrzędna w okresie 2 miesięcy nie dała innej dyspozycji; sprzedaż powinna być poprzedzona opinią komisji co do celowości sprzedaży i ceny;
4)
sprzedawania i nieodpłatnego przekazywania instytucjom państwowym wzorców i próbek wyrobów oraz półfabrykatów przez przedsiębiorstwo;
5)
nieodpłatnego przekazywania organizacjom społecznym i związkowym drobnych przedmiotów wyposażenia przedsiębiorstwa oraz świadczenia drobnych usług w porozumieniu z czynnikiem społecznym;
6)
zbywania wyrobów przedsiębiorstwa na podstawie upoważnienia właściwej jednostki nadrzędnej bez udziału organizacji zbytu;
7)
zawierania umów ze spółdzielniami i z rzemieślnikami na wykonanie prac na warunkach dogodnych dla przedsiębiorstwa;
8)
dokonywania zakupów w spółdzielniach, w jednostkach gospodarki nie uspołecznionej i u osób prywatnych w przypadkach ekonomicznie uzasadnionych;
9)
wypłacania osobom prywatnym z tytułu dostaw i usług jednorazowo kwot w gotówce do wysokości 3.000 zł.
§  6.
Przedsiębiorstwa wymienione w § 1 mogą odmówić przesyłania sprawozdań statystycznych, jeżeli nie są one zatwierdzone przez Główny Urząd Statystyczny albo Ministra Finansów, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§  7. 3
(skreślony).
§  8.
Wskaźniki do planów rocznych przedsiębiorstw i planów kwartalno-miesięcznych ustalą jednostki nadrzędne (centralne zarządy) na podstawie wskaźników resortowych.
§  9.
Odrębne przepisy ustalą:
1)
pojęcie produkcji ubocznej, o której mowa w § 1 pkt 5;
2)
zasady przyznawania wynagrodzeń ryczałtowych pracownikom przedsiębiorstw;
3)
zasady tworzenia i gospodarowania funduszem dyspozycyjnym.
§  10. 4
(skreślony),:
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 11 lutego 1957 r.
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 20 maja 1957 r. (M.P.57.41.270) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
2 § 1 ust. 1 pkt 9 dodany przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 28 maja 1962 r. (M.P.62.47.228) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1962 r.
3 § 7 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 20 maja 1957 r. (M.P.57.41.270) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 1957 r.
4 § 10 skreślony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 28 maja 1962 r. (M.P.62.47.228) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 12 czerwca 1962 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024