Warunki używania samochodów ciężarowych i ciągników (przyczep ciężarowych) do przewozu osób.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 23 października 1956 r.
w sprawie warunków używania samochodów ciężarowych i ciągników (przyczep ciężarowych) do przewozu osób.

Na podstawie § 3 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1955 r. w sprawie używania niektórych pojazdów mechanicznych (Dz. U. Nr 36, poz. 225) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Samochody ciężarowe, ciągniki siodłowe z naczepami i ciągniki z przyczepami, zwane dalej w skróceniu "pojazdami", mogą być używane do przewozu osób, jeżeli odpowiadają warunkom przewidzianym w rozporządzeniu z dnia 27 października 1937 r. o ruchu pojazdów mechanicznych na drogach publicznych (Dz. U. z 1937 r. Nr 85, poz. 616, z 1948 r. Nr 27, poz. 186, z 1949 r. Nr 30, poz. 218, Nr 51, poz. 389, z 1952 r. Nr 1, poz. 8, z 1953 r. Nr 14, poz. 60, z 1954 r. Nr 3, poz. 6 i z 1956 r. Nr 1, poz. 2), oraz warunkom dodatkowym, określonym w niniejszym zarządzeniu.
§  2.
1.
Przepisy zarządzenia obowiązują:
1)
użytkowników pojazdów:
a)
administracji państwowej (urzędów i instytucji państwowych wchodzących do budżetu Państwa),
b)
gospodarki uspołecznionej,
c)
organizacji społecznych;
2)
osoby fizyczne i przedsiębiorstwa nie będące jednostkami gospodarki uspołecznionej, w zakresie przewozu konwojentów, drużyn roboczych i ładowaczy.
2.
Przewóz osób ciężarowymi pojazdami mechanicznymi należącymi do osób fizycznych i przedsiębiorstw nie będących jednostkami gospodarki uspołecznionej jest niedozwolony, z wyjątkiem określonym w ust. 1 pkt 2.
3.
Przepisy zarządzenia nie obowiązują organów i jednostek Ministerstwa Obrony Narodowej, jednostek podległych Komitetowi do Spraw Bezpieczeństwa Publicznego oraz Ministerstwu Spraw Wewnętrznych.
§  3.
1.
Pojazdy używane do przewozu osób powinny być tak zbudowane i utrzymywane, aby nie zagrażały bezpieczeństwu przewożonych osób. W szczególności przewożone osoby powinny być zabezpieczone przed wypadnięciem z pojazdu.
2.
Przed użyciem do przewozu osób pojazd powinien być zbadany pod względem stanu technicznego przez użytkownika pojazdu (§ 2).
3.
Sprawność techniczna pojazdu przeznaczonego do przewozu osób powinna być wyraźnie stwierdzona w karcie drogowej.
4.
Przed wyjazdem pojazdu przeznaczonego do przewozu osób osoba odprawiająca pojazd w drogę powinna:
1)
sprawdzić, czy kierowca jest trzeźwy i wypoczęty;
2)
wyznaczyć jedną osobę spośród przewożonych na kierownika grupy przewożonych osób, którego zadaniem będzie czuwanie nad bezpieczeństwem przewożonych osób oraz nad zachowaniem przez nie niezbędnej ostrożności, dawanie sygnału do odjazdu i niedopuszczenie do przekroczenia przepisów zarządzenia;
3)
dopilnować wykonania obowiązku przewidzianego w § 6 ust. 3.

II.

Przewóz osób z wyjątkiem konwojentów, drużyn roboczych i ładowaczy.

§  4. 1
1.
Przy wykonywaniu przewozu osób, z wyjątkiem konwojentów, drużyn roboczych i ładowaczy, pojazdami użytkowników pojazdów wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 w celach gospodarczych (przewóz pracowników do pracy i z pracy itp.), społecznych, kulturalnych, wycieczkowych i sportowych osoba organizująca wyjazd powinna w karcie drogowej pojazdu:
1)
określić rodzaj wykonywanego przewozu, np. przewóz zespołu łączności miasta ze wsią, przewóz zespołu sportowego, wycieczka przewóz pracowników do pracy i z pracy itp.;
2)
stwierdzić, że przewóz został opłacony bądź nie podlega opłacie (np. przewóz w celach służbowych);
3)
wymienić nazwisko kierownika grupy przewożonych osób.
2.
Sposób wypełniania kart drogowych i miesięcznych kart eksploatacyjnych samochodów ciężarowych używanych do przewozów wymienionych w ust. 1 określony jest w instrukcji stanowiącej załącznik do niniejszego zarządzenia
3.
Przewozy pracowników do pracy i z pracy pojazdami użytkowników wymienionych w § 2 ust. 1 pkt 1 mogą być wykonywane na podstawie zezwolenia, wydanego przez prezydium powiatowej (miejskiej) rady narodowej, właściwej ze względu na miejsce położenia zakładu pracy ubiegającego się o zezwolenie. Warunkiem uzyskania zezwolenia na przewóz pracowników z pracy i do pracy własnym taborem zakładu jest stwierdzenie:
1)
że zachodzi brak dogodnych połączeń środków komunikacji publicznej lub niemożność dostosowania godzin pracy do rozkładu jazdy tych środków;
2)
że nie ma możności uruchomienia stałych linii komunikacyjnych przez przedsiębiorstwa transportu publicznego.
4.
Przewozy osób pojazdami (ust. 1) w celach wycieczkowych odbywać się mogą w promieniu do około 75 km od granic administracyjnych miejscowości, w których znajduje się miejsce stałego postoju. Zezwolenie na użycie pojazdu w celach wycieczkowych wydaje kierownik jednostki organizacyjnej (§ 2 ust. 1 pkt 1), do której przydzielony jest pojazd.
.
Przewozy osób pojazdami w ramach zorganizowanej akcji łączności miasta ze wsią powinny być traktowane jak wyjazdy w celach służbowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. Zezwolenie na użycie pojazdu w ramach akcji łączności miasta ze wsią wydaje kierownik jednostki organizacyjnej, do której przydzielony jest pojazd.
§  5.
1.
Nie wolno przewozić osób:
1)
na przyczepach samochodów ciężarowych i ciągników;
2)
na stopniach, dachu, burtach i błotnikach oraz na dyszlach i sprzęgach przyczep;
3)
na ładunku lub obok ładunku;
4)
w przypadkach, w których jazda w oczywisty sposób zagraża bezpieczeństwu (np. mgła, gołoledź, zadymka śnieżna itp.); jeżeli przypadki takie występują niespodziewanie w czasie podróży, osoby przewożone powinny wysiąść i przebyć niebezpieczny odcinek drogi pieszo, ewentualnie należy zachować jak najdalej idące środki ostrożności, a szczególnie zmniejszyć szybkość jazdy.
2.
W razie konieczności przewozu osób w pozycji stojącej pojazd powinien być wyposażony w poręcze lub uchwyty dla osób stojących.
§  6.
1.
W pojazdach użytych do przewozu osób (§ 1):
1)
ławki powinny posiadać szerokość najmniej 0,30 m i powinny być umieszczone na wysokości 0,40 - 0,45 m ponad podłogą skrzyni ładunkowej pojazdu; dla przewozu dzieci wysokość ławek może być odpowiednio obniżona;
2)
odstępy między ławkami powinny wynosić najmniej 0,45 m;
3)
na każdą przewożoną osobę powinno przypadać co najmniej 0,4 m długości ławki;
4)
wszystkie burty powinny być podwyższone do wysokości 1,1 m ponad powierzchnię ładunkową pojazdu lub powinna być zastosowana poręcz zabezpieczająca osoby przewożone przed wypadnięciem z pojazdu;
5)
burty podłużne (boczne) pojazdu powinny być spięte;
6)
ławki powinny być zabezpieczone przed przesuwaniem się, a burta tylna pojazdu powinna być zabezpieczona przed otwieraniem się w czasie jazdy; do wsiadania i wysiadania z nadwozia należy urządzić schodki przynajmniej z jedną poręczą;
7)
razem z osobami nie wolno przewozić beczek lub pojemników (kanistrów) do paliwa napełnionych lub próżnych, jak również nie wolno przewozić luzem leżących przedmiotów;
8)
powinny być:
a)
urządzenia zabezpieczające przewożone osoby przed wpływami atmosferycznymi;
b)
urządzenia sygnalizacyjne w celu porozumiewania się pasażerów z kierowcą za pomocą umówionych sygnałów.
2.
Pojazdy, o których mowa w ust. 1, nie powinny przekraczać szybkości 40 km/godz.
3.
Organizatorzy wyjazdów obowiązani są zgłosić przewożone osoby do ubezpieczenia w zakresie następstw nieszczęśliwych wypadków według zasad i na warunkach stosowanych przez Państwowy Zakład Ubezpieczeń.

III.

Przewóz konwojentów, ładowaczy i członków drużyn roboczych oraz członków drużyn rolniczych, budowlanych i leśnych. 2

§  7.
1.
Konwojenci, ładowacze i członkowie drużyn roboczych powinni być przewożeni w kabinie kierowcy.
2.
W razie braku miejsca w kabinie kierowcy przewóz konwojentów, ładowaczy i członków drużyn roboczych może być wykonywany w skrzyni ładunkowej samochodu, naczepy ciągnika siodłowego lub przyczepy ciągnika bezpośrednio przy ładunku, pod warunkiem że:
1)
zachowane będą przepisy § 3 ust. 1, 2, 3 i 4 pkt 1 i § 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 2;
2)
przy tylnej burcie samochodu lub naczepy ciągnika siodłowego urządzone będzie dla nich miejsce całkowicie zabezpieczone:
a)
przed przesunięciem ładunku,
b)
przed dostępem gazów spalinowych,
c)
przed wpływami atmosferycznymi;
3)
przyczepy zaopatrzone będą w sprawnie działające hamulce, ciągnione będą przez ciągniki ze sprzęgiem hakowym oraz że:
a)
szybkość ciągnika nie przekroczy 15 km/godz.,
b)
przewóz odbywać się będzie na odległość najwyżej 10 km.
§  8. 3
Dla potrzeb przewozowych rolniczych na terenach wiejskich i dla potrzeb przewozowych budowlanych oraz potrzeb przewozowych związanych z wywózką drewna z lasu zezwala się na przewóz członków drużyn roboczych w liczbie większej niż 8 na samochodzie oraz na przyczepach ciągnionych przez ciągniki, pod warunkiem że:
1)
zachowane będą przepisy § 3 ust. 1, 2, 3 i 4 pkt 1 i § 5 ust. 1 pkt 2 i ust. 2;
2)
przyczepy zaopatrzone będą w sprawnie działające hamulce i ciągnione przez ciągniki ze sprzęgiem hakowym oraz
3)
szybkość ciągnika nie przekroczy 15 km/godz.

IV.

Opłaty.

§  9.
1.
Opłaty za przewóz pracowników do pracy i z pracy ciężarowymi pojazdami zakładu pracy oblicza się na terenie całego kraju, z wyjątkiem m. st. Warszawy, za każdą osobę w wysokości równej opłacie kolejowej za bilet miesięczny pracowniczy na daną odległość, a na terenie m. st. Warszawy - w wysokości równej opłacie za miesięczny bilet pracowniczy komunikacji miejskiej.
2.
Opłaty za przewóz osób pojazdami w innych przypadkach regulują odrębne przepisy.

V.

Przepisy końcowe.

§  10.
Tracą moc:
1)
okólnik nr 3 Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 stycznia 1950 r. w sprawie przewozów pracowników do pracy własnym taborem zakładu pracy na terenie całego kraju z wyjątkiem m. st. Warszawy (Monitor Polski Nr A-17, poz. 176);
2)
zarządzenie nr 137 Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 1952 r. w sprawie przewozu pracowników do pracy ciężarowym taborem samochodowym zakładów pracy na terenie m. st. Warszawy (Monitor Polski Nr A-56, poz. 869);
3)
okólnik Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego z dnia 19 lipca 1954 r. w sprawie używania pojazdów samochodowych jednostek gospodarki uspołecznionej przez zespoły pracowników tych jednostek w akcji łączności miasta ze wsią (Monitor Polski Nr A-72, poz. 890);
4)
pismo okólne Ministerstwa Komunikacji (Departament Samochodowy) z dnia 8 września 1949 r. nr SO-II-22/51/49 w sprawie doraźnych przewozów samochodowych i wycieczek w ramach akcji socjalnej.
§  11.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  4

INSTRUKCJA W SPRAWIE WYPEŁNIANIA KART DROGOWYCH I MIESIĘCZNYCH KART EKSPLOATACYJNYCH SAMOCHODÓW CIĘŻAROWYCH UŻYWANYCH DO PRZEWOZU OSÓB

1.
Kartę drogową ciężarowego samochodu używanego do przewozu osób, określonego w § 4 ust. 1 zarządzenia, w części "B - wykonanie zadania" należy wypełniać w sposób następujący:
1)
w rubryce 4 (nazwa ładunku i opakowania) wpisać rodzaj przewozu oraz liczbę osób przewiezionych w danej jeździe ładownej bez względu na to, ile z nich wysiadło lub wsiadło po drodze (np. przewóz do pracy 25 osób);
2)
w rubryce 18, 19 i 20 wpisać ilość ton, wynikającą z pomnożenia liczby przewożonych osób przez średnią wagę 1 osoby 75 kg (np. 25 osób × 75 kg = 1,9 t);
3)
pozostałe rubryki wypełniać, jak przy przewozie ładunków;
4)
w jeździe bez ładunku wykonanej w związku z przewozem osób (np. z powrotem do garażu po ich odwiezieniu z miejsca pracy lub odwrotnie w jeździe z garażu w celu ich przewiezienia do miejsca pracy) wpisać w rubryce 4 "jazda bez ładunku w związku z przewozem osób".
2.
W razie wykonywania przewozu osób wymienionego w § 4 ust. 1 zarządzenia samochodem ciężarowym używanym również do przewozu ładunków należy sporządzać dla niego dwie miesięczne karty eksploatacyjne w następujący sposób:
1)
na jednym formularzu miesięcznej karty eksploatacyjnej należy wpisywać z kart drogowych wszystkie wymagane według odpowiednich rubryk wyniki pracy przewozowej pojazdu, tak jakby przewożono nim wyłącznie ładunki;
2)
na drugim formularzu miesięcznej karty eksploatacyjnej należy w jej tytule dodać wyrazy "przewóz osób" oraz wpisywać do niej z kart drogowych zsumowane dane tych pozycji karty drogowej, które odnoszą się do przewozu osób (jazdy bez ładunku i z ładunkiem - zgodnie z przepisami ust. 1 instrukcji), z tym że oprócz danych przewidzianych rubrykami należy wpisać na marginesie karty eksploatacyjnej łączną liczbę osób przewiezionych podczas jazd objętych daną kartą drogową.
3.
W razie wykonywania samochodami ciężarowymi tylko przewozu osób należy sporządzać jedną miesięczną kartę eksploatacyjną tak jak dla przewozu ładunków, uzupełniając ją tylko w tytule wyrazami "przewóz osób" i wyszczególniając ponadto liczbę przewiezionych osób zgodnie z przepisem ust. 2 pkt 2 instrukcji.
1 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 9 listopada 1960 r. (M.P.60.85.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.
2 Tytuł rozdział III zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 12 lutego 1957 r. (M.P.57.14.110) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 lutego 1957 r.
3 § 8 zmieniony przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 12 lutego 1957 r. (M.P.57.14.110) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 22 lutego 1957 r.
4 Załącznik dodany przez § 1 pkt 2 zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 9 listopada 1960 r. (M.P.60.85.390) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 stycznia 1961 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024