Zasady realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.

UCHWAŁA NR 182
RADY MINISTRÓW
z dnia 11 kwietnia 1956 r.
w sprawie zasad realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji. *

W celu polepszenia warunków wykonywania przez przedsiębiorstwa niektórych drobnych inwestycji Rada Ministrów uchwala, co następuje:
§  1.
Przepisy niniejszej uchwały dotyczą czynnych gospodarczo przedsiębiorstw państwowych.
§  2.
1.
W trybie niniejszej uchwały mogą być realizowane drobne inwestycje nie objęte limitami planu inwestycyjnego, związane z:
1)
mechanizacją procesów produkcyjnych,
2)
doskonaleniem technologii produkcji,
3)
realizowaniem projektów racjonalizatorskich,
4)
uprzemysłowieniem budownictwa,
5)
modernizacją handlu i przemysłu gastronomicznego,
6)
uruchomieniem produkcji ubocznej,
7)
rozszerzeniem produkcji artykułów powszechnego użytku,
8)
ulepszeniem urządzeń magazynowych, transportowych i przeładunkowych,
9)
uruchomieniem nieczynnych zakładów,

a które polegają na:

nabyciu lub wytworzeniu nowych urządzeń i ich montażu, zastępowaniu starych urządzeń nowymi, bardziej wydajnymi, wprowadzeniu mechanizacji kompleksowej, mechanizacji prac pomocniczych, mechanizacji i modernizacji urządzeń cieplnych i wentylacyjnych, organizacji linii automatycznych i potokowych, lepszym wykorzystaniu powierzchni produkcyjnej, mechanizacji transportu wewnątrzzakładowego, mechanizacji i ulepszaniu prac przeładunkowych wewnątrz zakładu, mechanizacji i usprawnieniu prac związanych z pakowaniem i wysyłką materiałów, wyrobów gotowych i towarów oraz na wykonywaniu innych robót i zakupów związanych z wprowadzeniem nowej techniki, ulepszeniem produkcji, transportu wewnątrzzakładowego, realizowaniem projektów racjonalizatorskich, modernizacją obiektów handlowych i przemysłu gastronomicznego, uruchomieniem produkcji ubocznej, rozszerzeniem produkcji artykułów powszechnego użytku i uruchomieniem nieczynnych zakładów.

2 Inwestycje, o których mowa w ust. 1, zalicza się do odrębnej kategorii inwestycji pozalimitowych i nie mają wobec nich zastosowania przepisy uchwały nr 246 Rady Ministrów z dnia 4 kwietnia 1953 r. w sprawie inwestycji pozalimitowych (Monitor Polski Nr A-36, poz. 452) oraz instrukcji o inwestycjach pozalimitowych, stanowiącej załącznik do zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 26 maja 1953 r. (Monitor Polski z 1953 r. Nr A-58, poz. 737 i z 1954 r. Nr A-77, poz. 911).

§  3.
1.
Koszt jednostkowy inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały nie może przekraczać:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorstw podległych Ministerstwom: Górnictwa Węglowego, Hutnictwa, Przemysłu Maszynowego, Przemysłu Motoryzacyjnego, Energetyki, Przemysłu Chemicznego, Przemysłu Materiałów Budowlanych, Żeglugi, Przemysłu Drzewnego i Papierniczego w zakresie przemysłu celulozowo-papierniczego, Przemysłu Lekkiego w zakresie przemysłu: bawełnianego, wełnianego, dziewiarskiego, jedwabniczego i włókien łykowych oraz Centralnemu Urzędowi Naftowemu - 1 miliona złotych;
2)
w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorstw powiązanych z budżetem centralnym i zaliczonych do działów gospodarki narodowej: przemysł, budownictwo, komunikacja i łączność - 500 tysięcy złotych)
3)
w odniesieniu do pozostałych przedsiębiorstw - 300 tysięcy złotych.
2.
Prezes Narodowego Banku Polskiego i dyrektorzy banków specjalnych mogą w wyjątkowych przypadkach zezwolić na sfinansowanie inwestycji, której koszt jednostkowy przekracza kwoty podane w ust. 1.
§  4.
Inwestycje określone w § 2 ust. i mogą być realizowane jedynie przy zachowaniu następujących warunków:
1)
wykonane roboty lub dokonane zakupy powinny dać w okresie od planowanego terminu oddania inwestycji do eksploatacji do ostatecznego terminu spłaty kredytu bankowego udzielonego na realizację inwestycji w trybie niniejszej uchwały określony efekt gospodarczy w postaci obniżania kosztów własnych i poprawy wyników finansowych w wysokości równej co najmniej wartości dokonanego nakładu;
2)
planowane roboty i zakupy powinny być wykonane najdalej w okresie 6 miesięcy od dnia zatwierdzenia sporządzonego dla nich planu rzeczowo-finansowego; w wyjątkowych przypadkach okres ten może być przedłużony za zgodą jednostki nadrzędnej o dalsze 3 miesiące.
§  5.
1.
Przedsiębiorstwo sporządza plan rzeczowo-finansowy zamierzonych inwestycji na podstawie protokołu sporządzonego przez specjalnie powołaną komisję ustalającą uzasadnienie techniczne i ekonomiczno-finansowe zamierzonej inwestycji.
2.
Plany rzeczowo-finansowe zatwierdza dyrektor przedsiębiorstwa.
3.
Zatwierdzony plan rzeczowo-finansowy wraz z protokołem, o którym mowa w ust. 1, jest podstawą do ubiegania się o kredyt bankowy na finansowanie objętych planem inwestycji oraz - po przyznaniu tego kredytu - jest podstawą do rozpoczęcia robót i dokonywania zakupów.
§  6.
Inwestycje polegające na robotach powinny być wykonywane w zasadzie systemem gospodarczym. W razie konieczności dopuszcza się jednak możliwość realizowania ich również systemem zleceniowym.
§  7.
1.
Finansowanie inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały dokonywane jest z kredytu bankowego udzielanego przez Narodowy Bank Polski oraz przez banki specjalne (w zakresie przedsiębiorstw budowlano-montażowych) w ramach kwot ustalonych przez Rząd w planie kredytowym.
2.
Kredyt, o którym mowa w ust. 1, jest udzielany do wysokości faktycznie poniesionych kosztów, nie przekraczających kwot zaplanowanych w zatwierdzonym planie rzeczowo-finansowym.
3.
Kredyt może być wykorzystywany w okresie przewidzianym na wykonywanie robót i zakupów, z tym że jego spłata powinna nastąpić w okresie do 2 lat licząc od dnia uruchomienia kredytu. W odniesieniu do przedsiębiorstw, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, spłata kredytu powinna nastąpić odpowiednio w okresie do 3 lat.
4.
Oprocentowanie kredytu, o którym mowa w ust. 1 wynosi 2% w stosunku rocznym.
§  8.
1.
Źródłem spłaty kredytu bankowego na finansowanie inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały jest zysk przedsiębiorstwa, osiągnięty w wyniku tych inwestycji.
2.
Spłaty rat kredytu bankowego następują:
1)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-rentownych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - z ponadplanowego zysku przedsiębiorstwa,
b)
w latach następnych - z planowanego zysku przedsiębiorstwa, którego odpowiednia część powinna być przeznaczona na ten cel w planie finansowym przedsiębiorstwa;
2)
w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-deficytowych:
a)
w roku kalendarzowym, w którym inwestycja została oddana do eksploatacji - z planowej dotacji na sfinansowanie strat; jeżeli zatem poniesiona w danym okresie strata w wyniku wykonania inwestycji była niższa od planowanej, część dotacji odpowiadająca wysokości rat kredytu płatnych w okresie, na który dotacja została udzielona, nie podlega zwrotowi do budżetu,
b)
w latach następnych - z planowanych dotacji na sfinansowanie strat, które powinny być na ten cel przewidziane w odpowiednich kwotach w planie finansowym przedsiębiorstwa.
3.
W razie nieosiągnięcia przez przedsiębiorstwo zysku ponadplanowego (ust. 2 pkt 1 lit. a) lub planowego (ust. 2 pkt 1 lit. b), albo osiągnięcia go w wysokości niewystarczającej, różnica podlega spisaniu z funduszu statutowego, a przedsiębiorstwo traci przywileje wynikające z niniejszej uchwały - do czasu wygospodarowania zysku ponadplanowego lub planowego, przewidzianego na spłatę kredytu bankowego. Powstały stąd niedobór środków podlega pokryciu w trybie przewidzianym dla pokrywania niedoboru z tytułu pogorszenia wyników (§ 18 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetem centralnym z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych - (Monitor Polski Nr 21, poz. 206 - oraz § 10 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lutego 1955 r. w sprawie rozliczeń z budżetami terenowymi z tytułu zysków i strat oraz środków obrotowych - Monitor Polski Nr 21, poz. 207).
4.
Przepisy powyższe stosuje się analogicznie w odniesieniu do przedsiębiorstw planowo-deficytowych w przypadku, gdy nastąpiło nieosiągnięcie przewidywanego zmniejszenia planowej straty (ust. 2 pkt 2 lit. a).
§  9.
Zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów ustali szczegółowe zasady sporządzania i zatwierdzania planów rzeczowo-finansowych, zasady finansowania inwestycji realizowanych w trybie niniejszej uchwały, księgowego ich ujęcia i wykazywania w sprawozdawczości finansowej.
§  10.
Traci moc uchwała nr 508 Rady Ministrów z dnia 2 lipca 1955 r. w sprawie zasad realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i doskonalenia produkcji, realizowania projektów racjonalizatorskich oraz uruchomienia produkcji ubocznej artykułów powszechnego użytku (Monitor Polski Nr 65, poz. 851).
§  11.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
* Z dniem 21 czerwca 1957 r. rozciąga się moc obowiązującą nin. uchwały z wyjątkiem przepisów § 5 ust. 2 i § 8 na spółdzielnie zrzeszone w Związku Spółdzielni Spożywców oraz zakłady podległe temu Związkowi. Zgodnie z § 1 uchwały nr 176 z dnia 23 maja 1957 r. (M.P.57.49.303).

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1956.35.417

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Zasady realizowania i finansowania niektórych drobnych inwestycji w zakresie mechanizacji i racjonalizacji.
Data aktu: 11/04/1956
Data ogłoszenia: 03/05/1956
Data wejścia w życie: 03/05/1956