Sporządzanie rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 4 maja 1955 r.
w sprawie sporządzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa.

Na podstawie § 15 uchwały nr 318 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1955 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa (Monitor Polski Nr 48, poz. 471) zarządza się, co następuje:
§  1.
Wprowadza się instrukcję Ministra Finansów w sprawie sporządzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa, stanowiącą załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Tracą moc przepisy § 13 oraz § 14 ust. 3 zarządzenia Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 1953 r. w sprawie rachunkowości budżetowej w okresie zakończenia i rozpoczęcia roku budżetowego (Monitor Polski Nr A-116, poz. 1504).
§  3.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia, z tym że § 3 instrukcji obowiązuje od dnia 1 stycznia 1956 r.

ZAŁĄCZNIK 

INSTRUKCJA MINISTRA FINANSÓW W SPRAWIE SPORZĄDZANIA ROCZNYCH SPRAWOZDAŃ Z WYKONANIA BUDŻETU PAŃSTWA

I.

Przepis wstępny.

§  1.
Podane w instrukcji terminy bez oznaczenia roku należy rozumieć jako terminy roku następnego po roku sprawozdawczym.

II.

Sprawozdawczość jednostek budżetowych, organów finansowych i inwestorów z wykonania budżetu.

§  2.
1.
Jednostki budżetowe i organy finansowe składają następujące sprawozdania roczne:
1)
sprawozdania według wzorów przewidzianych w przepisach o rachunkowości budżetowej,
2)
sprawozdanie o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje limitowe scentralizowane (załącznik nr 1),
3)
sprawozdanie analityczne, zawierające analizę i ocenę wykonania budżetu.
2.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich (m. st. Warszawy i m. Łodzi) rad narodowych składają oprócz sprawozdań wymienionych w ust. 1 zestawienie wydatków i zestawienie dochodów budżetu województwa (budżetu m. st. Warszawy i m. Łodzi) w układzie przedmiotowym według działów (załączniki nr 2 i nr 3).
3.
Naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne składają oprócz sprawozdań, wymienionych w ust. 1, uwagi do resortowych sprawozdań z wykonania budżetów terenowych poszczególnych województw.
4.
Inwestorzy bezpośredni nie będący jednostkami budżetowymi (przedsiębiorstwa prowadzone według zasad rozrachunku gospodarczego oraz inne instytucje dotowane z budżetu Państwa) składają swoim nadrzędnym jednostkom budżetowym sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje limitowe scentralizowane (załącznik nr 1).
§  3.
1.
Do bilansu zamknięcia jednostki budżetowe i organy finansowe dołączają następujące załączniki:
1)
wykaz sum składających się na saldo konta "Kasa" z podziałem tych sum według ich przeznaczenia,
2)
wykaz należności i wykaz zobowiązań figurujących w bilansie zamknięcia na kontach rozrachunkowych,
3)
wykaz materiałów, zawierający wartość materiałów zużytych w ciągu roku i ich stan na koniec roku z podziałem według rodzajów materiałów, wymienionych w przepisach o rachunkowości budżetowej,
4)
wykaz, zawierający stan środków podstawowych na koniec roku z podziałem według grup, wymienionych w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Wykazy należności i zobowiązań sporządza się według rodzajów sum (sumy budżetowe, środki specjalne, sumy na zlecenie), a w ich ramach - według rozdziałów klasyfikacji budżetowej, przy czym w zakresie należności:
1)
dysponenci kredytów 3 stopnia podają w wykazie nazwiska i imiona (nazwy) dłużników,
2)
dysponenci kredytów 2 stopnia sporządzają zbiorcze nieimienne wykazy według rozdziałów, podając imiennie tylko własne należności,
3)
główni dysponenci kredytów oraz organy finansowe sporządzają zbiorcze wykazy nieimienne według rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
§  4.
1.
Jednostki budżetowe będące dysponentami kredytów 2 i 1 stopnia oraz organy finansowe sporządzają sprawozdania zbiorcze i przesyłają je organom nadrzędnym w trybie ustalonym w przepisach o rachunkowości budżetowej.
2.
Główni dysponenci kredytów budżetu centralnego składają:
1)
Ministerstwu Finansów po 2 egzemplarze sprawozdań o dochodach budżetowych, o wydatkach i wskaźnikach budżetowych, o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje limitowe scentralizowane i sprawozdań analitycznych oraz po jednym egzemplarzu pozostałych sprawozdań,
2)
Ministerstwu Kontroli Państwowej po 1 egzemplarzu wszystkich sprawozdań, z wyjątkiem sprawozdań analitycznych, które należy przedłożyć w 2 egzemplarzach.
3.
Wydziały finansowe prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) składają:
1)
Ministerstwu Finansów po 2 egzemplarze sprawozdań o wydatkach i wskaźnikach budżetowych, sprawozdań o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje limitowe scentralizowane i sprawozdań analitycznych oraz po 1 egzemplarzu pozostałych sprawozdań,
2)
Ministerstwu Kontroli Państwowej po 1 egzemplarzu wszystkich sprawozdań.
4.
Wydziały i zarządy prezydiów wojewódzkich rad narodowych (Rad Narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi) przesyłają właściwym naczelnym organom administracji państwowej (urzędom centralnym) zbiorcze sprawozdania roczne liczbowe i analityczne w jednym egzemplarzu.
§  5.
1.
Ustala się następujące terminy składania sprawozdań rocznych przez jednostki budżetu centralnego:
1)
dla dysponentów kredytów 3 stopnia - do dnia 31 stycznia,
2)
dla dysponentów kredytów 2 stopnia - do dnia 28 lutego.
2.
Ustala się następujące terminy składania sprawozdań rocznych przez jednostki budżetów terenowych:
1)
dla dysponentów kredytów 3 stopnia - do dnia 31 stycznia,
2)
dla dysponentów kredytów 1 stopnia na szczeblu powiatu - do dnia 20 lutego,
3)
dla dysponentów kredytów 1 stopnia na szczeblu województwa - do dnia 28 lutego.
3.
Inwestorzy bezpośredni nie będący jednostkami budżetowymi (§ 2 ust. 4) składają sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje limitowe scentralizowane w terminie do dnia 31 stycznia.
4.
Terminy składania sprawozdań przez prezydia rad narodowych (organy finansowe) oraz naczelne organy administracji państwowej i urzędy centralne ustala uchwała nr 318 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1955 r. w sprawie zasad i trybu sporządzania oraz zatwierdzania rocznych sprawozdań z wykonania budżetu Państwa (Monitor Polski Nr 48, poz. 471).
§  6.
1.
Narodowy Bank Polski (NBP) potwierdza zgodność sprawozdań jednostek budżetu centralnego z własnymi zapisami w następujących terminach:
1)
oddziały operacyjne NBP - w okresie od 9 do 31 stycznia,
2)
oddziały wojewódzkie NBP - w okresie od 5 do 28 lutego,
3)
centrala NBP - w okresie od 11 do 31 marca.
2.
Narodowy Bank Polski potwierdza zgodność sald wykazanych w sprawozdaniach jednostek budżetów terenowych z własnymi zapisami w okresie od 9 stycznia do dnia wyznaczonego dla złożenia sprawozdania.
§  7.
1.
Oddziały banków specjalnych przesyłają zawiadomienie o stanie rachunków bankowych, dotyczących finansowania inwestycji, w następujących terminach:
1)
inwestorom bezpośrednim - do dnia 15 stycznia,
2)
głównym dysponentom kredytów budżetów terenowych na szczeblu powiatowym - do dnia 15 lutego,
3)
głównym dysponentom kredytów budżetów terenowych na szczeblu wojewódzkim i dysponentom kredytów budżetu centralnego 2 stopnia - do dnia 20 lutego.
2.
Sprawozdania o wydatkach i akumulacji środków własnych na inwestycje scentralizowane podlegają uzgodnieniu w zakresie stanu akumulacji i stanu wypłat z bankami specjalnymi w terminach ustalonych dla składania sprawozdań. Dowodem uzgodnienia sprawozdań jednostek wymienionych w ust. 1 są dołączone do sprawozdań zawiadomienia, o których mowa w tym ustępie. Dowodem uzgodnienia sprawozdań głównych dysponentów budżetu centralnego i organów finansowych są potwierdzenia zgodności banków specjalnych, umieszczone na sprawozdaniach.

III.

(skreślony).

§  8-11. 1
(skreślone).

IV.

Sprawozdania analityczne.

§  12.
Sprawozdania analityczne z wykonania budżetu sporządza się w układzie odpowiadającym układowi sprawozdań liczbowych, ujmując w odrębne sprawozdania:
1)
analizę i ocenę każdego działu,
2)
analizę i ocenę każdej części działu "Gospodarka narodowa".
§  13.
1.
Sprawozdania analityczne w zakresie jednostek i zadań budżetowych powinny zawierać analizę i ocenę:
1)
wykonania zadań w zakresie dochodów budżetowych w poszczególnych rodzajach dochodów z podaniem przyczyn odchyleń od budżetu oraz stanu zaległości,
2)
wykonania zadań planu gospodarczego, wskaźników budżetowych i norm budżetowych w powiązaniu z wykonaniem budżetu oraz wykonania wydatków w stosunku do budżetu z podaniem przyczyn odchyleń od założeń planowych,
3)
prawidłowości przebiegu finansowania jednostek i zadań budżetowych,
4)
wykonania preliminarzy środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych w powiązaniu z wykonaniem ich zadań rzeczowych,
5)
prawidłowości rozliczeń środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych z budżetem oraz stanu środków obrotowych w gospodarstwach pomocniczych w stosunku do potrzeb,
6)
stanu gospodarki środkami materialnymi i ich inwentaryzacji, z podaniem przyczyn przekroczenia norm zażycia materiałów oraz norm zapasów materiałów i środków podstawowych,
7)
stanu rozliczeń z zaliczkobiorcami (dłużnikami) i wierzycielami z podaniem przyczyn nieściągnięcia należności lub niepokrycia zobowiązań,
8)
stanu dyscypliny finansowo-budżetowej (przypadki naruszenia dyscypliny),
9)
stanu rachunkowości,
10)
współpracy z bankami.
2.
W sprawozdaniu analitycznym należy ponadto podać:
1)
zastosowane środki zmierzające do usunięcia uchybień i trudności stwierdzonych przy wykonywaniu budżetu,
2)
wnioski i propozycje w sprawie usunięcia istniejących braków i niedociągnięć oraz poprawy działalności finansowej i gospodarczej.
3.
Sprawozdania analityczne dotyczące przedsiębiorstw i zakładów działających według zasad rozrachunku gospodarczego powinny zawierać analizę działalności gospodarczej w zakresie ustalonym w uchwale nr 651 Prezydium Rządu z dnia 18 września 1954 r. w sprawie obowiązku dokonywania analizy działalności gospodarczej przedsiębiorstw i zakładów działających według zasad rozrachunku gospodarczego (Monitor Polski Nr 92, poz. 1021).

V.

Sprawozdawczość bankowa.

§  14.
Centrala Narodowego Banku Polskiego składa Ministerstwu Finansów roczne sprawozdanie o dochodach i wydatkach budżetu centralnego oraz stany na kontach bilansowych przeznaczonych dla rachunków jednostek budżetowych w terminie dni 5 po uzgodnieniu rachunków budżetowych z głównymi dysponentami kredytów.
§  15.
1.
Oddziały banków specjalnych przesyłają roczne sprawozdania o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane w zakresie poszczególnych jednostkowych budżetów terenowych:
1)
prezydiom rad narodowych miast nie stanowiących powiatów i osiedli oraz oddziałom finansowym prezydiów dzielnicowych rad narodowych miast podzielonych na dzielnice z wyjątkiem m. st. Warszawy i m. Łodzi w terminie do dnia 25 stycznia,
2)
wydziałom finansowym prezydiów pozostałych rad narodowych oraz oddziałom finansowym prezydiów dzielnicowych rad narodowych w m. st. Warszawie i m. Łodzi w terminie do dnia 28 lutego,
2.
Oddziały wojewódzkie banków specjalnych przesyłają wydziałom finansowym prezydiów właściwych wojewódzkich rad narodowych roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane w zakresie zbiorczych budżetów poszczególnych województw w terminie do dnia 31 marca.
3.
Centrale banków specjalnych składają Ministerstwu Finansów:
1)
roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane budżetu centralnego w ciągu 10 dni po uzgodnieniu rachunków z głównymi dysponentami kredytów,
2)
roczne sprawozdanie o wydatkach budżetowych na inwestycje scentralizowane budżetów terenowych według poszczególnych województw w terminie do dnia 15 kwietnia.
4. 2
Sprawozdania, o których mowa w ust. 1, 2 i 3, sporządza się według szczegółowej klasyfikacji budżetowej; powinny one zawierać:
1)
stan wypłat na inwestycje,
2)
stan środków własnych zarachowanych na pokrycie wypłat,
3)
wysokość wypłat obciążających budżet.

Załącznik  Nr 1 3

Nazwa jednostki sporządzającej

Budżet .......... Część .......... Dział ..........

SPRAWOZDANIE O WYDATKACH I AKUMULACJI ŚRODKÓW WŁASNYCH NA INWESTYCJE LIMITOWE SCENTRALIZOWANE

za rok ..........

Rozdział Gałąź gospodarki narodowej Roczny plan sfinansowania inwestycji Wydatki na inwestycje (sumy podjęte z banku) Zakumulowane środki własne Wydatki obciążające budżet Nadwyżka środków własnych Sumy kredytów nie wykorzystanych Sumy kredytów przekroczonych
Nr Nazwa początkowy końcowy amortyzacja obowiązkowe świadczenia ludności inne środki razem
kredyt budżetowy środki własne kredyt budżetowy środki własne
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16

OBJAŚNIENIA

1. Dla każdego działu budżetowego obowiązuje oddzielne sprawozdanie.

2. Kolumnę 3 wypełnia się wyłącznie dla przedsiębiorstw objętych działem budżetowym - Gospodarka narodowa (według działów N.P.G.).

3. W kolumnach 4 i 5 wpisuje się kwoty kredytu budżetowego i środków własnych ustalone w rocznym planie sfinansowania inwestycji, w kolumnach zaś 6 i 7 - kwoty kredytu budżetowego i środków własnych ustalone po dokonaniu zmian.

4. W kolumnach 8 i 12 należy podać kwoty ściśle według stanu uzgodnionego z bankiem finansującym inwestycje. Jeżeli kwota podana w kolumnie 12 jest niższa od kwoty podanej w kolumnie 8, różnicę należy wykazać w kolumnie 13. Jeżeli natomiast kwota podana w kolumnie 12 jest wyższa od kwoty podanej w kolumnie 8, różnicę należy wykazać w kolumnie 14.

5. W sprawozdaniu inwestora bezpośredniego kwoty wykazane w kolumnach 13 i 14 mają znaczenie wyłącznie orientacyjne. Dysponent nadrzędny wypełnia kolumnę 14 jedynie wówczas, gdy zakumulowane przez wszystkie jednostki objęte jednym rozdziałem środki własne przekraczają łączną sumę wypłat podjętych przez te jednostki.

6. W sprawozdaniach sporządzonych przez prezydia rad narodowych osiedli i miast nie stanowiących powiatów i wydziały finansowe prezydiów rad narodowych (zarówno jednostkowych jak i zbiorczych) należy wykazać w formie adnotacji pozostałości środków pieniężnych pochodzących z budżetów terenowych, a figurujących z końcem roku:

a) w oddziałach Banku Inwestycyjnego,

b) w oddziałach Banku Rolnego.

Wykazane pozostałości powinny być potwierdzone przez właściwe banki co do zgodności z księgowością bankową.

7. W sprawozdaniach głównego dysponenta kredytów budżetu centralnego wyprowadza się sumę wydatków obciążających budżet (kolumna 13) lub sumę nadwyżki środków własnych (kolumna 14) tylko przy ogólnej sumie działu.

Jeżeli wydatki obciążające budżet przekraczają kwotę przelanych środków pieniężnych, różnicę należy wykazać czerwonym atramentem.

Załącznik  Nr 2

ZESTAWIENIE WYDATKÓW ZBIORCZEGO BUDŻETU TERENOWEGO WOJEWÓDZTWA ....................

za rok ..........
Dział Nazwa Budżet według uchwał rad narodowych Budżet po zmianach Wykonanie
Wydatki Wydatki Wydatki
bieżące inwestycyjne razem bieżące inwestycyjne razem bieżące inwestycyjne razem
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11

Objaśnienia: 1. Kolumny 3 do 5 wypełnia się na podstawie uchwał poszczególnych rad narodowych, objętych budżetem zbiorczym, a nie na podstawie uchwały wojewódzkiej rady narodowej, dotyczącej budżetu zbiorczego województwa. Kolumny zaś 6 do 11 wypełnia się na podstawie sprawozdań z wykonania poszczególnych budżetów.

2. Przez wydatki inwestycyjne należy rozumieć wydatki budżetowe na wszystkie rodzaje inwestycji (§§ 15 16, 16a, 17, 29, 30 i 31).

Załącznik  Nr 3

ZESTAWIENIE DOCHODÓW ZBIORCZEGO BUDŻETU TERENOWEGO WOJEWÓDZTWA ....................

za rok ..........
Dział Nazwa Budżet (dochody) według uchwał rad narodowych Budżet (dochody) po dokonaniu zmian Wykonanie
1 2 3 4 5

Objaśnienia: Kolumnę 3 wypełnia się na podstawie uchwał poszczególnych rad narodowych objętych budżetem zbiorczym, a nie na podstawie uchwał wojewódzkiej rady narodowej, dotyczących budżetu zbiorczego województwa.

Kolumnę zaś 4 i 5 wypełnia się na podstawie sprawozdań z wykonania poszczególnych budżetów.

Załącznik  Nr 4-8 4

(skreślone).

1 Załącznik § 8-11 skreślone przez § 1 pkt 1 zarządzenia z dnia 27 lutego 1958 r. (M.P.58.14.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 1958 r.
2 Załącznik § 15 ust. 4 zmieniony przez § 5 pkt 1 zarządzenia z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zasad i trybu przelewania oraz rozliczania środków budżetowych na finansowanie inwestycji limitowych (M.P.56.56.615) z dniem 7 lipca 1956 r.
3 Załącznik nr 1 zmieniony przez § 5 pkt 2 zarządzenia z dnia 11 czerwca 1956 r. w sprawie zasad i trybu przelewania oraz rozliczania środków budżetowych na finansowanie inwestycji limitowych (M.P.56.56.615) z dniem 7 lipca 1956 r.
4 Załączniki 4-8 skreślone przez § 1 pkt 2 zarządzenia z dnia 27 lutego 1958 r. (M.P.58.14.85) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 10 marca 1958 r.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024