Ustalenie regulaminu organizacyjnego zawodowej zakładowej straży pożarnej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI KOMUNALNEJ
z dnia 6 sierpnia 1954 r.
w sprawie ustalenia regulaminu organizacyjnego zawodowej zakładowej straży pożarnej.

Na podstawie art. 8 ust. 6 ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ustala się regulamin organizacyjny zawodowej zakładowej straży pożarnej w brzmieniu załącznika do niniejszego zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN ORGANIZACYJNY ZAWODOWEJ ZAKŁADOWEJ STRAŻY POŻARNEJ

Rozdział I.

Obszar, zadania i zakres działania.

§  1.
Zawodowa Straż Pożarna zakładu ........ zwana w dalszych postanowieniach "strażą", jest organem kierownika zakładu w wypełnianiu zadań, wynikających z ustawy z dnia 4 lutego 1950 r. o ochronie przeciwpożarowej i jej organizacji (Dz. U. z 1951 r. Nr 58, poz. 404), zwanej w dalszych postanowieniach "ustawą przeciwpożarową".
§  2.
1.
Obszarem działania straży, zwanym w dalszych postanowieniach "obszarem własnym", jest teren zakładu(ów) .......
2.
Obszar działania rozszerzonego straży, zwany dalej "obszarem pomocy sąsiedzkiej" rozciąga się na obszar miasta (osiedla) ........... Przypadki, w których straż jest obowiązana podjąć akcję ratowniczą również poza obszarem pomocy sąsiedzkiej, określają szczególne przepisy o współdziałaniu straży pożarnych.
3.
Straż wchodzi w skład garnizonu pożarniczego.
4.
Od obowiązku wyjeżdżania do akcji ratowniczej w czasie pożaru i innych klęsk poza teren zakładu straż może być zwolniona w trybie określonym w art. 8 ust. 1 ustawy przeciwpożarowej.
§  3.
1.
Do zadań straży należy:
1)
na obszarze własnym:
a)
prowadzenie przeciwpożarowej akcji zapobiegawczej oraz współdziałanie w tym zakresie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej,
b)
udzielanie pomocy i ratunku w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
c)
współdziałanie z władzami, organami administracji państwowej, instytucjami i jednostkami gospodarki uspołecznionej w realizacji zadań pokrewnych, określonych w ustawie przeciwpożarowej;
2)
na obszarze pomocy sąsiedzkiej:
a)
prowadzenie akcji ratowniczej w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych,
b)
wykonywanie innych czynności w zakresie ochrony przeciwpożarowej, zleconych przez władze pożarnicze.
§  4.
Zadania określone w § 3 straż wypełnia przez:
1)
organizowanie służby ochrony przeciwpożarowej na terenie zakładu,
2)
przygotowanie straży do potrzeb terenowej obrony przeciwlotniczej i innych dziedzin, objętych ustawowym współdziałaniem straży,
3)
podejmowanie akcji ratowniczej w czasie pożarów i innych klęsk żywiołowych,
4)
fachowe i ideologiczne szkolenie członków straży,
5)
przedkładanie organom przełożonym i nadzorczym opinii i wniosków w sprawach bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zadań objętych działaniem straży,
6)
sprawowanie nadzoru i wykonywanie kontroli w zakresie przestrzegania przepisów bezpieczeństwa przeciwpożarowego w budynkach i urządzeniach zakładu pracy oraz dopilnowywanie wykonania wydanych w tych sprawach zarządzeń,
7)
czuwanie nad utrzymaniem w należytym stanie urządzeń przeciwpożarowych zakładu i dopilnowywanie ich konserwacji przez powołane do tego zakładowe organy techniczne,
8)
czuwanie nad terminowym czyszczeniem przez kominiarzy urządzeń ogrzewniczych, przewodów dymowych i spalinowych,
9)
prowadzenie działalności uświadamiającej wśród pracowników zakładu o ochronie przeciwpożarowej i walce z pożarami.

Rozdział  II.

Organizacja wewnętrzna.

§  5.
1.
Straż jest zorganizowana w zakładzie (przedsiębiorstwie) jako oddzielna jednostka o specjalnym charakterze działania.
2.
Komendant straży podlega kierownikowi zakładu lub jednemu z jego zastępców.
§  6.
W przypadku gdy kilka zakładów wspólnie utrzymuje straż pożarną, komendant straży łącznie z załogą podlega kierownikowi zakładu (przedsiębiorstwa), w którym straż ma swą siedzibę.
§  7.
Pod względem organizacji wewnętrznej straż składa się z następujących jednostek służbowych:
1)
komendy,
2)
jednostek służby liniowej,
3)
jednostek służby zapobiegawczej,
4)
w miarę potrzeby z jednostek służb pomocniczych i specjalnych.

Rozdział  III.

Kierownictwo i nadzór.

§  8.
1.
Na czele straży stoi komendant, któremu podlegają wszystkie jednostki służbowe straży.
2.
Komendant kieruje strażą jednoosobowo.
3.
Do pomocy w kierowaniu działalnością straży komendant powołuje komendę. Liczbę członków komendy określają przepisy o etatyzacji jednostek ochrony przeciwpożarowej.
4.
W celu umożliwienia komendantowi sprawowania nad strażą stałego nadzoru - jego miejsce zamieszkania powinno się znajdować w zasadzie na terenie zakładu, a gdy to jest niemożliwe - w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
§  9.
1.
Od kandydata na stanowisko komendanta straży jest wymagany stopień oficera pożarnictwa.
2.
Komendantem straży jest komendant ochrony przeciwpożarowej zakładu.
§  10.
1.
Do podstawowych obowiązków i praw komendanta straży należy:
1)
opracowywanie operacyjnych planów ochrony przeciwpożarowej obiektów położonych na własnym obszarze straży,
2)
tworzenie wewnątrz straży jednostek poszczególnych służb pożarniczych i dziedzin pokrewnych oraz ustanawianie dla nich podziału czynności,
3)
kierowanie szkoleniem członków straży według zatwierdzonego przez władze pożarnicze planu szkoleniowego,
4)
dowodzenie strażą i kierowanie ogólną akcją ratowniczą w czasie pożaru i innych klęsk żywiołowych na terenie zakładu, wyjąwszy przypadki, dla których naczelne organy resortu wydały odmienne przepisy,
5)
opracowywanie planów i sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej,
6)
wnoszenie i referowanie spraw ochrony przeciwpożarowej zakładu na naradach roboczych załogi produkcyjnej,
7)
ustalanie toku służby przeciwpożarowej członków straży w dostosowaniu do okresów ruchu zakładu i jego przestojów,
8)
utrzymanie w szeregach straży karności i dyscypliny, udzielanie pracownikom straży pochwał oraz wymierzanie im kar porządkowych w zakresie ustalonym szczególnymi przepisami,
9)
przedstawianie wyróżniających się pracą i zasługami funkcjonariuszów straży do nagród i odznaczeń oraz do awansu na wyższy stopień służbowy,
10)
dopilnowanie ubezpieczenia pracowników straży od nieszczęśliwych wypadków,
11)
prowadzenie akcji zapobiegawczej na terenie zakładu (przedsiębiorstw).
2.
Szczegółowy zakres czynności zastępcy(ów) komendanta oraz dowódców i kierowników poszczególnych jednostek służbowych określa regulamin służbowy straży.
§  11.
1.
W zakresie zadań określonych niniejszym regulaminem straż podlega nadzorowi i kontroli zwierzchnich organów służby przeciwpożarowej danego resortu.
2.
W przypadku gdy straż jest zorganizowana w zakładzie należącym do resortu nie posiadającego kierowniczych organów służby przeciwpożarowej, przewidzianych w art. 7 ustawy przeciwpożarowej, uprawnienia tych organów przechodzą na powiatowych komendantów straży pożarnych, a w miastach stanowiących powiaty oraz w miastach Warszawa i Łódź - na miejskich komendantów straży pożarnych.

Rozdział  IV.

Załoga.

§  12.
Etaty stanowisk i stopni służbowych pracowników straży oraz tryb przyjmowania i zwalniania pracowników straży, będących członkami Korpusu Technicznego Pożarnictwa, regulują odrębne przepisy.
§  13.
Personel służby liniowej powinien być poddany corocznemu badaniu lekarskiemu celem stwierdzenia jego przydatności do służby.
§  14.
Czas pracy personelu straży, uposażenie i inne jego uprawnienia regulują przepisy szczególne.
§  15.
Szczegółową organizację wewnętrzną straży, zakres czynności, obowiązki poszczególnych funkcyjnych oraz tok służby określa regulamin służby wewnętrznej, zatwierdzony przez Komendanta Głównego Straży Pożarnych.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.A-81.942

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Ustalenie regulaminu organizacyjnego zawodowej zakładowej straży pożarnej.
Data aktu: 06/08/1954
Data ogłoszenia: 30/08/1954
Data wejścia w życie: 30/08/1954