Obowiązek stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 sierpnia 1954 r.
w sprawie obowiązku stosowania jednolitego wzoru faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. Nr 26; poz. 190) oraz § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 kwietnia 1950 r. w sprawie zakresu działania Ministra Finansów i zmiany zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1950 r. Nr 22, poz. 188 i z 1951 r. Nr 25, poz. 185) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Państwowe, pozostające pod zarządem państwowym i spółdzielcze jednostki gospodarcze obowiązane są stosować jednolity wzór faktury za dostawy artykułów na cele zaopatrzeniowe i inwestycyjne, stanowiący załącznik do niniejszego zarządzenia.
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy punktów sprzedaży detalicznej, z wyjątkiem tych, które zostały powołane wyłącznie do sprzedaży artykułów na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne.
§  2.
Wystawianie faktur powinno odbywać się zgodnie z objaśnieniami zamieszczonymi w załączniku do niniejszego zarządzenia.
§  3.
Właściwy minister w porozumieniu z Ministrem Finansów może ustalić dla podległych jednostek wzór faktury obejmującej dodatkowe pozycje przy zachowaniu wszystkich elementów wzoru stanowiącego załącznik do zarządzenia.
§  4.
Upoważnia się banki do nieprzyjmowania do realizacji faktur wystawianych niezgodnie z wymaganiami niniejszego zarządzenia.
§  5.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie trzech miesięcy od. daty ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

......, dnia .... 195 .. r.
Dostawca, jego adres i telefon
FAKTURA Nr ............
Ministerstwo ..................................................................................

któremu podlega dostawca

Płatnik i jego adres .....................................................................................................................

Nr rachunku płatnika .......................................... w Banku ............................ w ........................

Sposób zapłaty ........................................................ z rachunku środków inwestycyjnych - kapitalnych remontów eksploatacyjnych - budżetu1) część ...................... dział .................. rozdział ................... § ............... poz. ......... nr tytułu ..................... na podstawie zamówienia - umowy - zlecenia1) nr .............. z dnia .............. wydaliśmy - wysłaliśmy - pocztą - koleją - samochodem według dowodu wydania - listu przewozowego1) nr ........ z dnia ...................... z ................................................................. do ...........................................................................

Odbiorca i jego adres .................................................................................................................

Lp. PRZEDMIOT DOSTAWY Jednostka Ilość Cena2)

..................

Wartość Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych
1 2 3 4 5 6 7 8

Słownie: zł ....................................................................................................................................

Uwagi: SPORZĄDZIŁ SPRAWDZIŁ. pieczęć i podpisy dostawcy
data podpis dała podpis

*) W przypadku przeznaczenia faktury dla dostaw na cele rynkowe wypełnianie kolumn 7 i 8 nie obowiązuje, a wykorzystanie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb wystawcy faktury.

______

1) Niepotrzebne skreślić.

2) Podać rodzaj zastosowanej ceny (zbytu, hurtu bądź detalu).

OBJAŚNIENIA DO WYPEŁNIANIA NIEKTÓRYCH CZĘŚCI JEDNOLITEGO WZORU FAKTURY

Przy wystawianiu faktury należy w częściach (rubrykach):

1)
"Płatnik i jego adres" - podać pełną nazwę płatnika ł jego adres;
2)
"Nr rachunku płatnika... w Banku... w ......." - podać nr rachunku bankowego płatnika oraz nazwę banku i siedzibę oddziału banku płatnika;
3)
"Sposób zapłaty ... nr tytułu" - podać sposób zapłaty, np. inkaso, przelew, czek, skreślić niepotrzebne określenia rodzaju środków, pozostawiając jedynie to określenie środków, z których następuje zapłata; w dalszej części tej rubryki powołać symbole planu inwestycyjnego, kapitalnych remontów lub budżetu, z których następuje zapłata;
4)
"Na podstawie zamówienia.. samochodem" - podać nr i datę dokumentu: zamówienia, umowy, zlecenia, skreślając wyrazy zbędne; jeżeli dostawca sam odebrał towar lub wysłano towar innym środkiem transportu niż. pocztą, koleją, samochodem należy to uwidocznić w fakturze, skreślając odpowiednie wyrazy druku;
5)
"według dowodu wydania - listu przewozowego nr .. z dnia ... z ... do ..." - podać nr i datę listu przewozowego lub kwitu magazynowego albo innego dowodu, który stanowi udokumentowanie, że towar został wysłany odbiorcy lub odebrany bezpośrednio przez odbiorcę; podać' miejscowości, skąd i dokąd towar wysłano; przy odbiorze bezpośrednim przez odbiorcę zaznaczyć miejsce, skąd towar odebrano, i miejscowość, np. magazyn-Warszawa, sklep-Gdańsk itp.;
6)
"Odbiorca i jego adres" - zamieścić pełne brzmienie nazwy odbiorcy i jego dokładny adres; jeżeli płatnik jest równocześnie odbiorcą dostawy, można podać w tej rubryce "płatnik odbiorcą dostawy", zamiast powtarzać jego nazwę i adres;
7)
"Przedmiot dostawy" (kolumna 2):
a)
przedmiot dostawy określać szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w cennikach i uzupełnieniach do cenników; w przypadku gdy przedmiot dostawy nie jest objęty cennikami lub uzupełnieniami, określenie przedmiotu dostawy powinno być zgodne z nomenklaturą przyjętą w umowie, zleceniu lub decyzji o zatwierdzeniu ceny; kolumna wewnętrzna wyznaczona linią kropkowaną może być wykorzystana dla potrzeb branżowych, np. symbol towaru, grupa towaru itp.,
b)
w przypadku gdy towar (przedmiot dostawy) jest w opakowaniu, określić opakowanie szczegółowo i zgodnie z nomenklaturą podaną w zarządzeniu w sprawie zasad obrotu opakowaniami oraz podać, do jakiej kategorii należy opakowanie (wypożyczane - sprzedawane);
8)
"Jednostka" (kolumna 3):
a)
podać jednostkę miary lub wagi towaru, np mb, m2, kg, t (tonna), szt. itp.,
b)
podać ilość sztuk opakowań;
9)
"Cena" (kolumna 5):
a)
pod wyrazem "Cena" na linii przerywanej podać rodzaj zastosowanej ceny, np. zbytu, hurtowa, detaliczna; w treści kolumny 5 posłać cenę jednostkową dostarczonego towaru,
b)
podać cenę opakowań sprzedawanych, o ile jest ona wkalkulowana w cenę towaru, lub cenę opakowania wypożyczanego;
10)
"Wartość" (kolumna 6) - wpisać kwotę wynikającą, z przemnożenia ilości przez cenę jednostkową (kolumny 4 X 5);
11)
"Podstawa prawna zastosowanej ceny, rabatów i kosztów dodatkowych" (kolumny 7 i 8) - przy dostawach towaru na cele zaopatrzeniowe lub inwestycyjne w kolumnach 7 i 8 podać podstawę prawną zastosowanej ceny, dopłat do ceny, opustów od ceny oraz innych ewentualnych elementów kosztów objętych fakturą, a nie stanowiących części składowej danej ceny, jak koszty transportu, załadunku, wyładunku, opakowań sprzedawanych itp.; za podstawę prawną ceny, dopłaty lub opustu należy podać jedną z wymienionych niżej klauzul:
a)
"Cennik (uzupełnienie) nr ....... str ................, poz. .........", a w przypadku stosowania dopłat lub rabatu oraz innych ewentualnych kosztów wynikających z cennika podać również "i str. poz .........";

przykładowo:

"4-Z/53 str. 50, poz. 1 i str. 69, poz. 7";

b)
w innych przypadkach należy podać organ, który ustalił cenę, datę i nr decyzji albo nr i str. biuletynu (dziennika) urzędowego, w którym cena została ogłoszona;

przykładowo:

"decyzja PKPG nr ......... z dnia .................." lub "Biuletyn .................. str ...........";

c)
w przypadkach cen produktów nietypowych podać:

"Produkt nietypowy - na podstawie kalkulacji zatwierdzonej przez odbiorcę - data .................. nr ..............." albo

"produkt nietypowy - na podstawie decyzji Ministerstwa ......... nr ........ z dnia .............

d)
w przypadkach zastosowania w fakturze dopłat, opustów nie objętych cennikiem, uzupełnieniem, oraz ewentualnych innych kosztów nie stanowiących części składowej ceny, wymienić dopłatę, opust bądź inny zastosowany w fakturze koszt; przy dostawach towaru na cele rynkowe wypełnienie kolumn 7 i 8 uzależnione jest od potrzeb dostawcy, np. oprócz ceny detalicznej i wartości według ceny detalicznej wymienionych w kolumnach 5 i 6 można podać w razie potrzeby w kolumnie 7 cenę hurtową, a w kolumnie 8 - wartość według ceny hurtowej itd.;
12)
"Uwagi" - w- przypadku gdy opakowanie jest zaliczane do kategorii wypożyczanych, podać w uwagach termin zwrotu opakowania, a w przypadku gdy fakturę wystawia jednostka, która sama otrzymała towar w opakowaniu - powinna ona zamieścić w rubryce tej, wskazanie sposobu odsprzedaży oraz jednostkę, której opakowanie powinno być zwrócone lub odsprzedane.

Objaśnienia ogólne.

1.
Po wyspecyfikowaniu zafakturowanych towarów i wypełnieniu właściwych kolumn należy kolumnę 6 ("Wartość") podsumować i sumę wyrzucić w pozycji "Razem", po czym oddzielnie wyspecyfikować i kolejno odejmować lub dodawać opusty, rabaty, marże, narzuty i inne elementy kosztów.
2.
Po wyspecyfikowaniu towarów i ostatecznym uwzględnieniu dodatkowych elementów, o których mowa w pkt 1, należy wyrzucić globalną sumą faktury w końcowej pozycji "Ogółem".

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024