Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

INSTRUKCJA
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 8 lipca 1954 r.
sprawie zakresu inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.

§  1.
Instrukcja ustala zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego, zwanych dalej OZR.
§  2.
Organy Państwowej Inspekcji Handlowej dokonują inspekcji w OZR na podstawie:
1)
dekretu z dnia 21 września 1950 r. o Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 44, poz. 396),
2)
rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej (Dz. U. Nr 36, poz. 253) oraz
3)
§ 15 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 28 września 1951 r. w sprawie zasad tworzenia oddziałów zaopatrzenia robotniczego oraz ich organizacji (Monitor Polski z 1951 r. Nr A-87, poz. 1203, z 1952 r. Nr A-90, poz. 1407 oraz z 1953 r. Nr A-26, poz. 302, Nr A-71, poz. 859 i Nr A-94, poz. 1310).
§  3.
1.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej podlegają wszystkie oddziały zaopatrzenia robotniczego bez względu na resort, w którym się znajdują.
2.
Inspekcji w OZR podlegają placówki handlowe (sklepy i kioski), zakłady żywienia zbiorowego (stołówki, bufety, bary mleczne, prowadzone przez OZR), magazyny oraz zakłady produkcyjne, związane z placówkami handlowymi i żywienia zbiorowego.
3.
Inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w zasadzie nie podlegają placówki usługowe i naprawcze oraz pomocnicze gospodarstwa rolne i ogrodnicze. W placówkach tych mogą być dokonywane inspekcje tylko wtedy, kiedy wyniki inspekcji placówek wymienionych w ust. 2 wskazują na konieczność uzyskania dodatkowych materiałów z placówek wymienionych w ust. 3.
§  4.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzają wyłącznie inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej wyznaczeni przez Głównego Inspektora na wniosek właściwego wojewódzkiego inspektora.
§  5.
Inspekcje w placówkach OZR przeprowadzane są aż do odwołania wyłącznie na podstawie zlecenia inspekcji, podpisanego przez Głównego Inspektora lub jego zastępcę albo przez wojewódzkiego inspektora lub osobą zastępującą go. W placówkach OZR nie należy więc aż do odwołania przeprowadzać inspekcji bez zleceń, przewidzianych w § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  6.
Inspektorzy Państwowej Inspekcji Handlowej obowiązani są do:
1)
spowodowania włączenia się do inspekcji kontrolerów społecznych OZR,
2)
omówienia z kontrolerami społecznymi wyników inspekcji i sposobu pomocy z ich strony w dopilnowaniu wykonania wniosków poinspekcyjnych,
3)
udzielenia instruktażu i pomocy w uaktywnienia działalności kontrolerów społecznych OZR.
§  7.
Do zakresu działania inspektorów Państwowej Inspekcji Handlowej w placówkach OZR należy:
1)
w zakresie kontroli zaopatrzenia i sposobu rozprowadzania towarów:
a)
kontrolowanie, czy placówki handlowe i żywienia zbiorowego są należycie i terminowo zaopatrywane w surowce i artykuły pierwszej potrzeby,
b)
kontrolowanie sposobu rozprowadzania masy towarowej,
c)
kontrolowanie, czy transport towarów odbywa się zgodnie z przepisami sanitarnymi oraz czy podczas transportu towary nie ulegają obniżeniu jakości lub zniszczeniu;
2)
w zakresie zwalczania spekulacji i nadużyć w handlu:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary mają pełną wagę i miarę,
b)
kontrolowanie, czy nie pobiera się wyższych cen od ustalonych, czy nie sprzedaje się towarów niższego gatunku po cenach wyższego gatunku,
c)
kontrolowanie, czy umieszczone są na widocznym miejscu cenniki oraz czy uwidocznione są ceny na próbkach towarów,
d)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów deficytowych i atrakcyjnych odbywa się zgodnie z przepisami obowiązującymi placówki sieci zamkniętej,
e)
kontrolowanie, czy nie odmawia się sprzedaży towarów przeznaczonych do sprzedaży i czy nie ukrywa się ich przed kupującymi,
f)
kontrolowanie, czy sprzedaż towarów odbywa się w ilościach detalicznych oraz czy nie zachodzą wypadki samozaopatrywania się personelu wbrew przepisom,
g)
systematyczne sprawdzanie prawidłowości działania wag i odważników oraz innych przyrządów do mierzenia, jak również sprawdzanie terminowości ich cechowania,
h)
kontrolowanie w placówkach żywienia zbiorowego kalkulacji cen oraz kontrolowanie czy sporządzanie potraw odbywa się zgodnie z recepturami,
i)
zwalczanie wszelkich innych form spekulacji i nadużyć;
3)
w zakresie kontroli jakości:
a)
kontrolowanie, czy sprzedawane towary nie są zepsute lub uszkodzone oraz czy w razie otrzymania towarów niepełnowartościowych (z wadami produkcyjnymi) stosowane jest postępowanie reklamacyjne zgodnie z przepisami,
b)
kontrolowanie, czy towary i surowce są należycie przechowywane oraz czy są one przydatne do sprzedaży i produkcji,
c)
kontrolowanie, czy produkcja odbywa się z surowców przewidzianych recepturą i pełnowartościowych;
4)
w zakresie współpracy z organami sanitarnymi przy inspekcjonowaniu przestrzegania przepisów sanitarnych:
a)
kontrolowanie, czy personel placówek spożywczych, mięsnych i żywienia zbiorowego posiada karty okresowego badania lekarskiego oraz czy poddaje się okresowemu badaniu lekarskiemu,
b)
kontrolowanie higieny sporządzania potraw, czystości personelu oraz warunków sanitarnych urządzeń i pomieszczeń,
c)
kontrolowanie, czy przestrzegane są inne przepisy sanitarne;
5)
w zakresie innych czynności inspekcyjnych:
a)
kontrolowanie sprawności obsługi i stosunku personelu do kupujących i konsumentów,
b)
kontrolowanie, czy prowadzone są książki życzeń i zażaleń oraz czy, jak i w jakim czasie załatwiane są życzenia i zażalenia, zamieszczone w tych książkach,
c)
kontrolowanie, czy wykorzystywane są odpadki produkcyjne i pokonsumpcyjne w placówkach żywienia zbiorowego,
d)
kontrolowanie, czy godziny handlu i wydawania posiłków dostosowane są do potrzeb robotników i ich rodzin,
e)
kontrolowanie wykonywania zarządzeń Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Handlu Wewnętrznego w ramach zakresu inspekcji.
§  8.
Postępowanie inspekcyjne w placówkach OZR odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 2 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej, z tym że inspekcja powinna być przeprowadzana w miarę możności również w obecności przedstawiciela rady zakładowej.
§  9.
1.
Wnioski poinspekcyjne organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają kierownikowi OZR, a kopie wniosków przesyłają do wiadomości dyrektorowi administracyjno-finansowemu zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, oraz właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
2.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć powstałych z winy kierownictwa OZR organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do dyrektora zakładu pracy, przy którym działa inspekcjonowany OZR, kopie zaś wniosków przesyłają właściwemu zarządowi zaopatrzenia robotniczego.
3.
W przypadku stwierdzenia niedociągnięć, których usunięcie przekracza kompetencje kierownika OZR i dyrektora zakładu pracy - organy Państwowej Inspekcji Handlowej przesyłają wnioski poinspekcyjne do właściwego zarządu zaopatrzenia robotniczego.
4.
Dalsze postępowanie poinspekcyjne odbywa się zgodnie z przepisami rozdziału 3 działu II rozporządzenia Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 23 lipca 1952 r. w sprawie organizacji i trybu postępowania Państwowej Inspekcji Handlowej.
§  10.
Instrukcja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 15 lipca 1954 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1954.86.978

Rodzaj: Instrukcja
Tytuł: Zakres inspekcji Państwowej Inspekcji Handlowej w oddziałach zaopatrzenia robotniczego.
Data aktu: 08/07/1954
Data ogłoszenia: 16/09/1954
Data wejścia w życie: 16/09/1954, 15/07/1954