Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU DROGOWEGO I LOTNICZEGO
z dnia 23 grudnia 1952 r.
w sprawie norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.

Na podstawie art. 1 i art. 2 pkt 9 dekretu z dnia 8 stycznia 1946 r. o organizacji administracji i gospodarki motoryzacyjnej w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 7, poz. 58) oraz ustawy z dnia 26 lutego 1951 r. o organizacji władz w dziedzinie komunikacji (Dz. U. Nr 14, poz. 108 i Nr 41, poz. 310) zarządza się, co następuje:
§  1.
Zatwierdza się "Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych", stanowiące załącznik do zarządzenia.
§  2.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych obowiązują użytkowników samochodów:
1)
administracji państwowej (władz, urzędów i instytucji państwowych, wchodzących do budżetu Państwa);
2)
organizacji społecznych, dotowanych ze Skarbu Państwa;
3)
gospodarki uspołecznionej (przedsiębiorstw państwowych, instytucji i przedsiębiorstw spółdzielczych oraz central spółdzielczo-państwowych).
2.
Przepisy ust. 1 nie obowiązują użytkowników pojazdów samochodowych należących do jednostek wojskowych i jednostek bezpieczeństwa publicznego.
§  3.
Uchyla się zarządzenia Ministra Komunikacji z dnia 22 czerwca 1949 r. o zatwierdzeniu norm przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 24, poz. 156) oraz z dnia 5 września 1950 r. w sprawie uzupełnień i poprawek w normach przebiegu międzynaprawczego pojazdów mechanicznych (Dz. T. i Z. K. Nr 28, poz. 221).
§  4.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

NORMY PRZEBIEGU MIĘDZYNAPRAWCZEGO POJAZDÓW SAMOCHODOWYCH

§ 1.
1.
Przy planowaniu napraw głównych pojazdów samochodowych należy stosować normy przebiegu międzynaprawczego, zawarte w tabelach A do G, jako normy minimalne, ze zmianami wynikającymi z innych przepisów niniejszych norm.
2.
Jeżeli z osiągniętych dotychczas przebiegów przez poszczególne pojazdy wynika, że dokonywane przebiegi są wyższe aniżeli określone w tabelach norm (A do G), to do planowania napraw należy przyjmować jako normy przebiegi odpowiednio podwyższone.
3.
Wykonanie norm przebiegu międzynaprawczego (ust. 1 bądź 2) stanowi podstawę do przyznawania odpowiedniej premii, stosownie do obowiązujących przepisów.
§  2.
1.
Normy przebiegu do naprawy głównej dla zespołów określa się następująco:
1)
dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego - w wysokości 50% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego;
2)
dla silnika, skrzynki przekładniowej, mostu tylnego i innych zespołów - w wysokości 100% normy przebiegu, ustalonej dla pojazdu samochodowego.
2.
Postanowienie ust. 1 pkt 1 nie ma zastosowania do samochodów następujących marek: FSO M-20 "Warszawa", FSC 51 "Lublin", GAZ M-20, "Pobieda", GAZ-51, GAZ-93, GAZ-63, GAZ-67B, JAZ-200, MAZ-200, MAZ-205, ZIS-110, ZIS-150, ZIS-585 oraz ZIS-151, dla których normy przebiegu do naprawy głównej dla mostu przedniego i mechanizmu kierowniczego określa się w wysokości 100% normy przebiegu ustalonej dla pojazdu samochodowego do naprawy głównej.
§  3.
Dla pojazdów samochodowych fabrycznie nowych normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, zwiększa się o 20% w okresie do pierwszej naprawy głównej.
§  4.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów i motocykli, wymienione w tabelach A, B, C, E i G, oraz normy przebiegu tych pojazdów do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o:
1)
20% - jeżeli pojazd samochodowy wykonywał przebiegi stale z przyczepą;
2)
10% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od połowy przebiegu międzynaprawczego;
3)
5% - jeżeli przebieg pojazdu samochodowego z przyczepą nie jest mniejszy od jednej czwartej przebiegu międzynaprawczego.
2.
Jeżeli pojazd samochodowy ciągnie więcej aniżeli jedną przyczepę, normy określone w ust. 1 podlegają zmniejszeniu o 5% w odniesieniu do każdej następnej przyczepy.
3.
Postanowienia ust. 1 i 2 nie mają zastosowania do ciągników przyczepowych.
4.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być zmniejszone o 20% dla pojazdów samochodowych używanych przeważnie, tj. co najmniej w 60%, w terenie (poza drogami) lub na ciężkich drogach gruntowych (gliniastych, piaszczystych itp.).
5.
Obniżenie normy przebiegu międzynaprawczego według zasad określonych w ust. 4 może być stosowane niezależnie od obniżenia normy według zasad wymienionych w ust. 1 i 2.
6.
Niezależnie od przypadków określonych w ust. 1-5 normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, oraz normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) mogą być obniżone przez Ministra Transportu Drogowego i Lotniczego na wniosek zainteresowanego ministra lub kierownika urzędu centralnego w przypadkach szczególnie uzasadnionych.
§  5.
1.
Normy przebiegu międzynaprawczego, wymienione w tabelach A do G, bądź normy przebiegu do pierwszej naprawy głównej (§ 3) powinny być podane do wiadomości kierowcy przez kierownictwo jednostki samochodowej przed oddaniem pojazdu samochodowego do ruchu.
2.
W przypadkach przewidzianych w § 4 kierownictwo jednostki samochodowej na podstawie dokumentów stwierdzających wykonane przebiegi oraz sposób i warunki pracy pojazdu, które mają wpływ na obniżenie normy, ustala dla pojazdu normę przebiegu międzynaprawczego z tym, że w przypadkach określonych w § 4 ust. 4 obniżenie normy wymaga zatwierdzenia przez jednostkę bezpośrednio nadrzędną.
§  6.
1.
Po osiągnięciu przez pojazd samochodowy przewidzianego dla niego przebiegu międzynaprawczego do naprawy głównej pojazd należy poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która zależnie od stanu technicznego pojazdu wyda orzeczenie:
1)
zezwalające na dalszą eksploatację pojazdu wyznaczając jednocześnie termin następnego przeglądu komisyjnego albo
2)
kwalifikujące pojazd do naprawy.

Orzeczenie komisji sporządza się w formie protokołu.

2.
Jeżeli zgłoszony do naprawy głównej pojazd samochodowy nie osiągnął normy przebiegu międzynaprawczego, pojazd należy również poddać przeglądowi komisji (ust. 3), która wypowie się co do konieczności naprawy głównej oraz ustali przyczyny przedwczesnego zużycia pojazdu.
3.
W skład komisji (ust. 1 i 2) wchodzą:
1)
kontroler techniczny jednostki samochodowej, eksploatującej pojazd;
2)
specjalista samochodowy warsztatu (stacji obsługi), który obsługuje pojazd;
3)
przedstawiciel czynnika społecznego, posiadający znajomość techniki samochodowej.
4.
Komisja dokonuje przeglądu technicznego pojazdu samochodowego w obecności kierowcy pojazdu, o czym musi być dokonana wzmianka w protokole.
5.
Jeżeli w jednostce samochodowej brak jest specjalistów wymienionych w ust. 3, komisję wyznacza jednostka bezpośrednio nadrzędna.

Tabela A.

Normy przebiegów międzynaprawczych samochodów osobowych.

Tabela A-G

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-9.130

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Normy przebiegu międzynaprawczego pojazdów samochodowych.
Data aktu: 23/12/1952
Data ogłoszenia: 30/01/1953
Data wejścia w życie: 30/01/1953