Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

UCHWAŁA NR 79
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 17 stycznia 1953 r.
w sprawie ustalenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.

W celu należytego wprowadzenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Inwestorzy bezpośredni powinni zlecić roboty budowlane i montażowe, objęte jednym projektem wstępnym i zestawieniem kosztów budowy lub jednym projektem technicznym i kosztorysem generalnym, jednemu przedsiębiorstwu jako generalnemu wykonawcy.
2.
Zasada określona w ust. 1 obowiązuje zarówno przy zawieraniu umów o wykonanie robót budowlanych i montażowych jak i przy udzielaniu wstępnych zleceń.
§  2. 1
1.
Od obowiązku określonego w § 1 ust. 1 inwestorzy bezpośredni mogą być zwolnieni w wyjątkowych uzasadnionych przypadkach:
1)
przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek inwestora centralnego, jeżeli chodzi o tytuły inwestycyjne określone w planie inwestycyjnym lub uchwałami Prezydium Rządu jako szczególnie ważne dla gospodarki narodowej,
2)
przez inwestora centralnego w porozumieniu z ministrem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym, jeżeli chodzi o pozostałe tytuły inwestycyjne nie objęte pkt 1.
2.
Inwestor może wyłączyć z zakresu robót zleconych generalnemu wykonawcy drobne roboty budowlane i montażowe, które ma wykonać systemem gospodarczym.
§  3.
1.
Generalnym wykonawcą powinno być przedsiębiorstwo, którego przedmiotem działania jest wykonywanie robót ogólnobudowlanych z wyjątkiem przypadku, gdy realizacja inwestycji wymaga w przeważającej mierze robót specjalnych. W tym przypadku generalnym wykonawcą powinno być właściwe przedsiębiorstwo specjalizowane.
2.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi ustalać będą corocznie w terminie do dnia 15 czerwca w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego listy podległych przedsiębiorstw, które są właściwe do objęcia funkcji generalnego wykonawcy dla określonego typu budów na rok następny.
§  4.
Generalny wykonawca może część robót przyjętych do wykonania (§ 1 ust. 1) zlecić do wykonania innym przedsiębiorstwom jako podwykonawcom w trybie określonym w obowiązujących przepisach.
§  5.
1.
Inwestor powinien zwrócić się o przyjęcie generalnego wykonawstwa do właściwego przedsiębiorstwa zamieszczonego na liście, o której mowa w § 3 ust. 2.
2.
Przedsiębiorstwo budowlano-montażowe może zgłosić na piśmie zastrzeżenia co do przyjęcia generalnego wykonawstwa.
3.
W przypadku określonym w ust. 2 inwestor powinien niezwłocznie podjąć próbę uzgodnienia sprawy przyjęcia generalnego wykonawstwa za pośrednictwem jednostki nadrzędnej i jednostki nadrzędnej przedsiębiorstwa budowlano-montażowego. W przypadku nieuzgodnienia sprawy przez jednostki nadrzędne inwestor bezpośredni powinien przedstawić sprawę inwestorowi centralnemu do uzgodnienia z ministrem sprawującym nadzór nad przedsiębiorstwem budowlano-montażowym. W razie niemożności uzgodnienia sprawę rozstrzyga Przewodniczący Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego na wniosek inwestora centralnego.
§  6.
1.
Przedsiębiorstwo budowlano-montażowe może odmówić włączenia robót do zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem w gospodarczo uzasadnionych przypadkach, a w szczególności:
1)
gdy w rozbudowywanym zakładzie roboty budowlano-montażowe objęte jednym tytułem inwestycyjnym, lecz nie objęte jednym projektem wstępnym i zestawieniem kosztów budowy lub jednym projektem technicznym i kosztorysem generalnym, nie stanowią jednolitej całości użytkowej i technologicznej, wymagającej łącznego oddania do eksploatacji;
2)
gdy część robót wynikających z jednego projektu wstępnego i zestawienia kosztów budowy lub jednego projektu technicznego i kosztorysu generalnego wykonywana jest na odległych placach budowy, położonych poza terytorialnym zakresem działania przedsiębiorstwa budowlano-montażowego;
3)
w przypadkach określonych w § 9 ust. 1.
2.
W przypadkach określonych w ust. 1 pkt 1, 2 i 3 nie ma zastosowania przepis § 5 ust. 3.
3.
W przypadku odmowy generalnego wykonawcy (ust. 1) roboty nie włączone do zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem mogą być objęte odrębną umową inwestora z innym przedsiębiorstwem lub mogą być wykonywane przez inwestora systemem gospodarczym.
§  7.
1.
W przypadku gdy określona w kosztorysie generalnym wartość całości robót nie przekracza sum ustalonych zgodnie z ust. 2 i 3, o podjęciu się generalnego wykonawstwa przez przedsiębiorstwo budowlano-montażowe decyduje jego jednostka nadrzędna. Przepis § 5 ust. 3 nie ma w tym przypadku zastosowania.
2.
Granicę wartości kosztorysowej robót, o której mowa w ust. 1, ustala się, jak następuje:
1)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Budownictwa Przemysłowego - na 10.000.000 zł;
2)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Górnictwa - na 5.000.000 zł;
3)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Transportu Drogowego i Lotniczego - na 4.000.000 zł;
4)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Kolei - na 2.000.000 zł;
5)
dla przedsiębiorstw podległych Ministrowi Budownictwa Miast i Osiedli - na 1.000.000 zł.
3.
Dla przedsiębiorstw innych niż określone w ust. 2, granicę wartości kosztorysowej robót ustalą po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego właściwi ministrowie w terminie do dnia 15 lutego 1953 r.
4.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi mogą po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego ustalić na rok 1954 i lata następne granice wartości kosztorysowej odmienne od określonych w ust. 2.
§  8.
Generalnym wykonawstwem powinny być objęte w szczególności roboty ogólnobudowlane, roboty montażowe elementów konstrukcji budowlanej, roboty instalacyjne (centralnego ogrzewania, wodno-kanalizacyjne, elektryczne, klimatyzacyjne i inne), roboty specjalne oraz roboty obejmujące montaż aparatury, maszyn i urządzeń.
§  9.
1.
W przypadku gdy w chwili zawarcia umowy między inwestorem a generalnym wykonawcą nie ma odpowiedniego specjalizowanego przedsiębiorstwa, mogącego podjąć się podwykonawstwa, mogą być wyłączone z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem roboty specjalne, a w szczególności montaż aparatury i urządzeń specjalnych.
2.
W terminie do dnia 30 czerwca każdego roku Minister Budownictwa Przemysłowego w porozumieniu z ministrami-inwestorami centralnymi w zakresie budowy lub rozbudowy zakładów przemysłowych i po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego ustalać będzie, jakie roboty powinny być zgodnie z ust. 1 przede wszystkim wyłączone w roku następnym z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem, podejmowanym przez podległe mu przedsiębiorstwa.
3.
W odniesieniu do robót, które powinny być wyłączone w 1953 r. z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem (ust. 2), zarządzenie, o którym mowa w ust. 2, powinno być wydane w terminie do dnia 28 lutego 1953 r.
§  10.
1.
Generalny wykonawca, będący przedsiębiorstwem ogólnobudowlanym, powinien we własnym zakresie wykonać również tę część robót ogólnobudowlanych, które są bezpośrednio związane z robotami specjalnymi i montażowymi, powierzonymi do wykonania podwykonawcy.
2.
Ministrowie Budownictwa Przemysłowego i Budownictwa Miast i Osiedli określą roboty, o których mowa w ust. 1, które w każdym razie powinny być wykonywane przez podległe im przedsiębiorstwa wykonujące roboty ogólnobudowlane.
§  11.
1.
Generalny wykonawca koordynuje całość wykonania robót wynikających z przyjętego zlecenia, a w szczególności miesięczne plany operatywne podwykonawców.
2.
W przypadku gdy określone roboty zostały wyłączone z zakresu robót objętych generalnym wykonawstwem (§§ 2 i 6) i wykonywane są bądź systemem gospodarczym przez inwestora, bądź przez inne przedsiębiorstwo budowlano-montażowe, inwestor obowiązany jest koordynować te roboty z robotami prowadzonymi przez generalnego wykonawcę.
§  12.
1.
Pracownicy generalnego wykonawcy, zatrudnieni przy koordynowaniu działalności podwykonawców, mogą być w całości lub w części premiowani na podstawie przepisów obowiązujących w wykonawstwie budowlano-montażowym za wykonanie całego planu produkcyjnego objętego generalnym wykonawstwem.
2.
Ministrowie sprawujący nadzór nad generalnymi wykonawcami określą w terminie do dnia 15 lutego 1953 r. w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego stanowiska pracy objęte przepisami ust. 1 oraz czy premie mają być uzależnione w całości lub w części od wykonania całego planu produkcyjnego objętego generalnym wykonawstwem.
3.
Wydajność pracy, od której zależy wysokość premii, ustala się na podstawie wyników wykonania planu przez generalnego wykonawcę w zakresie robót wykonywanych własnymi siłami.
§  13.
1.
Wypłata premii pracownikom przedsiębiorstw wykonujących roboty budowlano-montażowe może nastąpić po stwierdzeniu na piśmie, że roboty zostały wykonane w terminie, zgodnie z umową i obowiązującymi przepisami.
2.
Wykonanie robót objętych generalnym wykonawstwem stwierdza inwestor, a wykonanie robót przez podwykonawcę - generalny wykonawca.
§  14.
Zabrania się finansowania umów o wykonanie robót budowlanych i montażowych naruszających zasady generalnego wykonawcy, określone w niniejszej uchwale.
§  15.
1.
Jeżeli umowy wieloletnie o wykonanie robót budowlano-montażowych nie uwzględniają zasad określonych w niniejszej uchwale, ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi w porozumieniu z ministrami sprawującymi nadzór nad inwestorami bezpośrednimi ustalą w terminie do dnia 15 kwietnia 1953 r. po uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego terminy i sposób przystosowania organizacji wykonywania robót do zasad ustalonych w niniejszej uchwale.
2.
Spośród umów określonych w ust. 1 pozostają w mocy umowy dotyczące robót, które mają być ukończone w roku 1953.
§  16.
Ministrowie sprawujący nadzór nad przedsiębiorstwami budowlano-montażowymi wydadzą w uzgodnieniu z Państwową Komisją Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 28 lutego 1953 r. szczegółowe instrukcje, zmierzające do zapewnienia koordynacji robót przez generalnych wykonawców oraz do umożliwienia prawidłowej kontroli postępu tych robót przez inwestora.
§  17.
Traci moc uchwała nr 915 Prezydium Rządu z dnia 21 grudnia 1951 r. w sprawie ustalenia zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych (Monitor Polski z 1952 r. Nr A-1, poz. 13).
§  18.
Uchwała wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 § 2 zmieniony przez § 1 uchwały nr 717 z dnia 10 września 1955 r. (M.P.55.87.1061) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 8 października 1955 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-9.126

Rodzaj: Uchwała
Tytuł: Ustalenie zasady generalnego wykonawcy robót budowlanych i montażowych.
Data aktu: 17/01/1953
Data ogłoszenia: 30/01/1953
Data wejścia w życie: 30/01/1953