Usprawnienie gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewóz drogą kolejową.

UCHWAŁA NR 684
PREZYDIUM RZĄDU
z dnia 12 września 1953 r.
w sprawie usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym i jego przewozów drogą kolejową.

Celem usprawnienia gospodarki kruszywem naturalnym oraz wyeliminowania gospodarczo nie uzasadnionych przewozów kolejowych Prezydium Rządu uchwala, co następuje:
§  1.
1.
Kruszywem naturalnym w rozumieniu niniejszej uchwały jest żwir, pospółka i piasek, używany do robót budowlanych i podsypek torowych.
2.
Uchwała niniejsza nie dotyczy piasków do celów podsadzkowych i przemysłowych (piaski szklarskie, formierskie itp.), piasków do robót asfaltowych oraz żwirków filtracyjnych.
§  2.
Celem wprowadzenia jednolitych norm technicznego odbioru kruszywa zobowiązuje się Polski Komitet Normalizacyjny do opracowania i przedstawienia Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w terminie do dnia 1 października 1953 r. norm państwowych dla kruszywa, jak tłuczeń, pospółka, żwir, podsypka pod tory kolejowe, piasek.
§  3.
1.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzenia zakazującego z dniem 15 października 1953 r. wywożenia kruszywa naturalnego drogą kolejową poza granice województw deficytowych.
2.
Jako deficytowe określa się w roku 1953 następujące województwa: bydgoskie, gdańskie, kieleckie, lubelskie, stalinogrodzkie, szczecińskie, warszawskie oraz m. st. Warszawę.
3.
Zobowiązuje się Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej do wydawania co roku w terminie do dnia 15 listopada zarządzenia określającego, jakie województwa należy w roku następnym zaliczyć do deficytowych, w stosunku do których obowiązujące są ograniczenia wynikające z §§ 4, 5 i 6 niniejszej uchwały.
§  4.
Dopuszcza się do wywozu koleją kruszywo naturalne klasy 250 i klas wyższych z województw niedeficytowych.
§  5.
Przewożenie koleją kruszywa naturalnego, zawierającego ponad 70% piasku, jest w ogóle wzbronione.
§  6.
1.
Kruszywo naturalne, zawierające nie więcej niż 70% piasku, może być przewożone koleją jedynie w granicach danego województwa, nie wyłączając województw deficytowych.
2.
Kruszywo takie może być wywożone poza granice danego województwa jedynie w przypadkach konieczności i na odległość nie większą niż 50 km od granicy województwa.
§  7.
1. 1
W wyjątkowych przypadkach, podyktowanych względami gospodarczymi, przy przewozach kruszywa naturalnego koleją dopuszczalne są odstępstwa od zasad zawartych w §§ 3, 4, 5 i 6 niniejszej uchwały, jednakże tylko na podstawie zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, wydanego na wniosek zainteresowanego ministra (kierownika urzędu centralnego).
2.
Zezwolenia Prezesa Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, o których mowa w ust. 1, powinny opiewać na kruszywo określonej klasy z podaniem jego ilości i stacji wysyłkowej i docelowej.
§  8.
Dla poprawienia jakości produkowanego kruszywa, zmniejszenia zbędnych przewozów kruszywa nie uszlachetnionego oraz podniesienia jakości robót i uzyskania oszczędności cementu zobowiązuje się Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego do wydania w terminie do dnia 1 października 1953 r. w porozumieniu z właściwymi ministrami przepisów wprowadzających obowiązek:
1)
badania laboratoryjnego kruszywa,
2)
zorganizowania we wszystkich zakładach i punktach eksploatacji kruszywa podręcznych laboratoriów,
3)
klasyfikowania kruszywa według obowiązujących norm; do czasu wydania w myśl § 2 norm państwowych przez Polski Komitet Normalizacyjny klasyfikowanie kruszywa należy oprzeć na instrukcji dla laboratoriów betonowych na budowach i w wytwórniach, wydanej przez Instytut Techniki Budowlanej w r. 1953,
4)
wystawiania atestów dla każdej partii kruszywa, nadawanego do przewozu,
5)
zakwalifikowania czynnych żwirowni z punktu widzenia jakości produkowanego kruszywa.
§  9.
Zobowiązuje się Ministra Kolei do wydania w terminie do dnia 15 września 1953 r., na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 2 dekretu z dnia 24 grudnia 1952 r. o przewozie przesyłek i osób kolejami (Dz. U. z 1953 r. Nr 4, poz. 7), zarządzenia o przewozie kruszywa naturalnego koleją według zasad zawartych w niniejszej uchwale.
§  10.
Zobowiązuje się resortowych ministrów (kierowników urzędów centralnych) do wydania w terminie do dnia 25 września 1953 r. zarządzeń dostosowujących plany zaopatrzenia podległych jednostek w kruszywo oraz zarządzeń zmieniających warunki jego przewozu do postanowień wynikających z niniejszej uchwały.
§  11.
Wykonanie uchwały porucza się Przewodniczącemu Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Prezesowi Centralnego Urzędu Gospodarki Materiałowej, Ministrowi Kolei oraz wszystkim zainteresowanym ministrom (kierownikom urzędów centralnych).
§  12.
Uchwała obowiązuje z dniem jej ogłoszenia.
1 § 7 ust. 1 zmieniony przez § 1 uchwały nr 824 z dnia 2 listopada 1953 r. (M.P.53.A-104.1400) zmieniającej nin. uchwałę z dniem 21 listopada 1953 r.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024