Zmywanie naczyń stołowych w zakładach żywienia zbiorowego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 3 lipca 1953 r.
w sprawie zmywania naczyń stołowych w zakładach żywienia zbiorowego.

Na podstawie §§ 16 i 17 uchwały Prezydium Rządu z dnia 8 listopada 1950 r. w sprawie usprawnienia gospodarki uspołecznionej w dziedzinie żywienia zbiorowego (Monitor Polski Nr A-123, poz. 1527), w celu podniesienia stanu sanitarnego w zakładach żywienia zbiorowego, zarządza się, co następuje:
§  1.
Zmywanie naczyń w zakładach żywienia zbiorowego powinno odbywać się w pomieszczeniu (zmywalni), wydzielonym z innych pomieszczeń i zamykanym. Powinno ono być widne, dobrze przewietrzane i czysto utrzymywane. Ściany powinny mieć olejną lub kafelkową lamperię sięgającą 1,8 do 2 m od podłogi. Podłoga powinna być szczelna, z materiału niewsiąkliwego i łatwo zmywalnego, a w miejscu stałej pracy powinna być przykryta drewnianą kratą.
§  2.
W przypadku gdy ze względu na warunki lokalowe zmywalnia nie może być urządzona w oddzielnym pomieszczeniu, zmywanie w okresie przejściowym może się odbywać w wydzielonej w tym celu części kuchni. W tym przypadku zmywanie powinno być tak zorganizowane, aby brudne naczynia nie stykały się z artykułami żywności, z produkcją potraw oraz gotowymi potrawami.
§  3.
Przy urządzaniu zmywalni i organizowaniu w niej pracy należy przestrzegać zasady, aby brudne naczynia nie stykały się z czystymi, a praca i ruch odbywały się w jednym kierunku.
§  4.
Brudnych naczyń nie należy przetrzymywać i gromadzić w zmywalni. Należy z nich usunąć resztki pokarmowe przy pomocy łopatki gumowej lub szczotki z uchwytem.
§  5.
Odpadków pokonsumpcyjnych nie wolno wyrzucać do śmietnika, lecz należy je składać do specjalnie na ten cel przeznaczonych zbiorników. Zbiorniki te codziennie po pracy należy zmyć gorącą wodą z sodą, a raz w tygodniu zdezynfekować. Zbiorników tych nie wolno używać do jakichkolwiek prac związanych z przechowywaniem bądź przygotowywaniem żywności.
§  6.
Do mycia ręcznego wolno używać wody o temperaturze nie niższej niż 45° C.
§  7.
W wannie lub przegrodzie zlewozmywaka powinno być co najmniej 15 litrów wody, którą należy często zmieniać.
§  8.
Przy używaniu maszyny do mycia należy przestrzegać następujących wytycznych:
a)
talerze oczyścić z resztek pożywienia, zmyć ręcznie, ułożyć na specjalnej tacy i wstawić do maszyny,
b)
naczynia pozostawić w maszynie pod działaniem gorącej wody przez 3-4 minuty,
c)
tacę z czystymi naczyniami (talerzami) wyjmować z przeciwnej strony od miejsca jej wstawienia,
d)
wodę w maszynie utrzymywać w temperaturze co najmniej 90° C.
§  9.
W przypadku braku maszyny do mycia naczynia stołowe należy myć w dwóch wodach, a w trzeciej wodzie wyparzać je przestrzegając następujących wytycznych:
a)
umyte naczynia należy ułożyć w drucianym koszu i wstawić do wody w kotle,
b)
temperatura wody w kotle, po wstawieniu naczyń do wyparzania, powinna wynosić co najmniej 85° C,
c)
naczynia całkowicie zanurzone w wodzie powinny pozostawać w niej 3-4 minuty.

W zakładach, w których nie ma kotłów do wyparzania, zezwala się na mycie ręczne w trzech wodach bez wyparzania.

§  10.
Kotły do wyparzania i przybory pomocnicze do zmywania należy utrzymywać w czystości.
§  11.
Umytych naczyń nie wolno przechowywać w zmywalni na stole. Talerze po osuszeniu należy natychmiast przenieść do zamykanych szaf, utrzymywanych czysto i w porządku.
§  12.
Do wycierania sztućców (łyżek, noży, widelców, łyżeczek) można używać specjalnie do tego celu przeznaczonych ścierek.
§  13.
Zbrudzone ścierki należy wymieniać w czasie pracy możliwie często. Należy je w czasie prania wygotowywać.
§  14.
Czyste ścierki należy przechowywać w zamkniętej szafie, z dala od ubrań i rzeczy osobistych personelu, brudnych obrusów itp.
§  15.
Ścierek do mycia (myjek) powinna być dostateczna ilość, aby mogły być po całodziennym używaniu wygotowane, wyprane i wysuszone.
§  16.
Zmywaki, pomocnicze wanienki, miednice, szczotki itp. powinny być codziennie po pracy oczyszczone i wyparzone.
§  17.
Tłuszczowniki, syfony otwarte pod zlewami, zmywaki, puszki w kanałach i ściekach oraz podłogach należy codziennie po pracy oczyścić i umyć, a raz na tydzień zdezynfekować.
§  18.
Przy przeprowadzaniu dezynfekcji należy przestrzegać następujących wytycznych:
a)
przygotować płyn dezynfekcyjny: na jeden litr wody 1 g wapna chlorowanego (chlorku bielącego), którym należy zmyć czysto umyty przedmiot, pozostawiając go w tym płynie przez kilka minut,
b)
używać do zlewów i kanałów roztworu podwójnie stężonego,
c)
spłukać środek dezynfekcyjny po kilku minutach,
d)
czynności dezynfekcyjnych powinna dokonywać osoba zaznajomiona z działaniem środków dezynfekcyjnych o dużym stężeniu.
§  19.
Pracownicy, zatrudnieni w zmywalni, powinni być zaopatrzeni w aktualne świadectwa zdrowia i zaświadczenia, że nie są dotknięci chorobą zakaźną bądź że nie są nosicielami chorób zakaźnych. Powinni mieć schludny wygląd i wykonywać czynności w fartuchu płaszczowym i czepku a zatrudnieni w zetknięciu z wodą - ponadto posiadać fartuchy gumowe lub ceratowe oraz obuwie ochronne.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024