Tryb pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 9 lipca 1953 r.
w sprawie trybu pokrywania zobowiązań jednostek budżetowych stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.

Na podstawie § 72 ust. 3 uchwały nr 325 Rady Ministrów z dnia 29 kwietnia 1953 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania budżetu państwa (Monitor Polski Nr A-53, poz. 592) zarządza się, co następuje:
Przedmiot zarządzenia.
§  1.
1.
Zarządzenie reguluje tryb pokrywania przez jednostki budżetowe zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych i sądowymi tytułami wykonawczymi.
2.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o orzeczeniach bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć orzeczenia zapadłe w postępowaniu arbitrażowym, prawomocne nakazy zapłaty, ugody zatwierdzone przez komisję arbitrażową oraz zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej.
3.
Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o tytułach wykonawczych bez bliższego określenia, należy przez nie rozumieć tytuły wykonawcze wydane w trybie kodeksu postępowania cywilnego.

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych orzeczeniami komisji arbitrażowych.

§  2.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej wymagalnej na podstawie orzeczenia komisji arbitrażowej wierzyciel wypełnia w obowiązującej formie żądanie zapłaty i składa je w banku dla siebie właściwym.
2.
Do żądania zapłaty powinno być dołączone orzeczenie, zaopatrzone w klauzulę wykonalności.
§  3.
1.
Jeżeli bank, któremu złożono żądanie zapłaty, jest właściwy dla jednostki budżetowej będącej dłużnikiem, pokrywa należność w kwocie określonej w orzeczeniu:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku kredytów i wydatków właściwego dysponenta kredytów bez względu na stan salda otwartych lub przekazanych temu dysponentowi kredytów;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego właściwego dysponenta kredytów, a w razie braku pokrycia - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia i wreszcie w przypadku braku pokrycia i na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu;
3)
w zakresie środków specjalnych i gospodarstw pomocniczych - z ich rachunków do wysokości salda posiadanych środków pieniężnych, a w pozostałej części - z określonych w pkt 1 lub 2 rachunków jednostek budżetowych.
2.
Jeżeli natomiast rachunek bankowy jednostki budżetowej będącej dłużnikiem lub innej jednostki zobowiązanej do pokrycia należności prowadzony jest przez inny bank (oddział), bank, któremu złożono żądanie zapłaty, przesyła je do pokrycia właściwemu bankowi (oddziałowi). W taki sam sposób postępują banki pokrywające należność częściowo (ust. 1 pkt 2 i 3).
3.
Jeżeli dłużnikiem jest jednostka budżetowa nie posiadająca rachunku bankowego, przypadająca od niej należność z orzeczenia pokrywana jest z rachunku jednostki nadrzędnej.
4.
Jeżeli w wyniku pokrycia należności z orzeczenia nastąpiło przekroczenie otwartych lub przekazanych kredytów budżetowych, najbliższe otwarcie lub przekazanie tych kredytów służy na pokrycie powstałego przekroczenia.
5.
Jeżeli wskutek niewskazania w żądaniu zapłaty rachunku, z którego powinna być pokryta należność, oraz podziałek klasyfikacji budżetowej, na które wypłacona należność powinna być zarachowana, bank zwraca się do jednostki budżetowej z żądaniem wskazania brakujących danych, a w przypadku nieotrzymania odpowiedzi w terminie dni 5 - pokrywa należność z rachunku, który uzna za właściwy.
§  4.
1.
Bank nie dokona zaspokojenia roszczenia z orzeczenia, jeżeli dłużnik przedstawi wypis zarządzenia prezesa komisji arbitrażowej wstrzymującego wykonanie orzeczenia.
2.
Przed pokryciem należności bank sprawdza, czy żądanie zapłaty wystawione zostało zgodnie z orzeczeniem oraz czy orzeczenie zawiera klauzulę wykonalności wystawioną w obowiązującej formie.
3.
Po pokryciu należności bank potwierdza na orzeczeniu datę wypłaty oraz sumę wypłaconej należności i przesyła je dysponentowi rachunku z jednym egzemplarzem żądania zapłaty.
§  5.
1.
Zobowiązania z orzeczeń, wydanych w stosunku do jednostek budżetowych w międzyczasie zlikwidowanych, pokrywane są:
1)
w zakresie budżetu centralnego - z rachunku jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną;
2)
w zakresie budżetów terenowych - z rachunku bieżącego jednostki, która przejęła zadania jednostki zlikwidowanej, a w razie braku takiej jednostki - z rachunku dysponenta kredytów bezpośrednio wyższego stopnia nad jednostką zlikwidowaną lub w przypadku braku pokrycia na tym rachunku - z rachunku podstawowego właściwego budżetu.
2.
Zobowiązania podlegające pokryciu z rachunku środków specjalnych lub gospodarstw pomocniczych, w przypadku zlikwidowania (zamknięcia) tych rachunków, pokrywane są z określonych w ust. 1 rachunków właściwych (macierzystych) jednostek budżetowych.
3.
Jeżeli jednostka zobowiązana do pokrycia zobowiązania jednostki zlikwidowanej nie uiści należności w terminie dni 7 po otrzymaniu wezwania wierzyciela zarządzenie pokrycia tej należności wydaje na wniosek wierzyciela organ finansowy właściwy dla danego budżetu. Ponadto organ finansowy właściwy dla danego budżetu orzeka o sposobie pokrycia zobowiązań zlikwidowanych jednostek budżetowych i zarządza pokrycie tych zobowiązań w przypadku:
1)
braku jednostki nadrzędnej zobowiązanej w myśl ust. 1 i 2 do uregulowania zobowiązania jednostki zlikwidowanej;
2)
przejęcia zadań jednostki zlikwidowanej przez różne jednostki organizacyjne;
3)
powstania z różnych innych przyczyn wątpliwości, z jakiego rachunku powinno być pokryte zobowiązanie jednostki zlikwidowanej.
§  6.
1.
Dysponent kredytów, z którego rachunku bank pokrył żądanie zapłaty, księguje wydatek we właściwej podziałce klasyfikacji budżetowej stosownie do tytułu zobowiązania bez względu na to, czy wydatek znalazł pokrycie w pozostałości otwartych w tej podziałce kredytów budżetowych.
2.
Jeżeli w wyniku zgodnego z przepisem ust. 1 księgowania wydatku nastąpiło przekroczenie kredytu otwartego lub przekazanego w danej podziałce klasyfikacji budżetowej, dysponent kredytów w celu pokrycia tego przekroczenia powinien poczynić odpowiednie starania o dodatkowe otwarcie lub przekazanie kredytu w tej podziałce w ramach jego preliminarza wydatków. Jeżeli nastąpiło przekroczenie rocznej sumy podziałki klasyfikacyjnej, dysponent kredytów, niezależnie od pociągnięcia do odpowiedzialności osób winnych powstania tego przekroczenia, powinien poczynić starania o odpowiednią zmianę swego preliminarza wydatków.
3.
W przypadku gdy należność pokryta została z rachunku bieżącego dysponenta wyższego stopnia lub z rachunku podstawowego budżetu, dysponent wyższego stopnia bądź organ finansowy:
1)
obciąża wypłaconą kwotą rachunek bieżący środków dla podległych dysponentów kredytów;
2)
zawiadamia o tym właściwego dysponenta i
3)
przekazuje mu otrzymane z banku dowody wypłaty (§ 4 ust. 3).

Tryb pokrywania zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi.

§  7.
1.
Celem otrzymania należności pieniężnej stwierdzonej tytułem wykonawczym wydanym w trybie kodeksu postępowania cywilnego wierzyciel składa tytuł wykonawczy właściwej jednostce budżetowej, która obowiązana jest niezwłocznie należność uiścić.
2.
Jeżeli jednostka budżetowa nie uiści należności w terminie dni 7, wierzyciel zwraca się o jej pokrycie do jednostki nadrzędnej, która zarządza niezwłoczne pokrycie przypadającej wierzycielowi należności w trybie określonym w § 3 ust. 1-4.
3.
Przy pokrywaniu zobowiązań stwierdzonych tytułami wykonawczymi stosuje się również odpowiednio przepisy §§ 5 i 6.

Przepis końcowy.

§  8.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024