Zagospodarowanie zbędnych maszyn biurowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 18 maja 1953 r.
w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych.

Na podstawie art. 1 oraz art. 3 ust. 1 pkt 1 dekretu z dnia 29 października 1952 r. o gospodarowaniu artykułami obrotu towarowego i zaopatrzenia (Dz. U. Nr 44, poz. 301) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przez użyte w zarządzeniu określenia:
1)
"maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny do pisania, do liczenia, statystyczne, do fakturowania, do adresowania, księgujące, powielacze, fotokopiarki, kasy rejestracyjne, zegary kontrolne, dyktafony i inne maszyny służące do usprawnienia pracy biurowej,
2)
"zbędne maszyny biurowe" - należy rozumieć maszyny biurowe, uznane w trybie określonym zarządzeniem za niedostatecznie wykorzystane,
3)
"zakłady pracy" - należy rozumieć urzędy, przedsiębiorstwa i inne jednostki państwowe oraz jednostki spółdzielcze.
§  2.
Zamiana, sprzedaż, przeróbka lub demontaż maszyny biurowej przez zakład pracy mogą być dokonane wyłącznie za zgodą Polskiego Towarzystwa Maszyn Biurowych - Zarząd Przedsiębiorstwa w Warszawie, zwanego dalej w skrócie PTMB. Zgoda PTMB powinna być wyrażona na piśmie.
§  3.
1.
Kierownik zakładu pracy obowiązany jest w ciągu każdego półrocza kalendarzowego powołać komisję dla zbadania, czy wszystkie maszyny biurowe w zakładzie pracy są dostatecznie wykorzystane.
2.
Komisja powinna się składać przynajmniej z trzech osób. W skład komisji wchodzą pracownicy wyznaczeni przez kierownika zakładu pracy oraz przedstawiciel czynnika społecznego.
§  4.
1.
Zadaniem komisji, o której mowa w § 3, jest zbadanie stopnia wykorzystania będących w dyspozycji zakładu pracy maszyn biurowych oraz przedstawienie kierownikowi zakładu pracy wniosków o uznanie maszyny za niedostatecznie wykorzystaną (zbędną).
2.
Z przebiegu prac komisji sporządza się protokół, w którym powinny być również wpisane opinie i wnioski komisji.
§  5.
1.
W przypadku uznania maszyn biurowych za zbędne zakład pracy obowiązany jest w terminie do dnia 10 miesiąca następującego po upływie półrocza kalendarzowego zgłosić zbędne maszyny do skupu PTMB.
2.
Zgłoszenie do skupu powinno być dokonane w formie pisemnej. Wzór zgłoszenia podany jest w załączniku do zarządzenia.
§  6.
1.
W ciągu 30 dni od dnia otrzymania zgłoszenia maszyny biurowej do skupu PTMB obowiązane jest nadesłać zakładowi pracy dyspozycję wysyłkową, określającą jednostkę, pod adresem której zakład pracy powinien wysłać zbędną maszynę biurową.
2.
Zakład pracy obowiązany jest wysłać maszynę biurową w ciągu 10 dni od dnia otrzymania dyspozycji wysyłkowej, jeśli w dyspozycji wysyłkowej nie wskazano innego terminu.
3.
Wysyłane maszyny należy opakować w sposób zabezpieczający przed uszkodzeniem w czasie transportu.
4.
Koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia maszyny w transporcie ponosi PTMB.
5.
Wysyłając maszynę, zakład pracy przesyła równocześnie zestawienie kosztów, o których mowa w ust. 4, oraz podaje nazwę swego banku finansującego i numer konta.
§  7.
1.
W ciągu 15 dni od dnia otrzymania maszyny biurowej podlegającej skupowi PTMB dokonuje oszacowania maszyny oraz zakwalifikowania jej do jednej z następujących grup:
1)
maszyny biurowe nadające się do użytku bez remontu,
2)
maszyny biurowe nadające się do użytku po remoncie,
3)
maszyny nadające się tylko do rozbiórki na części lub na złom.
2.
Oszacowanie maszyny następuje zgodnie z obowiązującym cennikiem.
3.
Kwalifikację i oszacowanie zbędnych maszyn specjalnych nie objętych cennikiem przeprowadzać należy komisyjnie przy udziale przedstawiciela zakładu pracy. W tym celu PTMB powiadamia zakład pracy o miejscu i czasie kwalifikacji i oszacowania w terminie umożliwiającym delegowanie przedstawiciela. Nieprzybycie przedstawiciela zakładu pracy nie wstrzymuje dokonania kwalifikacji i oszacowania.
4.
Z zakwalifikowania i oszacowania maszyny sporządza się protokół, w którym należy podać przebieg czynności oraz wyniki zakwalifikowania i oszacowania. Odpis protokołu PTMB przesyła niezwłocznie zakładowi pracy.
§  8.
1.
W ciągu 10 dni od dnia oszacowania i zakwalifikowania maszyny PTMB przekazuje zakładowi pracy należność za nabytą maszynę wraz z kosztami, o których mowa w § 6 ust. 4.
2.
W przypadku gdy zakład pracy uznaje przekazaną należność za nie wystarczającą, może wystąpić do państwowej komisji arbitrażowej.
§  9.
Przepisy §§ 1-8 stosuje się odpowiednio do metalowych części maszyn biurowych. Zbędne metalowe części do maszyn biurowych należy zgłaszać do skupu do PTMB, podając ogólną wagę tych części oraz rodzaj maszyn biurowych, z których części pochodzą.
§  9a. 1
1.
Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może przy udziale przedstawicieli PTMB, Instytutu Ekonomiki i Organizacji Przemysłu oraz użytkownika zbadać, czy maszyny analityczno-rachunkowe (typu Hollerith i inne) są właściwie i dostatecznie wykorzystane.
2.
W wyniku zbadania Główny Urząd Statystyczny - Zarząd Techniki Statystycznej może wystąpić do właściwego organu z wnioskiem o zarządzenie przekazania maszyny wskazanej jednostce - w trybie określonym obowiązującymi przepisami.
3.
Jednostki państwowe i spółdzielcze użytkujące maszyny analityczno-rachunkowe mają obowiązek powierzać ich konserwację i remonty wyłącznie PTMB.

4. Przepis ust. 3 nie dotyczy Głównego Urzędu Statystycznego i podległych mu jednostek organizacyjnych.

§  10.
Zarządzenie nie dotyczy:
1)
jednostek podległych Ministrom Obrony Narodowej i Bezpieczeństwa Publicznego,
2)
jednostek, których przedmiotem działalności jest obrót lub naprawa maszyn biurowych, w stosunku do maszyn biurowych będących przedmiotem obrotu lub naprawy.
§  11.
Zarządzenie nie narusza przepisów o rejestracji niektórych maszyn biurowych.
§  12.
W 1953 r. pierwsze zbadanie, czy maszyny biurowe w zakładach pracy są dostatecznie wykorzystane (§§ 3 i 4), powinno nastąpić w terminie do dnia 30 czerwca 1953 r.
§  13.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR ZGŁOSZENIA ZBĘDNEJ MASZYNY BIUROWEJ

...................................................

(nazwa i adres zakładu pracy)

.........................................

(znak)

...........................................

(data)

Polskie Towarzystwo Maszyn Biurowych

Zarząd Przedsiębiorstwa

Warszawa

Górskiego 9.

Sprawa: zgłoszenie zbędnej maszyny biurowej.

Na podstawie zarządzenia Przewodniczącego PKPG z dnia 18 maja 1953 r. w sprawie zagospodarowania zbędnych maszyn biurowych (Monitor Polski Nr A-52, poz. 585) zgłaszamy zbędną maszynę biurową.

Rodzaj1) .............................................................................................................

Marka i model .......................................................................................................................

........................................................ nr maszyny ........................................................

Opis stanu maszyny2) .............................................................................................

..................................................................................................................

Nazwa banku i nr konta, na które PTMB przekaże należność za maszynę .................................

....................

(podpis)

Uwagi:

1)
Należy podać rodzaj maszyny: do pisania (długość wałka), do liczenia (do dodawania z taśmą, czterodziałaniowa, arytmometr), księgujące, powielacze (ręczne czy elektryczne) itp.
2)
Należy określić krótko ewentualne braki i uszkodzenia maszyny oraz określić stopień zużycia.
1 § 9a:

- dodany przez § 1 zarządzenia z dnia 1 kwietnia 1955 r. (M.P.55.33.313) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 15 kwietnia 1955 r.

- zmieniony przez § 1 zarządzenia z dnia 30 września 1955 r. (M.P.55.90.1142) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 17 października 1955 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-52.585

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Zagospodarowanie zbędnych maszyn biurowych.
Data aktu: 18/05/1953
Data ogłoszenia: 30/05/1953
Data wejścia w życie: 30/05/1953