Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO
z dnia 24 kwietnia 1953 r.
w sprawie sposobu prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.

Na podstawie art. 25 ust. 2 dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
1.
Polski Komitet Normalizacyjny prowadzi:
1)
rejestr norm państwowych, zwany w dalszym ciągu "rejestrem";
2)
ewidencję norm resortowych, zwaną w dalszym ciągu "ewidencją".
2.
Rejestr i ewidencja prowadzone są w oddzielnych księgach, według wzorów podanych w załącznikach nr 1 i 2.
3.
Ewidencja prowadzona jest z uwzględnieniem podziału na resorty.
§  2.
1.
Wszelkie dokumenty, stanowiące podstawę wpisu do rejestru i ewidencji oraz podstawę ustanowienia, zmiany lub unieważnienia normy, przechowywane są w zbiorach z uwzględnieniem podziału na grupy, w pomieszczeniu, w którym znajdują się księgi rejestru i ewidencji.
2.
Państwowa Komisja Planowania Gospodarczego i zainteresowane resorty obowiązane są przesyłać niezwłocznie Polskiemu Komitetowi Normalizacyjnemu oryginały dokumentów, o których mowa w ust. 1. Szczegółowe dane dotyczące dokumentów ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  3.
Wpisów w rejestrze i w ewidencji dokonują pracownicy upoważnieni w tym celu imiennie przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  4.
1.
Księgi rejestru i ewidencji powinny mieć trwałą oprawę.
2.
Na ostatniej stronie księgi zamieszcza się poświadczenie o ilości stron, podpisane przez Prezesa Polskiego Komitetu Normalizacyjnego i przez pracownika prowadzącego rejestr lub ewidencję.
§  5.
Księgi rejestru i ewidencji nie mogą być wynoszone poza miejsce ich przechowywania ani niszczone.
§  6.
Każdy ma prawo przeglądać pod nadzorem pracownika, o którym mowa w § 3, w godzinach urzędowych rejestr lub ewidencję.
§  7.
1.
Wpisów do rejestru i ewidencji należy dokonywać starannie, pismem czytelnym.
2.
Jakiekolwiek podskrobywanie, wycieranie lub inne zniekształcenie pierwotnej treści wpisu jest niedopuszczalne.
§  8.
1.
Zmiany i wykreślenia wpisów powinny być umieszczone w tej samej rubryce, w której znajduje się "wpis zmieniony lub wykreślony.
2.
Wpisy poprzednie (nieaktualne), których dotyczą zmiany lub wykreślenia, należy przekreślić czerwonym atramentem, a w kolumnie "Uwagi" wskazać, z jakiego powodu nastąpiła zmiana lub wykreślenie.
§  9.
1.
Omyłki i inne oczywiste błędy we wpisach powinny być przekreślone czerwonym atramentem w taki sposób, aby tekst pierwotny był czytelny, oraz sprostowane w tej samej rubryce.
2.
Ważniejsze sprostowania powinny być omówione w rubryce "Uwagi".
§  10.
Wpis oznaczony numerem kolejnym powinien być oddzielony od następnego poziomą linią przez całą szerokość strony.

II.

Rejestr norm państwowych.

§  11.
1.
Norma państwowa zostaje wpisana do rejestru po zatwierdzeniu jej przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w drodze rozporządzenia jako normy obowiązującej lub zalecanej.
2.
Treść wpisu ustala Prezes Polskiego Komitetu Normalizacyjnego.
§  12.
Rejestr składa się z 10 kolumn, obejmujących, następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy państwowej;
3)
trzecia - wskazanie czy norma jest obowiązująca, czy zalecana;
4)
czwarta - datę ustalenia normy;
5)
piąta - nazwą (określenie) normy;
6)
szósta - dane dotyczące zakresu mocy obowiązującej normy;
7)
siódma - datę rozporządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego o zatwierdzeniu normy oraz numer i pozycję Dziennika Ustaw, w którym ogłoszone zostało to rozporządzenie;
8)
ósma - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich zatwierdzenia i ogłoszenia;
9)
dziewiąta - datę i podpis pracownika prowadzącego rejestr;
10)
dziesiąta - uwagi.
§  13.
W przypadku nadania przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego normie zalecanej mocy obowiązującej należy poczynić o tym wzmianki w odpowiednich kolumnach rejestru.

III.

Ewidencja norm resortowych.

§  14.
Ewidencja norm resortowych składa się z 7 kolumn obejmujących następujące dane:
1)
pierwsza - numer kolejny wpisu;
2)
druga - numer normy resortowej;
3)
trzecia - nazwę (określenie) normy;
4)
czwarta - wskazanie resortu, w którym norma została ustanowiona, datę jej ustanowienia i numer rejestru resortowego;
5)
piąta - zmiany lub unieważnienie normy oraz datę ich ustanowienia;
6)
szósta - datę wpisu i podpis pracownika prowadzącego ewidencję;
7)
siódma - uwagi.

IV.

Przepisy końcowe.

§  15.
Traci moc zarządzenie Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 2 września 1950 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez Polski Komitet Normalizacyjny rejestru norm i standardów (Monitor Polski Nr A-99, poz. 1251).
§  16.
Normy uznane przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego za obowiązujące przed wejściem w życie dekretu z dnia 4 marca 1953 r. o normach i o Polskim Komitecie Normalizacyjnym (Dz. U. Nr 15, poz. 61) zostają wpisane do rejestru pod datą wejścia w życie rozporządzenia w sprawie uznania ich za obowiązujące.
§  17.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

REJESTR NORM PAŃSTWOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

EWIDENCJA NORM RESORTOWYCH

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-43.523

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Sposób prowadzenia rejestru norm państwowych i ewidencji norm resortowych.
Data aktu: 24/04/1953
Data ogłoszenia: 13/05/1953
Data wejścia w życie: 13/05/1953