Oszczędności i rozliczenia w budownictwie w 1953 r.

ZARZĄDZENIE
PRZEWODNICZĄCEGO PAŃSTWOWEJ KOMISJI PLANOWANIA GOSPODARCZEGO I MINISTRA FINANSÓW
z dnia 2 marca 1953 r.
w sprawie oszczędności i rozliczeń w budownictwie w 1953 r.

Na podstawie § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 22 kwietnia 1949 r. w sprawie zakresu działania Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Dz. U. z 1949 r. Nr 26, poz. 190 i z 1950 r. Nr 22, poz. 188) oraz w związku z uchwałą nr 109 Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. w sprawie oszczędności w budownictwie (Monitor Polski Nr A-16, poz. 220 i Nr A-79, poz. 1098) i uchwałą nr 122 Rady Ministrów z dnia 7 lutego 1953 r. o Narodowym Planie Gospodarczym na 1953 rok zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Inwestorzy obowiązani są wygospodarować w działalności inwestycyjnej w 1953 r. na etapie projektowania oszczędności w wysokości co najmniej:
1)
w zakresie budownictwa mieszkaniowego - 3%;
2)
w zakresie pozostałych nakładów inwestycyjnych - 5%

od podstaw kosztorysowych limitów brutto "a".

2.
Obowiązek wygospodarowania oszczędności na etapie projektowania nie dotyczy następujących grup nakładów inwestycyjnych:
1)
zakupu taboru kolejowego, okrętów, taboru tramwajowego i trolleybusowego, sprzętu budowlanego, środków transportowych, maszyn dołowych w przemyśle węglowym i w kopalnictwie rud;
2)
nakładów na zakontraktowany import inwestycyjny;
3)
zakupu inwentarza żywego;
4)
nakładów zaliczanych do grupy "inne nakłady", zawartych w rubryce 15 tytułu inwestycyjnego.
§  2.
1.
Wszystkie uspołecznione jednostki wykonawstwa robót budowlano-montażowych, rozliczające się na podstawie kosztorysu, powinny obniżyć o 7% ceny kosztorysowe robót budowlano-montażowych, ustalone na poziomie cen 1952 r. i przeliczone:
1)
zgodnie z:
a)
pismem okólnym nr 24 Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego (Departament Budownictwa i Departament Inwestycji) z dnia 15 października 1952 r. w sprawie określenia oraz zasad stosowania wskaźników przeliczeniowych wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych z cen 1952 r. na ceny 1953 r. oraz
b)
pismem okólnym nr 2 Państwowej Komisu Planowania Gospodarczego (Departament Budownictwa) z dnia 30 stycznia 1953 r. w sprawie korekty niektórych wskaźników przeliczeniowych wartości kosztorysowej robót budowlano-montażowych;
2)
na podstawie zarządzenia nr 23 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 21 stycznia 1953 r. w sprawie przeliczenia planu inwestycyjnego i planu budownictwa na 1953 r. (w związku z regulacją cen i ogólną podwyżką płac).
2.
W przypadku gdy wykonawcy wymienieni w ust. 1 rozliczają się wyjątkowo w oparciu o kalkulację wynikową z doliczaniem kosztów ogólnych w wysokości ustalonej uchwałą Prezydium Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów z dnia 30 marca 1950 r. w sprawie zmiany stawek kosztów ogólnych przy robotach budowlanych i instalacyjnych, powinni oni pomniejszyć te koszty o 11,9% (współczynnik 0,881). Rozliczenia te nie mogą przekroczyć rzeczywiście poniesionych przez wykonawców kosztów robocizny bezpośredniej i materiałów bezpośrednich oraz pomniejszonych o podany wyżej procent kosztów ogólnych.
3.
W przypadku gdy inwestorzy rozliczają roboty budowlano-montażowe wykonywane systemem gospodarczym w oparciu o kalkulację wynikową, nie doliczając kosztów ogólnych w wysokości ustalonej uchwałą Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów, o której mowa w ust. 2, wówczas powinni oni wygospodarować co najmniej 7% oszczędności w stosunku do limitów brutto "b", zaplanowanych na roboty budowlano-montażowe w odpowiednich tytułach inwestycyjnych.
4.
Obowiązek obniżki cen (ust. 1 i 2) nie dotyczy robót budowlano-montażowych spoza planu inwestycyjnego i spoza planu kapitalnych remontów wykonywanych przez przedsiębiorstwa spółdzielcze i spółdzielnie pracy i rozliczanych na podstawie cenników zatwierdzonych przez Ministra Przemysłu Drobnego i Rzemiosła.
§  3.
1.
Strony zawierające umowy o wykonanie robót budowlano-montażowych inwestycyjnych oraz umowy o wykonanie kapitalnych remontów budowlano-montażowych powinny podać w kosztorysie umownym podstawę prawną i sposób obliczenia w kosztorysie poziomu cen 1953 r. (netto).
2.
Ustalenie poziomu cen 1952 r. (netto) powinno być dokonane zgodnie z § 7 zarządzenia Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1952 r. w sprawie realizacji w roku 1952 uchwały Prezydium Rządu z dnia 21 lutego 1951 r. o oszczędności w budownictwie (Monitor Polski Nr A-16, poz. 190).
3.
W przypadku gdy umowy zostały zawarte bez uwzględnienia obniżki cen, wynikającej z zadań oszczędnościowych, należy je odpowiednio uzupełnić w ciąga 3 tygodni od daty wydania niniejszego zarządzenia.
§  4.
1.
Faktury przejściowe i końcowe oraz faktury miesięczne za roboty budowlano-montażowe wykonane w 1953 r. powinny być wystawione poczynając od 15 marca 1953 r. według cen obowiązujących w 1953 r. obliczonych zgodnie z § 2 ust. 1 i 3 oraz § 3.
2.
Różnice wynikające z faktur za roboty budowlano-montażowe wykonane po dniu 1 stycznia 1953 r., wystawionych lub pokrytych bez uwzględnienia postanowień niniejszego zarządzenia, a w szczególności bez właściwego obniżenia cen robót budowlano-montażowych, należy rozliczyć w pierwszej fakturze wystawionej w terminie ustalonym w ust. 1.
§  5.
Przepisy niniejszego zarządzenia mają analogiczne zastosowanie do umów zawieranych przez generalnych wykonawców z podwykonawcami.
§  6.
1.
Państwowe biura projektów powinny obniżyć należności za prace projektowo-kosztorysowe, wykonywane w 1953 r., obliczone według cenników obowiązujących dla tych prac w II półroczu 1952 r. o procent ustalony dla każdego biura przez właściwego ministra w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w oparciu o zadania obniżki kosztów wynikające z Narodowego Planu Gospodarczego.
2.
Umowy o wykonanie prac projektowo-kosztorysowych należy zawierać w cenach obowiązujących w II półroczu 1952 r. pomnożonych przez mnożnik 1,25, ustalony zarządzeniem nr 23 Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego z dnia 21 stycznia 1953 r., o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2. W porozumieniach dodatkowych należy podać wysokość procentu i kwotę obniżki należności za prace projektowo-kosztorysowe zlecone do wykonania w 1953 r.
3.
Faktury przejściowe i końcowe za prace projektowo-kosztorysowe wykonane w 1953 r. powinny być wystawione poczynając od dnia 15 marca 1953 r. według cen obniżonych zgodnie z ust. 1.
4.
Różnice wynikające z faktur za prace projektowo-kosztorysowe wykonane po dniu 1 stycznia 1953 r., wystawionych lub pokrytych bez uwzględnienia postanowień niniejszego zarządzenia, a w szczególności bez właściwego obniżenia cen, należy rozliczyć w pierwszej fakturze wystawionej w terminie ustalonym w ust. 3.
§  7.
1.
Zainteresowani ministrowie dostosują w terminie do dnia 31 marca 1953 r. zarządzenia, wydane w związku z zarządzeniem Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministra Finansów z dnia 8 lutego 1952 r., o którym mowa w § 3 ust. 2, do postanowień niniejszego zarządzenia.
2.
Prezes Głównego Urzędu Statystycznego w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Finansów opracuje i wprowadzi w terminie do dnia 31 marca 1953 r. zasady i tryb składania sprawozdań z wykonania w 1953 r. zadań oszczędnościowych w zakresie projektowania, uwzględniając doświadczenia uzyskane przy opracowywaniu i analizowaniu sprawozdawczości w 1952 r.
§  8.
Banki specjalne powinny uwzględnić w planach kontroli działalności inwestycyjnej kontrolę wygospodarowania zadań oszczędnościowych na etapach projektowania i wykonawstwa.
§  9.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1953 r.

Zmiany w prawie

MSZ tworzy dodatkowe obwody głosowania za granicą

We Francji, Irlandii, Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii utworzono pięć dodatkowych obwodów głosowania w czerwcowych wyborach do Parlamentu Europejskiego. Jednocześnie zniesiono obwód w Iraku - wynika to z nowego rozporządzenia ministra spraw zagranicznych. Po zmianach łączna liczba obwodów poza granicami Polski wynosi 299.

Krzysztof Koślicki 28.05.2024
Rząd nie dołoży gminom pieniędzy na obsługę wygaszanego dodatku osłonowego

Na obsługę dodatku osłonowego samorządy dostają 2 proc. łącznej kwoty dotacji wypłaconej gminie. Rząd nie zwiększy wsparcia uzasadniając, że koszt został odpowiednio skalkulowany – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Ponadto dodatek osłonowy jest wygaszany i gminy kończą realizację tego zdania.

Robert Horbaczewski 23.05.2024
Będą dodatki dla zawodowych rodzin zastępczych i dla pracowników pomocy społecznej

Od 1 lipca 2024 roku zawodowe rodziny zastępcze oraz osoby prowadzące rodzinne domy dziecka mają dostawać dodatki do miesięcznych wynagrodzeń w wysokości 1000 zł brutto. Dodatki w tej samej wysokości będą też wypłacane - od 1 lipca 2024 r. - pracownikom pomocy społecznej. W środę, 15 maja, prezydent Andrzej Duda podpisał obie ustawy.

Grażyna J. Leśniak 16.05.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie będzie dotyczyło nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 06.05.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1953.A-28.335

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Oszczędności i rozliczenia w budownictwie w 1953 r.
Data aktu: 02/03/1953
Data ogłoszenia: 28/03/1953
Data wejścia w życie: 01/01/1953, 28/03/1953