Ustalenie zasad kontraktacji i umów ramowych z przewoźnikami prywatnymi o przewóz środków opałowych.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA HANDLU WEWNĘTRZNEGO
z dnia 22 września 1951 r.
w sprawie ustalenia zasad kontraktacji i umów ramowych z przewoźnikami prywatnymi o przewóz środków opałowych.

Na podstawie pkt 10 uchwały Nr 391 Prezydium Rządu z dnia 26 maja 1951 r. w przedmiocie zaopatrzenia ludności w opał zarządza się, co następuje:
§  1.
Upoważnia się przedsiębiorstwa handlu hurtowego środkami opałowymi do zawierania umów z przewoźnikami prywatnymi dla wykonania zadań, wynikających z uchwały Nr 391 Prezydium Rządu z dnia 26 maja 1951 r. w przedmiocie zaopatrzenia ludności w opał.
§  2.
1.
Zawarcie umowy z przewoźnikiem prywatnym dozwolone jest w przypadku, jeśli Państwowa Komunikacja Samochodowa, a w miejscowościach, gdzie jej nie ma - spółdzielnia pracy transportowej stwierdzi, że nie może podjąć się rozwózki środków opałowych bądź że może się podjąć tylko częściowej rozwózki.
2.
Warunek ten nie jest wymagany w miejscowościach, gdzie nie ma ani Państwowej Komunikacji Samochodowej, ani spółdzielni pracy transportowej. Od przewoźnika prywatnego należy żądać okazania zaświadczenia wydziału komunikacyjnego prezydium właściwej rady narodowej, że nie został przez ten wydział skierowany do innej pracy. W razie nieprzedstawienia takiego zaświadczenia umowa nie może być zawarta.
§  3.
1.
Umowy mogą być zawierane wyłącznie z osobami legitymującymi się dokumentem, uprawniającym do zarobkowego przewożenia towarów.
2.
Warunek ten nie dotyczy rolników wykonujących przewozy towarowe ubocznie i dorywczo wozami konnymi.
§  4.
1.
Umowy mogą być zawarte na poszczególne okresy dostaw środków opałowych.
2.
Umowy zawiera się według wzoru stanowiącego załącznik do niniejszego zarządzenia.
§  5.
1.
Umowy winny przewidywać wynagrodzenie za przewozy na warunkach określonych w pismach okólnych Ministra Handlu Wewnętrznego Nr U-VI-D-41-c/1 z dnia 20 stycznia 1950 r. i Nr U-VI-D-41-b/6 z dnia 5 sierpnia 1950 r.
2.
Umowy mogą przewidywać wynagrodzenie za przestoje w wysokości nie przekraczającej 4 zł za każdą godzinę i tonę nośności pojazdu. Za nieprzerwany przestój powyżej 2 godzin opłaty mogą być zwiększane, jednak nie więcej niż o 50%.
§  6.
Umowy o przewóz węgla, zawarte przez dystrybutorów hurtowych węgla za zgodą właściwych prezydiów rad narodowych, zachowują swoją ważność aż do ich wygaśnięcia również w tych przypadkach, w których oparte zostały na zasadach innych niż ustalone w niniejszym zarządzeniu.
§  7.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

UMOWA

zawarta w .......... dnia .......... 1951 r. pomiędzy przedsiębiorstwem .........., reprezentowanym przez upoważnionego ob. .........., zwanym w dalszym ciągu niniejszej umowy "hurtownią", a ob. .........., zam. .........., przy ul. .........., zwanym w dalszym ciągu niniejszej umowy "przewoźnikiem".
§ 1.
Przewoźnik oświadcza, że jest właścicielem .......... pojazdów konnych ogólnej ładowności .......... ton.

Ponadto przewoźnik oświadcza:

1)
że na zasadzie okazanego w oryginale zezwolenia (potwierdzenia zgłoszenia) wydanego przez .......... dnia .......... za Nr .... jest uprawniony do zarobkowego przewożenia towaru na obszarze ..........
2)
że jest rolnikiem wykonującym przewozy towarowe ubocznie i dorywczo wozami konnymi 1
§  2.
Na mocy niniejszej umowy hurtownia będzie udzielać przewoźnikowi zamówień na przewozy środków opałowych z załadunkiem na składzie opałowym i zrzuceniem z pojazdu u odbiorcy w miejscu przez niego wskazanym i dostępnym dla pojazdu, przewoźnik zaś obowiązany będzie wykonywać te zlecenia na warunkach określonych w niniejszej umowie.
§  3.
Przewoźnik obowiązany jest ..........

.......... 2

§  4.
Przewoźnik zobowiązany jest zakontraktowany tabor stawić każdego dnia roboczego o godz. .......... w składzie hurtowni przy ul. .......... i pozostawić w rozporządzeniu hurtowni do godz. ..........
§  5.
Przewoźnik obowiązany jest powierzone mu środki opałowe według dowodu dostawy hurtowni załadować własnymi narzędziami i dostarczyć za pokwitowaniem pod adresem wskazanym przez hurtownię.
§  6.
Przewoźnik ponosi odpowiedzialność za przewożone środki opałowe od chwili odbioru na składzie w hurtowni do chwili przekazania ich odbiorcy za pokwitowaniem.
§  7.
Przewoźnik winien umożliwić eskortowanie środków opałowych przez osobę wyznaczoną przez komitet blokowy lub inne organizacje społeczne.
§  8.
W przypadku nieodebrania środków opałowych przez odbiorcę przewoźnik obowiązany jest przewieźć je z powrotem do składu hurtowni za opłatą taryfową przewidzianą w § 10.
§  9.
Przewoźnik obowiązany jest uzyskane od odbiorcy potwierdzenie odbioru dostarczonych środków opałowych doręczyć hurtowni najpóźniej następnego dnia po dostawie. W przypadku niewypełnienia przez przewoźnika tego obowiązku lub doręczenia przez niego potwierdzenia odbioru zawierającego zastrzeżenie wadliwości, hurtowni przysługuje prawo wstrzymania wypłaty należności przypadającej przewoźnikowi z tytułu przewozu tej przesyłki aż do czasu otrzymania bezwarunkowego potwierdzenia odbioru przesyłki przez odbiorcę lub ustalenia kwoty odszkodowania należnego odbiorcy.
§  10.
1.
Za dokonane przewozy przewoźnik otrzymywać będzie od hurtowni wynagrodzenie według taryfy przewozów zatwierdzonej pismami okólnymi Ministra Handlu Wewnętrznego Nr U-VI-D-41-c/1 z dnia 20 stycznia 1950 r. i Nr U-VI-D-41-b/6 z dnia 5 sierpnia 1950 r. Jeżeli obowiązuje lokalna taryfa zatwierdzona przez właściwą radę narodową i jest niższa od zatwierdzonej przez Ministra, należy stosować obowiązującą taryfę lokalną.
2.
Obliczenie wynagrodzenia będzie dokonywane każdego tygodnia najpóźniej we wtorek za przewozy wykonane w poprzednim tygodniu.
§  11.
Za przestoje zakontraktowanych środków przewozowych przewoźnik otrzymywać będzie wynagrodzenie w wysokości zł .......... za każdą rozpoczętą godzinę i tonę nośności pojazdu. Przestoje poniżej 30 min. nie będą opłacane. Za nieprzerwany przestój ponad .......... godz. podwyższa się opłatę o .... %.
§  12.
O każdorazowej zmianie stanu przydatności i liczebności pojazdów winien przewoźnik niezwłocznie zawiadomić hurtownię na piśmie w terminie 24 godz.
§  13.
Za niepodstawienie środków transportowych do przewozów lub opóźnienie stawienia przewoźnik zapłaci hurtowni odszkodowanie, które ustala się w takiej samej wysokości, jak odszkodowanie za przestoje według § 11. Przewoźnik zwolniony jest od płacenia odszkodowania, jeżeli niepodstawienie do dyspozycji środków transportowych nastąpiło na skutek nie zawinionych przez niego:
a)
okoliczności,
b)
nieprzydatności środka transportowego,

a przewoźnik zawiadomił o nich hurtownię stosownie do § 12.

§  14.
Przewoźnik opłaca sam wszelkie podatki, świadczenia i należności skarbowe od wykonywanych przez siebie przewozów w zakresie przypadających mu należności.
§  15.
1.
Umowa niniejsza zawarta zostaje na czas od .......... do ..........
2.
Umowa ta gaśnie niezwłocznie z chwilą:
a)
odebrania przewoźnikowi uprawnień do zarobkowego przewożenia towarów,
b)
likwidacji hurtowni.
§  16.
Przez cały czas trwania niniejszej umowy przewoźnikowi nie wolno wykonywać przewozów na zamówienie innych osób w godzinach zatrudnienia przez hurtownię.
§  17.
Umowa niniejsza sporządzona została w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których każda ze stron otrzymuje po jednym.
§  18.
Opłaty skarbowe od niniejszej umowy ponosi w całości przewoźnik.
1) Niepotrzebne skreślić.
2) W tym miejscu należy ustalić jeden ze sposobów ułatwienia ilościowego odbioru opału spośród przewidzianych w pkt 3 zarządzenia Nr 116 Ministra Handlu Wewnętrznego z dnia 7 czerwca 1951 r. zależnie od możliwości lokalnych, przydatności i wyposażenia pojazdów.

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024