Ogłoszenie statutu Instytutu Hematologii.

OBWIESZCZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 2 czerwca 1951 r.
w sprawie ogłoszenia statutu Instytutu Hematologii.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Hematologii (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 268) ogłasza się w załączeniu statut tego Instytutu.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT INSTYTUTU HEMATOLOGII.

§ 1.
1.
Instytut Hematologii, zwany w dalszych postanowieniach "Instytutem", działa na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 czerwca 1951 r. w sprawie utworzenia Instytutu Hematologii (Dz. U. R. P. Nr 35, poz. 268) oraz na podstawie niniejszego statutu.
2.
Siedzibą Instytutu jest m. st. Warszawa. Instytut może za zgodą Ministra Zdrowia posiadać oddziały terenowe, placówki pomocnicze oraz wytwórnie produktów krwi także w innych miejscowościach.
3.
Nadzór nad działalnością Instytutu sprawuje Minister Zdrowia.
§  2.
1.
Instytut planuje, organizuje i prowadzi badania naukowe z zakresu hematologii, a ponadto koordynuje prace innych placówek naukowych i społecznych zakładów służby zdrowia w tym zakresie.
2.
Do zadań Instytutu należy w szczególności:
1)
opracowywanie centralnego planu badań naukowych w zakresie hematologii;
2)
nadzorowanie i koordynowanie prac naukowo-badawczych, związanych z działalnością Instytutu;
3)
badanie zagadnień biologicznych i klinicznych w zakresie hematologii oraz metodologia tych badań;
4)
opracowywanie zasad i metod praktycznego stosowania osiągnięć naukowych w zakresie hematologii, przetaczania i konserwacji krwi oraz wytwarzania produktów krwi;
5)
opracowywanie oraz ocena naukowa metod stosowanych w zakresie hematologii;
6)
projektowanie nowych oraz ocena istniejących urządzeń dla potrzeb zakładów leczniczych w zakresie hematologii;
7)
opracowywanie na podstawie wyników badań naukowych zasad organizacji i wzajemnej współpracy zakładów hematologii, przetaczania i konserwacji krwi bądź wytwarzania produktów krwi oraz metod pracy w tych zakładach;
8)
współdziałanie w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych lekarzy i pomocniczego personelu lekarskiego w dziedzinie hematologii;
9)
przygotowywanie kadr naukowych;
10)
udzielanie pomocy metodologicznej organom Ministra Zdrowia, placówkom naukowo-badawczym oraz zakładom społecznym służby zdrowia w zakresie spraw będących przedmiotem działalności Instytutu;
11)
współdziałanie z instytucjami wydawniczymi w zakresie publikowania prowadzonych badań naukowych;
12)
współpraca z krajowymi oraz zagranicznymi placówkami naukowo-badawczymi, instytucjami i organizacjami, których działalność obejmuje zagadnienia związane z zakresem działania Instytutu.
§  3.
1.
Instytut organizuje i prowadzi konieczne dla prac badawczych zakłady lecznicze, placówki pomocnicze oraz wytwórnie produktów krwi, a ponadto zbiera potrzebne do realizacji swych zadań materiały od akademii medycznych i innych placówek naukowych oraz zakładów społecznych służby zdrowia.
2.
Instytut zgłasza Ministrowi Zdrowia wnioski co do zlecania podległym akademiom medycznym, placówkom lub zakładom społecznym służby zdrowia prac badawczych związanych z działalnością Instytutu.
3.
W przypadku, gdy poszczególne dziedziny działalności Instytutu są objęte zakresem działania innych placówek naukowych, nie podlegających Ministrowi Zdrowia, Instytut prowadzi swoje prace w porozumieniu z tymi placówkami.
4.
Zasady współpracy z tymi placówkami ustalają Minister Zdrowia oraz ministrowie sprawujący nadzór nad tymi placówkami w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki.
§  4.
1.
Instytut opracowuje roczne i wieloletnie centralne plany w zakresie swej działalności i przedstawia je Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia.
2.
Instytut składa Ministrowi Zdrowia sprawozdania ze swej działalności oraz sprawozdania finansowe w sposób i w terminach ustalonych przez Ministra Zdrowia.
§  5.
Organami Instytutu są: dyrektor i Rada Naukowa.
§  6.
1.
Na czele Instytutu stoi dyrektor powołany w trybie art. 109 ust. 2 dekretu z dnia 28 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego (Dz. U. R. P. Nr 66, poz. 415).
2.
Dyrektor kieruje działalnością Instytutu i jest za nią odpowiedzialny.
3.
Do zadań dyrektora należy w szczególności:
1)
reprezentowanie Instytutu na zewnątrz;
2)
opracowywanie centralnego planu prac naukowo-badawczych;
3)
kierowanie całością prac naukowo-badawczych, organizacyjno-administracyjnych i gospodarczych Instytutu oraz oddziałów terenowych, placówek pomocniczych i wytwórni produktów krwi;
4)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia planów i sprawozdań określonych w § 4;
5)
przedstawianie Radzie Naukowej spraw wymagających opinii Rady;
6)
przedstawianie Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia uchwał Rady w sprawach wymienionych w § 9 pkt 3 i 4;
7)
wykonywanie uchwał Rady;
8)
organizowanie zakładów leczniczych, placówek pomocniczych i wytwórni produktów krwi (§ 3 ust. 1).
§  7.
Zastępcą dyrektora w zakresie spraw naukowych Instytutu jest wicedyrektor do spraw naukowych, powoływany w trybie art. 109 ust. 3 dekretu z dnia 23 października 1947 r. o organizacji nauki i szkolnictwa wyższego, a w zakresie spraw administracyjnych - wicedyrektor administracyjny, powołany przez Ministra Zdrowia. Wicedyrektor do spraw naukowych jest jednocześnie kierownikiem jednego z działów naukowych Instytutu i zastępuje dyrektora w razie niemożności pełnienia przez niego obowiązków. Wicedyrektor administracyjny jest jednocześnie kierownikiem działu administracyjnego.
§  8.
1.
W skład Rady Naukowej wchodzą:
1)
pracownicy naukowi i wybitni pracownicy powołani przez Ministra Zdrowia;
2)
dyrektor Instytutu, kierownicy działów i dyrektorzy oddziałów terenowych;
3)
inni powołani przez Ministra Zdrowia pracownicy Instytutu, wyróżniający się praktyczną lub teoretyczną znajomością zagadnień wchodzących do zakresu działania Instytutu;
4)
przedstawiciele Centralnej Rady Związków Zawodowych i innych organizacji i instytucji społecznych, zainteresowanych działalnością Instytutu, delegowani przez te instytucje na zaproszenie Ministra Zdrowia.
2.
W skład Rady Naukowej wchodzą ponadto przedstawiciele Ministrów Zdrowia oraz Szkół Wyższych i Nauki, a także przedstawiciele innych ministrów, delegowani na zaproszenie Ministra Zdrowia.
3.
Do udziału w posiedzeniach Rady Naukowej mogą być zapraszani przez jej przewodniczącego znawcy zagadnień będących przedmiotem obrad.
4.
Kadencja Rady Naukowej trwa 3 lata od dnia jej ukonstytuowania się.
5.
Rada Naukowa wybiera ze swego grona na okres kadencji przewodniczącego i jego zastępcę. Wybór tych osób wymaga zatwierdzenia Ministra Zdrowia.
§  9.
Do zakresu działania Rady Naukowej należy:
1)
czuwanie nad właściwym kierunkiem działalności naukowej Instytutu;
2)
rozpatrywanie i opiniowanie planu centralnego prac naukowo-badawczych oraz ocena jego wykonania;
3)
inicjowanie prac naukowo-badawczych;
4)
uchwalanie wniosków w sprawach tworzenia lub zwijania poszczególnych działów Instytutu, oddziałów terenowych, placówek pomocniczych i wytwórni produktów krwi oraz w sprawach tworzenia specjalnych zespołów badawczych;
5)
opiniowanie projektów budżetów Instytutu;
6)
opiniowanie kandydatów na stanowiska samodzielnych pracowników naukowych;
7)
rozpatrywanie innych spraw zleconych przez Ministra Zdrowia bądź przedstawionych przez dyrektora Instytutu.
§  10.
Szczegółowy tryb prac Rady określi regulamin zatwierdzony przez Ministra Zdrowia.
§  11.
Członkowie Rady Naukowej i rzeczoznawcy pobierają wynagrodzenie w wysokości ustalonej przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów.
§  12.
1.
Instytut spełnia swoje zadania przy pomocy działów naukowych, w obrębie których pracują stałe i zmienne zespoły badawcze, sekretariatu naukowego oraz działu administracyjnego. Zakres spraw wchodzących do poszczególnych działów oraz sekretariatu naukowego ustala Minister Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Szkół Wyższych i Nauki na wniosek Rady Naukowej.
2.
Na czele sekretariatu naukowego oraz działów stoją kierownicy, na czele oddziałów terenowych - dyrektorzy. Kierownicy działów oraz dyrektorzy oddziałów terenowych podlegają dyrektorowi.
3.
Organizację pracy sekretariatu naukowego oraz poszczególnych działów ustalają regulaminy zatwierdzone przez Ministra Zdrowia.
§  13.
Instytut jest jednostką budżetową i prowadzi rachunkowość oraz sporządza preliminarze i sprawozdania budżetowe według zasad ustalonych przez Ministra Finansów.
§  14.
1.
Do składania w imieniu Instytutu oświadczeń w zakresie jego praw i obowiązków majątkowych wymagane jest współdziałanie 2 upoważnionych osób.
2.
Osobami upoważnionymi są: dyrektor, wicedyrektor i ustanowieni pełnomocnicy. Wicedyrektor i pełnomocnicy działają w granicach swego umocowania.
3.
Minister Zdrowia ustanawia i odwołuje pełnomocników oraz ustala granice umocowania wicedyrektora i pełnomocników, jak również może upoważnić dyrektora do samodzielnego składania oświadczeń w szczególnym zakresie.
§  15.
Instytut za swoje świadczenia może pobierać opłaty w wysokości i według zasad ustalonych przez Ministra Zdrowia w porozumieniu z Ministrem Finansów. Przepis ten nie dotyczy opłat za świadczenia zakładów leczniczych Instytutu, co do których stosuje się przepisy dotyczące opłat pobieranych w zakładach społecznych służby zdrowia.
§  16.
Instytut ma prawo używania pieczęci z godłem państwowym pośrodku oraz z napisem zawierającym nazwę Instytutu w otoku.

Zmiany w prawie

Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024