Ustalenie wzoru legitymacji specjalnej i znaczka legitymacyjnego dla pracowników ochrony skarbowej.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 28 lutego 1948 r.
w sprawie ustalenia wzoru legitymacji specjalnej i znaczka legitymacyjnego dla pracowników ochrony skarbowej.

Na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 5 sierpnia 1947 r. o organizacji i zakresie działania ochrony skarbowej (Dz. U. R. P. Nr. 56, poz. 307) zarządzam, co następuje:
1)
Ustala się wzór legitymacji specjalnej i znaczka legitymacyjnego dla pracowników ochrony skarbowej - jak podano w zał. Nr Nr 1 i 2.
2)
Legitymacja specjalna jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i upoważniającym do wykonywania czynności, określonych w legitymacji, którym pracownik ochrony skarbowej winien legitymować się przy pełnieniu czynności służbowych.
3)
Do wystawiania legitymacyj specjalnych uprawnione są:
a)
dla pracowników zatrudnionych w Głównym Inspektoracie Ochrony Skarbowej i dla Okręgowych Inspektorów - Główny Inspektorat Ochrony Skarbowej,
b)
dla pracowników zatrudnionych w Okręgowych i Rejonowych Inspektoratach Ochrony Skarbowej - Okręgowe Inspektoraty Ochrony Skarbowej.
4)
Wystawianie, wydawanie, wycofywanie, przechowywanie i niszczenie unieważnionych legitymacji oraz postępowanie w przypadkach zniszczenia, zagubienia i t. p. utraty legitymacji specjalnej winno się odbywać przy analogicznym zastosowaniu instrukcji Prezydium Rady Ministrów, podanej do wiadomości i stosowania zarządzeniem z dnia 21 czerwca 1947 r. Nr. D. I. 14666/2/47.
5)
Z chwilą ustania obowiązku pełnienia czynności, do którego było przywiązane posiadanie legitymacji specjalnej, pracownik winien ją bezzwłocznie zwrócić swej władzy służbowej.
6)
Znaczek legitymacyjny służy do legitymowania się w przypadkach, gdy legitymowanie się legitymacją specjalną jest w danych okolicznościach utrudnione lub ze względu na szybkość lub tajność dziekania niewskazane.
7)
Znaczkiem legitymacyjnym ochrony skarbowej jest znaczek okrągły, metalowy z tombaku srebrzonego i oksydowanego, średnicy 32,5 mm, z napisem w otoku: "Ochrona Skarbowa" i numerem kolejnym, zawierający na płaszczyźnie godło państwowe o średnicy 21 mm, zaopatrzony w zakrętkę mosiężną srebrzoną z wytłoczonym napisem "Mennica Państwowa".
8)
Znaczki legitymacyjne wykonywa wyłącznie Mennica Państwowa na zamówienie Głównego Inspektoratu Ochrony Skarbowej.
9)
Numer przydzielonego znaczka legitymacyjnego winien być umieszczony w legitymacji specjalnej pracownika.
10)
Do obowiązku zwrotu znaczka legitymacyjnego ma analogiczne zastosowanie przepis punktu 5 niniejszego zarządzenia.
11)
Za odpowiednie przechowywanie i używanie znaczka legitymacyjnego odpowiedzialność ponosi pracownik ochrony skarbowej, któremu znaczek został przydzielony.
12)
Znaczki legitymacyjne, które z powodu zużycia, uszkodzenia, zwinięcia urzędu lub też z innych powodów nie mogą być nadal używane, winny być bezzwłocznie przekazane przez Okręgowy Inspektorat Głównemu Inspektorowi Ochrony Skarbowej. Znaczki uszkodzone i zużyte Główny Inspektorat przekazuje Mennicy Państwowej do zniszczenia.
13)
Dla celów kontrolnych należy prowadzić ewidencję obejmującą wydane legitymacje specjalne i znaczki legitymacyjne.

Ewidencję prowadzą:

a)
Główny Inspektorat Ochrony Skarbowej centralnie dla wszystkich jednostek podległych i dla pracowników Głównego Inspektoratu;
b)
Okręgowe Inspektoraty Ochrony Skarbowej dla pracowników Okręgowego Inspektoratu i Rejonowych Inspektoratów Ochrony Skarbowej;
c)
Rejonowe Inspektoraty Ochrony Skarbowej dla pracowników Rejonowego Inspektoratu.

Sposób prowadzenia ewidencji określi Główny Inspektorat Ochrony Skarbowej.

14)
W przypadku zagubienia, zniszczenia, kradzieży i t p znaczka legitymacyjnego, pracownik ochrony skarbowej, któremu przydzielony został znaczek, obowiązany jest o tym powiadomić bezzwłocznie swą władzę przełożoną, podając datę, miejsce i inne okoliczności, w jakich utrata nastąpiła.

O unieważnieniu utraconego znaczka legitymacyjnego Główny Inspektorat Ochrony Skarbowej ogłasza w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Skarbu.

15)
W przypadkach określonych w punkcie 14 ustęp pierwszy bezpośrednio przełożona władza służbowa przeprowadzi dochodzenie.

Jeżeli w wyniku dochodzenia stwierdzona zastanie wina pracownika, ponosi on, niezależnie od odpowiedzialności służbowej, koszta związane z unieważnieniem utraconego i sporządzeniem nowego znaczka legitymacyjnego.

16)
Zarządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

WZÓR SPECJALNEJ LEGITYMACJI DLA PRACOWNIKÓW OCHRONY SKARBOWEJ.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

Wzór znaczka legitymacyjnego dla pracowników Ochrony Skarbowej.

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024