Decyzja 2024/1293 upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

DECYZJA RADY (UE) 2024/1293
z dnia 29 kwietnia 2024 r.
upoważniająca do podjęcia negocjacji dotyczących zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 3 i 4,

uwzględniając Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów 1 ,

uwzględniając zalecenie Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy podjąć negocjacje w celu zawarcia umowy zmieniającej Umowę między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu jej obowiązywania.

(2) Ze względu na wyjątkowe i nadzwyczajne okoliczności, które spowodowały konieczność negocjowania umowy, oraz zgodnie z Traktatami, Rada uznała za właściwe, aby Unia tymczasowo wykonywała stosowną kompetencję dzieloną przyznaną jej na mocy Traktatów. Takie uzasadnienie stosuje się także do zmiany Umowy. Wszelkie skutki niniejszej decyzji dla podziału kompetencji między Unią a państwami członkowskimi powinny być jednak ściśle ograniczone w czasie. Kompetencja wykonywana przez Unię na podstawie niniejszej decyzji oraz Umowy, obejmująca zmiany, które mają być przedmiotem negocjacji na podstawie niniejszej decyzji, powinna zatem być wykonywana wyłącznie w okresie obowiązywania Umowy. W związku z tym Unia przestanie wykonywać kompetencję dzieloną wykonywaną w ten sposób, gdy tylko Umowa przestanie obowiązywać. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych oraz pod warunkiem zgodności ze środkami unijnymi, kompetencja ta, zgodnie z art. 2 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE), będzie następnie ponownie wykonywana przez państwa członkowskie. Ponadto przypomina się, że zgodnie z protokołem nr 25 w sprawie wykonywania kompetencji dzielonych, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) i TFUE, zakres wykonywania kompetencji Unii w niniejszej decyzji obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją i nie obejmuje całej dziedziny. Wykonywanie kompetencji Unii poprzez niniejszą decyzję pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w stosunku do wszelkich trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych z dowolnym państwem trzecim w tej dziedzinie, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.

(3) Na negocjatora Unii należy wyznaczyć Komisję.

(4) Negocjacje powinny być prowadzone przez Komisję w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego oraz zgodnie z odpowiednimi rolami instytucji określonymi w art. 13 ust. 2 TUE i w art. 218 TFUE, zgodnie z wykładnią Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym upoważnia się Komisję do rozpoczęcia negocjacji, w imieniu Unii, w sprawie zmian w Umowie między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (zwanej dalej "Umową"), w tym w odniesieniu do okresu obowiązywania Umowy.
2. 
Negocjacje prowadzone są na podstawie wytycznych negocjacyjnych Rady przedstawionych w addendum do niniejszej decyzji. W stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, te wytyczne negocjacyjne mogą być zmieniane lub doprecyzowywane.
Artykuł  2
1. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją oraz Umową, obejmującej wprowadzenie do niej zmian, jest ograniczone do okresu obowiązywania Umowy. Bez uszczerbku dla innych środków unijnych i z zastrzeżeniem ich przestrzegania, po upływie tego okresu obowiązywania Unia zaprzestaje natychmiast wykonywania tej kompetencji, a państwa członkowskie ponownie wykonują swoje kompetencje zgodnie z art. 2 ust. 2 TFUE.
2. 
Wykonywanie kompetencji Unii zgodnie z niniejszą decyzją pozostaje bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich dotyczących trwających lub przyszłych negocjacji dotyczących umów międzynarodowych w sprawie przewozów drogowych towarów z dowolnym innym państwem trzecim, oraz z Ukrainą w odniesieniu do okresu po zakończeniu obowiązywania Umowy, jak również podpisywania takich umów lub ich zawierania.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/1158 2  i art. 2 decyzji Rady (UE) 2022/2435 3  wykonywanie kompetencji Unii, o której mowa w ust. 1, obejmuje wyłącznie elementy regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi, a niniejsza decyzja pozostaje bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Unii i państw członkowskich w dziedzinie transportu drogowego towarów w odniesieniu do elementów innych niż te, które są regulowane niniejszą decyzją oraz wytycznymi negocjacyjnymi.
Artykuł  3

Komisja zostaje niniejszym wyznaczona na negocjatora Unii.

Artykuł  4

Negocjacje są prowadzone w porozumieniu z działającą w Radzie Grupą Roboczą ds. Transportu Lądowego, która zostaje niniejszym wyznaczona jako specjalny komitet w rozumieniu art. 218 ust. 4 TFUE.

Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 29 kwietnia 2024 r.
1 Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 4.
2 Decyzja Rady (UE) 2022/1158 z dnia 27 czerwca 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 179 z 6.7.2022, s. 1).
3 Decyzja Rady (UE) 2022/2435 z dnia 5 grudnia 2022 r. w sprawie podpisania, w imieniu Unii, i tymczasowego stosowania Umowy między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów (Dz.U. L 319 z 13.12.2022, s. 5).

Zmiany w prawie

Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju oraz niektórych innych ustaw - poinformowała w poniedziałek kancelaria prezydenta. Nowe przepisy umożliwiają m.in. podpisywanie umów o objęcie przedsięwzięć wsparciem z KPO oraz rozliczania się z wykonawcami w euro.

Ret/PAP 10.06.2024
Wakacje składkowe dla przedsiębiorców z podpisem prezydenta

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw – poinformowała Kancelaria Prezydenta RP w poniedziałkowym komunikacie. Ustawa przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Prezydent podpisał ustawę powołującą program "Aktywny Rodzic"

Prezydent podpisał ustawę o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic". Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń wspierających rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowywaniu i rozwoju małego dziecka: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń. O tym, które – zdecydują sami rodzice.

Grażyna J. Leśniak 10.06.2024
Nawet pół miliona kary dla importerów - ustawa o KAS podpisana

Kancelaria Prezydenta poinformowała w piątek, że Andrzej Duda podpisał nowelizację ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej oraz niektórych innych ustaw. Wprowadza ona unijne regulacje dotyczące importu tzw. minerałów konfliktowych. Dotyczy też kontroli przewozu środków pieniężnych przez granicę UE. Rozpiętość kar za naruszenie przepisów wyniesie od 1 tys. do 500 tys. złotych.

Krzysztof Koślicki 07.06.2024