Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/1192
z dnia 24 kwietnia 2024 r.
w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 2563)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 kwietnia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2002/57/WE z dnia 13 czerwca 2002 r. w sprawie obrotu materiałem siewnym roślin oleistych i włóknistych 1 , w szczególności jej art. 21 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dyrektywie 2002/57/WE określono wymogi dotyczące wprowadzania do obrotu w Unii materiału siewnego roślin oleistych i włóknistych. Zgodnie z art. 2 ust. 1 lit. i) tej dyrektywy kwalifikowany materiał siewny lnu może być produkowany z kwalifikowanego materiału siewnego do trzeciego rozmnożenia i musi spełniać warunki ustanowione w załącznikach I i II do tej dyrektywy dla kwalifikowanego materiału siewnego, w tym odpowiednie warunki inspekcji polowych w odniesieniu do tożsamości odmianowej.

(2) Trudne warunki uprawy lnu w ostatnich latach wynikające z fali upałów, susz i ograniczonych opadów deszczu w okresie wegetacji doprowadziły do poważnego niedoboru materiału siewnego lnu w Belgii, Francji i Niderlandach.

(3) W rezultacie Belgia, Francja i Niderlandy dysponują jedynie ograniczonymi ilościami materiału siewnego lnu, które są niewystarczające pod względem ilości potrzebnych do siewu.

(4) Z informacji przekazanych Komisji wynika, że aby pokonać te trudności w zaopatrzeniu w okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2024 r., niezbędne jest łącznie 1 500 ton materiału siewnego lnu w przypadku Belgii, 1 500 ton w przypadku Francji i 270 ton w przypadku Niderlandów. Z informacji tych wynika również, że aby pokonać trudności w zaopatrzeniu w późniejszym okresie, który upływa dnia 30 czerwca 2025 r., niezbędne jest łącznie 500 ton materiału siewnego do produkcji lnu w przypadku Belgii, 4 000 ton w przypadku Francji i 400 ton w przypadku Niderlandów.

(5) Inne państwa członkowskie nie są w stanie zaspokoić zapotrzebowania Belgii, Francji i Niderlandów.

(6) W związku z tym w Belgii, Francji i Niderlandach występują przejściowe trudności w ogólnym zaopatrzeniu w materiał siewny lnu i wiele wskazuje na to, że sytuacja ta na razie się nie zmieni. Trudności te mogą zostać przezwyciężone jedynie poprzez zezwolenie, na określony czas i z zastrzeżeniem odpowiedniej maksymalnej ilości potrzebnej do rozwiązania tych problemów z zaopatrzeniem, na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z kategorii kwalifikowanego materiału siewnego trzeciego rozmnożenia i spełniającego mniej rygorystyczne wymogi niż te określone w dyrektywie 2002/57/WE.

(7) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą, z jednej strony, liczby dozwolonych rozmnożeń, późniejszych niż trzecie rozmnożenie, oraz, z drugiej strony, nieprzepro- wadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego.

(8) Państwa członkowskie powinny zatem zezwolić na określony czas na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach w ramach rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie kwalifikowanego materiału siewnego.

(9) Zgodnie z wnioskiem tych państw członkowskich odstępstwa od obowiązujących wymogów dotyczą również nie- przeprowadzenia inspekcji polowej przed certyfikacją materiału siewnego. Należy zatem zezwolić na obrót kwalifikowanym materiałem siewnym lnu wyprodukowanym w tych państwach członkowskich z kwalifikowanego materiału siewnego rozmnożenia późniejszego niż trzecie rozmnożenie, bez uprzedniego przeprowadzenia inspekcji

polowych.

(10) W celu koordynacji i skutecznego monitorowania tego odstępstwa właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów powinny wymieniać między sobą informacje oraz powiadamiać Komisję o ilościach nasion lnu objętych odstępstwami oraz o podmiotach gospodarczych, których te odstępstwa dotyczą.

(11) Aby zapewnić skuteczne monitorowanie tego odstępstwa, Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego, który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej

1. 
Do dnia 30 czerwca 2024 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego lnu, który został wyprodukowany w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwa- kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia" i który nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej, z zastrzeżeniem art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
1 500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
1 500 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
270 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  2

Pozwolenie na wprowadzenie do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w ramach późniejszego rozmnożenia niż trzecie rozmnożenie

1. 
Do dnia 30 czerwca 2025 r. państwa członkowskie zezwalają na wprowadzenie do obrotu w Unii kwalifikowanego materiału siewnego wyprodukowanego w Belgii, Francji i Niderlandach z materiału siewnego kategorii "kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia", z zastrzeżeniem ust. 2 i art. 3-5.
2. 
Całkowita ilość materiału siewnego, o którym mowa w ust. 1, nie przekracza:
a)
500 ton w przypadku produkcji w Belgii;
b)
4 000 ton w przypadku produkcji we Francji;
c)
400 ton w przypadku produkcji w Niderlandach.
Artykuł  3

Wymogi w zakresie etykietowania

Bez uszczerbku dla wymogów w zakresie etykietowania określonych w dyrektywie 2002/57/WE etykieta urzędowa zawiera następujące elementy:

a)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 1 - oświadczenie, że materiał siewny nie został poddany inspekcji polowej w odniesieniu do tożsamości odmianowej;
b)
w przypadku materiału siewnego, o którym mowa w art. 2 - oświadczenie, że materiał siewny został wyprodukowany w ramach późniejszego rozmnożenia niż kwalifikowany materiał siewny trzeciego rozmnożenia.
Artykuł  4

Wymiana informacji na temat dozwolonych ilości

Właściwe organy Belgii, Francji i Niderlandów bezzwłocznie powiadamiają siebie nawzajem oraz Komisję o podmiotach korzystających z tych odstępstw oraz o podmiotach, którym ten materiał siewny został zaoferowany.

Artykuł  5

Powiadomienie o dozwolonych ilościach

Belgia, Francja i Niderlandy bezzwłocznie powiadamiają Komisję i inne państwa członkowskie o ilościach, w odniesieniu do których wydały pozwolenie na wprowadzenie do obrotu zgodnie z niniejszą decyzją.

Artykuł  6

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 kwietnia 2024 r.

1 Dz.U. L 193 z 20.7.2002, s. 74, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/57/oj.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.1192

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/1192 w sprawie przyznanego Belgii, Francji i Niderlandom czasowego odstępstwa od warunków w zakresie wprowadzania do obrotu kwalifikowanego materiału siewnego lnu, określonych w dyrektywie Rady 2002/57/WE
Data aktu: 24/04/2024
Data ogłoszenia: 26/04/2024
Data wejścia w życie: 26/04/2024