Sprawa C-539/23 P: Odwołanie od wyroku Sądu (trzecia izba) wydanego w dniu 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-376/21, Instituto Cervantes/Komisja, wniesione w dniu 23 sierpnia 2023 r. przez Królestwo Hiszpanii

Odwołanie od wyroku Sądu (trzecia izba) wydanego w dniu 14 czerwca 2023 r. w sprawie T-376/21, Instituto Cervantes/Komisja, wniesione w dniu 23 sierpnia 2023 r. przez Królestwo Hiszpanii
(Sprawa C-539/23 P)

Język postępowania: francuski

(C/2024/531)

(Dz.U.UE C z dnia 8 stycznia 2024 r.)

Strony

Wnoszący odwołanie: Królestwo Hiszpanii (przedstawiciel: I. Herranz Elizalde, pełnomocnik)

Pozostali uczestnicy postępowania: Instituto Cervantes, Komisja Europejska

Żądania wnoszącego odwołanie

Królestwo Hiszpanii wnosi do Trybunału:

- o uchylenie wyroku z dnia 14 czerwca 2023 r., Instituto Cervantes/Komisja (T-376/21, EU:T:2023:331), i orzeczenie co do istoty sprawy poprzez uwzględnienie skargi o stwierdzenie nieważności odnośnej decyzji;

- tytułem żądania ewentualnego, na wypadek gdyby Trybunał - przychylając się do argumentów dotyczących niezgodności z prawem odmowy uwzględnienia wniosku dowodowego - uznał, że przeprowadzenie odnośnego dowodu jest niezbędne do wydania rozstrzygnięcia w przedmiocie drugiego zarzutu odwołania - o to, by zgodnie z art. 170 regulaminu postępowania przed Trybunałem sprawa, po uchyleniu zaskarżonego wyroku, została odesłana do Sądu, aby ten przeprowadził dowód, w odniesieniu do którego niesłusznie odmówił uwzględnienia wniosku dowodowego, i orzekł co do istoty sprawy.

Zarzuty i główne argumenty

W uzasadnieniu odwołania Królestwo Hiszpanii podnosi cztery zarzuty.

Zarzut pierwszy dotyczy popełnienia przez Sąd błędu w ocenie ze względu na to, że nie zastosował on art. 41 ust. 2 lit. c) karty praw podstawowych prawidłowo i nie stwierdził braku uzasadnienia zaskarżonego aktu.

Zdaniem Królestwa Hiszpanii oddalenie w zaskarżonym wyroku zarzutu dotyczącego braku uzasadnienia było niesłuszne z dwóch powodów: (i) nie uwzględniono tego, że wybór oferty opiera się na relacji jakości do ceny i że w niniejszym przypadku konieczne było przedstawienie uzasadnienia mogącego wyjaśniać wyższą o 1,49 punktu ocenę przyznaną ofercie grupy CLL-interlingua (zwanej dalej "CLL"), co jest niemożliwe, chyba że w uzasadnieniu tym wskaże się wartość przypisaną elementom poddawanym ocenie w ramach każdego podkryterium; oraz (ii) uznano, że sformułowanie kryteriów udzielenia zamówienia w sposób mniej szczegółowy może przekładać się na ograniczenie zakresu obowiązku uzasadnienia aktów Komisji stawianego w orzecznictwie Sądu.

Zarzut drugi dotyczy popełnienia przez Sąd błędu w ocenie ze względu na to, że nie stwierdził on naruszenia zasady pewności prawa i ochrony uzasadnionych oczekiwań, jakiego dopuściła się Komisja, nie umożliwiając Instituto Cervantes udowodnienia, że dokumenty dostępne poprzez hiperłącza nie zostały zmienione.

Zdaniem Królestwa Hiszpanii w zaskarżonym wyroku niesłusznie stwierdzono, że mające zastosowanie ramy prawne (specyfikacja istotnych warunków zamówienia zatwierdzona przez Komisję) są jasne, nie uwzględniając wcześniejszego i aktualnego postępowania Komisji przy stosowaniu tej samej klauzuli ani takiego samego błędu popełnionego przez innych oferentów.

W ocenie Królestwa Hiszpanii zaskarżony wyrok jest obarczony błędem z uwagi na to, iż Sąd nie uwzględnił okoliczności, że Komisja - zważywszy na brak jasności mających zastosowanie ram prawnych, za który to stan sama odpowiadała - nie mogła poprzestać na ukaraniu Instituto Cervantes w związku z popełnionym błędem poprzez nieuwzględnienie przedstawionych dokumentów, lecz powinna była podjąć aktywne działania w celu naprawienia błędu, który sama wywołała, na przykład umożliwiając Instituto Cervantes i pozostałym oferentom, których to dotyczyło, skorygowanie popełnionego błędu poprzez wykazanie, że dokumenty dostępne poprzez hiperłącza nie zostały zmienione.

Zarzut trzeci dotyczy popełnienia przez Sąd błędu w ocenie ze względu na to, że oddalił on zarzut odnoszący się do naruszenia zasady równego traktowania i zakazu arbitralności przy ocenie ofert, a także naruszenia art. 145 lit. c) regulaminu postępowania przed Sądem w wyniku nieprawidłowego odrzucenia wniosku o zarządzenie przeprowadzenia środka dowodowego.

Zdaniem Królestwa Hiszpanii zaskarżony wyrok jest obarczony błędem z uwagi na to, że Sąd ograniczył się do oceny pozytywnego lub negatywnego charakteru komentarzy i nie dokonał oceny przypadków, na które powoływały się strony i które wskazywały na to, że przy ocenie ofert Instituto Cervantes i CLL Komisja zastosowała odmienną metodologię.

W ocenie Królestwa Hiszpanii w zaskarżonym wyroku naruszono ponadto art. 145 § 2 lit. c) regulaminu postępowania przed Sądem, ponieważ Sąd odrzucił złożony przez Królestwo Hiszpanii wniosek o zarządzenie przeprowadzenia środka dowodowego.

Zarzut czwarty dotyczy popełnienia przez Sąd błędu w ocenie ze względu na to, że oddalił on zarzut odnoszący się do naruszenia prawa do dobrej administracji, wynikającego z uchybienia zasadom bezstronności obiektywnej i przejrzystości.

Zdaniem Królestwa Hiszpanii zaskarżony wyrok jest obarczony błędem z uwagi na to, że Sąd wykluczył możliwość naruszenia zasady bezstronności obiektywnej w postępowaniu przetargowym takim jak rozpatrywane w niniejszym przypadku, w którym nie istnieje żadna gwarancja właściwego oddzielenia oceny opartej na ewaluacji wartości od oceny opartej na wzorach matematycznych.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024