Sprawa T-134/24: Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 29 lutego 2024 r. - Technius/Komisja
(Sprawa T-134/24)

(C/2024/3075)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Technius LTD (Limassol, Cypr) (przedstawiciele: T. Bosch i T. Kraul, lawyers)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania:

Skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie, że skarga jest dopuszczalna;

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji C(2023) 8844 final z dnia 20 grudnia 2023 r. wskazującej Stripchat jako bardzo dużą platformę internetową zgodnie z art. 33 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 1  (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją");

- obciążenie Komisji kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi skarżąca podnosi sześć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 33 ust. 4 rozporządzenia 2022/2065 i zasady dobrej administracji:

- pozwana oparła zaskarżoną decyzję na swych własnych oszacowaniach liczby aktywnych odbiorców świadczonej przez skarżącą usługi Stripchat (zwanej dalej "Stripchat"); dane uzyskane przez pozwaną ze źródła pochodzącego od podmiotu trzeciego są w oczywisty sposób niespójne i błędne; przykładowo, w jednym z państw szacunkowa liczba użytkowników jest większa niż cała jego populacja;

- pozwana naruszyła w ten sposób ciążący na niej obowiązek staranności polegający na starannym i bezstronnym zbadaniu wszystkich okoliczności danej sprawy; pozwana nie sprawdziła prawdziwości i spójności wykorzystanych danych, nie odniosła się do oczywistych poszlak świadczących o tym, że wykorzystane dane nie są wystarczająco wiarygodne i nie wykorzystała innych łatwo dostępnych alternatywnych źródeł w celu sprawdzenia wiarygodności wykorzystanych danych;

- w konsekwencji pozwana przyjęła niesłuszne założenie, że Stripchat ma w Unii ponad 45 mln aktywnych miesięcznie odbiorców.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia art. 296 ust. 2 TFUE i obowiązku uzasadnienia ze względu na to, że w zaskarżonej decyzji Komisja nie wskazała głównych faktów i ustaleń, na których ją oparła. Komisja w zaskarżonej decyzji ogranicza się do odrzucenia dokonanego przez skarżącą obliczenia aktywnych odbiorców i wskazuje inną ich liczbę, nie ujawniając przy tym ani jej źródła, ani zastosowanej metodologii.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia art. 41 ust. 2 lit. a) Karty praw podstawowych Unii Europejskiej (zwanej dalej "Kartą") oraz prawa do bycia wysłuchanym ze względu na to, że stronie skarżącej przyznano nieracjonalnie krótki termin na przegląd i zweryfikowanie przedstawionej we wstępnych ustaleniach strony pozwanej liczby aktywnych odbiorców oraz na ustosunkowanie się do niej. Strona skarżąca nie była zatem w stanie dostarczyć alternatywnych danych, co de facto pozbawiało ją prawa do bycia wysłuchanym.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady pewności prawa ze względu na to, że w art. 33 ust. 1 i 4 rozporządzenia nr 2022/2065 nie zawarto wystarczająco jasnej, precyzyjnej i przewidywalnej definicji pojęcia "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii", zaś pozwana nie przyjęła aktu delegowanego w celu wyjaśnienia metodologii, która ma być stosowana przez usługodawców.

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia art. 2 TFUE, art. 20 Karty i zasady równego traktowania ze względu na to, że brak pewności prawa co do sposobu obliczania "średniej liczby aktywnych miesięcznie odbiorców usługi w Unii" prowadzi do arbitralnego stosowania progu służącego do wskazywania bardzo dużych platform internetowych, o których mowa w art. 33 ust. 1 rozporządzenia nr 2022/2065.

6. Zarzut szósty, dotyczący naruszenia art. 16 Karty i zasady proporcjonalności ze względu na to, że nałożony na bardzo duże platformy internetowe obowiązek należytej staranności narusza w sposób nieproporcjonalny przysługujące stronie skarżącej prawa podstawowe, ponieważ Stripchat nie stwarza ryzyka systemowego i nie wyrządza szkód charakterystycznych dla bardzo dużych platform internetowych, których dotyczy rozporządzenie 2022/2065.

1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2065 z dnia 19 października 2022 r. w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz zmiany dyrektywy 2000/31/WE (akt o usługach cyfrowych) (Dz.U. 2022, L 277, s. 1).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024