Sprawa T-120/24: Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - Global Legal Action Network i CAN-Europe/Komisja

Skarga wniesiona w dniu 26 lutego 2024 r. - Global Legal Action Network i CAN-Europe/Komisja
(Sprawa T-120/24)

(C/2024/3074)

Język postępowania: angielski

(Dz.U.UE C z dnia 13 maja 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Global Legal Action Network (Galway, Irlandia), Climate Action Network Europe (CAN-Europe) (Bruksela, Belgia) (przedstawiciel: H. Leith, Barrister-at-Law)

Strona pozwana: Komisja Europejska

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności decyzji Komisji (zwanej dalej "zaskarżoną decyzją"), przesłanej pismem z dnia 14 grudnia 2023 r., w której Komisja oddaliła wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej z dnia 23 sierpnia 2023 r. złożony przez stronę skarżącą na podstawie art. 10 rozporządzenia w sprawie stosowania konwencji z Aarhus 1 ;

- obciążenie Komisji kosztami postępowania poniesionymi przez stronę skarżącą.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi dwa zarzuty.

1. Zarzut pierwszy dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono jako niedopuszczalną sekcję IV wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej. Wszelkie argumenty, zgodnie z którymi zarzuty podniesione w sekcji IV wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej nie mogły stanowić uzasadnienia wniosku strony skarżącej o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej były również błędne. Błędy te wynikały z zastosowania niewłaściwego kryterium prawnego lub popełnienia oczywistych błędów w ocenie.

2. Zarzut drugi dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie oddalano jako bezzasadne zarzuty strony skarżącej podniesione na poparcie wniosku o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej od decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2023/1319 z dnia 28 czerwca 2023 r. 2 .. Zarzut ten opiera się na czterech zarzutach cząstkowych, które dowodzą, że zastosowano niewłaściwe kryteria prawne lub że podstawą przyjęcia zaskarżonej decyzji były oczywiste błędy w ocenie.

- Pierwszy zarzut cząstkowy, dotyczący tego że w zaskarżonej decyzji błędnie stwierdzono, że nie ma zastosowania obowiązek prawny oceny dróg redukcji emisji gazów cieplarnianych na świecie, która jest konieczna do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5° C (co pociąga za sobą obowiązek oceny wykonalności w tym celu dróg redukcji emisji, również w odniesieniu do możliwości polegania na technologiach usuwania dwutlenku węgla zakładanych przez niektóre drogi redukcji emisji). W zaskarżonej decyzji błędnie zasugerowano również, że uwzględniono zakres, w jakim możliwe jest poleganie na technologiach usuwania dwutlenku węgla.

- Drugi zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie stwierdzono, iż Unia Europejska nie ma prawnego obowiązku ustalenia własnych celów w zakresie emisji na 2030 r. w sposób spójny z rozsądną miarą jej sprawiedliwego udziału w globalnej redukcji emisji, która jest konieczna do utrzymania globalnego ocieplenia na poziomie 1,5° C.

- Trzeci zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, zgodnie z którym Unia ma obowiązek osiągnięcia, w ramach rozsądnej miary jej sprawiedliwego udziału, pełnego zakresu redukcji emisji, który może osiągnąć na szczeblu krajowym. W zaskarżonej decyzji nie zakwestionowano istnienia tego obowiązku ani nie usiłowano wykazać, że roczne limity emisji zostały ustalone zgodnie z takim obowiązkiem.

- Czwarty zarzut cząstkowy, dotyczący tego, że w zaskarżonej decyzji błędnie odrzucono wniosek o wszczęcie wewnętrznej procedury odwoławczej, zgodnie z którym w ocenie uzasadniającej roczne limity emisji nie uwzględniono praw podstawowych ani wpływu zmian klimatu lub przyczyniania się do zmian klimatu, które wynikałyby z unijnych celów redukcji emisji, na prawa podstawowe. Zaskarżona decyzja odnosiła się jedynie do uwzględnienia w tej ocenie niektórych, ale nie wszystkich praw podstawowych. Ocena ta nie obejmuje w ogóle zakresu, w jakim zmiany klimatu (w tym zmiany klimatu, do której przyczyniłyby się unijne cele redukcji emisji) wpłynęłaby na te prawa podstawowe.

1 Rozporządzenie (WE) nr 1367/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie zastosowania postanowień Konwencji z Aarhus o dostępie do informacji, udziale społeczeństwa w podejmowaniu decyzji oraz dostępie do [wymiaru] sprawiedliwości w sprawach dotyczących środowiska do instytucji i organów Wspólnoty (Dz.U. 2006 L 264, s. 13).
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/1319 z dnia 28 czerwca 2023 r. zmieniająca decyzję wykonawczą (UE) 2020/2126 w celu przeglądu rocznych limitów emisji państw członkowskich na lata 2023-2030 (Dz.U. 2023 L 163, s. 9).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024