Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka

Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka (C/2024/2965)

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat przedmiotowego środka pomocy w terminie jednego miesiąca od daty publikacji na adres Urzędu Nadzoru EFTA:

EFTA Surveillance Authority

Registry

Avenue des Arts 19H

1000 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE registry@eftasurv.int

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom norweskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

Podsumowanie

Procedura 7 kwietnia 2021 r. norweskie stowarzyszenie branży betonowej i norweskie stowarzyszenie branży stalowej złożyły skargę do Urzędu Nadzoru EFTA dotyczącą domniemanej bezprawnej pomocy państwa na rzecz norweskiego przemysłu drzewnego.

Po otrzymaniu skargi Urząd kilkukrotnie otrzymał dalsze informacje od władz norweskich, jak również od skarżącego.

Opis środków pomocy

Skarga dotyczy dwóch środków, które rzekomo stanowią pomoc państwa niezgodną z prawem i rynkiem wewnętrznym. Pierwszym środkiem są dotacje na podstawie § 3 lit. c. akapit drugi rozporządzenia o dotacjach na działania inwestycyjne i biznesowe w sektorze rolnym ("rozporządzenie o inwestycjach rolnych") 1 . Drugim środkiem jest finansowanie punktów kontaktowych, które wspólnie tworzą tzw. sieć drzewną.

Jeżeli chodzi o pierwszy środek, rozporządzenie o inwestycjach rolnych ustanawia program wsparcia finansowego na inwestycje i rozwój przedsiębiorstw w sektorze rolnym. Wsparcie na inwestycje w obiektach produkcji rolnej jest udzielane na podstawie § 3 lit. c.

§ 3. lit. c. akapit pierwszy stanowi ogólną podstawę do wsparcia finansowego na inwestycje w obiekty produkcji rolnej i związane z nimi urządzenia. Akapit drugi, którego dotyczy skarga, stanowi podstawę do dodatkowego wsparcia finansowego pod warunkiem, że budowa opiera się na drewnie jako materiale budowlanym.

Jeżeli chodzi o drugi środek, głównym celem sieci drzewnej jest, według władz norweskich, koordynacja wymiany wiedzy i doświadczeń między punktami kontaktowymi, dotyczących wykorzystania drewna w projektach budowlanych. W tym celu sieć drzewna daje możliwość tworzenia sieci kontaktów oraz dzielenia się wiedzą i najlepszymi praktykami. Dodatkowo w ramach sieci organizuje się warsztaty i seminaria. Punkty kontaktowe dostarczają również analizy i raporty.

Ocena środków pomocy

Jeżeli chodzi o pomoc dodatkową na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych, Urząd wstępnie ocenił, że środek pomocy może wykraczać poza zakres produktów objęty Porozumieniem EOG. Ponieważ wygląda na to, że wszyscy bezpośredni beneficjenci nie są objęci zakresem Porozumienia EOG, pomoc dodatkowa wydaje się faworyzować norweski przemysł drzewny. W tym kontekście Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest objęta zakresem Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych jest objęta zakresem Porozumienia EOG, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa na rzecz przemysłu drzewnego. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa przynosi korzyść przemysłowi drzewnemu lub przedsiębiorstwom działającym w tej branży. Ponadto Urząd ma wątpliwości, czy pomoc dodatkowa jest selektywna w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że pomoc dodatkowa na podstawie § 3 lit. c. rozporządzenia o inwestycjach rolnych stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy środek jest zgodny z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z jego art. 61 ust. 3 lit. c). Władze norweskie wyjaśniły, że środek służy realizacji celów środowiskowych poprzez zachęcanie do stosowania materiałów budowlanych przyjaznych dla klimatu. W tym kontekście władze norweskie poproszono o przedstawienie oceny zgodności środka z rynkiem wewnętrznym.

Jeżeli chodzi o finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej, Urząd ma wątpliwości, czy środek stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 61 ust. 1 Porozumienia EOG. W szczególności Urząd ma wątpliwości, czy punkty kontaktowe są "przedsiębiorstwami" oraz czy finansowanie może zakłócać konkurencję i wpływać na wymianę handlową między umawiającymi się stronami Porozumienia EOG.

Przy założeniu, że finansowanie punktów kontaktowych w ramach sieci drzewnej stanowi pomoc państwa, Urząd ma wątpliwości, czy pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG. Po pierwsze, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego finansowanie jest zgodne z rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych ("GBER") w zakresie, w jakim finansowanie jest objęte tym rozporządzeniem. Po drugie, władze norweskie poproszono o wyjaśnienie, dlaczego - w zakresie, w jakim finansowanie nie jest oparte na programie przyjętym na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych - pomoc jest zgodna z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2014 r. nr 1816. W języku norweskim: "Forskrift om midler til investering og bedriftsutvikling i landbruket".

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2024.2965

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja nr 037/24/COL z dnia 20 marca 2024 r. o wszczęciu formalnego postępowania wyjaśniającego w sprawie środków wsparcia związanych z norweskim przemysłem drzewnym - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z częścią I art. 1 ust. 2 protokołu 3 do Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości dotyczących wyżej wymienionego środka
Data aktu: 20/03/2024
Data ogłoszenia: 25/04/2024