Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht w sprawie X przeciwko Finanzmarktaufsicht (Sprawa E-10/23)

Wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej złożony przez Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht w sprawie X przeciwko Finanzmarktaufsicht
(Sprawa E-10/23)

(C/2024/2340)

(Dz.U.UE C z dnia 21 marca 2024 r.)

W dniu 18 sierpnia 2023 r. do kancelarii Trybunału EFTA wpłynął wniosek z dnia 17 sierpnia 2023 r., w którym Beschwerdekommission der Finanzmarktaufsicht (Komisja Odwoławcza Urzędu Nadzoru Finansowego) zwraca się o wydanie opinii doradczej w sprawie X przeciwko Finanzmarktaufsicht w odniesieniu do następujących kwestii:

I.

1. Czy Trybunał EFTA ma kompetencję do interpretacji Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości z dnia 2 maja 1992 r. ("porozumienia")?

2. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:

Czy art. 34 porozumienia należy interpretować w ten sposób, że wniosek do Trybunału EFTA o wydanie opinii doradczej jest dozwolony również w wypadku, gdy choć w opinii sądu odsyłającego pytanie o interpretację Porozumienia EOG jest konieczne, aby mógł on wydać swoje orzeczenie, ta kwestia prawna została już jednakowoż rozpatrzona we wcześniejszym toku tego samego postępowania, zgodnie z krajowym prawem procesowym, przez sąd wyższej instancji ze skutkiem wiążącym?

3. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej również na pytanie drugie:

Czy informacja będąca tematem formalnych, jak i nieformalnych wymian informacji między właściwymi organami państw członkowskich, o których mowa w art. 4 ust. 1 dyrektywy 2013/36/UE, podlega obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej lub służbowej w rozumieniu art. 53 tej dyrektywy?

4. W razie udzielenia odpowiedzi twierdzącej również na pytanie trzecie:

Czy współpracę właściwych organów przewidzianą w art. 24 wspomnianej dyrektywy należy uznać za wymianę informacji, która zgodnie z art. 53 tej dyrektywy podlega obowiązkowi zachowania tajemnicy zawodowej lub służbowej?

5. Jeżeli w końcu również odpowiedź na pytanie czwarte jest twierdząca:

Czy obowiązek zachowania tajemnicy zawodowej lub służbowej określony w art. 53 ust. 1 akapit pierwszy wspomnianej dyrektywy może zostać naruszony jedynie w przypadkach wymienionych w art. 53 ust. 1 (akapit drugi: przypadki podlegające przepisom prawa karnego; akapit trzeci: ujawnienie informacji w postępowaniach cywilnych w przypadku ogłoszenia upadłości lub przeprowadzenia przymusowej likwidacji instytucji kredytowej)? W razie udzielenia na powyższe pytanie odpowiedzi przeczącej: czy naruszenie jest dopuszczalne również na gruncie prawa krajowego, na przykład na podstawie prawa przyznającego każdej osobie wykazującej uzasadniony interes dostęp do dokumentów urzędowych, jeżeli nie jest to sprzeczne z nadrzędnymi interesami publicznymi lub prywatnymi?

II. Jeżeli odpowiedź na jedno z pytań od I/1 do I/4 jest przecząca lub gdy odpowiedź na pytanie główne w pytaniu I/5 jest przecząca, ale odpowiedź na pytanie uzupełniające jest twierdząca:

Czy współpraca właściwych organów przewidziana w art. 4 wspomnianej dyrektywy, a tym samym wymiana informacji, która odbywa się między tymi organami, oraz możliwość utrzymania jej w tajemnicy częściowo lub w całości stanowi właściwy środek szczególny, w rozumieniu art. 3 porozumienia EOG z dnia 2 maja 1992 r., w celu wykonania obowiązków wynikających z tego porozumienia, a w szczególności w celu zapewnienia skutecznego funkcjonowania systemu nadzoru działalności instytucji kredytowych i przedsiębiorstw inwestycyjnych, a także normalnego funkcjonowania rynków finansowych?

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024