Sprawa T-620/23: Skarga wniesiona w dniu 6 października 2023 r. - Barón Crespo/Parlament

Skarga wniesiona w dniu 6 października 2023 r. - Barón Crespo/Parlament
(Sprawa T-620/23)

(C/2024/2)

Język postępowania: hiszpański

(Dz.U.UE C z dnia 15 stycznia 2024 r.)

Strony

Strona skarżąca: Enrique Barón Crespo (przedstawiciele: J. Martínez Gimeno, X. Codina García-Andrade, F. Díaz-Grande Rojo i S. Fernández Tourné, adwokaci)

Strona pozwana: Parlament Europejski

Żądania

Strona skarżąca wnosi do Sądu o:

- stwierdzenie nieważności spornej decyzji ustalającej ze względu na niezgodność z prawem art. 76 ust. 1a decyzji Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 19 maja i 9 lipca 2008 r. ustanawiającej przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego, w brzmieniu nadanym decyzją Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. 1 , a także stwierdzenie nieważności, z tej samej przyczyny, wszystkich decyzji ustalających uprawnienia następujących po spornej decyzji ustalającej;

- zobowiązanie Parlamentu Europejskiego do wydania nowych decyzji ustalających uprawnienia strony skarżącej z uzupełniającego dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego w wysokości, która miałaby zastosowanie zgodnie z brzmieniem art. 76 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego poprzedzającym decyzję z 2023 r., zarówno w odniesieniu do spornej decyzji ustalającej, jak i wszystkich późniejszych decyzji ustalających z okresu po tej dacie;

- zobowiązanie Parlamentu Europejskiego, na podstawie tych nowych decyzji ustalających, do utrzymania kwot już wypłaconych stronie skarżącej z tytułu uprawnień z uzupełniającego dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego oraz zapłaty różnicy między kwotą ustaloną w spornej decyzji ustalającej (oraz późniejszych, wydanych do chwili wyroku) a kwotą, która miałaby zastosowanie zgodnie z brzmieniem art. 76 przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego poprzedzającym decyzję z 2023 r., wraz z odsetkami ustawowymi od dnia, w którym różnica miała zostać wypłacona, do dnia całkowitej zapłaty; oraz

- obciążenie Parlamentu Europejskiego kosztami postępowania.

Zarzuty i główne argumenty

Na poparcie skargi strona skarżąca podnosi pięć zarzutów.

1. Zarzut pierwszy, dotyczący naruszenia art. 27 ust. 2 decyzji Parlamentu Europejskiego 2005/684/WE 2 , Euratom z dnia 28 września 2005 r. w sprawie przyjęcia Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (statutu) oraz art. 25 ust. 2 regulaminu Parlamentu Europejskiego, które stanowią odpowiednio, że prawa nabyte i będące w trakcie nabywania tytułem uzupełniającego dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego pozostają w pełni w mocy i że Prezydium może jedynie ustalić zasady i warunki nabywania nowych praw.

2. Zarzut drugi, dotyczący naruszenia zasady pewności prawa i ochrony praw nabytych przez stronę skarżącą przed przyjęciem decyzji z 2023 r., mimo że brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia lub wyważenia wchodzących w grę interesów, które pozwalałyby na taką zmianę.

3. Zarzut trzeci, dotyczący naruszenia istoty podstawowego prawa własności, o którym mowa w art. 17 karty, ogólnej zasady niezależności parlamentarnej i zasady równości. Środki przyjęte decyzją z 2023 r. pozbawiły treści prawo strony skarżącej do emerytury, chronione na mocy art. 17 karty, jako że nie przestrzegają minimum wymaganego przez orzecznictwo dotyczące dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/94/WE z dnia 22 października 2008 r. w sprawie ochrony pracowników na wypadek niewypłacalności pracodawcy, a ponadto naruszają zasadniczą minimalną treść uprawnień emerytalnych strony skarżącej wynikających z uzupełniającego dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego. Podobnie wyżej wymienione środki naruszają ogólną zasadę niezależności parlamentarnej, która konkretyzuje się prawem skarżącej do emerytury, oraz zasadę równości, nie przewidując podobnych środków w zakresie uprawnień emerytalnych obecnych posłów do Parlamentu Europejskiego.

4. Zarzut czwarty, dotyczący naruszenia zasady proporcjonalności, ponieważ środki przyjęte decyzją z 2023 r. całkowicie pomijają wyważenie wchodzących w grę interesów; realizują one w sposób abstrakcyjny cel leżący w interesie ogólnym, który nie jest zgodny z prawem w świetle konkretnych okoliczności sprawy dotyczących uzupełniającego dobrowolnego ubezpieczenia emerytalnego utworzonego przez sam Parlament Europejski, a w każdym razie są to środki znacznie bardziej uciążliwe niż te, które można było przyjąć.

5. Zarzut piąty, dotyczący naruszenia uzasadnionych oczekiwań w zakresie, w jakim Parlament Europejski udzielał skarżącej w sposób stały dokładnych, bezwarunkowych i spójnych zapewnień, że nabyte uprawnienia emerytalne będą przestrzegane i że nie będzie się uchylał od odpowiedzialności prawnej, gdy aktywa funduszu zostaną wyczerpane.

1 Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z dnia 12 czerwca 2023 r. zmieniająca przepisy wykonawcze do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego (2023/C 227/05). (Dz.U. 2023, C 227, s. 5).
2 Dz.U. 2005, L 262, s. 1.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024