Konkluzje Rady w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

KONKLUZJE RADY
w sprawie zmienionego unijnego wykazu jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych
(C/2024/1804)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

1. PODKREŚLA znaczenie propagowania i wzmacniania standardów dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, w tym w obszarze sprawiedliwego opodatkowania i przejrzystości podatkowej, oraz znaczenie zwalczania oszustw podatkowych, uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania, zarówno na szczeblu unijnym, jak i globalnym;

2. WYSOKO OCENIA stałą konstruktywną współpracę w kwestiach podatkowych, jaką Grupa ds. Kodeksu Postępowania (opodatkowanie działalności gospodarczej), zwana dalej Grupą ds. Kodeksu Postępowania, nawiązała z większością jurysdykcji na całym świecie;

3. Z ZADOWOLENIEM ODNOTOWUJE postępy poczynione w odnośnych jurysdykcjach dzięki podjęciu aktywnych działań w uzgodnionych terminach, w szczególności w zakresie wymiany informacji na wniosek, automatycznej wymiany informacji finansowych i szkodliwych systemów podatkowych oraz egzekwowania wymogów dotyczących istoty ekonomicznej;

4. WYRAŻA UBOLEWANIE, że niektóre jurysdykcje są nadal niechętne współpracy do celów podatkowych oraz że część jurysdykcji nie wywiązała się z podjętych względem Grupy ds. Kodeksu Postępowania, w tym dotyczących automatycznej wymiany informacji (kryterium 1.1), wymiany informacji na wniosek (kryterium 1.2), reformy szkodliwych systemów podatkowych w ramach kryterium 2.1 lub egzekwowania wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w ramach kryterium 2.2; ZACHĘCA te jurysdykcje do podjęcia współpracy z Grupą ds. Kodeksu Postępowania w celu rozwiązania pozostałych kwestii;

5. UBOLEWA, że Turcja nie poczyniła żadnych postępów we współpracy z jednym z państw członkowskich w zakresie skutecznej automatycznej wymiany informacji; PONOWNIE WZYWA Turcję do nawiązania zaległej relacji z jednym z państw członkowskich w zakresie automatycznej wymiany informacji oraz do zapewnienia pełnej zgodności z wymogami określonymi w konkluzjach Rady Ecofin z 22 lutego 2021 r., 5 października 2021 r., 24 lutego 2022 r., 4 października 2022 r., 14 lutego 2023 r. i 17 października 2023 r.; POWTARZA, że skuteczna automatyczna wymiana informacji z wszystkimi państwami członkowskimi jest jednym z warunków spełnienia przez Turcję kryterium 1.1 przewidzianego w unijnym wykazie; ZACHĘCA Grupę ds. Kodeksu Postępowania, by informowała Radę o rozwoju sytuacji w tym względzie oraz by nadal zajmowała się kwestiami, w których nie odnotowano żadnych postępów;

6. ZATWIERDZA sprawozdanie Grupy ds. Kodeksu Postępowania przedstawione w dok. ST 6299/2024;

7. ZATWIERDZA w związku z tym zmieniony unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych przedstawiony w załączniku I;

8. PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI stan realizacji podjętych przez jurysdykcje współpracujące zobowiązań na rzecz wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych, jak przedstawiono w załączniku II.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Unijny wykaz jurysdykcji niechętnych współpracy do celów podatkowych

1. Samoa Amerykańskie

Samoa Amerykańskie nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązało się do stosowania minimalnych standardów dotyczących erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (minimalnych standardów BEPS) ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

2. Anguilla

Od Światowego Forum Anguilla nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek. Anguilla - nie podejmując wszystkich niezbędnych działań w celu zapewnienia skutecznego wdrożenia wymogów dotyczących istoty ekonomicznej w myśl kryterium 2.2 - wspiera także struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej.

3. Antigua i Barbuda

Od Światowego Forum Antigua i Barbuda nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

4. Fidżi

Fidżi nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (przedsiębiorstwa eksportujące, zachęty w odniesieniu do dochodów przedsiębiorstw z branży technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT), preferencyjna stawka podatkowa dla regionalnych lub globalnych siedzib przedsiębiorstw), nie przystąpiło do otwartych ram ani nie wdrożyło minimalnych standardów BEPS, i nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

5. Guam

Guam nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisał ani nie ratyfikował - nawet poprzez jurysdykcję, której jest terytorium zależnym - wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, nie zobowiązał się do stosowania minimalnych standardów BEPS ani do tego, że zajmie się tymi kwestiami.

6. Palau

Palau nie prowadzi żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisało ani nie ratyfikowało wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, ani nie rozwiązało jeszcze tych kwestii.

7. Panama

Od Światowego Forum Panama nie otrzymała oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, stosuje szkodliwy system zwolnienia dochodów ze źródeł zagranicznych i nie rozwiązała jeszcze tych kwestii.

8. Federacja Rosyjska

Federacja Rosyjska stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (międzynarodowe spółki holdingowe) i nie rozwiązała tej kwestii.

9. Samoa

Samoa stosuje szkodliwy preferencyjny system podatkowy (spółki offshore) i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

10. Trynidad i Tobago

Od Światowego Forum Trynidad i Tobago nie otrzymał oceny co najmniej "w dużej mierze spełnia" (ang. largely compliant) w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek, nie podpisał ani nie ratyfikował wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosuje szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (wolne obszary), nie wdrożył minimalnego standardu BEPS dotyczącego sprawozdawczości w podziale na kraje i nie rozwiązał jeszcze tych kwestii.

Trynidad i Tobago zobowiązał się także do zajęcia się w odpowiednim czasie zaleceniami Światowego Forum dotyczącymi automatycznej wymiany informacji (kryterium 1.1), tak by otrzymać oznaczenie co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w zaplanowanym na jesień 2024 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny w ramach Światowego Forum.

11. Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych

Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych nie prowadzą żadnej automatycznej wymiany informacji finansowych, nie podpisały ani nie ratyfikowały, nawet poprzez jurysdykcję, której są terytorium zależnym, wielostronnej konwencji OECD o wzajemnej pomocy administracyjnej w sprawach podatkowych, ze zmianami, stosują szkodliwe preferencyjne systemy podatkowe (program rozwoju gospodarczego, przedsiębiorstwa zwolnione, akt regulacyjny w sprawie międzynarodowego centrum bankowości), nie zobowiązały się do stosowania minimalnych standardów BEPS ani do tego, że zajmą się tymi kwestiami.

12. Vanuatu

Vanuatu wspiera struktury i uzgodnienia typu offshore mające przyciągać zyski, które nie odzwierciedlają rzeczywistej istoty ekonomicznej, i nie rozwiązało jeszcze tej kwestii.

Vanuatu oczekuje na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek.

ZAŁĄCZNIK  II

Aktualny stan współpracy z UE w odniesieniu do zobowiązań podjętych przez jurysdykcje współpracujące w celu wdrożenia zasad dobrego zarządzania w kwestiach podatkowych

1. Przejrzystość

1.1. Automatyczna wymiana informacji

Oczekuje się, że następująca jurysdykcja będzie skutecznie wymieniać informacje z wszystkimi 27 państwami członkowskimi zgodnie z harmonogramem, o którym mowa w pkt 6 konkluzji Rady z 22 lutego 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 5 października 2021 r., pkt 4 konkluzji Rady z 24 lutego 2022 r., pkt 4 konkluzji Rady z 4 października 2022 r. i pkt 7 konkluzji Rady z 14 lutego 2023 r. oraz pkt 7 konkluzji Rady z 17 października 2023 r.:

Turcja

Następujące jurysdykcje zobowiązały się do zajęcia się w odpowiednim czasie zaleceniami Światowego Forum dotyczącymi automatycznej wymiany informacji, tak by otrzymać oznaczenie co najmniej "istniejące, ale wymagające poprawy" w odniesieniu do podstawowych wymogów 1 i 2 w zaplanowanym na jesień 2024 r. sprawozdaniu z wzajemnej oceny w ramach Światowego Forum:

Kostaryka i Curaçao

1.2. Członkostwo w Światowym Forum i zadowalająca ocena w odniesieniu do wymiany informacji na wniosek

Następujące jurysdykcje oczekują na dodatkową weryfikację ze strony Światowego Forum:

Belize, Brytyjskie Wyspy Dziewicze i Seszele

2. Sprawiedliwe opodatkowanie

2.1. Istnienie szkodliwych systemów podatkowych

Następująca jurysdykcja, która zobowiązała się do zmiany lub zniesienia swojego szkodliwego systemu zwolnień w odniesieniu do zagranicznych źródeł dochodów do końca 2022 r. i wykazała wymierne postępy w realizacji tych reform w 2022 r. i 2023 r., otrzymała czas do 31 marca 2024 r. na dostosowanie swoich przepisów dotyczących traktowania zysków kapitałowych:

Malezja

Następujące jurysdykcje, które zobowiązały się do zmiany lub zniesienia swoich preferencyjnych systemów podatkowych objętych zakresem zadań Forum ds. Szkodliwych Praktyk Podatkowych (FHTP) do 31 grudnia 2023 r., oczekują na ostateczną ocenę FHTP:

Armenia (wolne strefy ekonomiczne) i Eswatini (specjalna strefa ekonomiczna)

3. Zapobieganie erozji bazy podatkowej i przenoszeniu zysków

3.2. Wdrożenie minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje (działanie 13 w zakresie BEPS)

Następująca jurysdykcja zobowiązała się do wdrożenia minimalnego standardu sprawozdawczości w podziale na kraje i uruchomienia w uzgodnionym terminie (do 31 sierpnia 2024 r.) współpracy z wszystkimi państwami członkowskimi UE w zakresie wymiany sprawozdawczości w podziale na kraje:

Wietnam.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024