Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))

P9_TA(2023)0344
Znormalizowane wymiary bagażu podręcznego Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 4 października 2023 r. w sprawie znormalizowanych wymiarów bagażu podręcznego (2023/2774(RSP))
(C/2024/1182)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 24 i 227 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając art. 91 i art. 100 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty 1 ,

- uwzględniając przepisy Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) dotyczące bagażu pasażerów,

- uwzględniając wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) z dnia 18 września 2014 r. w sprawie C-487/12 2  (dalej zwany orzeczeniem TSUE w sprawie C-487/12),

- uwzględniając petycję nr 0837/2019,

- uwzględniając art. 227 ust. 2 Regulaminu,

A. mając na uwadze, że linie lotnicze indywidualnie ustalają zasady dotyczące liczby sztuk i wielkości bagażu podręcznego podróżnych oraz wszelkie obowiązujące opłaty;

B. mając na uwadze, że wymagania dotyczące rozmiaru, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego różnią się w zależności od linii lotniczych; mając na uwadze, że rozmiar bagażu zależy również od modelu samolotu i jego konfiguracji;

C. mając na uwadze, że rozporządzenie (WE) nr 889/2002 3  wprowadzające w życie postanowienia konwencji montrealskiej z 1999 r. zawiera jedynie przepisy dotyczące odpowiedzialności za uszkodzenia, utratę i opóźnienia bagażu, a nie przepisy dotyczące wielkości bagażu;

D. mając na uwadze, że wszystkie linie lotnicze powinny mieć co najmniej minimalny wspólny standardowy wymiar bagażu podręcznego;

E. mając na uwadze, że komunikat Komisji z 9 grudnia 2020 r. pt. "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789) obejmuje działania umożliwiające przegląd rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, a także przegląd przepisów dotyczących praw pasażerów oraz kodeksu postępowania dla komputerowych systemów rezerwacji;

1. ponawia poparcie dla ukończenia prac nad przepisami unijnymi dotyczącymi praw pasażerów linii lotniczych pozwalającymi podnieść standardy ochrony i informowania pasażerów, wzmocnić ich prawa oraz zagwarantować, że przewoźnicy lotniczy będą działać na zharmonizowanych warunkach na zliberalizowanym rynku, co ułatwi podróżowanie;

2. przypomina, że zgodnie z orzeczeniem TSUE 4  w sprawie C-487/12 bagaż podręczny (tj. bagaż nierejestrowany) należy uznać za konieczny składnik przewozu pasażerów, pod warunkiem że bagaż ten spełnia rozsądne wymogi pod względem wagi i rozmiaru, a zatem jego przewóz nie może podlegać dodatkowej opłacie; w związku z tym wzywa państwa członkowskie, aby zapewniły przestrzeganie tego orzeczenia, a w międzyczasie dążyły do dążyły do tego, by przewoźnicy w sposób przejrzysty podawali informacje o wszelkich opłatach za bagaż podręczny obok informacji o cenie i rozkładzie lotu, by wzmocnić ochronę konsumentów;

3. zwraca uwagę, że linie lotnicze na całym świecie mają różne zasady i ograniczenia dotyczące rozmiaru i wagi bagażu podręcznego, który pasażerowie mogą wnieść na pokład, co często prowadzi do nieporozumień, niedogodności, mniej wygodnych podróży, opóźnień, a czasem kłótni między pasażerami a pracownikami linii lotniczych;

4. odnotowuje, że główne obawy pasażerów to niespójna polityka linii lotniczych dotycząca limitów bagażu podręcznego, którą można uznać za nadużycie lub nieuczciwą praktykę i która stanowi trudność dla podróżnych często korzystających z różnych linii lotniczych lub odbywających loty łączone obsługiwane przez rożnych przewoźników, a także fakt, że nie wszyscy przewoźnicy stosują się do orzeczenia TSUE w sprawie C-487/12;

5. zauważa, że różnice w przepisach linii lotniczych dotyczących wielkości bagażu podręcznego i rejestrowanego oraz opłat pobieranych od pasażerów powodują ukryte koszty, gdy pasażer korzysta z usług różnych linii lotniczych lub musi zmienić linie lotnicze z nieprzewidzianych lub praktycznych powodów;

6. przypomina, że swoboda ustalania taryf przez przewoźników lotniczych, o których mowa w art. 22 rozporządzenia (WE) nr 1008/2008, nie obejmuje ustalania opłat za bagaż podręczny;

7. uważa, że ukryte i dodatkowe koszty ograniczają możliwość porównywania ofert różnych linii lotniczych, co w konsekwencji utrudnia pasażerowi dokonanie świadomego wyboru najlepszej oferty;

8. zauważa, że kontrole wymiarów bagażu podręcznego przeprowadzane na miejscu przez pracowników linii lotniczych, którzy czasami stosują przepisy w sposób uznaniowy i arbitralny, wskazują na nadmiar różnych limitów dotyczących wielkości bagażu;

9. uważa, że ogólnounijna harmonizacja wymogów dotyczących wielkości, wagi i rodzaju bagażu podręcznego i rejestrowanego wszystkich linii lotniczych działających w Unii Europejskiej zwiększyłaby przejrzystość i ochronę konsumentów podróżujących samolotami;

10. zauważa, że również w przypadku podróży z małymi zwierzętami domowymi w kabinie jako bagaż podręczny dopuszczalne wymiary toreb podróżnych lub transporterów różnią się nieco w zależności od linii lotniczej, co powoduje podobne niedogodności;

11. odnotowuje proces przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

12. zachęca Komisję, by przedstawiła konkretne środki polityczne pozwalające uwzględnić orzeczenie TSUE w sprawie C-487/12, zgodnie z którym bagaż podręczny nie może podlegać dodatkowej opłacie, oraz podkreśla, że należy określić zakres i szczegółowe wymogi dotyczące rozsądnych wymiarów i wagi bagażu podręcznego, a także zająć się złożonością norm linii lotniczych dotyczących bagażu w kontekście przeglądu rozporządzenia (WE) nr 1008/2008;

13. wzywa Komisję, by w przeglądzie rozporządzenia (WE) nr 1008/2008 uwzględniła propozycje rozwiązania kwestii generujących ukryte koszty, takich jak przydział miejsc lub skomplikowana polityka bagażowa linii lotniczych, w celu uregulowania składu ceny końcowej;

14. zobowiązuje swoją przewodniczącą do przekazania niniejszej rezolucji Komisji, Radzie oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.

1 Dz.U. L 293 z 31.10.2008, s. 3.
2 Wyrok Trybunału (piąta izba) z dnia 18 września 2014 r., Vueling Airlines SA przeciwko Instituto Galego de Consumo de la Xunta de Galicia, C-487/12, ECLI:EU:C:2014:2232.
3 Rozporządzenie (WE) nr 889/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 maja 2002 r. zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2027/97 w sprawie odpowiedzialności przewoźnika lotniczego z tytułu wypadków lotniczych (Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 2).

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelizację kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych

Prezydent Andrzej Duda podpisał nowelizację kodeksu pracy dotyczącą ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych - przekazało w czwartek biuro prasowe kancelarii prezydenta. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Od 1 grudnia wakacje składkowe dla przedsiębiorców

Nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw z 9 maja 2024 roku przyznaje określonym przedsiębiorcom prawo do urlopu od płacenia składek na ubezpieczenia społeczne przez jeden miesiąc w roku. Niewpłacone składki będą finansowane z budżetu państwa w ramach dotacji do Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Nowe przepisy wejdą w życie 1 listopada, a pierwsi przedsiębiorcy będą mogli z nich skorzystać w grudniu.

Grażyna J. Leśniak 13.06.2024
Ustawa powołująca program "Aktywny Rodzic" już w Dzienniku Ustaw

Ustawa o wspieraniu rodziców w aktywności zawodowej oraz w wychowaniu dziecka "Aktywny rodzic" została opublikowana 12 czerwca. Przewiduje ona wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: „aktywni rodzice w pracy”, „aktywnie w żłobku” i „aktywnie w domu”. O wyborze świadczenia zdecydują sami rodzice, choć pierwsze dwa nie będą dla wszystkich. Wnioski będzie można składać od 1 października.

Agnieszka Matłacz 13.06.2024
Mucha: Od 1 września obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy

Od 1 września będzie obowiązek szkolny dla dzieci z Ukrainy, połączony z pobieraniem zasiłku 800 plus. Zapowiedziała to w środę wiceministra edukacji Joanna Mucha. Z przekazanych przez nią szacunkowych danych wynika, że do polskich szkół nie posłano prawdopodobnie ok. 75 tysięcy ukraińskich dzieci. Według Muchy często powodem takiej decyzji było przekonanie rodziców lub opiekunów, że bardzo szybko wrócą do Ukrainy.

Krzysztof Koślicki 12.06.2024
Wnioski o świadczenie z programu "Aktywny rodzic" od 1 października

Pracujemy w tej chwili nad intuicyjnym, sympatycznym, dobrym dla użytkowników systemem - przekazała we wtorek w Warszawie szefowa MRPiPS Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Nowe przepisy umożliwią wprowadzenie do systemu prawnego trzech świadczeń: "aktywni rodzice w pracy", "aktywnie w żłobku" i "aktywnie w domu". Na to samo dziecko za dany miesiąc będzie jednak przysługiwało tylko jedno z tych świadczeń.

Krzysztof Koślicki 11.06.2024
KSeF od 1 lutego 2026 r. - ustawa opublikowana

Obligatoryjny Krajowy System e-Faktur wejdzie w życie 1 lutego 2026 roku. Ministerstwo Finansów zapowiedziało wcześniej, że będzie też drugi projekt, dotyczący uproszczeń oraz etapowego wejścia w życie KSeF - 1 lutego 2026 r. obowiązek obejmie przedsiębiorców, u których wartość sprzedaży przekroczy 200 mln zł, a od 1 kwietnia 2026 r. - wszystkich przedsiębiorców.

Monika Pogroszewska 11.06.2024